Pelerinajul la Diveevo și Sanaksaras

În ciuda lungimea drumului nu părea să ne trist: alerga prin fereastra peisajelor forestiere auto, zăpadă alb pur pe acoperișurile caselor din sat, numeroase biserici rurale gladdened ochii de locuitorii din mediul urban, obosit de îndulcit amărăciunea iernii Moscova. Și cupolele aparente ale catedralelor maiestuoase ale mănăstirii Diveevo au stârnit complet oboseala de pe șosea. În ciuda ultimei ore, în Diveevo, am primit cu căldură părinții lui Fr. Serghei - Ivan Iliich și Valentina Alexandrovna, oferindu-ne toate suvenirurile memorabile.

A doua zi am început cu o vizită la mănăstirea Seraphim-Diveevo. Și în primul rând, desigur, s-au închinat sfintelor moaște ale părintelui Serafim, care se odihnea în Catedrala Trinității. Probabil, fiecare dintre noi are un sentiment special pentru acest mare sfânt pământ al Rusiei. Se pare că nu există niciun astfel de ortodocși în țara noastră care, cel puțin o dată în viața lor, nu au tratat fierbinte pe Sărbătoarea Monah cu o rugăciune ferventă.

Apoi ne-am rugat pentru Sf. Groove, urmat de un tur special pentru celula Diveevo binecuvântată a fost aranjată pentru grupul nostru. O poveste foarte vie și emoționantă despre viața și faptele acestor bătrâni nu a lăsat pe nimeni indiferent. Profund impresionat și foarte binecuvântat celule: mobilier antic, o masă cu un samovar, un aragaz rus, sculptat ustensile din lemn.

Pe o canapea frumoasă din lemn există o mulțime de păpuși, cele pe care le joacă binecuvântatul Pasha Sarovskaya și cu care a dat instrucțiuni alegorice. În mijlocul celulei există un altar principal - scaunul călugărului Serafim, făcut de el însuși. Colțul scaunului este ars: este o urmă a aceluiași foc care a avut loc în celula sfântului în noaptea când el ia trădat sufletul Domnului. Bazându-se pe acest scaun, sfântul sa rugat în genunchi în ultimele momente ale vieții sale pământești. Am fost onorați să fim atașați de hainele bătrânilor binecuvântați. Și la sfârșitul șederii în celulă, împreună cu mărturisitorul mănăstirii, ieromonahul Serafim a cântat troparion și contakion și a citit rugăciunea lui Diveevski binecuvântată. După ce am vizitat celula și ne-am familiarizat cu viața asceților Diveevo, ne-am apropiat de relicvele lor sfinte în templul Crăciunului cu o bucurie spirituală deosebită.

Din mânăstirea Seraphim-Diveevo am mers la cimitirul local, unde este îngropat Părintele nostru Serghie. Am văzut fotografii de vară ale acestui cimitir, dar în timpul iernii mi sa părut complet diferită. Pe o cale îngustă călcată în zăpadă adâncă, am ajuns repede la mormântul preotului. Ivan Ilici a împins zăpada cu o lopată, astfel încât toată lumea să se poată apropia. În vântul puternic, îngheț, lumânările arse, cu greu ar putea aprinde cărbunele. Am cântat un ceremonial despre odihna sufletelor părintelui Serghei și a bunicii sale Maria, care a supraviețuit nepotului doar trei luni și mai puțin. Probabil, numai aici, în cimitir, lângă crucea mormântă, am înlăturat în cele din urmă ultimele "îndoieli": la urma urmei, era greu să cred în plecarea tatălui meu. Nu vrem să plecăm din Insula Sergiy, dar se apropia seara, iar noi vrem să avem timp să vizităm sursa din Sankt Petersburg. Serafim în deșertul îndepărtat.

La sursă, înghețul părea și mai sever. Sursa este doar imbunatatita si, din pacate, este imposibil sa incepem inca. Pe drumul spre Diveevo ne-am interesat de semnul rutier la biserica satului St. Petersburg. Serafim de Sarov. În mod unanim, a decis să conducă pentru a vedea acest templu. De lungă durată cu mașina pe drumuri înguste, noi, cu ajutorul locuitorilor locali, am putea găsi în cele din urmă cea potrivită. Dar în loc de frumosul templu pe care ne-am așteptat să-l vedem, în fața noastră stăteau ziduri de cărămidă dărăpănate fără acoperiș. Mentally dând constructorilor acestui templu puterea și ajutorul lui Dumnezeu, ne-am continuat drumul spre Diveevo. Este greu de spus de ce această oprire neplanificată sa prăbușit în memorie. Poate că parohia noastră, familiarizată nu cu zvonuri cu construcția templelor, părea a fi ceva similar cu acest templu, mutilate de atei, în ciuda faptului că se află la sute de kilometri de Moscova. Cred că dacă vom ajunge din nou în acele regiuni, nu vom putea să ne oprim în acest sat cu speranța de a vedea biserica înviată.

În dimineața zilei următoare, cu o oarecare tristețe, ne-am luat la revedere lui Diveev - am avut un drum spre Nașterea Maicii Domnului din Sanaxahedral. Două ore de condus au trecut neobservate: frumusețea uimitoare a naturii, zăpada albă spre albastru, trunchiurile ruginite ruginite de pinii vechi și caii care purtau sanie de localnici nu ne permiteau să pierdem călătoria. Și aici suntem în Sanaxar.

Prima impresie - și înainte de asta, am văzut doar lăcașul imagini - un oras de basm minunat în mijlocul pădurilor dese și spații larg deschise. Călugării prietenos din prima datorie mănăstire ne-a oferit băuturi răcoritoare, ne-a dat mănăstire de prânz simplu, dar foarte gustoase.

In timp ce noi cinat, m-am dus călugăr Rafael, înainte de a lua jurămintele fostul enoriaș al bisericii noastre. Fă-o în viitor Sanaksar Manastirea o.Rafailu sfătuit o.Sergy nostru, care a fost el însuși în adolescență a fost un novice aici. O.Rafail ne-a condus la principal, Nașterea Maicii Domnului Catedrala mănăstirii, unde am fost capabili să venera relicvele sfinților Sanaksar: Elder reverendul Teodor războinic drept Theodore (Ushakov) și prepodobnoispovednika Arhimandritul Alexander. Apoi am vizitat celula o.Rafaila unde ne-a arătat Bast care țese în timpul său liber propriu de ascultare.

Înainte de asta nu eram într-o celulă monahală și, probabil, de aceea am fost atât de impresionată de situația ei. Este o cameră mică, foarte curată și curată, cu numeroase icoane într-un colț roșu și cărți. În loc de un pat - un scut din lemn cu o așternută subțire. Totul este foarte modest și chiar scant. Oricare ar fi adversarii Ortodoxiei, călugării noștri nu trăiesc în camere "de lux".

A fost interesant să vizitați prosfrnyu și panificație, unde ați coace faimoasa pâine Sanaxar și ați făcut biscuiți. Contrar așteptărilor mele, atelierul sa dovedit a fi foarte mic. Toți am primit o bucată de pâine albă dulce și o pâine lungă, dulce, cu stafide. O. Rafail, care poartă ascultare în prosforă, ia prezentat pe tatăl parohiei cu un set de prosforte liturgice.

Înainte de a părăsi manastirea, Arhimandritul Varnava ne-a invitat la locul său ca guvernator al mănăstirii și l-am tratat cu ceai. Plăcut surprins de abundența de verdeață în camera de oaspeți a tatălui vicarului: oriunde în ghivece și oale cresc plante tropicale, în cuști cârnați și papagali. Hierodeaconul Varlaam urmează această grădină de iarnă. Pentru ceaiul Varnava a spus multe despre mănăstire, despre dificultățile vieții bisericești din Mordovia. La noi toți, comunicarea cu tatăl înțelept și serios și, în același timp, vesel și prietenos, a făcut o impresie grozavă.

La sfârșitul conversației, Varnava ne-a binecuvântat și ne-a dorit o călătorie fericită. Destul de sincer, înainte de asta, mi-a fost greu să-mi imaginez că noi, pelerinii de la Moscova, ne-ar putea primi atât de călduros și cald pe solul Mordoviei într-o mănăstire îndepărtată. Slavă Domnului că, datorită părintelui Serghei și părinților săi, legătura dintre parohia noastră și această mănăstire uimitoare, trăind o viață spirituală reală, este păstrată și întărită. Dovada acestui lucru poate servi drept icoană a Catedralei Sfinților Sanaxari, scrisă la cererea părinților părintelui Serghie, cu ajutorul iconografilor lui Sanaxar, în special pentru biserica noastră. Acum fiecare dintre enoriașii noștri se poate aplica particulelor sfintelor moaște ale celor trei sfinți sanaxari.

Ca orice călătorie interesantă, călătoria noastră de pelerinaj, atât de bogată în adunări și întâlniri interesante, a zburat foarte repede. Se părea că am vizitat o altă lume, mai spirituală și mai puțin plină de viață. Nu există nici o îndoială că acest pelerinaj va lua inimile noastre pentru o lungă perioadă de timp, iar aceste minunate locuri sacre vor atrage din nou noi.