Vitaly bianki în munții din Kuban

Ploaie și ploaie. Lacul murdar din Leningrad se mișcă puțin peste acoperișurile ruginite. Pe ramura neagră a varului sfâșiat, ultima bucată de hârtie jalnică tremură convulsiv.

Pe ușă - prin găurile unei cutii plate - ceva alb. Ziarul? Nu, eo scrisoare. Pe plic există o ștampilă: "Mikoyan-Shahar".

De la un prieten. Din Caucazul de Nord.

"... ne-a permis brusc să vânam fazani: până la trei bucăți pe pistol. Veniți și veniți ".

Voiam doar să mă duc undeva să mă odihnesc, să rătăcesc cu o armă.

Fazanul este o pasăre mare. Dar pentru a merge la trei bucăți la mia de kilometri ...

Deși nu există doar fazani. Sunt munți și soare. "Sunt urme de fiare fără precedent pe căi necunoscute ..."

Nu este un vânător, care nu dorește aventuri, întâlniri neașteptate cu animale periculoase. Și fazani frumosi!

Va fi atunci ce să le spunem băieților.

Trei zile în tren - și aici este soarele, un cer albastru. Gardienii de la drumuri sunt plopi piramidali subțiri, frunzele elastice ale pomilor fructiferi creează o umbră de dantelă ușoară pe fețele trecătorilor.

Încă nu există cale ferată de cale ferată Kuban. Există autobuze.

Pentru a proteja pasagerii de praf, masina este acoperita cu un cort. În el - ferestre celuloid.

Văd prin ele o groapă abruptă. Mai jos este Kubanul rapid. În dreapta și în stânga stați munții.

Deci, conduc într-o vale fericită. Este renumit pentru climatul frumos și pentru faptul că oamenii locuiesc aici mai mult de o sută de ani.

De asemenea, sunt de acord să trăiesc aici o sută de ani. O iarnă caldă scurtă, nu o vară foarte caldă și atât de multe zile neclintite în an!

Totul se află pe acest teren fericit: terenuri arabile fertile, pășuni grase, pepeni, fructe, în munți - cărbune, minereu de plumb cu argint, zinc și minereu de cupru, alabastru, marmură. Aici izvoarele izvoarele Narzan, ruginesc plantațiile de stejar, fag, perele sălbatice, chinara.

Acolo doriți să vă jucați și animalele sălbatice, iar în râurile și râurile rapide există un albastru, cu fulgi roșii, un păstrăv frumos.

Aproximativ treizeci de kilometri de calea ferată, un autobuz zbura deja. Opriți: stația Krasnogorskaya.

Pasagerii ieșesc să-și întindă picioarele rigide, se reîmprospătează în bufet.

Și eu, încântat, atrage un gard de pietre mari de piatră: pe ea există o pasăre maro foarte mare, cu un cap alb și gât - o înghițitură cu cap alb. Se ridică amenințător să se întâlnească cu mine, ridică aripi uriașe și trage în umărul lui un gât lung, un cap cu un cioc greoi ciudat.

M-am oprit. Se calmează, își întinde gâtul, acoperit cu o haină groasă și scurtă, se uită în jurul valorii de vale, lantul de munți care îl încuie.

Regele cerurilor, o pasăre de mare întindere - vultur!

Cum ai ajuns aici? Oare cel mai curajos alpinist v-a găsit cuibul pe faleza deasupra abisului și te-a luat cu o pui neputincios? Un vânător ascuțit, vătămându-vă cu o aripă de gloanțe, forțat să vă planificați din picioare de sub nori?

Marele prizonier, coborând de la picior la picior, zgomotă lanțul.

Dar conducătorul auto deja bâzâie, chemând pasagerii.

Cossack-ul în vârstă frumos ne ajută să intrăm în mașină. Cu trăsăturile directe și calme ale feței sale, uimitoarea flexibilitate a spatelui său nu se potrivește în nici un fel. Ceva să mănânce în mișcările sale.

- Încerci, Omelya, îi spune șoferul. - Nu te las să pleci fără bilet.

"Drumul este scump, șeful tovarășului!" Nu sunt departe ...

Șoferul a lovit ușa în fața lui cu un bang. Cossackul a mormăit, a luat pachetul de la pământ și la aruncat peste umăr.

- Fluier, mașina: am mers!

Și el a mers înainte pe drum.

Autobuzul a zguduit, scârțâit, tremurat și se rostogoli încet de-a lungul drumului prăfuit.

Din nou, alb, pătat cu pietre calcaroase, strălucea de-a lungul drumului de-a lungul marginii stâncii.

Caii care pășesc pe șosea sunt îndepărtați de mașină, nu așteaptă un bip.

Dar aici, de-a lungul căii noastre, se află un măgar gri, cu urechi lungi.

Șoferul buzează, buzzes, buzzes, mașina se îndreaptă spre măgar. Măgarul stă la el însuși, ca și cum ar fi lovit, chiar nu duce o ureche.

"N-nu, nu va ajuta!" Pasagerul încrezător spune cu convingere. - Măgarul este un animal cu un caracter baish. Am remarcat de mult că măgarii sunt împotriva oricăror inovații. Sunt împotriva mașinilor. Curul se va tăia mai devreme în jumătate decât să dea drumul mașinii.

Șoferul blestemă, se târăște, se apropie de măgar și-l apucă necorespunzător de coadă. Măgarul se întoarce de pe șosea și rămâne în picioare în mod supus unde a fost eliberat. Nu se uită la mașină, ca și cum nu ar fi acolo.

Dimineața mă trezesc fericit în camera curată a casei albe. Soarele orbeste ochii. Am clipi - vreau să dorm. Dar razele fierbinți sunt orbe chiar și prin pleoape. Adormiți - vedeți visuri de aur, veți auzi un cântec puternic de cocoși.

Dar este timpul pentru o vânătoare - pentru a încerca norocul pentru a obține trei fazani. Îmi strâng rucsacul pe spate, îmi iau arma dublă și-am luat la revedere în orașul alb, ospitalier.

Mergând fierbinte. Scopul călătoriei mele este departe: sub satul Krasnogorsk. Trebuie să merg acolo toată ziua. Acolo, de-a lungul malurilor joase ale Kubanului, se găsesc arbuști densi de arbuști, iar fazanii trăiesc în ele.

Am învățat de ce li sa permis să-i vâneze.

Kuban aproape de ieșirea din munți a fost decis să blocheze barajul. O stație electrică va fi construită aici, iar apa va fi reglată și direcționată prin rețeaua de șanțuri de irigare în stepele uscate Stavropol.

De îndată ce porțile sunt închise, apa de deasupra barajului va începe să sosească, să iasă din bănci și să inunde câmpia cu o tufă groasă peste satul Krasnogorskaya. Noul pământ arabil se va întinde acum în stepele goale, iar fazanii vor găsi alte locuri pentru a trăi pentru ei înșiși.

În fața mea a crescut un munte pe trei niveluri; nu părea foarte mare. Și de fapt - în primul nivel am urcat în jumătate de oră.

A fost o terasă largă cu câmpuri de porumb, cu plantații. În umbra arbuștilor se scurgea un curent liniștit. Am îngenuncheat în fața lui și mi-am întins mâna pentru a scoate apă și pentru a mă îmbăta.

Dintr-o dată, din mâna mea, un șarpe mic, argintiu, alunecă, scormonind, înotând peste râu.

Oh, asta! Viperii aici sunt foarte otrăviți. Aș fi frumos dacă am atins-o accidental cu mâna. Aici, atunci, trebuie să fii atent dacă vrei să trăiești o sută de ani.

O lovitură a venit de jos, apoi de alta. Pe pârtia de pe terasă se afla un vânător, în fața lui un pointer de culoare galbenă și de pată coborî pe munte. Turma - sau, după cum se zice, "gura" - păsările albastre au strălucit peste tufișuri și cu un strigăt alarmat împrăștiate peste plăcile de piatră. Păsările mi s-au părut nu mai mult decât păstăi. Au fost aproximativ treizeci dintre ei.

I-am știut strigătul, știam că erau păsări de munte - cactuși. De asemenea, știam că aceste păsări nu ar zbura niciodată de la vânător, atâta timp cât există posibilitatea de a zbura pe munte. Am ales cea mai largă scobitură din zidul de piatră, am urcat în ea și am început să aștept aici pentru fecale, încrezându-mă că vânătorul îi va depăși pe mine.

În curând au izbucnit două lovituri de sub pervaz, iar acum marginea a apărut. Kekliki a zburat chiar la mine, și am reușit să dărâm două dintre ele înainte să se scufunde în pietre. Am luat prada și mult timp nu am putut admira.

Cactusul este mai mare decât cel al pământului nostru gri și mult mai strălucitor decât acesta.

Vânătorul cu pointerul sa urcat pe cornișă. Am ieșit la el și ne-am întâlnit. Sa dovedit a fi un contabil din satul Krasnogorskaya. El sa angajat de bunăvoie să mă ajute să obțin trei fazani admiși. Am petrecut noaptea în satul lui.

Dimineața, contabilul îl chemase pe vecinul său - un cazac frumos în vârstă. Vecinul sa dovedit a fi Omelya - același cazac, care a cerut fără bilet la autobuz. Aflând că suntem fazani, el a acceptat de bunăvoie să meargă cu noi.

Noi, doi vânători, ne-am îndreptat în jos, în cazul în care tufișuri de tufișuri; Vâscul este un munte. El era fără arme - un "munte".

Nu este atât de greu să intri într-un fazan zburător. Este dificil să-l ridicați pe aripă dintr-o groapă. Când o persoană se apropie, se ascunde și se află foarte strâns.

În zadar, contabilul și-a trimis câinele în tufișuri. Pointer nu a vrut să meargă acolo pentru o lungă perioadă de timp, iar când a continuat, a dispărut imediat din vedere.

Au trecut cinci minute, zece minute - câinele nu a apărut.

- Așa că a făcut rackul, a decis contabilul. - Și atunci ar fi sărit mult timp. Mă duc să-l caut.

Ascuns și contabilul din tufișuri. M-am oprit și am așteptat.

Shots nu au fost auzit în curând. Dar, foarte curând după fotografii, câinele a sărit din tufișuri și după el maestrul. Amândoi aveau un aspect patetic și torturat.

"Diavolul îi duce aici!" Contabilul a jurat. - Rack-urile nu se țin, fug de câine; rupe afara unde nu.

Cămașa lui a fost ruptă în mai multe locuri. Pointer, curbată, lins sânge călcat de la stratul scurt al corpului său.

Tufe unde fazanii sunt bolnavi, prăjiți: sunt tufișuri de copaci și trăiesc, așa cum numesc aici o mureșă - o boabe delicioasă, dar capabilă să se ridice pentru sine. În sânge vă veți zgâria mâinile, colectând-o.

- Mă duc la malul Kubanului, a decis contabilul. - În faza de dimineață, fazanii părăsesc grotele, trăiesc în iarbă. Și așteptați muntele: fără să-l văd încă fazanii.

Vărsător în cele din urmă a apărut deasupra prăpastiei. Ne-am îndreptat treptat: eu - jos, între stânca muntelui și groapa, el - pe marginea stâncii. M-am uitat la el din când în când: este imposibil să ecou vanatoarea fazanului; semnele munților trebuie să arate unde se ascunde jocul, de unde vin vânătorul.

Nu am trecut o sută de pași și sa oprit. Ca polițist de trafic, își ridică un braț peste cap, celălalt la nivelul umerilor îndreptate spre stânga. Mi-am dat seama că jocul este adesea chiar în fața mea, trebuie să mă duc în stânga.

Am alergat repede în jurul unei mici perdele de copac și m-am uitat înapoi la oraș.

Vîscul, care nu-și coborî brațul peste cap, celălalt arătă spre dreapta.

M-am dus direct la tufișuri, dar n-am avut timp să fac zece pași, ca un fazan gri, cu aripi lungi, cu aripi rotunde, să se ridice din tufișuri cu un zgomot și o crăpătură. Am așteptat, când a schimbat brusc direcția verticală a zborului spre orizontală, sa oprit o clipă în aer și a tras.

Întorcând capul în jos, fazanul a căzut în tufișuri.

Vîscul ia bătut pe mâini.

Am luat un fazan mort și am mers mai departe de-a lungul tufișurilor.

"Nu voi trage mai mulți fazani", am decis, "doar cocoși".

Din când în când, Omel sa oprit și și-a arătat mâinile unde ar trebui să plec. El mi-a îndreptat direct spre fazani, dar norocul mi-au părăsit: păsările sau liniștit fugit de mine, de jos, sau decolarea de la o astfel de distanță pe care nu ar trebui să numai trimis după ei împușcat.

"Și contabilul nu trage. Adevărat, fazanii nu au intrat în iarbă ".

Numai am avut timp să mă gândesc la asta, au fost auzite fotografii de pe țărm.

Nu puteam vedea vânătorul din spatele pădurilor înalte, nu știam cine a fost împușcat și dacă a avut succes. Dar am văzut totul de pe deal. Cu un gest energic mi-a arătat: zburați aici! Și ghemuit - spune, ascunde.

M-am retras în spatele tufișurilor și aproape imediat am văzut păsările care zburau spre mine peste groapă.

Păsările au zburat chiar sub soare. Încă un soare puțin mi-a crescut orbul, nici măcar nu am putut observa care păsări zboară la mine; au văzut doar strălucirea și strălucirea aripilor lor. Și a împușcat întâmplător unul dintre ei.

Aplauzele orașului mi-au spus că nu am ratat.

Am fost foarte multumit de lovitura mea, pana am gasit prada: a fost din nou femelele fazanului.

Apoi am decis să mă apropii de oraș și să-i cer să mă direcționeze numai la fazanii de sex masculin.

Am început să urc de-a lungul precipitațiilor abrupte și pietroase; brusc aud peste capul meu urletul disperat al lui Omely:

- Ai grijă! Gad!

Nu am observat imediat șarpele, dar când l-am văzut - trebuie să recunosc - am prăbușit ...

O reptilă maroasă netedă sa mutat în partea superioară între pietre. Nu am văzut totul, dar nu m-am îndoit că era lung de câțiva metri. Grosimea neobișnuită a monstruului a vorbit și despre acest lucru: corpul său rotund era cu mâna.

- Blow, lovit! A strigat mizeria.

Cocalul monstrui se ciocni în vârf, când capul brusc se ridică deasupra pietrei cel mai aproape de mine. Am concediat.

Corpul lung, flexibil al șarpelui, cu capul zdrobit, sa alunecat în picioare, atârnând coada ca un bici în roci.

Abia atunci am dat seama ce prost incalcita, speriat striga Gorovoy: ea a uitat complet că nu am fost în India, nu în America de Sud și că în toată țara noastră vastă nu există nici un boa gigant.

Am ucis creatura nevinovată - burta galbenă. El nu este un șarpe, este doar o șopârlă fără picioare, deloc otrăvitoare și, bineînțeles, nu poate face nici un rău omului.

Deci, acum băieții lăudat, după întoarcerea acasă, o aventură teribilă cu experiență ce pericol de moarte expuși și cum, nu o pierdere, a scăpa de ea.

Un pahar-șopârlă luat într-adevăr extrem de mare atunci când am luat-o la vârful cozii și a îndreptat mâna, capul spart chiar și atingă pământul. Și asta înseamnă că era vorba de doi metri.

Vascul nici măcar nu a venit aproape de el Cazaci a avut o teamă superstițioasă la fiecare „târâtor târâtoare“ și, chiar mai mult decât o dată, desigur, tipul de sticlă șopârlă, vii și morți, - nu a deranjat să se asigure că dinții otrăvitoare care le au. Și n-am să-l dovedească cu el ... din cauza absenței aproape completă în cap de sticla-șopârlă, tras în jos împușcat mea.

Am continuat vânătoarea.

În cazul în care muntele se apropia de Kuban, Omelya a văzut în sfârșit un fazan masculin. Regizat de semnalizarea manuală, am trecut mult timp prin păduri. Fazanul a decolat numai pe marginea sa, în apropierea țărmului.

Și ce mare cocoș a fost!

Culorile strălucitoare ale penajului său erau în ochii mei calde: un cap de aur verde, un gât violet, o spate portocalie, o coadă roșie de cupru.

Toate splendoarea soarelui sudic, toată diversitatea splendidă a cerului, a apei, a florilor și a fluturilor din Caucazul fericit au dat naștere naturii acestei păsări magnifice.

A fost o priveliște minunată că am uitat de pușcă câteva momente.

Fazanul s-a repezit de-a lungul țărmului. Mi-am amintit și l-am împușcat după el, când era deja peste râu.

Curcubeul a strălucit în soare, fazanul și-a întors coada și a căzut în apă.

În zadar, fără a-mi strânge mâinile și hainele, m-am grăbit să trec prin tufișuri până la râu. Valurile rapide ale lui Kuban au luat fazanul mort, l-au învârtit într-un dans frenetic și l-au dus în mijlocul pârâului. Un pic în aval era un sul. Un cocos umed în ochii mei a lovit de două ori împotriva pietrelor - și din toată splendoarea lui nu a mai rămas nici o urmă.

Vîscul a zburat din munte și a fugit, trecând peste cap, la răsăritul râului, pentru a intercepta fazanul din aval. Dar curând sa întors. Apropiindu-mă, el și-a întins mâinile: goale, spun ei!

Acesta a fost al treilea fazant permis și a trebuit să opresc vânătoarea.

Mistletoe ma dus la stația de autobuz de pe celălalt mal.

Tocmai am vâsc, am urcat în mașină. El a aranjat ingenios rucsacul pe genunchi pasager dezorientați - vecinul meu, a trântit ușa, au aruncat driver-ul ca șoferul: „comisioane“ - și fluturat pălăria.

Vărsătorul și-a pus pălăria, mi-a scos fazanul umed din spatele sângelui și, ridicându-l lângă picioare, a strigat după mine:

- Vino din nou! Vino - vom pune samovarul, vei pleca - vom avea o ceașcă de ceai!

Nu mi-a fost rău că l-am lăsat la cină, mi-am pierdut tot cocoșul de frumusețe. M-am gândit doar:

"Nu, voi trăi cel puțin o sută de ani, și nu mă voi plictisi de minunatele culori ale fazanului!"

Soarele iepurași s-au sărit în frunzișul pomilor fructiferi și mi-au făcut cu voie bună mintea.

(36) - Kurtinka - pat de flori, pat de flori în grădină; aici în sensul: insula nu este foarte înaltă.