Critica literară critică și soiurile ei

Această direcție în știința literaturii este una dintre cele mai tradiționale. Deja în antichitate literatura a fost privită ca un fenomen social important. Este suficient să-l amintim pe Platon, care a scris atât de mult despre locul creativității artistice în stat. În timpurile noi și moderne, campaniile sociologice față de literatură se bazau pe diferite teorii sociologice și economice. O influență deosebit de puternică asupra gândirii literare a secolului al XX-lea a fost dată de marxism.

Început în a doua jumătate a secolului al XIX-lea (G. Plekhanov, P. Lafargue, F. Mehring, etc.). În Uniunea Sovietică, critica literară marxistă era știința oficială a literaturii. Și acest statut oficial a contribuit foarte mult la discreditarea lui. În țările Europei Occidentale, critica marxistă, în ciuda stilului sociologic vulgar caracteristic multor cercetători literari, a realizat anumite succese de cercetare.

Critica marxistă, cu toată tendința spre dogmatism, avea propria "temă" de cercetare, pe care nici noi critici și nici structuraliști nu o puteau stăpâni.

În prezent, critica marxistă este de obicei caracterizată ca fiind de modă veche.

Puterea criticii literare marxiste este dorința de a aborda toate fenomenele literare istoric și dialectic. Punctul slab este atenția exagerată a factorilor economici care generează literatură și se reflectă în ea. Consecința acestui exod al factorului economic este sociologia vulgară.

Distribuția mare a fost în secolul al XX-lea. așa-numitele critici socio-culturale. Cel mai proeminent reprezentant al său a fost cel mai mare critic literar britanic FRLivis (1895-1978). Caracteristici ale acestei sau acelei epoci literare, în conformitate cu Leavis, determinate de context socio-cultural al epocii, ideile predominante și viziunea asupra lumii. Factorii economici și nivelul de dezvoltare a civilizației nu sunt, de asemenea, actualizați. Adevărat, Livis contrastează brusc, vorbind despre secolul al XX-lea, despre civilizație și cultură. Mașina, civilizația mecanică a secolului al XX-lea, personificată de criticul literar american pentru America, este ostilă culturii, literaturii și spiritualității. Purtătorul adevăratei spiritualități este "minoritatea culturală". În același timp, Lewis nu este înclinat să idealizeze personalitatea creatoare, opunându-l "mulțimii". Poetul aparține minorității alese și elitei culturale, dar este mai probabil, potrivit lui Livis, conducătorul spiritual al societății decât antagonistul său.

Critica literară sociologică în diferitele sale variații este una dintre cele mai stabile. Indiferent de modul în care apar metode de cercetare la modă și rafinată, ele nu sunt capabile să înlocuiască metodologia sociologică, bazată pe o premisă simplă și corectă conform căreia literatura este o reflectare a vieții societății.

Direcțiile considerate sunt doar cele mai importante în critica literară a secolului al XX-lea. Există mult mai multe școli, curente, metodologii. În ultimii ani, ideile occidentale sunt din ce în ce pătrunde în literatura rusă, deși în anii când critica marxistă a dominat și a fost oficial, dezvoltat în mod activ metodologia utilizată structuralistă mitologică și alte metode non-marxiste.

Unele școli occidentale au experimentat influența gândirii literare rusești. "Noua critică", de exemplu, a repetat, în multe privințe, ideile și abordările propuse de școala formală rusească. În mod vădit, influența asupra criticii literare occidentale a operelor lui I. Lothman, M. Bakhtin.

Discuțiile despre specificul și esența artei, creativitatea artistică au fost menținute încă din antichitate. Esența creației artistice Aristotel asociată cu "pasiunea" înnăscută a omului cu imitarea și recunoașterea. A dezvoltat regulile și tehnicile de bază ale "Mémis" (imitație). Una dintre ideile fundamentale ale lui Aristotel a fost că creativitatea artistică este o chestiune de "Tehne", adică ambarcațiuni, care ar trebui instruite. Platon, spre deosebire de Aristotel, a văzut esența artei în altul. El a revenit la înțelegerea homerică a artei ca o afacere inspirată de divinitate și a prezentat o dispoziție privind "infecțiozitatea" artei. Potrivit lui, Muse inspiră poetul, care la rândul său, „infectează“ ascultător, și împreună ele cad într-un fel de nebunie sau obsesie divină.

Cu ajutorul "tehne", potrivit lui Platon, puteți învăța doar cele mai mici forme de artă, cele mai înalte sunt darul zeilor.

Deci, ideea de artă dată de Dumnezeu și personalitatea aleasă a personalității creatoare, care se ridică deasupra mulțimii, a fost extrem de atrăgătoare pentru romantici. Conceptul de "infecțiozitate" al creativității artistice a fost profund dezvoltat de L. Tolstoy în tratatul "Ce este arta" (1898). El a văzut baza experienței emoționale a cititorului în transmiterea unui sentiment experimentat de artist, prin culori, sunete, mișcări.

Ideile lui Aristotel pentru mai mult de două mii de ani au avut, de asemenea, un efect profund asupra descendenților. Deci, clasicism, respingând doctrina platonică a posesia creatorului de opere de artă, cum ar fi Aristotel, susține creativitatea găsit în minte, în raționalism. Cel mai mare teoretician al clasicismului francez, N. Boileau, atrăgând poeții, a spus: "Învățați să gândiți, apoi să învățați să scrieți".

Romanicii, ca și Platon, găsiți în artă, mai presus de toate o forță irațională, uneori copleșind mintea. Specificitatea artei a fost pentru romantici in capacitatea de a crea o natura ideala "poetica".

Aceasta a fost o înțelegere radical nouă a esenței artei, care a condus la cultul său, la predicarea "artei pentru artă". Și în secolul al XX-lea, a fost prezentată înțelegerea artei ca cea mai înaltă formă a cunoașterii umane, superioară cunoașterii științifice. Această idee a fost dezvoltată în mod constant în teoriile "noi strigăte" moderne. Poezia pentru ei a fost un fel de cunoaștere specială. Spre deosebire de științifice, schematice, această cunoaștere a fost mai profundă. Căci am tot „noi critici“ cultul naturii artei, poeziei, dorința de a se opune științei lor și realitatea de zi cu zi, pentru că au crezut, poezie, de a crea propria dvs., realitatea ultimă.

Ideea de exclusivitate a artei invocate de romanticii și viguros în curs de dezvoltare la sfârșitul secolului al XIX-lea, în secolul XX a fost susținută nu numai de „noi critici“, dar, de asemenea, o serie de alte școli literare.

Până în prezent, cea mai veche idee despre divinitatea artei a urcat până la Homer și a supraviețuit. De exemplu, în cartea celebrului om de știință rus Viaceslav Ivanov „ciudat și chiar“, dedicat problemelor de Cibernetică, se susține că un poet de geniu idei sunt trimise din spațiu.

Se pare că ei interpretează esența artei și cărturarilor de orientare freudiană. Ca marxiști și psihanaliștii considerate arta cu punctul de vedere al programatorului: numai marxiștii au tendința de a folosi arta în scopuri politice, și psihanaliștii - medicale.

Astfel, întrebarea „ce este arta?“ Literatura nu poate da un răspuns clar. Și acest lucru nu este o slăbiciune a științei, ci mai degrabă întărește ideea de artă, creația artistică ca un fenomen extrem de complex, care este un fel de voal de secretizare. Este de remarcat faptul că una dintre cele mai proeminente literare Anglia secolului XX Crem Richards entuziast strict metode de cercetare de cultură științifică la sfârșitul vieții a fost forțat să recunoască faptul că cele mai bune exemple ale literaturii universale și artă au un secret, că „nu poți rezolva, și cu greu au nevoie pentru a rezolva“ .

Acest lucru este adevărat, deși însăși procesul de "dezintegrare" este extrem de interesant și roditor în toate privințele. Fiecare dintre teoriile cunoscute ale creativității artistice este capabilă să explice, de regulă, doar un aspect al artei. Iar aceste teorii nu trebuie neapărat să se excludă reciproc. Fără îndoială, arta are ceea ce Platon a definit drept contagiune și obsesie, dar fără aristoteliană "tehne" arta, de asemenea, nu face. Poate exprima atât emoții pur estetice, cât și cunoștințe speciale. Lucrările de artă pot fi folosite în toate domeniile vieții umane - de la medicină la politică.

Și totuși, cel mai important în determinarea naturii artei trebuie să fie înțelegerea faptului că are propria sa, o modalitate specială de existență și formă de exprimare. Iar această "limbă" nu este tradusă complet în alte "limbi", în special în cele științifice. De aceea este atât de dificil pentru știință să răspundă la întrebarea aparent simplă "ce este arta?".

5. Imaginea artistică este o formă de gândire artistică. Unitate rațională și emoțională, obiectivă și subiectivă. Propulsia proprie este subțire. imagine.

Imaginea artistică este o formă de gândire în literatură. Acesta este un gând allegoric, metaforic, care dezvăluie un fenomen prin altul. Imaginea transmite realitatea și, în același timp, creează o nouă lume fictivă, pe care o percepem ca fiind reală. Natura metaforică a gândirii artistice apare în mod clar în cele mai vechi lucrări. Imagini de creaturi mitologice, dragon, Centaur (om cu cap de cal), zeul Anubis (un om cu un cap de pasăre Dr. Egipt) este un model al imaginii artistice. Gândirea artistică combină fenomene reale, creând o creatură fără precedent, combinând fantastic elementele strămoșilor săi. Sfinxul vechi egiptean nu este un leu sau un om, ci un om reprezentat printr-un leu și un leu înțeles prin intermediul unei persoane. După o combinație bizară de om și regele animalelor și omul cunoaște natura și el însuși, toată puterea regală și dominația reală asupra lumii.

Structura imaginii artistice nu este întotdeauna la fel de clară ca în sfinx. Cu toate acestea, în cazuri mai complexe, în arta fenomenului de lumină și a dezvăluit unul după altul. În „Război și Pace“ caracterul lui Tolstoi Andrei Bolkonsky dezvăluit și prin dragostea de Natasha, și prin relația cu tatăl său, și în cer de la Austerlitz, și prin mii de lucruri și oameni care sunt eroul își dă seama în agonie muritor, „asociat“ cu fiecare om.

Imaginea artistică are o logică proprie, se dezvoltă în conformitate cu propriile sale legi interne, posedând mișcare de sine. Artistul stabilește toți parametrii inițiați ai auto-mișcării imaginii, dar după ce le-a cerut, el nu poate schimba nimic fără a încălca adevărul artistic. Materialul de viață care stă la baza lucrării duce la el însuși și uneori artistul nu ajunge la concluzia la care a aspirat.

O altă trăsătură a imaginii artistice este că este semnificativă. În contrast cu gândirea științifică și logică, în cazul în care totul este clar și lipsit de ambiguitate, gândire imaginativă la fel de bogat și profund în semnificația și sensul său ca viața însăși.

Unul dintre aspectele ambiguității imaginii este subevaluarea. Pentru Cehov, scrierea este o artă de ștergere. E. Hemingway a comparat opera de artă cu un aisberg: o mică parte este vizibilă, cea principală este ascunsă sub apă. Aceasta face cititorul activ, procesul de percepție a lucrării se dovedește a fi o co-creație, o elaborare, o pictura a imaginii. Subestimarea imaginii cu forță specială se manifestă în absența unei finalități, incompletenței. Lucrările artistice deseori, în special în literatura secolului al XX-lea, se rup în mijlocul propoziției.

Imaginea artistică este unitatea gândirii și sentimentului, rațională și emoțională.

Emoționalitatea este istoricul cel mai timpuriu și mai estetic cel mai important principiu al imaginii artistice. Indienii vechi au crezut că arta sa născut atunci când o persoană nu putea să-i conțină sentimentele care l-au copleșit. Legenda creatorului "Ramayanei" spune cum înțeleptul Valmiki a mers pe drumul pădurii. În iarbă, a văzut doi viermi, care au replicat ușor. Dintr-o dată un vânător rău a apărut și a străpuns una dintre păsări cu o săgeată. Coplesit de furie, durere și compasiune, Valmiki blestemat vânătorul și cuvintele scăpat din inima lui sentimente deversoare, ele însele formate în linii de versuri cu dimensiunea acum canonică „Sloka“. Prin acest verset, dumnezeul Brahma la poruncit lui Valmiki să sărbătorească exploatările lui Rama. Această legendă explică originea poeziei din discurs emoționat emoționat.

Pentru a crea o muncă durabilă, este importantă nu doar vastul scop al realității, ci și temperatura ideologică și emoțională suficientă pentru a distruge impresiile ființei. În acest sens, îmi amintesc un episod din viața sculptorului italian Benvenuto Cellini. După turnare din figura de argint condotier, Cellini a fugit într-un obstacol neașteptat: când metalul a fost turnat în matriță, sa dovedit că nu este de ajuns. Artistul sa adresat concetățenilor săi pentru ajutor și au transportat în magazinul său linguri de argint, furculițe, cuțite, tăvi. Cellini a început să arunce aceste unelte în metal topit. Când casting-ul era gata, ochii spectatorilor au fost prezentați cu o figură minunată, delicată și pricepută. Cu toate acestea, o furculiță a ieșit din urechea călărețului, și o bucată de lingură din crengile calului. In timp ce orășenii transportate ustensile de argint, temperatura corpului metalic, turnat într-o matriță, a căzut, și toate elementele din monumentul sculptural topit. Dacă temperatura ideologică și emoțională, strălucire inima nu este suficient pentru topirea într-o viață întreagă la materialul din produsul în timp ce lipirea bucăți netopite de realitate, lipirea „furculiță“, care percepe arta poticnește oameni.

Imaginea artistică este unitatea obiectivului și subiectivismului. Obiectivul imaginii artistice este acela că reflectă aspectele esențiale ale realității. Subiectivul este că captează atât atitudinea artistului față de cea descrisă, cât și întreaga bogăție a personalității creatorului. În cuvintele lui Juan Gris (prietenul lui Picasso), "calitatea artistului este invidioasă pentru cantitatea de experiență trecută pe care o poartă în sine".

O mașină cibernetică modernă poate fi echipată cu "vedere" și "auz", poate procesa impresiile de a fi într-un anumit program. Dar chiar și cel mai "inteligent" calculator este lipsit de personalitate. Poemele scrise de un robot similar pot fi chiar înțelese, dar nu o putem percepe ca poezie.

Rolul individualității artistului este de asemenea clar văzut din acest exemplu. Imaginați-vă că Pușkin nu a sugerat lui Gogol complotul "inspectorului general", ci a scris el însuși această comedie. Probabil, produsul ar fi dobândit un sunet diferit, deși complotul, tema și ideea acestei lucrări ar fi putut fi asemănătoare cu "Inspectorul" lui Gogol. Dar toate prelucrările artistice, întregul sistem de imagini ar depinde de individualitatea creatoare a lui Pușkin.