Text: Irina Letyagina

Odată ajuns în Himalaya, am urmărit procesiunea de pelerini. Odată cu optzeci de ani, întregul sat, de la mic la mare, ia obiecte, tevi și tobe și se deplasează prin satele de munte până la un izvor sfânt, care scutură jeturi fierbinți la o mie de kilometri de satul lor natal. Indienii indirecți sunt de douăzeci până la treizeci de kilometri pe zi, petrec noaptea în pădure și gazdele ospitaliere ale casei împrăștiate în pustiul Himalaia. Muzicienii avertizează despre abordarea procesiunii cu melodii ritualice. Femeile și bărbații își pun clopotele pe picioare, astfel încât toată lumea să știe că pelerinii sunt aproape. Apoi m-am uitat la aceste pelerini din sat ca pe o curiozitate. "Unde și de ce se îndreaptă?" Ce nu stă acasă? "M-am gândit. Și patru ani mai târziu a devenit pelerin. Cum sa întâmplat?

Camino de Santiago

Camino este cuvântul spaniol care înseamnă "mod"; literalmente Camino de Santiago - "Calea lui Santiago". Santiago este un sfânt catolic, sfântul patron al pelerinilor. Relicvele sale se află în catedrala din orașul Santiago de Compostela din nordul Spaniei. Acest oraș este scopul tuturor pelerinilor și al punctului final al traseului. Puteți merge până la "marginea pământului" - Finisterra, dar aceasta este o altă poveste. Pelerinajul spre orașul Santiago nu este singur: dacă vă uitați la harta Camino, puteți vedea o întreagă rețea de rute. Pelerinii încep în Spania, Portugalia, Franța, Italia, unii merg direct din Rusia. În general, în secolele antice, secolul XI-XII, oamenii au mâncat doar micul dejun, au luat un pachet de nuci, un dovleac gol pentru apă și au mers la Santiago, navigând pe Calea Lactee. Am dormit acolo unde a fost necesar, mâncat ceea ce am avut, spălat în râuri. Locuitorii orașelor și satelor au avut grijă de pelerini, oferindu-le odihnă și mâncare. Și fiecare a spus rămas bun după pelerinaj: "Buen camino!" - pentru ca cei care au început călătoria să fi fost vii și bine.

Acum totul este mult mai ușor: ruta este marcată cu săgeți galbene și cochilii, este aproape imposibil să se piardă. În primul oraș pelerin, unde pelerinul începe traseul, puteți obține un pașaport al lui Pilgrim - în "creditul" spaniol. Pașaportul meu era Sevilla, cu sigiliul catedralei. Pașaportul oferă dreptul de a dormi în adăposturi pe drum, numite Alberg. Cele mai multe dintre Albergs seamănă cu pensiuni ieftine: o cameră mare, multe paturi, self-service. Dar prețul nu este mare: 6-10 euro pentru municipiul alberg, privat este puțin mai scump; unii lucrează pe principiul "cât de mult plecați". Acestea din urmă, destul de ciudate, au fost cele mai bune: cu o primire călduroasă, un șemineu, o cină generală și o preocupare delicată pentru pelerini.

Drumurile trec prin natura pitorească și satele și orașele frumoase. Fiecare dintre căi este frumoasă în felul său. De exemplu, calea Norte se întinde între ocean și munți. Pe drumul francez există o abundență de treceri montane și orașe mici cu capodopere ale artei medievale. Pe drumul portughez există sate, cum ar fi Hobitul, cu acoperișuri joase, îngroșate cu mușchi, coșuri de fumat cu șemineuri. Calea italiană, una dintre cele mai lungi, conectează două orașe de pelerini - Roma și Santiago de Compostela. Toată lumea alege calea către gustul lor, mulți dintre ei numesc a doua și a treia oară.

Pelerinajul nu este un maraton, ci un mod de călătorie

Cum am călătorit o mie de kilometri în Spania în 33 de zile

Pregătiți-vă pentru o excursie pe jos

În pregătirea pentru campanie, m-am bazat pe bunul simț și materialele la îndemână. Trebuie să aveți un rucsac bun și pantofi de bună pentru o piesa: se va salva de la experiențe dureroase, care într-un fel va fi destul de suficient. Restul nu este atât de important, m-am gândit, și ea avea dreptate. Dacă lipsește ceva, puteți cumpăra de-a lungul drum sau cere pelerini. În arsenalul meu purta blugi, jambiere și pantaloni lână, două jachete lână, o pereche de tricouri, patru perechi de șosete, pălării, eșarfe, jachetă rezistentă la vânt rezistent la apă, trusă de prim ajutor, o rolă de pachete mari, în caz de ploaie, un sac de dormit, hamac, frânghie, bandă, lanternă, cutia termică - asta e tot. Unii pelerini efectuat un poncho în caz de ploaie, pantaloni impermeabil, pantofi detașabile, umbrela, bete de trekking, haine groase, ustensile. Cu siguranță face călătoria mai confortabilă, dar am ratat bagajul meu. În cazul în care temperatura scade sub zero, am pus pe blugi cu jambiere și sacou rezistentă la vânt. Dacă a existat o ploaie, Maestrul poncho din sac și un al doilea sac de purtat pe un rucsac. În toate treizeci și trei zile, care au durat pelerinajului meu, am folosit doar patru pachete.

Cred că o astfel de călătorie nu necesită pregătire specială și nici o formă fizică bună nu este necesară (deși, desigur, nu ar trebui să aveți probleme de sănătate). Fiecare pelerin merge în propriul ritm. Pelerinajul nu este un maraton, este un mod de a călători, când nu mătuiți repede pe pământ sau peste pământ, dar măsurați distanțele în pași. Nu este vorba despre înregistrările și fâșiile luate, ci despre calmul și bucuria mișcării, lentă, dar atât de naturală. În avans nu am pregătit, dar pe tot parcursul traseului dimineața și seara am făcut exerciții speciale pentru spate și picioare, acest lucru a ajutat foarte mult. Organismul se obișnuiește cu încărcătura timp de aproximativ o săptămână. Aveți dureri permanente în umeri, apoi picioarele, apoi partea inferioară a spatelui, apoi porumbul sfâșiat, apoi genunchii, caviarul, apoi altceva. Uneori durerile musculare mi-au fost dureroase, a căror existență nu m-am ghicit înainte de călătorie. Dacă veți supraviețui acestei săptămâni, atunci într-adevăr va deveni mai ușor, corpul va durea un pic, dar nu atât de intens, iar acest lucru nu va interfera cu campania.

Traseul de argint

De obicei, metabolismul se schimbă. Dacă o persoană nu este un sportiv profesionist, atunci în timpul traseului metabolismul este accelerat, organismul cheltuiește mai multe resurse pentru crearea de noi celule, muschii cresc. Pentru aceasta, organismul are nevoie de proteine. Consumatorii de carne sunt mai ușor: ei mănâncă de obicei ca înainte, adăugând carbohidrați la regimul alimentar. Vegetarienii sunt mai dificili. Am luat proteinele din nuci, fasole și linte, am încercat să nu mănânc pâine și zahăr, cu excepția fructelor. Dacă am simțit că un incendiu din mine începe să ardă, arzând tot ce intră în el, am mâncat un ou - această foamete de proteine ​​se sfârșea. Desigur, fiecare organism este individual. Dacă pelerinul își cunoaște bine corpul, nu va fi dificil să se adapteze, dacă este rău, el o va învăța într-un mod practic.

Traseul din Sevilla, de-a lungul căruia am mers, se numește cea de argint. El este unul dintre cele mai lungi (aproximativ o mie de kilometri), complex (plin cu munte trece) și slab populate (Albergue pe drum nu este atât de mult ca popular traseu francez, nu există pachete de servicii de livrare). Această cale merge de la sud la nordul Spaniei, aproape în linie dreaptă, înfășurând în direcția Oceanului Atlantic pentru ultimii trei sute de kilometri. De îndată ce ieși din Sevilla, Spania, va ajunge la pădurea satului, plantații de măslini, grădini mandarina, ocean verde, vaci și turme de oi, sate de Dumnezeu părăsite, case albe spălate cu acoperișuri din țiglă, uneori prea mare, cu mușchi. Orașe pe drum: Merida, Caceres, Salamanca, Zamora, Ourense și râvnitul Santiago de Compostela.

Nu departe de Sevilla, în spatele orașului Castille Blanco, drumul trece prin parcul național Sierra Norte. Dacă sunteți norocoși, vacii vor alerga peste drum și toată ziua va mirosi pin proaspăt. După câteva zile de pași bruste, ajungeți în orașul Merida, are un pod roman, păstrat din vremea lui Cezar. Când treceți de la orașul vechi la cel nou, se pare că, acum cinci luni, un regiment de legionari a trecut aici. Din romani există încă un apeduct. În acest loc și mai departe, până la Salamanca, Camino de Santiago coincide cu vechiul drum roman. Într-o zi fierbinte, când soarele, deși iarnă, ardea fără milă, un legionar roman ieșea dintr-o dată dintr-o pădure într-o uniformă de aur cu un vârf pregătit. Am crezut că am avut un accident vascular cerebral. Apoi au coborât niște squi în sandale din piele, au fluturat și au mers pe o armură trântită. Nu știu care Dulcinea au salvat înainte de asta, dar era evident mai greu pentru ei să meargă decât pentru mine. În aceeași zi am petrecut noaptea într-o mănăstire. Treizeci și cinci de kilometri de Merida, în satul Alcaeskar, adăpostul este organizat chiar în celule. Aici, călugării nu numai că se roagă, ci și fac voluntari pentru persoanele cu boli mintale. Calugarii sunt foarte pozitivi, zâmbind și zâmbetu în mod constant.

Padre Blas ia pelerini ca copii ai rudelor, are grijă de ei

Caceres, Salamanca și Zamora

Următorul oraș mare de pe șosea era Caceres. Este interesant cu castelele și catedralele medievale. Centrul istoric al orașului poate fi văzut destul de repede: catedrala, piața principală, porțile și palatele - aproape totul se află în centrul vechiului oraș. Caceres mi sa părut foarte confortabil, ca un oraș de poveste cu case de turtă dulce. Trei kilometri de Cáceres se află orașul Casar de Cáceres, unde se află minunatul Alberg. Acesta este situat într-un conac vechi, pe perete există un poster cu poezie despre prietenia pe Kamino și acolo a fost posibilă spălarea și uscarea obiectelor gratis - după aproape două săptămâni de călătorie costă foarte mult.

După Caceres, trebuie să vizitați satul Fuenteuroble, în care locuiește veselul Padre Blaise. Padre acceptă pelerini ca copii ai rudelor sale, are grijă de ei, hrănește, toarnă și le binecuvântează pentru a continua călătoria. Când mergeam în Fuenteurobla, drumul era tot în creeks, apoi ploua încă; M-am îmbibat pe piele, obosit și înghețat. În casa lui Padre, am simțit imediat că am ajuns la locul unde trebuia să merg. Soția diaconului ia aruncat mâinile și două minute mai târziu stăteam lângă șemineu, înfășurat într-o pătură și mi-am sorbit ceaiul și hainele mele udeau în mașina de spălat. Pastorul Blaz ma luat cu el la masă în satul vecin. La sfârșitul masei, ma chemat la altar și a fost binecuvântat în fața întregii parohii. Am stat lângă altar și am văzut cum o sută de oameni care au venit la Liturghie au trecut simultan cu o cruce. Nu pot spune că sunt foarte religios, dar această binecuvântare atingetoare a ajutat în zilele dificile ale călătoriei.

Cincizeci de kilometri de casa lui Padre Blaise este Salamanca, este minunat să stai câteva zile. Acest oraș se fierbe cu energia tineretului, este unul dintre centrele studenților din Spania. Clădirea universității este cea mai veche din Spania. Poți să te așezi pentru câteva monede de euro pe bancă, pe care elevii au vărsat prelegeri acum 700 de ani. Și pe fațada clădirii printre mii de alte sculpturi pe care le-a pierdut broasca: se crede că cel care o găsește va merge la universitate. În Salamanca, există numeroase castele medievale și două biserici catedrale, vechi și noi. Pe fațada nou după restaurare printre gargoyles, demonii și îngerii pot fi găsite figura de acțiune astronaut și o cifră de dragon care deține conul de inghetata, - bufonul arhitect în jurul. În ceea ce privește bisericile și catedralele, nici măcar nu trebuie să-i spui: în ce poartă poți înfășura, oriunde vei găsi o biserică cu un comprimat UNESCO.

După Salamanca, drumul rulează de-a lungul câmpiei. Câteva zile din cauza vântului m-am plimbat îndoind ca Turnul înclinat din Pisa. Uneori vântul era atât de puternic încât părea că aș putea să stau pe el, de câteva ori am reușit să mă simt ca o pasăre. În următorul oraș - Zamora - voluntarii ospitalieri Hospestallero se oferă voluntari în Alberga, care se ocupă de pelerini. Când am ajuns acolo, în mâinile mele era o portocalie decojită. Spitalelor nu i sa permis să mănânce până nu m-au hrănit cu prânzul și mi-am dat seama că eram plin și fericit. Orașul este foarte frumos. Râul Duero nu este legat de granit, se mișcă prin Zamora, liniștit de un pod de piatră. Catedrala cu cupola bizantină, familiară cu ochii ruși, este o carte de vizită a orașului. Descenderi și înălțimi ale străzilor asfaltate, numeroase biserici catolice, palatul lui Momos - este ceva de văzut.

Într-o zi însorită pe munte, mi-am întâlnit singur ziua cu o rucsac

Drum spre Santiago de Compostela

În Sevilla, Salamanca și Zamora este bine să mergeți în timpul Semana Santa - săptămâni înainte de Paștile Catolice. În oraș se umblă în capace lungi de flori albastre, albe, violete, roșii, cu fante pentru ochi, desculți, poartă lumânări uriașe și cruci. Și pe toate străzile, la sunetele orchestrei, sunt purtate statuile lui Hristos, Fecioara Maria și apostolii. Spaniolii se pregătesc pentru această sărbătoare pe tot parcursul anului: învață să transporte cu piedici grele cu statui, să învețe melodii întregii orchestre. Cei care nu sunt implicați în acțiune, ies pe stradă pentru a urmări procesiunile, copiii din capace dau bomboane și biscuiți. În această săptămână există o unitate emoționantă pe străzi.

După Zamora și înainte de Orense calea devine deluroasă și rece. Am găsit zăpadă în munți, temperaturi de inghet, scurgerile din cauza topirii zăpezii râu de pădure, care a trebuit să Wade fără pantofi, viscole, de munte trece, lacuri ascunse printre munți. Într-o zi însorită pe munte, mi-am întâlnit singur ziua cu o rucsac. A fost una dintre cele mai bune zile de naștere, care vor rămâne în memoria mea.

Pe drumul din Zamora spre Orense, puteți sta peste noapte în satul Tabar, există o atmosferă foarte ospitalieră în Alberg, aproape ca și pastorul Blaz. Hospiliero însuși a mers Kamino și a publicat mai multe cărți cu fotografii. Acesta își păstrează tradiția de ospitalitate: feed-uri pelerini cina și micul dejun, nu este setată în mod specific Wi-Fi în Albergo, pelerinilor comunice unul cu celălalt, în mod gratuit la mașina de spălat.

După Tabara există un alt oraș mare - Orense, centrul industrial al Galicii. Drumul de aici circulă în principal de-a lungul dealurilor. În Ourense există un pod de piatră mare de construcție romană, există un muzeu de artă modernă și o catedrală. Alberg este situat lângă cimitir, dar doarme bine. De la Orense la Santiago de Compostela o sută de kilometri.

Când veniți la Santiago, principalul lucru este să găsiți catedrala. El poate fi văzut de departe, dar când îl apropii mai mult, el pare să fugă, întârziind bucuria întâlnirii. În catedrală sunt relicvele și statuia prețioasă a apostolului Santiago. El este portretizat ca pelerin, cu un personal și un dovleac uscat pentru apă. Prin tradiție, fiecare pelerin care ajunge în catedrală, îmbrățișează statuia lui Santiago. Când am ajuns la catedrală, a existat o masă serioasă, dar Deacon a uitat să închidă altar, și de fiecare acum și apoi ai putea vedea mâinile pelerinilor, Santiago îmbrățișând în spatele călugărilor. Mi-am râs de mine: viața de pretutindeni.

Cum am călătorit o mie de kilometri în Spania în 33 de zile

Au trecut treizeci și trei de zile cu mine

În catedrală există, de asemenea, o celebrată cămară mare, se spune că este făcută din argint. Acum se utilizează în sărbători mari: arsuri tămâie și trei novici pentru o cădelniță de leagăn mare. Dar, înainte de a fi folosit zilnic: pelerini, epuizați pe drum, de multe ori petrecând noaptea în aer liber și spălând în râuri, nu mirosi deloc crinul din vale.

Dacă doriți să obțină un certificat de pelerinaj pentru finalizare lângă catedrală în birou pentru pelerini la Santiago de Compostela trebuie să arate pașaportul ștampilat, și o fată frumoasă sau un tip cu mare bucurie a scrie un certificat în limba latină, cu o indicație de cât de mulți kilometri parcurși, și dorințele miracole în viață. Și catolicii, pentru că au trecut minimul ultimelor sute de kilometri spre Santiago, oferă de asemenea îngăduință. În oraș o mulțime de pelerini, ei pot urmări în jos mulțimea de șchiopătare, îndoit înapoi, drumeții haine și persoane fizice luminoase. Haide, haide!

De ce oamenii fac un pelerinaj? Este dificil să răspund fără echivoc. Cineva vrea să uite ceva, cineva - să se ocupe de ei înșiși, cineva intră accidental pe traseu, cineva merge pentru companie, cineva trebuie doar să se uite la viață. Indiferent de așteptări și obiective, călătoria călătorului este plină de surprize, îngrijire, conversații ciudate, întâlniri interesante, reflecții. Și toată lumea își obține experiența lor unică, de care are nevoie aici și acum.

Care a fost rolul lui Camino pentru mine? Când oamenii mă întreabă dacă merită, eu nu ezită să răspund: merită! Au fost treizeci și trei de zile, pline de îngrijorări ale lumii despre mine și despre preocuparea mea pentru pace. Treizeci și trei de zile de zgomot de pași pe pământ, păr ars și fața soarelui. Treizeci și trei de zile de vorbă cu tine însuți, atunci când devii un prieten pentru tine, nu te mai tortura, dându-te să fii plâns, să te bucuri, să-ți amintești, glumești, tăcut. Treizeci și trei de zile de unitate cu natura. Odată ce am fost lins de un taur, plin de un sentiment de încredere în oameni, uneori drumul alerga iepuri și eu, ca și în copilărie, le priveam cu bucurie. Se zicea că toată ziua mirosea flori dulci de salvie sau dimineața păianjenii de roua acoperă iarba și tufișurile cu o plasă și în cea mai mică picătură de apă soarele se juca. Ocazional, gărgărițele ar fi așezat pe rucsac și, ca pasageri, vor călători la următoarea oprire. La dreapta și la stânga erau grădini portocalii, era posibil să se adune fructe coapte din pământ. Joseph Brodsky știa despre ce vorbește. Acum, de asemenea, știu.