Vladimir Shcherbinin

Am auzit pentru prima dată despre Lacul Svatikovo de la prietenul meu Valery Bolotov. El era încă în tinerețe, sa dus la prietenul său, artistul Vasili Denisov în orașul Kyzyl, a condus în acest lac și a fost surprins de proprietățile sale extraordinare. Dar totul este în ordine.

Urmărind proverbul: este mai bine să vezi o dată decât auzi de o sută de ori, am decis cu soția mea Natasha la sfârșitul verii să fac o excursie la acest lac. La stația de autobuz, Abakan a cumpărat un bilet la Kyzyl și pe autobuzul vechi, destul de încurcat, a mers pentru a răspunde noilor impresii.

Calea noastră se află prin Sayani. Câteva ore drumul a urcat, au fost pajiști alpine, cu ierburi și arbuști caracteristice: afine, rododendronuri și altele.

Sayanii sunt neobișnuit de frumoși: nișele de zăpadă ale munților se ridică deasupra noriilor. În cele mai periculoase locuri ale traseului montan, de la eventualele pietre și avalanșe în sezonul de iarnă, sunt instalate garduri de protecție din podele metalice pe stalpi de beton. Și, în cazul în care frânele de la oprire de transport, pe cele mai abrupte coborâșuri - capcane speciale-capete moarte.

Într-un loc, au condus prin taiga arsă: o vedere tristă este o pădure moartă și un pământ negru în loc de verdeață veselă. Mai multe râuri mici, dar rapide s-au mutat de mai multe ori. În sfârșit, după ce am urcat pe următorul munte, am văzut un platou egal cu numeroase case, care au fost percepute ca jucărie - a fost Tuva. Republica a devenit parte a Uniunii mai târziu decât toți - în 1944.

După un timp, a apărut Kyzyl (până în 1926 - Hem-Beldyra). capitala lui Tuva. Se află pe malul Yenisei, unde este plasat un indice mare de stele al centrului geografic al Asiei.

Am venit la hotel și am cerut o cameră dublă, ne-au dat cele mai scumpe (au spus că nu au mai existat altele). În încăpere, instalațiile sanitare sunt stricate, izvoarele se rostogolesc de pe canapea (cum arata atunci camera ieftină?). Natasha a căzut și sa oferit să se întoarcă dimineața.

"Dar scopul nostru este Lacul Svatikovo", am asigurat-o.

Dimineața am angajat un comerciant privat și, după ce am cumpărat mâncare, ne-am dus în scopul călătoriei noastre. După ce au condus douăzeci de kilometri de la Kyzyl, se aflau în semi-pustie: mici tufișuri, dealuri. Curând șoferul a anunțat că au sosit. Lacul se afla într-o groapă mică, de-a lungul coastelor - numeroase pensiuni și case de odihnă, dar odată cu prăbușirea Uniunii au fost abandonate și au căzut în dezavantaj.

Aveam un cort și niște saci de dormit. Într-un loc, pe țărmul lacului, creștea un arbust dens, ramurile sale atârnând deasupra apei. Am tras un cort sub ele și am construit un cuib acolo, așa că era dificil să vezi cortul la câțiva pași distanță.

Într-o pensiune abandonată am găsit o furcă - o armă de la invitații neinvitați. În acel moment, după perestroika, populația locală era agresivă față de ruși, au fost forțați să se mute de la Tuva, au fost expulzați de la locul de muncă și au dat foc caselor. Mulți profesori, medici, ingineri și-au părăsit casele și s-au mutat în Sayani (astfel de refugiați au apărut în Kuragino, printre care și pe prietenul nostru, Georgy Konov).

În acest "bulion" există vii miliarde de protozoare mici roșu aprins, cu o lungime de până la 1 centimetru; au cozile de o heringonă, iar ele înțepă corpul unei persoane din toate părțile - spun că beneficiile vindecătoare ale acestui lucru sunt minunate. Cum poate supraviețui acest bekarasiki în saramură sărată este de neconceput.

Am preparat mâncare la mina, combustibilul a fost tufișuri spinoase, au dat foc puternic. Un păstor care, lângă lac, a dus o turmă de oi și de capre, a cumpărat lapte de capră; el locuia lângă lac într-un yurt simțit.

În seara de duminică, pentru câteva minute, spațiul din jurul lacului era iluminat cu o culoare maro, ca și cum s-ar fi pulverizat tone de suc de sfeclă în aer. Poate că se datorează fenomenelor atmosferice.

Pe drum, am angajat un comerciant privat, am rămas în locuri frumoase, am făcut fotografii pentru amintire. Într-o cafenea pe marginea unui râu de munte, o gustare proaspătă a fost gustată. Revenind la Abakan, am simțit confortul casei noastre.