Pe măsură ce noi am coborât săpat, portalul - citește poveștile online de la autori în devenire!

La sfârșit de săptămână, cu o echipă de speleologi din Abakan, am decis să vizitez cea mai frumoasă peșteră din Kakassia - Kymyzyak. Locația sa este ascunsă cu grijă - peștera este pietonală, totul merge fără echipament, prin urmare nu are o protecție naturală împotriva vandalilor, care pur și simplu distrug dintr-o dată toată frumusețea curată a acestui loc. Și nu numai că este ascuns - se închide, de asemenea, pe castel! Aceasta este o protecție de nivel secundar, pentru cei care trec prin punctul de control al necunoscutului.

Având o mușcătură, ne-am stabilit. Drumul nu a fost foarte mult timp - aproximativ o oră și jumătate pe asfalt (de altfel, orice camionagiu va spune - am aproape cea mai bună calitate din Rusia au), și o jumătate de oră pe drum: pe stepa marea Khakass înconjurată de o îndepărtată, abia vizibile, coroana de zăpadă de mare munti - Sayan. Am parcat lângă unul dintre crestele muntoase, dar era prea devreme să se relaxeze - în fața unei creșteri mici a fost vine următoarea trecere, și acolo, în vale neostentativ, pierdut între munți, și acolo a fost un loc pentru care călărea.

Snack în grabă, și îmbrăcat în haine pentru coborârea în peșteră - salopete și mănuși, purtând o cască și un atribut esențial al oricărei speolog - lanterna far, ne-am stabilit. Nu ia nimic cu ele - peșteră, deși frumoasă, dar nu foarte mare, timp de două ore și jumătate (împreună cu urcarea și coborârea) era planificată să fie finalizată.

Din partea de sus a crestei pe care ne-am urcat, ofera o priveliste deosebita a Valea Regilor, pe lacul înghețat, ca o pată de cerneală albă în mijlocul unui stins, care nu sunt încă acoperite în stepă verde. Undeva în depărtare poate fi văzută movilă Salbyksky -. Cea mai mare movilă de Khakassia ... Cu toate acestea, am fost crescuți aici, nu să se bucure de punctele de vedere, astfel încât respirația lui un pic, a mers mai departe.

Și aici este câmpia noastră, unde ar trebui să existe o pâlnie, care să se încheie cu intrarea în peșteră. Doar aici nu există această intrare, deoarece nu există pâlnie în sine - este ascunsă sub un strat de zăpadă. Pe un fel un strat - nu mai mult de douăzeci de centimetri. Ei bine, este o problemă pentru șase exploratori de peșteră plină de energie? Bineînțeles că nu!

Și noi, îngrămădind fetele și găsindu-ne ramuri să-i săpăm în zăpadă, suntem pregătiți să lucrăm. Adânc până la o jumătate de metru, am fost vizitați de o presupunere - a trebuit să facem puțin la dreapta marginea zonei acoperite de zăpadă. Nu acolo vom săpa! Said - făcut, deplasat, săpat șanț cu o adâncime metru și aceeași lungime. Fetele, puțin înghețate, au decis să ajute, nu prin cuvinte, ci prin fapte. Sa dovedit că ei și-au amintit că există o peșteră de perspectivă din apropiere, și poate că există echipamente de care avem nevoie atât de mult. Au scăpat. Și noi, în acest moment, am dat peste zăpadă pe o piatră imensă, sub care, evident, vom începe cursul în peșteră. Și totuși, au săpat-o aproape complet, făcând o profundă incredibilă de subminare ... Sa dovedit în zadar: fetele care au venit au fost "mulțumite" că am deplasat din nou calea greșită.

Ei bine, nu merg nu merg acolo - un pic similar cu instrumentele necesare pentru a juca în cutia cu nisip, cu lopeți suntem din nou angajate în luptă, și chiar a săpat tranșee noastre metru. Și apoi a fost o problemă - zăpada a mers mai adânc, dar să-l arunce era extrem de incomod, și apoi fetele noastre amintesc că într-o peșteră, în plus față de lamele și au o găleată, care nu au luat din cauza posibila finalizarea iminentă a activităților noastre de săpat. Au fugit. Cazul a mers chiar mai repede și am ajuns adânc la două și jumătate de metri, dar pământul nu a văzut niciodată.

La scurt timp a tras doua speleootryad noastre, care, prin forța împrejurărilor, a venit mai târziu și pașnic bea ceai într-o mulțime de parcare - așteptat până când vom merge în jos, astfel încât să nu mulțimea în peșteră. Dar, fără să aștepte - au înviat. Ne-am minunat la săpăturile noastre, am intrat în mașină în spatele unei lopate și am început să ne ajutăm. Sincer, nu am vrut să dau laurii "detașarului" peșterii și să renunț când m-am apropiat aproape de intrare. Dar ce să facem - forțele se scurgeau și am ieșit din șanț. Cât de bine au făcut-o - pentru că trebuia să ne schimbăm de mai multe ori ...

Rezultatul expediției este următorul: am săpat un curs de zăpadă în formă de T, șapte metri lungime și aproximativ șase adâncime, fără a ajunge la intrarea în peșteră ...