Moaștele sfântului sunt liniștite

Una dintre misterele vieții bisericești în perioada sovietică a fost soarta moaștelor Sfântului Patriarh Tikhon, îngropat în 1925 în Catedrala Mică a Mănăstirii Moscova Donskoy. În 1946, la un serviciu memorial la mormântul său, Mitropolitul Krutitsky și Kolomna Nikolai (Yarushevich) au spus cu tristețe: "Ne-am rugat acum numai peste mormântul Sfântului. Trupul lui nu este aici. "

Se zvonește că, în 1927, după încheierea Mănăstirii Donskoi, autoritățile se tem că puterea Patriarhului va deveni un obiect de cult, îndepărtat sicriul său din mormânt și a ars în crematoriu. Potrivit altor surse, rămășițele Sfinției Sale au fost ascunse în secret de călugări și îngropate în cimitirul german din Lefortovo. Suporterii versiunii a treia au argumentat: realizând că autoritățile ar putea să abuzeze de rămășițele Patriarhului, călugării, imediat după înmormântare, i-au reînființat undeva în necropola mănăstirii Don.

Aceste ipoteze au crescut într-o convingere reală, atunci când, în 1932, liderul a sprijinit sovietic disensioniștii bisericii regim # 8209; renovatori „Metropolitan“ Alexander Vvedensky dintr-o dată a apărut înainte de fanii lui în haine episcopale, care Moscoviții imediat recunoscute veșminte prețioase cusute în mod special pentru Patriarhul Tihon pe celebra fabrica de comercianți frați Olovyanishnikovs. Ei au îngropat și Patriarhul Tikhon.

Și totuși, speranța că vor fi găsite într-o zi relicvele iubitului Patriarh al întregii Biserici vor rămâne.

Când a început să reînvie viața monahală în mănăstirea Donskoi, una dintre primele solicitări, care nu numeroși frați apoi se întoarse spre mănăstirea Abbot lui Patriarhul Alexei al II-lea, petiția a fost despre căutarea moaștele Sf. Tihon. Preasfântul cu bucurie ne-a binecuvântat pentru aceste eforturi. Dacă am ști atunci cu ce evenimente ar fi conectate și cât de frumos ar fi sfârșitul!

Curând o oportunitate convenabilă sa prezentat. Reparația a început în Catedrala Mică a mănăstirii Donskoy. Templul a fost închis timp de câteva luni, iar în acest moment ar fi doar să înceapă căutarea ... dar sub diferite pretexte au fost amânate, iar acum repararea a fost deja încheiată. În serviciile templului reluate, timpul a fost pierdut. Și sincer vorbind, am fost neglijați ușor și foarte prosti de binecuvântarea patriarhală, referindu-ne la diferite "motive și împrejurări". Pentru asta și plătit. Și foarte curând. Cu toate că, ca întotdeauna, Domnul însuși ne-a îndreptat greșelile spre îndumnezeirea generală și triumful credinciosului său Sfânt Nou Mucenic Patriarh Tikhon.

La Liturghie, pentru prima dată în viața mea preoțească, am proclamat cadouri sfinte pentru comuniunea bolnavilor. Deși în conformitate cu regulile bisericii se face în Joia Mare, dar noaptea în fața prietenului meu, sculptorul Vyacheslav Mikhailovici Klykov, a venit la mine cu o cerere de a comunica de urgență și de a te îmbolnăvi de un prieten. Sa dovedit totuși că în biserica noastră nu există niciun cadou sfânt, care, se dovedește, nu a fost niciodată gătit aici.

Slavă Domnului, totul era în regulă cu prietenul lui Klykov. În noaptea aceea l-am împodobit, iar dimineața următoare, preotul dintr-un alt templu comunica. Pentru a împiedica acest lucru, eu, sub îndrumarea vechii noastre ieromonahi, părintele Daniel, am pregătit cadouri sfinte și le-am așezat într-o chivotă specială pe tron.

După serviciul de seară, prietenul meu Zurab Chavchavadze a venit să mă viziteze cu un borcan de gem de zmeură. Am băut ceaiul când garda de telefon a sunat și a raportat cu alarmă că mai mulți pompieri au ajuns la poarta și comandantul lor a insistat că au nevoie urgentă de a stinge un incendiu de la noi.

- Avem ceva care arde? - Am fost surprins.

- Bineînțeles că nu! - Însoțitorul ma asigurat. - Este comandantul lor, probabil în interiorul arsurilor ...

Am înțeles totul. Nu departe de noi se afla pompierul, a cărui conducere era prietenă cu părintele Agathodor. Unul dintre ofițeri era un mare fan al ședinței cu preotul la masă, pentru a filosofa despre viață. O dată în perioada unei astfel de exacerbări filozofice și alcoolice, el era deja dornic de o mănăstire în mijlocul nopții. Acum, se pare că istoria a fost repetată.

Am închis, dar un minut mai târziu clopotul a sunat din nou. Garda de gardă a informat că pompierii nu s-au oprit. Era deja prea mult. A trebuit să ne îmbrăcăm cu Zurab și, de asemenea, trebuia să mă încălzesc mai cald după gemul de zmeură și să înțeleg.

- Ce sa întâmplat? Am strigat, ca să fiu auzit în fața porții.

- Foc! Ai un incendiu! - a venit de acolo.

- Poate ceva mai distractiv? M-am întrebat sarcastic.

- Am sunat! - Nu lăsați-o pe cealaltă parte.

"Este o greșeală, vă puteți vedea singuri", am răspuns, deschizând încă poarta.

Lângă zidurile mănăstirii au existat cu adevărat două motoare de incendiu cu calcule complete. Mai mulți oameni în căști genitive au intrat în mănăstire. Ei înșiși au fost în pierdere.

- Femeia a sunat, am crezut, de la tine. A spus: în incendiul Donskoi, plecați urgent.

Pentru a vă asigura în cele din urmă că a existat o neînțelegere, am sugerat să merg împreună împreună cu mănăstirea. Ne îndreptăm către piața centrală. A fost deja amurg târziu, dar totul era clar vizibil. Tăcerea și calmul obișnuit, nimic nu ridică alarmă.

- Vedeți, am zâmbit, m-am întors la pompieri.

Și în clipa aceea, în ferestrele Catedralei Mănăstirii Donskoy, o strălucire strălucitoare, strălucea zgomotul de rupere a ferestrelor și flăcările portocalii izbucnesc din ramele ferestrelor cu fumuri negre.

Pompierii s-au repezit la mașinile lor. Dar Zurab și cu mine am înghețat gura. Atunci, cât de nebun a strigat:

- Focul. Focul. - Și s-au grabit la templu.

Motoarele de incendiu s-au repezit dincolo de noi cu un vuiet. Dar templul era deja în flăcări cu puterea și principala. În incendiul ferestrei a izbucnit incendiul, fumul s-a ridicat într-o coloană sumbră și roșie spre cerul de seară de la Moscova.

Nu voi mai descrie această noapte groaznică. Doar în a treia oră pompierii ne-au permis să intrăm în templu. Ceea ce a fost prezentat privirii noastre a fost cu adevărat teribil. Pereții și tavanul negru, cetaceele incendiate, icoane, totul este inundat de apă, mirosul insuportabil de ardere ...

Unul dintre pompieri ma sunat la templu și, pe drum, și-a exprimat primele concluzii despre cauza focului. Focul a izbucnit, a afirmat el, direct la mormântul Patriarhului. Deoarece zidurile din templu au fost vopsite cu vopsea combustibilă cu ulei, flacăra sa răspândit imediat.

- Dar acest lucru este cu adevărat ciudat, - a spus pompierul, indicând iconostasul.

Recipiente și icoane de lemn, deși înnegrite de funingine, dar nici măcinate. Iconostasul este pe deplin conservat. Am intrat în altar cu o inimă scufundată și am văzut că și aici, cu excepția funinginii, nimic nu a fost atins. Când m-am întors la ofițer, mi-a explicat dezorientarea lui.

- În apropierea iconostasului totul este ars, iar el însuși este din anumite motive intact. Este din lemn, nu din metal?

- Arbore foarte vechi.

- Cum nu a ars? Este uimitor ...

Apoi mi-am amintit și am spus:

- A. Am pus cadoul sfânt pe tron ​​dimineața!

Am încercat să explic. Ofițerul a ascultat politicos, și-a curățat gâtul și a întrebat:

- Credeți serios că acest lucru are legătură cu păstrarea pomului de foc?

- Nu știu. Pur și simplu spun că dimineața am plasat Sfântul Cadouri pe tron.

- - Văd ... - ofițerul se întindea neîncrezător. - Cu toate acestea, acest lucru se întâmplă uneori. Totul în jurul arsurilor, dar rămân unele lucruri. În afacerea noastră, pur și simplu nu se întâmplă.

În aceeași zi a început ancheta. Sa dovedit că centrul de foc a apărut într-adevăr chiar în mormântul Sfântului Tikhon. Fereastra este întotdeauna ținută întredeschisă și, așa cum au sugerat investigatorii, atacatorul a aruncat în templu o bombă simplă cu un amestec incendiar. Pereții, vopsite cu vopsea de ulei, au luat-o imediat. În același timp, criminalul a avut suficient timp să părăsească mănăstirea neobservată, cu ultimii vizitatori.

O zi mai târziu, am fost în Vigilia catedrala a ars la memoria Arhanghelului Mihail. Corul a cântat „Lăudați Numele Domnului,“ am făcut o tămâie arde festiv, iar oamenii stând în picioare printre familie, înnegrite cu funingine și carbonizate pereți pentru a goloveshek arcă, nu a putut ține lacrimile ei. Serviciul Migrația într-o altă biserică de mănăstire nu ne plac: oamenii au fost nu ar trebui să li se permită să se gândească că calvarul - doar joc aleatoare șansă, iar Domnul nu se va întoarce disperarea și durerea noastră în bucurie, într-o celebrare a credinței și a speranței în insondabil pentru noi toate bune providenței Sale. Acesta este exact ceea ce vorbeam despre acea seară într-o predică în fața enoriașilor noștri.

A fost necesară începerea reparației în templu. Mai puțin de o săptămână am slujit aici după restaurare, iar acum Domnul ne-a oferit din nou o oportunitate recent pierdută de a începe să căutăm moaștele Sfântului Tikhon.

Noi încă o dată a apelat la sfântul, și a confirmat binecuvântarea lui la excavarea, pedepsind doar să acționeze cu atenție și prudent. Am înțeles neliniștea lui. Unii chiar au încercat să convingă Patriarhul nu permite căutarea, deoarece posibilitatea de a găsi rămășițele sfântului este foarte mic. Dar, dacă zvonurile că moaștele Patriarhul Tihon au fost în căutarea și nu a găsit, atunci, consilierii precaut avertizat, nu vor fi colectate probleme: disidenți și detractorii Bisericii a început dintr-o dată un zvon că Sf. Tihon nu a vrut să stea cu sfintele lor în Biserica Patriarhala. Dar, mulțumesc lui Dumnezeu, Patriarhul Alexei al declarat ferm: dacă vom avea puterea de a fi o vacanță mare; Dacă nu sunt acolo, nu o vom ascunde de nimeni.

Oamenii care au comis incendiere și nu au găsit-o. Frații mănăstirii și unii dintre enoriașii și-au imaginat cine ar putea fi, dar chiar și cumva i-au milă de ei și în suflet ei i-au trădat în curtea milostivă a lui Dumnezeu. În plus, acum, după trecerea timpului, este clar modul în care această infracțiune a fost efectuată comercial. În timpul celei de-a doua reparații prelungite a Catedralei Mici din mănăstirea Donskoy și relicvele sfântului au fost recuperate.

Seara, sărbătoarea Întâmpinării Domnului, am făcut o rugăciune la mormântul patriarhului Tihon și a început săpăturile. Acest lucru puțini știau: IPS Patriarhul Alexei al II-lea, numărul de călugări, doi bătrâni - Arhimandritul Kirill al Sfintei Treimi Sf. Serghie, arhimandritul Ioan Pskov # 8209; Mănăstirea Peșterile și cei pe care ne-am rugat să ne ajute: Viaceslav canini cu ucenicii lor și artistul Alexei Valeryevici Artemiev. El ne-a condus Arheologii Serghei Belyaev. Anterior, el a participat la achiziționarea de moaștele Sfântului Ambrozie de la Optina, angajate în săpături în Diveevo și Hersonissos.

Mai întâi au scos piatra de mormânt. Marmura după incendiu a devenit aproape maro. Câțiva centimetri adânc până la treizeci, am găsit o placă de marmură masivă cu inscripția: "Sfinția sa Tikhon, Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii". Acesta a fost titlul Patriarhilor ruși la începutul secolului al XX-lea. Rezultatul a fost foarte încurajator. Am început să săpăm mai departe și la o adâncime de aproximativ un metru am văzut ceea ce căutam - bolta de piatră a criptei. Realizând lucrul cu energia triplă, până dimineață am curățat cu grijă întreaga criptă. Când mai multe pietre au fost scoase din seif, am împins lumânarea aprinsă în gaură și am privit înăuntru. Criptă era goală. Lumina lumanii a smuls doar crăpăturile praf din vechea țesătură.

Când am anunțat acest lucru prietenilor mei, toată lumea a căzut epuizată pe podea, unde, și după ce a rătăcit, a stat o vreme în tăcere. Apoi, unul câte unul, s-au grabit să verifice: brusc m-am înșelat, poate într-o criptă vastă au existat cel puțin particule de relicve sau chipsuri ale sicriului, care au căzut la autopsia mormântului Patriarhului? Cu toate acestea, nu a fost nimic, nimic ... Justificat cele mai grave temeri ale noastre.

După ce ne-am recuperat puțin, am decis să prezentăm cel puțin dimensiunea și starea criptei. Dar când cineva a început să-și măsoare lungimea, o bară de doi metri lungi a ieșit brusc complet în dreapta și în stânga. Același lucru sa întâmplat și cu tija de opt metri. Vom examina structura subterană grăbit și în curând a dat seama că a găsit nici o criptă, și o parte a sistemului de încălzire a templului - conducta de piatră dispuse sub podea, care a trecut de aer cald din cuptor. Pe locul mormântului Patriarhului, radiatoarele au fost extinse, din anumite motive, astfel încât cripta a fost formată. Și zidăria de aici arăta nouă în comparație cu alte părți ale unei țevi subterane de piatră. Poate că a fost într-adevăr o criptă ruinată. Dar poate că mormântul era mult mai profund. Și ceea ce am găsit a fost o criptă fals aranjată să confunde bolșevicilor și să le direcționați către ideea că sicriul care conține trupul patriarhului deja îndepărtat și reînhumate undeva.

Apoi, părintele Daniil a adus un bătrân care susținea că se presupune că știa cu siguranță: Sf. Tikhon a fost îngropat la cinci metri spre est de mormântul lui presupus. Opiniile au fost împărțite, iar în dimineața următoare am mers la Sfântul - pentru a cere binecuvântări, cum să procedăm. După ce a constatat toate detaliile, Patriarhul a binecuvântat să-și continue căutarea în același loc.

În cele din urmă, mai aproape de noapte, în fața noastră a apărut adevărata cripta a Patriarhului. Nu exista nici o îndoială în legătură cu asta. Era o structură puternică, acoperită cu o farfurie uriașă, pentru fericirea noastră, care sa dovedit a nu fi una integrantă, ci a fost compusă din mai multe secțiuni masive de piatră. Am luat una din aceste bucăți. M-am așezat pe stomac și am pus lumânarea înăuntru. Îmi amintesc că am fost imediat lovită de mirosul de prospețime de primăvară provenind din mormântul subteran. Toți erau înghesuiți. În fața mea era o sculptură subțire, rafinată a unui sicriu de stejar, descrierea căreia știam bine. Pe ea se afla o placă de marmură. Cu lumânarea pâlpâitoare am citit: "Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Tikhon".

Nu ne-am crezut fericirea. Părintele Agafodor a mers imediat să-l cheme pe Patriarhul Alexy. Era deja târziu, în jurul valorii de miezul nopții, dar sesiunea Sfântului Sinod tocmai se terminase în Patriarhie. Aproximativ douăzeci de minute mai târziu, Sfinția sa era în Donskoy. După sosirea sa, am ridicat restul plăcilor de deasupra criptei și l-am întâlnit pe Patriarh cu un zgomot festiv. La miezul nopții, suna ca la Paște.

Este greu să transmitem sentimentele pe care le-am simțit în acea noapte, stând la mormântul deschis al Sfântului Tikhon. Nu puteam să cred că totul a fost terminat și relicvele din fața noastră. Probabil același sentiment a fost și cu Patriarhul Alexy. Dar totuși mi-a spus:

- Totuși, ar trebui să vezi dacă există relicve aici?

Am pus un epitrachel, pentru că poți atinge relicvele numai în haine sfinte și te-ai dus în cripta. După ce am cuiat unghiile și am ridicat capacul sculptat al sicriului, mi-am pus mâna înăuntru cu o inimă scufundată. Degetele mele au simțit mai întâi cârpa, apoi umărul ...

- Aici. - Am strigat că există forțe.

- Totul! Înapoi, înapoi! Închideți-l în curând! - Am auzit deasupra vocea încântată a Patriarhului.

Câteva zile mai târziu, am spălat sfântele moaște ale ordinului antic, le-am îmbrăcat în haine noi sfinte și le-am așezat în forme de cancer special făcute. La Patriarh au existat cele mai faimoase veșminte făcute la fabrica Olovyanishnikovs. Apoi, de mult timp am încurcat cum aceleași veșminte erau la falsul politician Vvedensky.

Moaștele sfântului sunt liniștite

Transferul moaștelor Patriarhului Tikhon sau Buna Vestire în mănăstirea Donskoy. Artist: F. Moskvitin

În ciuda faptului că a existat o umiditate foarte mare în cripta, corpul Patriarhului Tikhon, așezat în pământ timp de șaizeci și șapte de ani, a fost păstrat aproape complet. Este de remarcat faptul că una dintre Panagias - pictogramele pectorale, simboluri ale autorității episcopale, odihnindu-se pe pieptul Sf. Tihon, a fost făcută din oase de mamut, dar complet transformat în cenușă. Nu era decât un salariu de argint. Apoi ne-am amintit involuntar linia din Psaltire: "Domnul își păstrează toate oasele". Deși a păstrat nu numai oasele Sfântului Patriarh, ci și o mare parte a corpului. La fel ca marele patriarh paraman, rozariul, paraman religioase, cruce pectorala, prețioase de aur Panagia, a donat, chiar și atunci când a fost Patriarhul Arhiepiscop de clerul Yaroslavl și enoriașii eparhiei. Detect chiar și o ramură de salcie (Sf. Tihon a fost îngropat în Duminica Floriilor) și o sticlă de ulei de trandafir parfumat, care este turnat pe corpul Patriarhului, înainte de îngropare.

După un timp, arheologul nostru, Serghei Alekseevich Belyaev, a ajuns totuși la capătul indiciului de ce au apărut veșmintele patriarhale pe pseudo-mitropolitul Alexander Vvedensky. În fabrica lui Olovyanishnikov, nu au fost făcute decât una, ci două. Acum acel lucru, care a apartinut Sfantului Tihon, este expus in muzeul de la Moscova Donskoy Manastirea.

Lăudați pe Dumnezeu pentru tot! Părinte Tikhon, mulțumesc. Privind prin calendarul de astăzi, nu am putut găsi un răspuns cu privire la motivul pentru care astăzi este amintită memoria Sfântului Tikhon. Mână odată ce ea a venit peste acest articol, și acum am înțeles că astăzi „marchează ziua în care în 1917, la Consiliul Local al Sf. Tihon a fost ales Patriarh al Întregii Rusii.“ Iar evenimentele descrise de tine, au subliniat încă o dată că nu există nimic accidental în viața noastră. Înainte, nu știam nimic (și, din păcate, nu mă interesează nici măcar) despre găsirea moaștelor Sfântului Tikhon.