Pe măsură ce ne-am urcat pe munte - opt-mii

După ce a urmărit filmul senzațional "Everest", mulți oameni au fost încântați de ideea de a merge aproape aproape mâine la munte. Și nu doar într-o excursie de drumeții, ci imediat pe cel mai inaccesibil și periculos vârf al planetei.

Este real? Nu, nu este.

Chiar și pentru un alpinist experimentat care urcă pe un munte cu o înălțime mai mare de 8 mii metri (și nu este neapărat despre Everest, există 13 "opt-mii" pe planeta noastră) - acesta este un test foarte dificil și periculos.

Am peste 10 ani de experiență în alpinism, urcând pe cele mai înalte vârfuri ale CSI. Dar chiar și cu acest lucru în minte de câteva ori m-am prins gândindu-mă că de data aceasta mă comport "pe marginea".

În primul rând, cucerirea celor "opt mii" este costisitoare. Ascensiunea lui Gasherbrum II mi-a costat 4-5 mii dolari. Această sumă include permisiunea statului pentru urcare, zboruri, hoteluri, cazare și mese pentru o lună și jumătate (da, nu este rapid). În cazul lui Everest, bugetul este pur și simplu prohibitiv - începe de la 40-50 de mii de dolari.

În acest caz, nimeni nu va da o garanție că veți ajunge la vârful râvnit. Și, în general, vă veți întoarce.

Deasupra abisului din zăpadă

Ținând seama de toate dificultățile, noi, împreună cu un grup de aceiași oameni disperați, am părăsit avionul în Sialkot (unul dintre aeroporturile internaționale din Pakistan), de unde au ajuns la poalele lui Gasherbrum II.

La prima etapă de recuperare s-au înregistrat tranziții lungi zilnice. Mai mulți membri ai expediției s-au îmbolnăvit și s-au obișnuit cu noile condiții climatice.

Dar, în general, era o trecere frumoasă, care trece prin ghețarul Baltoro, înconjurată de peisajele montane uimitoare. Am fost destul de norocosi sa vedem doua cunoscute opt-mii ca Broad Peak si K-2 (cel de-al doilea cel mai mare munte dupa Everest si cel mai dificil din punct de vedere tehnic pentru alpinism).

Așa că am mers la tabăra de bază la o altitudine de 5100 de metri. Tabăra de bază este locul în care alpiniștii se pregătesc pentru următoarele etape ale urcării, apoi se ridică la o altitudine mai mare, apoi se întorc înapoi în tabără. Așa că am aclimatizat, ne-am obișnuit cu aerul descărcat.

A doua zi după ce am ajuns la tabăra de bază, ne-a așteptat prima dificultate. A trebuit să traversăm ghețarul pentru a ajunge la primul lagăr de înaltă altitudine, la nivelul de 5900 de metri. Acest ghețar va trebui să fie traversat în mod repetat în timpul pregătirii pentru urcare.

Am mers încet, căutând o cale între o grămadă de tone de gheață și serac. Dar și mai mult frică de pericolul de a cădea într-una din fisurile de gheață de jos, care au împrăștiat ghețarul. Se ascundeau insidios sub un strat de zăpadă și era uneori dificil să le examineze uneori.

Pentru a ne proteja, am contactat frânghia de siguranță. Am fost ultima în acest pachet. Și, la un moment dat, dintr-o dată se simțea ca un picior intrat în zăpadă.

Apoi totul sa întâmplat într-o clipă: orizontul a dispărut brusc din vedere, masca de schi a fost acoperită de zăpadă și, sub picioarele mele, am simțit goliciunea. După ce mi-am revenit de la primul șoc, m-am găsit suspendat pe o frânghie peste un abis - am căzut într-una din fisurile de gheață. Suprafața era la doi metri deasupra capului.

Nimeni nu va da garanție că veți ajunge la summitul râvnit. Și, în general, vă veți întoarce

Din fericire, am fost conectat cu alți participanți la excursie cu o funie și au reușit să amâne căderea mea. Am fost retras cu asigurare destul de repede, dar dacă nu era pentru funia asta, povestea nu ar fi fost.

Curând PE sa repetat - unul dintre băieți a adus podul de zăpadă (capacul de zăpadă al fisurii glaciare) cu greutatea sa și a căzut mult mai adânc. Coarda de siguranță și-a oprit căderea la o adâncime de 5-7 metri. Pentru a scoate alpinistul din crăpăturile de gheață, a durat mai mult de o oră. În acest timp a fost foarte răcit.

Treceri suplimentare prin ghețarul pe care l-am planificat pentru noapte și dimineața devreme. Înainte ca soarele să înceapă să topieze zăpada.

Nu mai puțin periculoase erau pantele abrupte. Pentru a nu aluneca, am atârnat o balustradă (o frânghie fixată pe relief). Mai mult decât atât, vremea a făcut constant ajustări ale planurilor noastre. Prognozele adesea nu erau justificate. A fost necesar să se transfere din când în când transferuri complexe.

În "zona morții"

După ce am petrecut câteva nopți în al doilea (6400 m) și al treilea (6950) lagăre de înaltă altitudine, ne pregăteam să cucerim cel mai înalt punct. Ahead a fost cea mai dificilă.

Urcarea a luat toată noaptea înghețată. Următoarea a fost vântul de dimineață al vântului cu ceață. Am mers fără oxigen artificial, a fost dificil să respiri. Forțele s-au terminat.

Urcarea spre vârf din a treia tabără de mare altitudine și întoarcerea înapoi ne-a luat 20 de ore. După rest, ne-am așteptat să coborâm la tabăra de bază, să ne întoarcem la Islamabad și drumul spre casă.

Da, a fost dificil. Și nu sunt deloc recomandă astfel de aventuri oamenilor nepregătiți.

Dar dacă întrebi de ce mă duc la "opt-mii", am un răspuns. Cu mai bine de 90 de ani în urmă, George Mallory, care este considerat prima persoană care a încercat o ascensiune la vârful Everestului, a răspuns la această întrebare pentru mine: "Pentru că există!"