Două piese de aur (1)

(raportează despre o excursie de două zile la Zolotița superioară și inferioară

Foto-site-ul lui Richard Davis "Biserici din lemn din nordul Rusiei"

Site-ul azilului pentru copii din Minsk, al cărui mandatar este Daryl

Fondul de Asistență pentru Bisericile din lemn din Rusia, recent creat de Daryl și Richard

Am mai corespondat cu Daryl de mai mulți ani, iar de mai multe ori ne-am propus să ne întâlnim în Anglia, apoi în Rusia, dar totul nu putea fi făcut - se pare că momentul potrivit nu a venit încă. Și în această vară mi-a coincis, în mod miraculos, două circumstanțe: în cele din urmă m-am întâlnit cu Daryl și împreună am vizitat Zolotița. Deci, visurile devin uneori adevărate, chiar și după decenii ...

Dar, în sfârșit, bem cafea la aeroportul Vaskovo, așteptând check-in pentru zbor (precum și pentru un avion mare timp de o oră și jumătate). La întrebarea: pot să iau o sticlă cu apă, să răspund "puteți" - în avion nu există compartimentul pentru bagaje, oamenii și lucrurile zboară împreună.

În așteptarea aterizării, discutăm cu alți călători - rezidenți locali, de la care învățăm multe lucruri interesante despre ce, cu excepția bisericii, îl puteți vedea în Zolotitsa. Acest lucru este foarte util, pentru că pe Internet despre Verkhny Zolotice, am găsit foarte puține informații, iar pe partea inferioară - aproape nimic.

Aici trebuie să spun că Zolotica în districtul Primorsky din regiunea Arhanghelsk trei: sus, jos, și vara. Satul de Sus și de Jos Zolotica (scopul călătoriei noastre) sunt pe coasta de iarnă Marea Albă, pe râul Zolotitsa (de asemenea, numit de iarnă sau mai mult,. În mod curios, râul său afluent numit de vară). Zolotitsa de Sus se află la 12 kilometri de mare, Nizhnyaya - la gură. Împreună, ele constituie municipiul Zimnezolotitskoe, există încă o fermă colectivă, deși el pare pe punctul de colaps.

Vara Zolotica este la vârful Peninsulei Onega, la intersecția dintre țărmurile de vară și Onega, la gura de vărsare a râului Zolotica (de asemenea, numit de vară sau de Malaya, adică râurile Zolotica în această regiune două). Cu adevărat capul tău poate fi spart # 9786; ...

Zolotitsy de sus și de jos sunt sate din Pomerania, înrădăcinate în antichitate. Seturile de aici au fost întemeiate încă de un miracol zavolochskoy (triburile finno-ugrice) în timpuri imemoriale. Acest lucru este confirmat de numele local: pe malul drept al râului există un teren numit "Pitul Chudskaya", iar pe malul stâng, deasupra râului Savin - "Cimitirul Chudskoe". Primii ruși, precum și oriunde în nord, consideră în mod tradițional Novgorodienii care au fugit în aceste locuri îndepărtate în căutarea voinței și independenței. Există informații că vechii credincioși au fugit aici de la opresiune. În secolul al XVI-lea (primele surse scrise) erau deja așezate sate. Aici, de asemenea, a avut loc site-urile sale curente Manastirea Antoniev-Siya. Până la sfârșitul secolului XIX, populația din Verkhni Zolotitsa a ajuns la o mie de oameni. Au trăit comercianți bogați, erau multe colibe solide cu două etaje. Pescuitul tradițional este pescuitul (în cea mai mare parte a somonului) și macrou (sigiliu al harfei). Înainte de revoluție au existat până la 20 de nave de navigație.

Dar înapoi la călătoria noastră.

Dincolo de fereastră se află un peisaj atrăgător și atât de minunat: "Toate mlaștini, mlaștini, mlaștini, a optsprezecea zi a mlaștinii ...".

Două piese de aur (1)

La noi în mâini - pungi de hârtie care pot fi luate într-un buzunar pe ușa cabinei șoferului. Chiar pot să vină la îndemână, dar am băut din belșug comprimate din malarie și acum ne bucurăm de zbor - la urma urmei, zboară spre locul unde am vrut atât de mult! Întregul pasaj este ocupat de patine lungi de metal - cineva din sat, evident, își repară casa.

În abordarea Zolotitsa schimbări de peisaj plictisitoare oarecum, există pete luminoase - nisip anghilă, iar în cele din urmă este - Zolotica - o mână de case, un lanț înșirate într-o depresiune îngustă, recuperat din râu în taiga, cu băncile paduroase. Aeroport aici - doar un gazon verde pe care se toarnă fericit pasagerii, după un zbor obositor oră. Există, de asemenea, să apară (sosirea aeronavei, aparent, o vacanta pentru toate), iar bocitoarele - avionul apoi zboară înapoi. Noi, împreună cu toate rămas bun de la aeronavă, și numai apoi să fie într-o mulțime de însoțire gazdei noastre - Vasile G. Burykh. În Zolotitsa Upper nici un hotel, astfel încât înainte de călătoria a trebuit să intervieveze toate cunoscuții Arkhangelsk în căutare de adăpost pentru noapte. Oamenii din nord sunt ospitalieri, iar adăpostul a fost găsit - la rudele prietenilor pe care îi cunosc.

Doar am sosit

Aeroportul Verkhny Zolotitsa

dialectul de Nord este neobișnuit pentru audiere, oamenii de nord sunt lente și calm, vântul de nord este mult mai rece Arkhangelsk. Cu jachetele aprinse, du-te la râu - satul de cealaltă parte. Vasile G. începe cu motor și vom traversa rapid râul (deși este mic, genunchi, fund de nisip este clar vizibil, și se poate bălăci perebresti). Ne-a stabilit și cu confort - într-o casă nouă, chiar în spatele consiliului local. Saci de produse alimentare pe care le-am adus în semn de recunoștință proprietarilor, au fost de prisos - doar a avut o barcă, iar rafturile magazinelor locale sunt pline de bunuri. (Dacă am fi ajuns un pic mai devreme, nu a putut cumpăra chiar și pâine - magazin de aprovizionare depinde în întregime de navigație a venit nava -. Rafturile sunt pline, nu am avut de gătit cu aburi - în direct de auto-suficiente, iar nava merge la fiecare trei luni). În timpul iernii, produsele sunt aduse pe snowmobile de la Tuchkino, dar ele nu aduc mult. Am văzut din avion descărcate cutii de calculatoare, imprimante, multivarka și alte aparate de uz casnic - dificultatea și costul ridicat de transport maritim este disponibil.

Două piese de aur (1)

Aici ea dorea Zolotica de Sus, dar într-un fel incomod: mă simt ca și în cazul în care prinsă într-o menghină, stoarse etanseitate. Treptat, în cazul în care înțeleg acest sentiment: există puțin spațiu, din cauza văii râului, încadrată de o fâșie îngustă de pajiști pe malurile, este prins între două Eel împădurite, fără speranță se întinde de-a lungul văii râului, blocând la orizont. Tocmai a sosit, am înțeles: nu aș vrea să trăiesc aici, acesta este locul - nu a mea, aici nu am suficient spațiu. Dar pasiunea călătorului face apel la cercetare.

Așa că am Zolotitsa, Acomodarea, încălzit cu ceai fierbinte, stau în jurul valorii de o lungă perioadă de timp, dar o dată, timp de aproape 16 ore. Pe Zolotitsa Superioară vom umbla mâine, dar astăzi avem nevoie pentru a ajunge la sat, sora, partea de jos Zolotitsa. Dar cum? Mașini într-un sat de doar 2-3, inclusiv o școală UAZ (du-te aici mai ales pentru a merge - the-drumul și numai unul, unul Zolotitsa la altul, și toate), dar nici unul dintre ele nu este în prezent în vigoare. Vasile G. ne salvează și apoi: undeva pentru a merge, și în curând casa a condus faimoasa doua minune a tehnologiei: o motocicletă cu ataș (bine, acest vehicul este familiar pentru noi), și chiar ceva fără precedent - un scaun pe patru roți, cu korobchonku spatele, care sa transformat quad-urile. Drivere - Yuri și Alexander - sunt gata să ne ducă la Zolotitsa de Jos, dar pentru o sumă destul de decente (de fapt, străini au sosit!). Nu avem de ales - să mergem 12 km acolo și 12 înapoi cu o cameră grea nu există nici timp, nici energie.

Mergem cu briza, drumul este nisipos, vânturi printre tufișuri, după centura râului. În spatele tufișurilor - aceleași dungi de câmp alternând cu mlaștini, mai departe - aceiași vice-ugori. Pe marginea drumului - zmeură. Conducătorii auto, care doresc să-i mulțumească pe străini, ne aduc direct la tufișuri pentru a încerca fructele sădite târziu.

Două piese de aur (1)

Dar dintr-o dată ceva se schimbă: o proaspătă pantă de vânt suflă stoarcerea spațiului; eliberat la voința unei spirală, este dezbrăcat rapid, dezvăluind lățimea. Mirosul mării izbucnește în plămâni, ca o salvare a oxigenului - ne îndreptăm spre Nizhnyaya Zolotitsa.

Expanses, expanses! Mare, mare la orizont! Aici sunt "360 de grade de libertate", după cum a spus unul dintre turiștii despre Uneghme. Ne-am desprins de ghearele valei râului, respiram în profunzime! Acolo pot să trăiesc!

În timp ce am fost întinderi veselim și marea, am condus unele dintre polii gardului de-a lungul drumului, amintind țarcuri pentru vaci sau cai, și sa oprit la o clădire mare, care arata ca un șopron lung gigant sau hangar. Am ieșit și ne-am uitat în jur. Peisajul din jur a fost destul de ireal, semăna cu un vast deșert de nisip, pe de o parte iese la râu și mare, pe de altă parte - franjurate ca cocoașe de cămilă de dealuri, printre care sunt împrăștiate în dezordine dimensiuni impresionante cladiri din lemn de scop necunoscut, aparent abandonate. Aici și acolo, printre acest deșert presărat cu tobe ruginite, bucată mare de fier misterios, frânghii, lanțuri, bărci vechi și nave chiar și întregi - stâlpi și motoare. Fără prea mult entuziasm de chauffeurs noastre au devenit ghiduri și sensul ceea ce a văzut a devenit un pic mai clar.

fragmente din carte. Smirina și Yu.M. Smirin "Animale în natură", cu abrevieri)

Pompii pentru sigiliile de harpă de sex și vârstă diferite au nume speciale. Femela adult se numește utelgoy, pentru adulți de sex masculin - sigiliu harpă, copilul nou-născut - Zelentsy. Într-adevăr, el a avut un tablou mai neobișnuit: el galben-verde ca lamaie poluspely. Această colorare durează una sau două zile, apoi se luminează rapid. Vițelul se transformă într-o veveriță. Belek este pe gheață, și consumul de lapte matern gras, castiga rapid in greutate: Zelenets cântărește aproximativ 7 kg, greutate Belka a ceea ce 10-12 zile a crescut la 30 de kilograme sau mai mult. La vârsta de două săptămâni, puiul începe să se estompeze, și merge un costum de copii Belkova. Un astfel de bebeluș molot se numește hohlusha. În timpul chulusului nu se mănâncă nimic, ocolind rezervele acumulate de grăsime. Moulting durează două până la trei săptămâni. În încheierea năpârlire, pui se transformă în Circo, care are un scurt strat neted, fara subpar, foarte similar cu capacul de sigilii pentru adulți. În această etapă, sigiliile încep să trăiască singure, alimentând crustaceele planctonice. Ei deja înoată și se scufundă bine și formează animale separate de animale adulte. Prin acest timp, gheața pe care sigiliile sunt în derivă încet, să ajungă la ieșire de la alb la Marea Barents. Până la sfârșitul perioadei de fatare (atunci când încep să se estompeze) pentru a tracta femele veni masculi adulți, și de împerechere are loc „(încheiat citatul).

"Nizhnyaya Zolotitsa este un adevărat sat din nordul muzeului. Astfel de case, ca și acolo, trebuiau să văd doar în muzeele de arhitectură din lemn. Aici a fost viața, dar, din păcate, un fel de plecare. (Vorbim despre anii 1970 și 1980). În sat erau puțini oameni și numai în timpul vieții de pescuit fierbe aici. Prin urmare, rezidenții locali au perceput sezonul de pescuit drept o sărbătoare. Dar dacă echipele anterioare de pescuit s-au dus pe mare pe nave, acum cea mai importantă asociație intercollegiată închiriază elicoptere în acest scop. Elicopterele sunt aterizate pe brigăzile de pescuit de gheață, întreaga zi lucrătoare care se desfășoară între ele și baza, dând pradă zonei de tăiere. În fiecare brigadă există un operator de radio care se află într-un singur loc, plasând un catarg cu un steag lângă el. El ține legătura cu elicopterul - altfel echipa nu va fi ușor de găsit în mare: pentru o zi lucrătoare, floarea de gheață se poate deplasa până la zece kilometri. Organizarea pescuitului necesită o mulțime de bani, deci brigățile mamut își prețuiește timpul foarte mult.

Lucrarea sunătoare este grea și necesită o mare dexteritate și pricepere. De-a lungul zilei el rulează pe gheață plutitoare, alergând de la râul de gheață până la gheața de gheață; trage în spatele ei înșiși animalele extrase, pentru care poartă un ham special din sistemul de curele și cravate. Skilful și rapid de lucru pe zonele de tăiere razdelshchiki, într-un mod local, "shakerschiki". În apropierea locurilor se înmulțește o grămadă de carcase înghețate, urmată de un elicopter și care se duce în fermele de blană. Piei sunt duse la sat, la magazinul de prelucrare primară, unde sunt apoi trimise la fabricile de blănuri "(sfârșitul citării).

Produsul de sunătoare a dobândit un domeniu larg de aplicare în anii 1920. Acum, acest lucru se explică prin faptul că URSS trebuie să ofere locuri de muncă în Nord. Zveroboi a beneficiat de subvenții bune, chiar și ghețarii folosiți pescuitul. Pe parcursul sezonului, au fost uciși până la 350 mii de sigiliile adulților și de la Belka. Pe pista de gheață "Dezhnev" din 1948, tinerii locuitori ai satului Ugene A.I. Kondratieff și Z.S. Varzugin - să învingă fiara, nu numai bărbații, ci și femeile au fost angajați. - Ne vor lăsa pe gheață, un cârlig în mâinile noastre. Sigiliile mici au fost bătute. Ele sunt de aproximativ un metru lungime, alb, cu ochii mari, frumoase! Mama va intra în gaura [gaură] ... Spanked pe cap, în grămezi pliate. Bărbații fumeau și tăiau. Salbați de brad "(ZS Varzugina). Beating îmbrățișări, încercând să lovească nasul - cel mai vulnerabil loc. Grăsimea a servit drept combustibil, carnea sa dus la ferme de blană, piei - pe pălării, pungă pentru femei și blănuri. Vânătoare activă vânate în timpul celui de-al doilea război mondial: carne ieftină ieftină (indiferent de ceea ce este fără gust), cu un deficit general de alimente.

În anii următori, nu numai lîna, ci și cîrna s-au schimbat - blana ei este mai înaltă decât belka. Hunt pentru Serko (e aproape un sigiliu adult) este dificil și periculos, așa că puii au fost colectate în coșuri și elicoptere au fost luate la țărm într-o „fermă piele de focă“ (denumit în prezent ca „lagărele de concentrare“). Puii au fost plasate în țarcuri (pe care le-am văzut la intrarea în Zolotitsa de Jos), închisă de o plasă, și ținut acolo timp de aproximativ o lună, până când blana nu devine în mod condiționat. A fost profitabilă, pentru că hranei pentru animale „prizonieri“ nu este necesar - molting Belka (hohlushi) nu mânca în natură, face propriile lor rezerve de grăsime.

Două piese de aur (1)

Vânători pentru hokhlush la intrarea în Zolotice inferioare

Pe anghilă - "celule", în care au transportat belkov

de la locul de pescuit la sat

Acest pescuit a existat până de curând: prietenii mei din Arkhangelsk - aceeași vârstă - au spus cum au mers la sunătoare. "Îmi amintesc că prind pietrele, le-am târât pe gheață, nu mă uit înapoi - prefer să merg și să trag ceva prea tare. În cele din urmă te-ai uitat în jur - ce sa întâmplat? Mă uit, dar pe veverițele nevăstuică - mama mea - s-au aplecat, iar eu și cu ea am tras împreună cu mine ... "(I. Nosyrev).

Dar am fost distras din călătoria noastră.

Deci, peisajul suprarealist este o fabrică de procesare primară a produselor pescărești și de pescuit cu melci, ateliere de lucru lungi, un frigider și alte clădiri de uz casnic. Aici a avut loc prelucrarea pieilor, în alte magazine pe care le-au luat și peștii sărați. Acum totul este abandonat, totul este distrus, totul este gol.