Când m-am urcat în vârful Kilimanjaro - și vă sfătuiesc

Text: Ekaterina Konyukhova

Pe Kilimanjaro nu poți merge fără un grup organizat de agenții de turism înregistrate oficial. Selectați o companie care a fost mult timp pe piață și în care multe comentarii reale - acestea sunt, desigur, nu poate fi găsit pe site-ul companiei si pe Internet. Căutarea pe Google va oferi celor care se specializează exclusiv în Africa sau vor organiza urcări pe toate vârfurile accesibile ale planetei. Prietenul meu, un alpinist cu o reputație la nivel mondial, Ivan ploaie (este din lume a urcat mai întâi seventhousander în Nepal - top Tulagi), am recomandat pentru a afla condițiile direct în compania tanzanian. Am ales-o aproape o dată - ar putea face o reducere grupului și eu ca lider.

În prealabil, studiați toate căile posibile de a urca Kilimanjaro, argumentele pro și contra lor. Există mai multe căi: Lemosho, Marangu, Machame, Rongai și altele. Ele diferă în timp pe parcurs, frumusețea speciei, costurile și condițiile de trai pe pistă. Am ales cele mai populare și accesibile pentru preț - Marangu; se numește și Coca-Cola din cauza ușurinței comparative a alpinismului. Acesta este singurul traseu în care trăiesc în colibe, nu în corturi, iar calea spre vârf este mai blândă. Dar el este, de asemenea, cel mai insidios: pentru că calea este proiectată pentru doar cinci zile, aproape jumătate nu ajung în vârf - nu pentru că sunt obosiți, ci pentru că înălțimea nu permite. Dacă nu ați mers la munți peste 3000 de metri, nu alegeți programe scurte care durează mai puțin de opt zile. Puteți avea o pregătire fizică excelentă, dar nu puteți anticipa modul în care organismul se va comporta în condițiile înfometării cu oxigen.

Până acum, simt o frig când îmi amintesc cum mândria leilor a trecut încet de mașina noastră

Kilimanjaro este un munte accesibil pentru începători și chiar pentru persoanele în vârstă. Ca de obicei femeie rus, profesor Angelina Vorobyova de la Ulan-Ude, a crescut la partea de sus a Kili și a intrat în Cartea Recordurilor în vârstă de optzeci și șase de ani. Toate rucsacurile vor purta portari, serviciile lor sunt deja incluse în costul programelor și nu pot fi scoase din lege în conformitate cu legile din Tanzania. Dar, în ciuda ușurinței rutelor tehnice, Keely - este încă aproape shestitysyachnikov, iar ascensiunea finala la summit-ul și coborârea înapoi la tabără pentru a lua aproximativ douăsprezece ore. Prin urmare, dacă doriți să vă asigurați că primiți plăcere de la un peisaj de munte din Africa, și nu te blestem pentru alegerea acestei sărbători, începe să pregătească câteva luni - cum ar fi jogging.

Înainte de a pleca în Tanzania, trebuie să fii vaccinat împotriva febrei galbene. Dacă mergeți în Tanzania dintr-o țară periculoasă din punct de vedere epidemiologic, de exemplu în Kenya, atunci când intrați în țară, vi se poate cere să aveți un certificat internațional de vaccinare; în alte cazuri, rămâne la discreția dvs. Am făcut inocularea - a funcționat timp de zece ani și este foarte convenabilă pentru alte călătorii. Puteți pune-o în orice centru de vaccinare pentru o jumătate sau două mii de ruble. Faceți acest lucru în avans, cu cel puțin zece zile înainte de plecare.

Un alt lucru de știut despre boala de munte este o condiție asociată cu foametea de oxigen. Toată lumea o tolerează în moduri diferite și este imposibil să știm în prealabil cum se va comporta organismul la înălțime. Pe Elbrus am simțit semne de boală - o durere de cap și o slăbiciune generală - doar la o altitudine de 5000 de metri, iar unii membri ai grupului nostru - deja la o altitudine de 2500 de metri. Puteți începe să beți preparate speciale înainte de călătorie, dar cel mai important lucru este aclimatizarea corectă, adică o urcare lentă. De aceea nu sfătuiesc pe nimeni să meargă la Kilimanjaro pe măsură ce mergeam: pe un traseu scurt în cinci zile. Da, rutele opt zile sunt mai scumpe, dar ce poate fi mai important decât sănătatea și bunăstarea? În orice caz, înainte de a merge la munții mari merită consultat cu un medic.

Pe drumul spre partea de sus va trece unul câte unul în mai multe zone climatice, așa că trebuie să ia haine foarte diferite - de la scurt la jacheta jos. Te sfătuiesc să comunice cu agent de vânzări inteligent într-un magazin de sport pentru a vă recomanda cele mai bune modele de cizme de trekking, jachete, pantaloni, membrana lenjerie de corp termică și jachetă ușoară în jos. În magazinele online puteți găsi echipamente mai ieftine. Dacă doriți să economisiți bani, puteți găsi multe lucruri pe Avito, căutați printre prieteni sau închiriați-l la fața locului în Tanzania.

Am organizat deja grupul pe Elbrus și de această dată am decis să construiesc o echipă de prieteni și cunoștințe. Pregătirea fizică a participanților și starea lor de spirit depind de succesul ascensiunii, iar într-adevăr, în munți, cineva vrea să fie în compania bună. În plus, rezervând un tur al grupului, puteți obține o reducere. La Keely am fost adunați doar patru - eu și trei bărbați. Vă sfătuiesc să vă alăturați grupurilor mici: un lucru este să așteptați de fiecare dată zece sau cincisprezece persoane, iar celălalt - când sunt doar trei sau cinci dintre voi. Acest lucru crește cu siguranță șansele unei ascensiuni reușite, când fiecare oprire la urcarea finală spre vârf primește energie.

Kilimanjaro nu este o plăcere ieftină. Biletele în ambele direcții vor costa cinci sute până la opt sute de dolari. Prețurile pentru alpinism pot varia foarte mult pentru diferite companii, dar, de obicei, pentru cel mai scurt traseu, Marangu are nevoie de cel puțin o mie și jumătate de mia de dolari pe persoană într-un grup de cel puțin șase persoane. Numai statul din Tanzania, compania organizatoare plătește aproximativ șapte sute de dolari, astfel încât un străin să poată vizita teritoriul parcului național Kilimanjaro pentru perioada de urmărire.

Prinderea organizației, asigurați-vă că costul călătoriei all-inclusive: transferuri, cazare la hotel înainte și după urcare (două nopți), pensiune completă la echipa de sprijin de cale (ghiduri, portari, bucătar). În Africa, sunt necesare vârful fiecărui membru al echipei, ele sunt întotdeauna să fie plătite separat la sfârșitul traseului, și este o sumă impresionantă de la o sută cincizeci la trei sute cincizeci de dolari pe persoană. Dacă doriți să adăugați aici costul safari (o medie de șase-șapte sute de dolari pentru două zile) și costurile Zanzibar (camera decente la costurile de cazare de la treizeci de dolari pe zi, cina medie - zece sau cincisprezece dolari, excursii - douăzeci la șaizeci de dolari ). Prețurile sunt absolut nedemocratice, dar veți avea impresii pentru această sumă în întregime.

Prin lumina copacilor a izbucnit, cu cât mergeam mai departe, cu atât mai confuze au devenit târgurile, aerul umed și delicios dorea să inhaleze toate, fără reziduuri

În prima zi a transferului de la hotelul din Moshi am fost dusi la intrarea în Parcul Național Kilimanjaro la o altitudine de 1800 de metri. Ne-a trebuit ceva timp să ne înregistrăm în parc, dar portarii ne-au luat imediat rucsacile și au plecat. O oră mai târziu, destul de ușor cu ghidul Philbert, am început călătoria prin pădurea tropicală. Prin lumina copacilor a izbucnit, cu cât am mers mai departe, cu atât mai confuze au devenit târâtoarele, aerul umed și gustos va respira, restul. Philbert a spus că trebuia să mergem nouă kilometri cu un set de altitudine de nouă sute douăzeci de metri. Nu credeți ghidurile când vorbește despre kilometraj! Se pare că au calculat o dată pe Hărți Google o cale dreaptă și l-au scris pe toate tabletele. Calea este complet diferită de acest drum, și de fiecare dată calea sa dovedit a fi mai lungă cu doi sau chiar șase kilometri.

Am mers cu entuziasm, am glumit, am vorbit cu ghidul, am examinat gogoșii de-a lungul drumului și am ascultat sunetele pădurii. Sa simțit că va curăța curând - am luat repede haine de ploaie, dar nu ne-au salvat de o puternică furtună tropicală cu grindină. Picioarele erau imediat brute și murdare la genunchi, hainele de sub haina de ploaie dense erau umezite, dar de la mersul activ la deal era chiar fierbinte. Terenul de pe șosea, care tocmai se uscat, devenea un râu de culoare roșie. În cele din urmă, am ajuns la casele celei de-a doua tabere Mandara Hut la o altitudine de 2720 de metri și ne-am așezat într-o cabană mică pentru patru persoane.

Cina pentru munți era șic. Îmi amintesc Elbrus: este un lucru să te gătești și să pui corturi după o lungă urmărire, altul - când totul a fost deja pregătit pentru sosirea noastră. Și, deși serviciul face viața mai ușoară în munți, nu o ușurează - este încă o cale de ieșire din zona de confort. Noaptea am ieșit să mă uit la stele - când gâtul meu era dureros, mi-am dat seama că am stat cu capul aruncat înapoi timp de zece minute.

A doua dimineață a început cu un zori blând, exerciții rapide și exerciții de yoga pentru a vă întinde spatele și umerii. După o adunare rapidă și un mic dejun consistent, în jurul valorii de nouă dimineața am ieșit din Mandara Hut. Jungla puternică de ieri se topea în fața ochilor noștri: în loc de copaci uriași, au apărut arbori subțiri, iar apoi se ardeau. Este uimitor cum totul se schimbă rapid în munți: vreme, bunăstare, starea de spirit, natura în jur. Pe drum au început să apară plante fanteziste - un amestec de copaci de munte înalți cu palmieri, o mulțime de ierburi mixte și plante montane. Poate din cauza schimbării rapide a situației și a stării interne, în munți simțiți că trăiți cu adevărat.

În acea zi am trecut cam cincisprezece kilometri, am luat o înălțime nouă (plus o mie de metri) și am ajuns la tabăra Horombo Hut la o altitudine de 3700 de metri. Acolo am fost deja așteptați cu apă caldă pentru spălare și cacao fierbinte cu floricele de porumb și prăjituri, care au mers la urale. Înainte de cină, Philbert a propus să facă o ieșire de aclimatizare până la o înălțime de 4000 de metri - aceasta este încă o treime sute de metri în sus și aproximativ zece kilometri pe jos de ambele părți. Am fost obosiți, dar totuși am decis să mergem, pentru ca a doua zi să fie mai ușor să luăm o înălțime nouă. La sfârșitul zilei, am parcurs 25 de kilometri și am obținut o altitudine de 1300 de metri.

În a treia zi ne-am dus la 3700 de metri la tabăra Kibo summit-ul la o altitudine de 4720 de metri. Traseul se desfășura de-a lungul vulcanului Mavenzi, iar în fața lui era Kilimanjaro. Nu există aproape nici o vegetație la această altitudine, există un deșert de piatră. Temperatura este de aproximativ șase grade. Cel mai rau sentiment este unul dintre membrii echipei noastre, Lesch - la unul dintre opriri l-am pus pe o piatră mare, a ridicat picioarele în sus, ceea ce face bara de bețe de trekking, și el a fost un pic ușurat. Restul au fost consistent, aclimatizarea merge bine, presupun că a jucat un rol în ajunul de droguri beat. Eu până de curând nu bea tablete, dar când la înălțimea de 4300 de metri cap pulsatila neplăcut, a decis ca este timpul: un alt mod de a usura durerea în cazul nostru nu a fost. Frumusețea din jur și apropierea golului au compensat ușor bunăstarea.

Kibo Hut am ajuns aproape epuizat, a băut ceai, a refuzat cina și sa dus la culcare ora patru după-amiază, în timp pentru a recupera înainte de rezultatul final. Urcarea noastră a fost programată pentru unsprezece seara, adică după șapte ore. În tabără am fost plasați într-o cameră mare cu paturi supraetajate și o grămadă de oameni din întreaga lume: malaysieni, europeni, americani. M-am simțit rău: pilulele nu funcționau, capul crăpa, și era o senzație că temperatura creștea. Dar somniferele au ajutat să adormi.

Mai târziu, temperatura crește. Aproximativ zece seara m-am trezit de la un frig, dormind încă în jur. Am fost prins de alarmă: mi-au luat două ore să ajung la vârf și nici măcar nu am avut puterea să mă ridic și să beau medicamentul. Lyosha sa întors în cameră: ei, împreună cu ghidul, au decis să plecăm la ora trei dimineața. Se odihnește încă patru ore - acesta este un handicap grav în această situație. Am repede adormit din nou, evitând gândul că în partea de sus din cauza ieșirii târzii poate fi vreme rea. La unsprezece ani, prin somnul meu, am auzit că camera a venit la viață: vecinii noștri s-au adunat pentru ascensiune, pentru că totul este standard la miezul nopții. Am continuat să dormim.

Nu știu ce sa întâmplat cu noi în ultima oră. A existat un sentiment că conștiința sau sufletul, numiți ceea ce doriți, separat de corp și observând în tăcere din partea

În două nopți a sunat ceasul deșteptător. Se încălzește, din fericire, ca și cum nu ar fi existat nimic. Ne-am adunat repede, punem toate lucrurile calde - înainte de răsăritul soarelui pe drum, cel mai rece dintre toate. Am avut micul dejun macaroane gratinate, a anulat o cana de cafea, iar apoi a venit momentul lansării principal. Ne-am dus la trei dimineața: Capul lanterna ales un mic cerc galben în picioare în jurul valorii de era negru ca smoala, iar cerul era acoperit cu stele - dar de data aceasta am avut timp să le examineze. Capul lui a avut un singur gând: «Polul, pol», - care, în swahili înseamnă „Liniște, nu vă grăbiți.“

Am făcut un pas mic la fiecare două până la trei secunde, nu am avut gânduri - este mai ușor să mergem într-o stare meditativă. Am fost întotdeauna sete, dar opririle frecvente sunt foarte obositoare și iau forțe prețioase. Prin urmare, toată lumea a tolerat până la ultimul, în așteptare, când unul dintre băieți va spune: "Avem nevoie de apă". De obicei am fost eu, dar cred că toată lumea așteaptă aceste cuvinte liniștite. Ne-am oprit un minut pentru câteva gume și am continuat să ne mișcăm picioarele într-o tăcere completă. Era dificil să vorbim și nu era nimic pentru el - fiecare în acel moment avea propriile experiențe. Cu mult înainte, au existat puncte luminoase - lumina de la lanternele grupurilor care au venit înaintea noastră.

Odată cu ridicarea soarelui la o altitudine de 5.400 de metri, au apărut noi forțe. O viziune uimitoare a Mavenzi, de cinci mii de ani, a fost deschisă - acesta este al treilea cel mai înalt vârf din Africa. Dar timpul pentru a admira zori nu a fost: încet, zigzagging, plimbare bolovani mari, am urcat sus. Ei spun că înțelegeți valoarea fiecărei secunde atunci când întârziați pentru un tren - în același mod în munți. Orice oprire suplimentară poate provoca o eșec: timpul trece, forțele se termină și vremea nu se schimbă în favoarea noastră. De aceea Philbert, ghidul nostru, ne-a incruntat inconstient atunci cand am cerut o alta oprire si apoi am incurajat: "Akuna matata! Ramane un pic, vom ajunge cu totii. " Obiectivul său este de a aduce pe fiecare dintre noi la vârf. El era încrezător în noi, chiar și atunci când cineva avea o stare de slăbiciune. Chiar mi-am dorit să dorm, ochii mi-au lipit împreună și, uneori, i-am acoperit, dar eu m-am înșelat, altfel aș putea cădea.

A fost o trecere înainte, dincolo de care numai cerul putea fi văzut - am vrut să cred că summit-ul era aproape, dar nu era așa. Spre noi oamenii au început deja să coboare - au părăsit tabăra de asalt cu trei ore mai devreme și au urcat deja în vârf. Ei au fost fericiți, fiecare ne-a dat un zambet sincer și foarte obosit și ne-a dorit mult noroc.