Cum am cheltuit 6 mii de ruble pe solovki, pelerinaje ortodoxe

Cum am cheltuit 6 mii de ruble pe Solovki

Cititorii periodici ai Adevărului Pskov vor aminti în mod obligatoriu articolul "Am fost trimis la Paris de către această persoană neobișnuită". Apoi, Victor Veryovkin ne-a spus cum, știind franceză doar „ca Wu Zem“, în cei 60 de ani sa dus la Renoir, Monet si Toulouse-Lautrec pe o bicicletă. De data aceasta Victor a fost un muncitor pe Solovki.

- Încep ca de obicei: o bicicletă, documente. În câteva zile am terminat să scriu ceva, îl șterg, de regulă, greu. Decizia de a merge a venit de undeva, a fost oferită prietenilor săi ca un pokemon, iar lucrătorul însuși cu o săptămână mai devreme.

Trenul "Pskov-Murmansk" se apropie seara de stația Kem pe jumătate gol, bicicleta a fost colectată în mașină, a cerut drumul spre sat. Rabocheostrovsk - 12 km. M-am dus la centrul de pelerinaj.

Sa intors, a inspectat orasul, ca si Insula noastra, sa uitat la raul Okhta, care a raftat acum 40 de ani, oftat. Lângă capul adăpostului, unde a fost filmat filmul "Insula", locul este frumos, dar deja abandonat, iar clădirea care era capela se prăbușește. Este păcat, ar putea servi, cel puțin ca o casă.

Dimineața, ploaia torențială, o barcă de mănăstire, cei patru dintre noi, încă mai cer 42 de pelerini din Smolensk. Storm, dar ieșirea la lac a fost permisă. După două ore și jumătate, obosit cu un leagăn, vom zbura în Golful Bunei, care este foarte plăcut pentru auz și stomac. Mănăstirea este văzută cu mult înainte de sosire și, stând pe punte, ne uităm la apariția castelului sfânt multicircul. De la o distanță, pereții arătau foarte duri și numai hainele albe ale catedralelor se înmoaiau și le făceau să le îndemne.

Un nou prieten - Pavel de la Podolsk, el a fost aici un pelerin, duce la Arhimandrit Iannoarius, care vorbeste cu noi despre scopul vizitei si instruiește asistentul sa aranjeze intr-o pensiune. O celulă pentru 30 de persoane, cu toate facilitățile: paturi, lenjerie curată, pături calde (astăzi +5 grade Celsius), un suport pentru uscarea hainelor, cărți, o capela, un etaj sub sala de mese.

În această zi ne odihnim de la drum, m-am alăturat turului mănăstirii. Sunt uimit de talentul și diligența organizatorilor acestei mănăstiri: pereții bolovani de pietre cu greutatea de până la 12 tone sunt asemănători cu piramidele, canalele subterane din Lacul Sfânt oferă apă dulce într-o moară și o brutărie. Prima instalație hidroelectrică din Rusia, dar dispozitivul ingenios și simplitatea docului uscat sunt uimitoare.

După cină - închinarea în biserica filipineză a Transfigurării Mănăstirii Stauropegiene Solovetsky. Kathisma Matins, cea de-a 9-a oră, Vecernele și un mic Compline. A doua săptămână a început pe Rusalii, Toți Sfinții, în Țara Rusă.

Următoarele zile sunt dedicate ascultare, locul de muncă - tăierea lemnului și glicol, încărcarea și descărcarea echipamentului, curat, curat. În jurul mănăstirii lucrările de restaurare, templul principal în pădure, stive de materiale de construcții, program, și aici - florile, inflorit doar recent lalele, narcise, primula pe flori-paturi și-a lungul șinelor.

Vremea pentru primele două zile strică ploaia, dar apoi soarele și căldura moale, adevărată, în vânt. Vântul însoțește tot timpul - marea, insula. Nopțile albe sunt înșelătoare. M-am dus în seara pe insula Marii Muksalma baraj aspect bolovan și numărat 25 de bălți mari, prin care nu conduc. Unii trec pe umăr greu, în timp ce altele au luat bicicleta pe umăr, plimbare în jurul valorii de pe stinghia lui, riscând să se poticnească în mlaștină, spun ei - nu mlastinoasa, dar a verifica modul în care nu doriți. Lăsat bicicleta pe marginea drumului și am mers pe jos, aici ca ATV - ATV-uri și singurele două roți.

Este minunat să te uiți, dar ce greutăți pe care constructorii o purtau - nu-ți imagina, munca giganților.

Înapoi să se grăbească, mănăstirea se închide la 23 de ore, și o altă scădere în Filipi deșert, uita-te la celula abatelui din lume Fedor Kolycheva că el era rudă cu Romanovilor, trage apa din sfânta bine.

Zece kilometri pe care le acoperim într-o oră, fără a acorda atenție țânțarilor. Înainte va fi o plimbare cu bicicleta și un autobuz la Muntele Sekirnaya, priveliști frumoase, un baliză de biserică. Simbolul morții lui Gulag, celula de pedeapsă pentru bărbați. Înălțimea ei este de 73 de metri, iar scara are 293 trepte, de-a lungul cărora prizonierii au fost coborâți, legați de un jurnal, este groaznic să se gândească și nu ce să facă.

Am pregătit cu atenție călătoria, citește cărțile lui O. Volkov "Immersion în întuneric", "Părintele Arsenie", ghidul lui Z. Prilepin "Abode". Anterior - cartea lui A. Solzhenitsyn "Arhipelagul Gulag", a cărui prezență, o amintire puternică pentru Pavlovski Ghenadie Evgenievici, a servit ca demisia sa din institut și viață.

Aceeași excursie a condus în deșertul Makarevskaya, este și o grădină biologică, unde au băut ceai din hrean cu frunze groase. Ea crește pe paturi de flori, dar nu cunosc numele florii, nici proprietățile ei.

Deserturile sunt acoperite de dealuri și copaci din vânt, deci aici temperatura este de 2-4 grade mai mare, grădina plantelor medicinale este ruptă. Pentru mult timp m-am interesat de isopul plantelor, care se găsește în Evanghelie, aici am văzut un tufiș mic, cu frunze înguste. Apoi, un alt miracol făcut de omul starețului din cuștile lui Philip - Filippov, unde călugării, împrejmuind golful cu un baraj bolovan, păstrau peștele. Peștii erau hrăniți cu plancton, pătrunzând prin pietre și nu putea înota. Am prins-o în timpul iernii, când nu am putut merge la pescuit în mare, pentru că marea nu îngheață aici. În apropiere se afla o capelă a Sf. Zosima, din acest loc vede o biserică care coboară din cer, care mai târziu a fost reprezentată într-un copac, iar acum - catedrala Spaso-Preobrazhensky din piatră.

Excursie cu barca la insula Zayatsky, o versiune a numelui - din puii porecla de „Iepurii mare“, în cazul în care vântul și pământul sărac nu dă naștere chiar și în cazul în care arbuști Ryabinka 50 de ani, în creștere în două picioare. labirinturi de piatra Aici extraordinar de frumoase, cum ar fi fluturi, numirea care sunt încă nici un consens oameni de știință trotuarelor de placi pentru a preveni deteriorarea solului. Insula era o celulă de pedeapsă pentru femei.

În raidul de lângă navele Solovki se oprește navele pe care le-a văzut și, de asemenea, a vizitat nava "Mir", echipajul căruia a navigat pe țărm pentru a consacra steagul navei. A fost plăcut să-mi amintesc serviciul meu naval, să mă ating de tineret.

Un alt monument - "piatra de negocieri" - a fost instalat de starețul mănăstirii Alexandru în onoarea refuzului cererilor impudente ale englezilor din 1854 de a da gobi, după care au furat lemnul mănăstirii.

O vizită la Muzeul Maritim a lăsat amintiri bune, dar muzeul Gulag, împreună cu un documentar, este foarte dificil. La Solovki oriunde se poate pune un caporal (pătrat materialul segment cu cusute moaște ale unui martir caporal ortodoxă se află în altar pe tron, este necesar să se efectueze o liturghie completă) și servesc victimelor nevinovate. Când știi despre ea, frică să meargă pe teren, înmuiate în ură și sânge, amintiți-vă să nu dovedesc.

Suntem bine hrăniți pentru munca noastră. Desigur, mâncarea este slabă sau în ulei vegetal, dar nutritivă și abundentă. Am încercat toate cerealele familiare, paste, cartofi, supă și ciorbă de pește, ciuperci și pește sos, pește, castraveți și roșii, diferite salate cu porumb și mazăre, ouă suc de fructe, ceai sau compot - brioșă sau tort, din care - nu înțeleg, gemuri, paine minunata coptata in manastire.

Timpul curge rapid, trebuie să ne luăm la revedere. Prietenii Pskov nu au putut veni, biletele pentru AN-24 la Arhangelsk nu s-au întâmplat. În același fel acasă. Ca muncitor - la Kemi, gratis, a colectat o bicicletă la gară, a mers la tren și - salut, Pskov însorit.

La fel ca la orice excursie, și acesta a fost un caz amuzant. Merge încet spre aeroport, punându-și fața la soare. Nu m-am uitat la nimic când un cuplu vietnamez a venit brusc la mine, ceva mi-a fost împins brusc în mâna mea. Dismembered, uitat. Unele bucăți de hârtie verzui, mă uit la ea, un vietnamez - la mine, vorbeste repede, se rătăcește frenetic prin cartea de expresii și nu găsește cuvintele potrivite. Engleza nu înțelege și eu. Am cercetat broșura și au existat cupoane de lacrimi pe ea. Câștigător: barca sa pleacă în 15 minute și au fost pierduți pe această mică bucată de pământ. Mișcându-și degetele, spun ei, trebuie să alergăm și să mergem la dig. Ei au dat din cap și au luat-o, privindu-se în timp ce mergeau: fie că alergăm acolo, fie că ne-am fluturat unii pe alții de câteva ori, corect. Există întotdeauna ceva la care să zâmbești.

Îmi amintesc de părintele Serghei, ne-a oferit o slujbă de trei zile. Ultimul nume din lume este Steble, plăcut în comunicare și, adică, enervant. După ce au terminat să taie lemne, s-au dus să se scalde înainte de cină, dar a existat o ciocănitură curată, despre care au fost rupți doi clești. El a rămas, a împărțit-o și la fel. Am lăsat-o mai târziu.

Nu sfârșesc speranța pentru următoarea ascultare.

Dacă ți-a plăcut sfatul și vrei să vizitezi aceste adăposturi, te invităm să te familiarizezi cu excursiile de pelerinaj relevante.