Critica romanului "părinți și copii" - stadopedia

Aproape niciodată nu a ieșit, romanul a provocat o adevărată revărsare de articole critice. Nici unul dintre taberele publice nu a acceptat noua creație a lui Turgenev.

. Turgenev se uită acum la prezent din înălțimea trecutului. El nu ne urmează; el ne uită liniștit după noi, ne descrie drumul, ne spune cum ne grăbim pașii noștri, cum mergem prin șanțuri, câteodată ne împiedicăm pe locuri neuniforme ale drumului.

În tonul descrierii sale, nu există nici o iritare; era doar obosit să meargă; dezvoltarea perspectivei sale personale a lumii a ajuns la capăt, dar abilitatea de a observa mișcarea gândului altui, de a înțelege și de a reproduce toate curbele lui a rămas în toată prospețimea și completitudinea lui. Turgenev nu va fi niciodată Bazarov, dar el a gândit la acest tip și la înțeles ca la fel de adevărat ca niciunul dintre tinerii noștri reali nu ar înțelege.

NN Strakhov în articolul său despre "Părinți și copii" continuă gândirea lui Pisarev, argumentând despre realism și chiar despre "tipicitatea" lui Bazarov ca erou al timpului său, un om din anii 1860:

"Bazarov nu ne stârnește dezgustul și nu ne pare a fi nici un băiat, nici un mauvais ton. Se pare că suntem de acord cu toate personajele din roman. Simplitatea tratamentului și figurile lui Bazarov nu-i încurajează să dezgustă, ci să-i inspire respectul. El a fost primit în mod solemn în camera de zi a lui Anna Sergheevna, unde s-au așezat chiar și niște prințese sărace. "

Roman Turgenev a stârnit toate straturile societății rusești. Controversa despre nihilism, despre imaginea naturalistului, Democrat Bazarov, a continuat timp de un deceniu pe paginile aproape tuturor revistelor din acea vreme. Și dacă în secolul al XIX-lea existau încă oponenți ai evaluărilor apologetice ale acestei imagini, atunci până în secolul XX nu existau. Bazarov a fost ridicată pe scut ca un vestitor al furtunii care vine, ca un banner pentru a distruge toate veniții, fără a da nimic în schimb ( „Nu este treaba noastră ... În primul rând este nevoie pentru a șterge locul.“)

Împotriva unei astfel de interpretări vulgare și nedrepte ale istoriei romanului „Părinți și Fiii“, în 1869 a obiectat puternic Turgheniev el însuși, în eseul său „Cu ocazia“ Părinți și Sons „:“ Îmi amintesc de un critic (Turgheniev a avut în minte M. Antonovici), în puternică și expresii elocvente, convertește în mod direct la mine, mi-a prezentat împreună cu dl Katkov ca doi conspiratori, în liniștea de birou solitar complot infam lui Cove, o calomnie împotriva tinerilor forțelor rusești ... imaginea a ieșit spectaculos! "

Încercarea lui VA. Arhipova punct, ridiculizat și respins de Turgheniev reînvia, a stârnit o discuție animată, care include revistele „literatura rusă“, „Probleme de literatură“, „The New World“, „lift“, „Neva“, „Literatura în școală“, și Literaturnaya Gazeta. Rezultatele discuțiilor au fost rezumate într-o lucrare de Friedlander „în disputa despre“ Părinții și Fiii „și editoriale“ Literatura și modernitate „în“ Întrebări de literatură. " Ei notează semnificația universală a romanului și a protagonistului său.

Desigur, nu a existat nici o "coluziune" între liberalul Turgenev și gardienii. În romanul "Părinți și fii", scriitorul a exprimat ceea ce credea. Sa întâmplat astfel că, în acel moment, punctul său de vedere coincide parțial cu poziția taberei conservatoare. Deci, nu vă rog! Dar, pe unele „conspirație“ Pisarev și alți apologeți zeloși Bazarov a început o campanie pentru a înălța acest lucru destul de lipsit de ambiguitate „erou“ - este încă neclar.