În locuri sfinte

Îmi amintesc cum în magazin biserica a cumpărat o carte despre acest sfânt minunat, care descrie viața, minunile au avut loc prin rugăciunile, și, de asemenea, locul în care moaștele sfântului - insula Kerkyra (sau Corfu) în Grecia. Citind cartea, am crezut că este un basm. În mod special lovit de povestea că relicvele santului pereobachayut anual, și pantofii, au pus pe picioarele lor, sunt coborâți. Există o credință că Sf. Spiridon umblă și îi ajută pe oameni. Aceste pantofi, luate din relicve, au fost tăiate în bucăți mici și date credincioșilor ca un altar.

Am venit la Sf. Spiridon la sărbătoarea Schimbării de la Domnul. Templul era plin. Serviciul a zburat neobservat. În ușile laterale au intrat în mod constant oameni - ar pune lumanari, se vor ruga și vor merge. Grecii au Ortodoxia în sângele lor, este natural pentru ei să se întâlnească în biserică în fiecare dimineață înainte de muncă și să se roage. Aceasta este viața lor pentru ei.

În bisericile grecești, nu este mult ca în a noastră. Lumânările, de exemplu, sunt plasate direct în nisip și nu în sfeșnici. Există lumanari uriase - cam la un metru înălțime. Oamenii le iau, în schimb dau donații - oricine poate. Am văzut o femeie care a pus 50 de euro într-o cutie pentru donații pentru o astfel de lumânare. Un alt fapt interesant - în biserică nu are prea mult de sfesnice și lumânări pentru sănătate și pentru odihna puse împreună, deoarece cu Dumnezeu toate sunt în viață!

Templul este rece. Își cântă corul mascul, foarte frumos! Pelerinii ruși și ucraineni pot fi recunoscuți de batiste (femeile grecești nu își acoperă capul). Deși serviciul merge în limba greacă, dar secvența este ușor de înțeles și câteva cuvinte grecești pe care le cunoaștem din școală. Așa că am auzit în troparion cuvântul "metamorfoză" - Transfigurare. După slujba în cinstea sărbătorii Transfigurării, strugurii consacrați au fost distribuiți (suntem sfințiți de mere). După terminarea serviciului, toți cei foarte disciplinați s-au mutat în partea dreaptă a templului, unde un angajat al bisericii sa deschis să se închine moaștelor unui sfânt. Am așteptat până când am putut veni la altar, și am avut un sentiment de irealitate, ca și cum ar uita la noi înșine. Mergând la cancer, am îngenuncheat, m-am apăsat împotriva picioarelor unui sfânt, m-am împânzit în aceleași pantofi despre care am citit. Inima mea a fost calmă și fericită! Moaștele Sf. Spiridon sunt uimitoare - cantaresc corpul unui bărbat adult, și în mod miraculos să nu-și piardă proprietățile corpului viu, au o temperatura corpului uman și să mențină moliciune. Aproape 1700 de ani sunt intacte. Fără îndoială, puterea atotputernică a lui Dumnezeu lucrează aici!

În partea stângă a templului au fost distribuite bucăți de pantofi, am fost destul de norocoși să obținem câteva piese înfășurate în bucăți simple de hârtie. Și, la sosirea acasă, cu mare bucurie am distribuit aceste particule consacrate oricărei persoane pe care am dorit-o!

Apoi, împreună cu turiștii britanici, au găsit un loc în biserică, unde ei dau note despre sănătate, despre restul, pentru 40 de dureri. Prea totul se face simplu: există două cutii - unul pentru note, altul pentru bani. Și, de asemenea, toate pentru donații - cel puțin 1 euro, chiar 100. Toate numele din notele pe care le-am tradus în greacă, pentru că nu cunosc limba rusă și nu am vrut să scriu în limba latină.

După ce ne-am așezat puțin mai mult în biserica Sf. Spiridon, am continuat pe drumul din Kerkyra. În biserica catedralei Sf. Nicolae se păstrează moaștele unui alt sfânt uriaș ortodox - regina Teodoriei drepte. Femeia, care a trăit în urmă cu aproape 1100 de ani, aproape singur sa revoltat împotriva iconoclaștilor - oamenii care au crezut venerarea icoanelor, idolatru de fresce distruse. Dar împărăteasa lui Teodor la Conciliul de la Constantinopol din 843 de ani a reușit să restabilească venerarea icoanelor sfinte. Sărbătoarea stabilită de Biserică în onoarea acestui eveniment se numește Triumful Ortodoxiei, biserica sărbătorită anual în prima duminică a Postului Mare. Desigur, am vrut cu adevărat să ne plecăm la acest sfânt uimitor. Încă o dată, după o plimbare de-a lungul străzilor din Kerkyra, ei au mers brusc la catedrală. Nu se deosebește nici în frumos, nici în măreție, printre casele din jur catedrala se distinge numai printr-o scară mare. Peste tot o piatră, nici un copac unul lângă celălalt. Serviciul de până acum sa încheiat deja, dar am ajuns la molben la moaștele Sfântului Teodor. Tatăl a citit notele și a deschis raciul pentru ca noi să sărutăm moaștele sfintei regine.

O altă trăsătură a templelor grecești este prezența scaunelor. De-a lungul templului sunt aranjate rânduri de scaune, pe pereți sunt scaune pliante - stasidia. Dacă o persoană este obosită - puteți sta liniștit atît în timpul serviciului, cît și după el. Am observat bătrâni și bătrâni, care tocmai s-au odihnit, urmărind ce se întâmplă.

Ei au părăsit templul, au stat în umbră; nu a vrut cu adevărat să iasă sub soarele arzător, dar ultimul punct al călătoriei noastre în Kerkyra a fost același monument al lui Fedor Ushakov. Cum am putea pleca fără onorarea compatrioților noștri? Monumentul este situat în apropiere de Cetatea Veche a orașului. Ne-am simțit deja ca niște turiști adevărați - am găsit o hartă, am calculat traseul și am făcut o căutare. Văzând steagul rusesc pe monument, ne-am oprit - cu mândrie pentru țară, cu bucuria că memoria eroului nostru este viu. Chiar și în Rusia, nu toată lumea va lista imediat meritele amiralului Ushakov, iar pe o mică insulă grecească nu este uitat. Oamenii au trecut prin monument, cineva sa oprit, a citit inscripția pe placa comemorativă și am vrut să le spunem tuturor că acesta este eroul nostru, să împărtășim cu toată bucuria. La urma urmei, în vremurile noastre tulburi este foarte important să ne amintim de trecut, să învățăm din greșeli și să folosim experiența pozitivă.

După ce am vizitat Kerkyra, am părea că am devenit rezidenți compleți ai insulei. Când cineva a rostit cuvântul "sfânt", am realizat imediat că vorbim despre sfântul Spyridone. Cel mai comun nume de sex masculin aici - Spiro (Spiridon) - un tribut adus locuitorilor sfintei.

Irina Klimko, Vologda - Kharovsk
Fotografie dintr-un album de familie