Excursie în weekend pentru dealuri și zygalga, de-a lungul căilor din sudul Uralului

Itinerariu: Katav superior - munții Sheloma pe coama Zigalga - Verkh-Katav

Excursii în weekend pentru dealuri și zygalga, de-a lungul traseelor ​​din sudul Uralului
O dată, când am raglyadyval fotografii din partea de sus a cardului Big Iremel și partea de vest a crestei Zigalga, am avut o idee: un grup Shelomy munți puteți merge pentru week-end. Am vizitat anterior Great Sheloma și cel mai important lucru pe care l-am cunoscut a fost sursele de apă potabilă pe drumul din satul Verkh-Katav. Astfel a apărut traseul LDP "Sheloma Zigalgi".

Mai multe detalii ale traseului pot fi vizualizate pe hartă.

Am planificat să petrec noaptea la 3,5 km de Verkh-Katav pe malul râului. Katav, unde există un foișor. Drumul și foișorul se află la 20 m deasupra râului. Terra în acel loc se taie brusc în apă. Am ajuns rapid la o cină pregătită și am pus un cort. Toată lumea a înțeles că mâine va fi o zi dificilă. Am mers la culcare imediat după cină, fără adunări de seară la focul de tabără.

Timp de aproximativ 15 minute am dus vaca departe de cort, apoi am calmat și m-am culcat din nou. Am dormit ca un om mort, dar vacile ne-au aranjat din nou să urcăm - au fost duși înapoi la Verkh-Katav. Din nou, timp de 15 minute, am păzit cortul. Apoi a fost a treia serie de somn, care a fost terminată foarte repede de ceasul deșteptător.

După micul dejun am întors tabăra și am ascuns lucruri suplimentare în tufișurile de lângă râu.

După ce am parcurs 5 km de-a lungul fostei căi ferate cu ecartament îngust, ne-am apropiat de pârâul cheii Tukay. Se scurge sub drum într-o conductă nituită, care ar trebui să aibă o vechime mai mare de 100 de ani, iar drumul însuși este fortificat în acest loc cu bustenii de zid puternic la margini. Am colectat 4 litri de apă, tovarăși - 3 litri. Unde și când va fi următoarea apă pe care nu am știut-o. Dar ei au înțeles ce vreme a fost pentru noi și au fost de acord că toată lumea va lua cât mai multă apă de care este nevoie pentru această zi.

Un alt 20 de minute și la 1,5 km ne-am plimbat de-a lungul căii ferate cu ecartament îngust, apoi se întoarse o abandonat drumuri de exploatare forestieră, ne duce pe pante de Zigalga. Din păcate, primul lucru care mi-a prins ochiul - aruncat! Masa trunchiurilor de copaci împrăștiate, ramuri mari, chipsuri și cânepă proaspătă. Cât de barbară pădurea noastră se taie! Dar există o speranță că lăstarii vor crește de la aceste păduri, iar apoi copacii mari vor crește din nou. Mă întreb cum pot să merg aici, când copacii mari cresc din nou aici?

În cele din urmă, creșterea a devenit mai abruptă, iar copacii cresc și cresc mai rar. Și iată curățenia. Frontiera. Frontiera regiunii Chelyabinsk și republica Bashkortostan. Frontiera Rezervației de Stat din Uralul de Sud. Adevărat, în mijlocul unei păduri surzi nu există semne ale acestei limite. Doar o curățenie. Halt.

Acum vom intra pe teritoriul interzis. Dar acolo sunt acele vârfuri pe care am decis să le urcăm. Acest lucru este foarte bun - pentru ca aici nimeni nu a fost tăierea lemnului 45-50 ani sau cam asa ceva, poate mai mult, și puteți admira taiga dens dure, care trece într-o pădure de munte rare și pajiști alpine printre Kurume, degenerează treptat în tundra de pădure, și în cele din urmă, și în platoul ierbicit între plăcuțele și pietrele strâmbe.

Pârtia nordică a Shelomului Mare. Aici merg, dar nu este suficient. Nu există cale. Iată o urcare dificilă: locul unde am oprit o cale ferată îngustă se află la o altitudine de 540-550 m. Înălțimea muntelui este de 1427 m. Distanța până la vârf este de 5,5 km. Se pare că, de la calea ferată îngustă până la vârf, este necesar să se obțină aproape 900 de metri altitudine pentru o ascensiune de 5,5 kilometri. Dar 2 km am trecut deja de acolo. Uită-te la hartă - am trecut cea mai blândă parte a ascensiunii. În plus, va fi o urcare foarte tare până la capăt, indiferent de ce: în jurul taigii, cel puțin pădurea kurum, lunca alpină sau versantul deschis al domului kurumny.

Din nou mergem. Sweat. Ora este ora a unsprezece, dar temperatura aerului este deja peste + 25 ° C. Monstrii bolțeni se află tot timpul sub picioarele lor. Primii kuruni de pădure. Ne mutăm neobosit în sus, uneori ne oprim pentru a respira. Plecăm pe curum deschis. Ne oprim.

Considerăm tot ceea ce este vizibil în jur. În direcția vestică, se poate vedea panta ascendenței Nara, creasta însăși este încă închisă de muntele de deasupra noastră. Satul bine văzut Verkh-Katav și munții joase la nord și la nord-est. De asemenea, puteți vedea modul în care centrul regional Katav-Ivanovsk fumează în spatele acestor dealuri.

Ridicarea din nou. Dintr-o data, terenul devine superficial. În jur este o pădure rară de copaci puternici care cresc în iarba înălțată. Metrii 300 mergem de-a lungul unei păduri foarte înclinate și cu fiecare pas se deschide și se apropie panta deschisă, strâmbă, ridicându-se abrupt. În cazul în care partea de sus a acestei pârtii vom ști când ne urcăm. Am fost aici de mai multe ori, dar nu am fost de 5 ani. Acum trebuie să trec prin panta abruptă a cupolei superbe a Muntelui. A fost vizionată muntele Yamantau. El este fascinant, dar nu m-am urcat încă la vârf.

Acumulatorul nu mai este necesar. La etaj, în tundră și în kurumi, nu există gadget-uri. Numai muște, dar puțin. Căldura a crescut, probabil acum mai mare de + 30C. Dar briza revigorează. În cele din urmă, platoul de summit. Tovarășii m-au depășit și fac deja fotografii pe o mică piatră cu un turneu la vârf.

Mă duc la turul summitului și stoarcă stâlpul de lemn cu mâna dreaptă - îl salut pe Hora mulțumită că m-ai lăsat să plec. Stau jos, uita-te in jur. Un fel de bun, probabil în jur de 40-50 km. Se vede și Yamantau și Iremel, dar acesta din urmă este văzut mai rău - deasupra lui acum atârnă soarele.

Trebuie să luați "dope". Fructe uscate. Caise uscate și ananas uscate. Simt o grămadă de energie. Photosession, trag totul "într-un cerc". Ce fel de răcoare, cum să-i spui asta în cuvinte? Stau și mă invidiez. Iubesc aceste 20-30 de minute. De dragul lor am condus ieri 300 km și astăzi am mers la 14 km de locul de cazare. În partea de est, în față, în 3 km, în mijlocul creastei se află o puternică cupă kurumny - Small or Second Shelom.

Finalizăm oprirea și ne mișcăm spre est, începem coborârea din Munte și ne mutăm la următoarea țintă. Mi se pare că panta estică este chiar mai abruptă decât cea nordică. De sub picioarele lui apare brusc o piatră de dimensiunea unui cuptor cu microunde și se rostogolește în jos. Nu-mi amintesc un astfel de lucru în Uralii de Sud. Pietrele mari sunt de obicei ascunse sau uimitoare. Aceasta rumbles, rulouri aproximativ 20 m și rămâne pe o placă de piatră mare. Soarele încălzea pietrele. Nu e deloc ca pe versantul nordic, unde am urcat cu o oră în urmă. Temperatura pietrelor este puțin mai mare decât cea a aerului. Este bine să vă sprijiniți și să vă așezați. Coborârea se termină. Iarbă, pietre, tufare și arbori de tundră, roci bizare, păduri de molid și plăcuțe strâmbe - toate acestea sunt tractul "Progon". Aici ne oprim pentru prânz.

Continuăm drumul spre Little Sheloma. Mai aproape de munte, printre kurumniki și roci, crește o pădure densă, iar calea spre Gore în sine este o traiectorie complexă. înălțimea Kurumnogo a cupolei în această zonă de la marginea pădurii la partea de sus am identificat aproximativ 250 m După pădure, ne-am urcat surprinzator de repede -. Timp de 20 de minute.

Unul dintre stâncile din apropiere a reamintit un dragon cu două zgomote. Cu toate acestea, din alte locuri, piatra arăta ca un corp cu un gât întins, vezi fotografia. Am urcat pe "corp" și am continuat. Înainte de cel de-al patrulea Shelom se găsea o pajiște cu flori de munte. A fost timpul pentru o oprire, iar aroma ierburilor de munte ne-a inclus lenea la viteză maximă și am petrecut 30 de minute într-o sesiune de meditație culcată.

Cu toate acestea, este imposibil de a mânca încă mult timp. Din nou, "doping", și apoi du-te încă 500 m de-a lungul iarbă și pietre. Ura! Al treilea vârf al zilei! Al patrulea Shelom, 1282 de metri! Cu toate acestea, înălțimea de aici nu mai părea a fi o povară. Turul de vârf al muntelui ma făcut să zâmbesc - un băț simplu, puțin mai mare decât genunchiul, cu o suliță la capăt. Nu există note.

Cu toate acestea, ne uităm din nou la Katav de Sus, satul poate fi văzut din toate vârfurile. Suntem acasă. Aici, pe partea de sus, toți operatorii de telefonie mobilă funcționează - există o vizibilitate directă a transmițătoarelor Katav-Ivanovsk și Trekhgorny. Mai jos, în pădure, comunicarea se va pierde.

Alegem direcția de coborâre. Deschideți din nou panta strâmbă. Primii copaci. Pajiști pajiști. Pietrele încep să se ascundă în iarbă. Copacii și iarba, iar pietrele sunt deja acoperite cu mușchi. Copacii sunt tot mai mult. Forest. Nu avem un GPS-navigator, mergem în mod vechi - pe busolă, soare și ceas. Suntem în pădure mai mult de o oră. Nu există căldură puternică, seara se apropie, dar temperatura aerului este încă peste + 25 ° C. Sunetul apei se aude, ceva se scufundă sub picioarele tale. Ura! Un flux mic! Am băut 10,5 ore de apă dimineață. Mai am puțin mai mult de jumătate de litru, iar prietenii mei au băut ultima apă cu mai mult de 30 de minute în urmă.

Opriți și luați gustări. Colectăm apă, dar câte o sticlă. Continuăm coborârea și întoarcerea. O compensare. De frontieră a rezervației și a regiunilor, suntem din nou în regiunea Chelyabinsk, suntem din nou în pădure, în cazul în care nu există interdicții de a vizita.

Coborarea devine plată, pădurea - tânără. Din nou, există multe arbuști foioase și copaci tineri în jurul nostru. Creșesc dens și nu mai merg. Sunt condus de un "autopilot", mă duc după prietenii mei și nu-mi pasă de spațiu. Gadflies apar. Am plasat o plasă de țânțari.

Felling din nou. Aceasta înseamnă că, alături de un drum forestier, ne va conduce spre o cale ferată cu ecartament îngust. Înainte ca lucrurile să meargă mai mult de 5 km, acum este clar unde. Vom merge aici cu felinare, chiar dacă se va întuneca. În cele din urmă, "gabaritul îngust", este un drum forestier rupt. Astăzi este complet uscat și praf. Mă duc sub controlul "autopilotului". În cele din urmă un foișor. Mergem la râu, căutăm lucruri.

În spatele este un acces de 30 de kilometri radial, care a durat 14,5 ore, cu o urcare totală pe toate cele 3 varfuri de aproximativ 1300 m. Ne simtim foarte obositi, avem nevoie de un somn normal, dar știm despre vaci. Noi decidem să nu mergem pe drum. Alegem un loc lângă apă, pun un cort, iar tovarășii pregătesc cina. Din nou pe pilot automat am ceva de mâncare, urca în cort, schimba hainele, urca în sacul de dormit și scoateți lampa. Stingerea. Am adormit imediat.

Dimineața m-am trezit gândindu-mă că în această excursie, adunările de seară în jurul focului nu s-au dovedit deloc. Mai mult, eu însumi nu am aprins vreun foc. În această campanie toată lumea face tovarăși. Eu, ca proprietar al cortului, am pus-o și am curățat-o.

E bine că am dormit în sfârșit. Noaptea este foarte caldă, în această căldură puteți dormi fără saci de dormit. Cool sa întâmplat ieri. Astfel de munți într-o singură zi! Micul dejun. Oprim bivuacul, urcăm pe drum și mergem încet spre sat. În jurul nostru este o pădure de pini, drumul este marcat cu vaci și cai. Gadfly și muște atacă. Am îmbrăcat o plasă de țânțari, dar unele dintre creaturi au reușit să ajungă sub el. Picioare și dureri de spate după ieri.

Satul, aici este mașina mea. Ambalaje de rucsacuri. Foto de rămas bun. Mă îndrept în direcția Katav-Ivanovsk și încerc să-i fac pe munți în oglinda retrovizoare. Din păcate, este zadarnică. Când mă voi întoarce? Unde să merg? Este necesar să căutați mai multe rute LDP din Katav superior. Cum ar fi o antenă pe a patra și a cincea Shelomy cum să meargă pe Marele Shelomu- pe un platou pe umăr de vest a muntelui. Există idei absolut extreme de la Verkh-Katav: Kopeshka (Nary Ridge) sau Mount Bear (Gama Mashak). Ce crezi - care dintre rute este reală?