Masina de snowmobil cu roți pe roți

„Ideea de a folosi vele în campania de iarna nu este nou. Fridtjof Nansen se plimba cu sanii trase de vele în campaniile din Groenlanda și Polul Nord. Ernest Henry Shackleton si Douglas Mawson folosit naviga pe o sanie în expedițiile din Antarctica. Din calatorul modern Naomi Uemura, împreună cu echipa de câine a folosit o instalație în tranziție lui transgrenlandskom. pentru acești oameni, vela nu a fost un scop în sine, și a servit ca un mijloc auxiliar (și, uneori, de salvare) pentru a atinge un anumit punct de pe o hartă. pentru nostru grupuri de astfel de punct a fost platitorul de munte -.. cea mai mare și frumos în Urali polare pe cale de a-l număram verifica în mod corespunzător noul lor de proiectare "

Pe un om de zăpadă care navighează către Payer.

"The Wind of Wanderings", nr. 21 - Moscova, "Cultură fizică și sport", 1986
Alexander Smychkovych

Ramura de la stația Seid de-a lungul Uralului până la Ob este așezată în spatele Cercului Arctic. Cincizeci de kilometri până la satul Yeletsky, locuri de la început, trenul merge două ore. Lângă drum se întinde gardul din lemn. Reiki este cuie pentru a trece vânturi puternice de iarnă și pentru a reține zăpada și, astfel, pentru a proteja o cârpă de cale ferată de vânturi. Chiar în spatele gardului este un covor alb de tundră, cu o rară de tufișuri și insulițe din pădurea de nord de-a lungul malurilor râurilor. Nu există nici un orizont: tundra se îmbină imperceptibil cu cerul noros alb. Nimic din acest peisaj nu este luminos sau vizibil, deși atrage ochiul în mod inexplicabil, ca și flacăra focului. Din fereastra mașinii încerc să ghicesc prin cele mai apropiate crengi, ce e vântul și observ că câteodată tufele se ascund în zăpadă. Sa întâmplat astfel încât vântul a devenit principala condiție pentru ultimele noastre călătorii, iar navigația a ocupat locul principal în lista lungă de echipamente de camping.

Fire se găsesc în ochiurile un web a satului de sus, nu ne-a permis doar pentru a pune pe o zăpadă-pisici de șapte metri catarg, iar acum este mai mult ca o piesă de artilerie de transport cu amenințător ridicat trunchi. Înconjurat de un grup de copii, voluntari, ne rănim pe urmașii noștri pentru sat. casa turbulent aliniate în rânduri pe o pantă, de departe văzut arzând în soare Naledi River Elec. Pentru vale împădurită la munte se întinde dealurile tundră goale.

Frosty. Zăpada strălucitoare scufundă sub schiuri. Toate mărfurile marș legate de zăpadă-pisici, care, cu ocazia calm crestinat coș. Ei bine, în cărucior suntem exploatați. Eu, ca șef, mergeți "radical" - mă uit la corectitudinea cursului. La stânga „picioare“ este Sasha Serebryakov - adjunctul meu „pentru activitatea științifică“: instrumentele sale de control - termometru, anemometru, un dinamometru. Dreptul "pristyazhnoy" - fratele meu Seryoga, un nou venit la nord. Pe lângă coșul de cumpărături, o mână pe volan, pașii Riabchenko Alioșa, însoțitorul meu constantă pe drumeții, să stăpânească toate specialitățile legate, dar împovărat de altfel kinofotosemkami. Călărețul nostru strigă la noi, asigură că șirurile tuturor sunt întinse la fel. Un pic mai departe pleacă pe schiuri înainte și înapoi Lena Ryaskova. profesor de geografie viitor, de asemenea, un nou venit la nord, este tot în căutarea gratuit pentru faptele sale științifice interesante. Acest ordin de aici se mărșăluind spre obezvetrennym naviga ca și cu banner-ul, am mers peste tundra cu un grup de schi viteza medie. Am trage curea, uita-te la picioarele lui, comparând acest efort versiune „cal“ cu schi obișnuită. Suprafața tundrei nu este aceeași peste tot. Există zone greu de umplere cu vânturi. Stochează doar cicatricile de pe panglica de roată. Lângă nisip se topește zăpada, iar în spatele roților rămâne o pistă de câțiva centimetri adâncime. Este mai greu să tragi aici. Pe caracteristica Mount, în primul rând de primăvară vytayala unele locuri de toamnă iarbă culoare paie de aur.

Ideea utilizării unei pânze într-o excursie de iarnă nu este nouă. Fridtjof Nansen a mers cu pânze sub navigație în campaniile din Groenlanda și Polul Nord. Ernest Henry Shackleton și Douglas Mawson au folosit pânza pe o sanie în expedițiile din Antarctica. Din călătorii moderni, Naomi Uemura, împreună cu hamul de câine, foloseau armamentul de navigație în tranziția sa din Transgrenland. Pentru acești oameni, pânza nu era un scop în sine, ci a servit ca ajutor auxiliar (și uneori de salvare) pentru a ajunge la un anumit punct pe harta geografică. Pentru grupul nostru, un asemenea punct a fost Muntele Payer - cel mai înalt și mai frumos din Uralele Polare. Pe drumul spre aceasta, ne-am asteptat sa testam bine noul nostru design.

Primul geam de schi pe care l-am construit acum nouă ani și ne-am dat seama imediat cum să nu o facem în viitor. Apoi a fost o călătorie memorabilă pe cinci pahare de skate de-a lungul lacului Baikal. Apoi, părea pentru o lungă perioadă de timp, o pânză de iarnă înlocuiește ani - drumeții placi cu vele entuziast. Moscova, între timp, turistii persistent practicat variante structura de remorcare de schi - un fel de sanie cu mai perfectă decât cea a predecesorilor celebri, fraudate, permițând mers mai abruptă la vânt, și chiar remorcat pentru câteva schiori. Ne-a plăcut ideea mașinii de remorcare, dar nu l-am luminat. Suntem ușor de acord să se aplece sub greutatea rucsaci și Stomp braț schi două sau trei sute de kilometri. Cu toate acestea, vorbind în rolul turistic veliere, am rezistat pe plan intern necesitatea de a se muta pe schiuri și a vrut pentru nimic, dar de curse peste tundra sau, cel puțin, uneori, au o astfel de oportunitate. Într-o încercare de a rezolva aceste contradicții psihologice cu noile tehnici de gândire de design al nostru „diy“ Alioșa Riabchenko și Andrew Svadkovskogo aplicat la roata, și ca întruchiparea acestei idei în viață, a fost creat de yachting nisip roți sau zăpadă-pisici.

Structura de zăpadă-pisici fundație este cadru pliabil cu grinzi de lemn si volane din spate. catarg rabatabil 1, duraluminiu, mantale headstay securizate 2 și 3 al cablului de oțel la bompresului 4 și 5. traversei este cabluri turnbuckles tensiune reglabile 6. Personalul Sail din șalupa-470. Pentru a face mai plat naviga, în partea de jos a abdomenului ales. Și pentru a reduce amplificarea suprafeței naviga vânt cusute la acesta un număr de legături cu care bernă vele este atașat brațului 9. zona naviga complet 8 m2 zariflennogo (redus) - 5 m2. Marginea frontală a fungii naviga se întinde prin blocul de-a lungul mastului într-o nișă specială - likpaze, iar marginea inferioară - a brațului pivotant conectat la catarg. Noi gestionăm naviga prin 10 bum-Shkot realizat prin mai multe blocuri (pentru a reduce câștigul în cazul în care opt). Pentru mișcarea stabilă într-o linie dreaptă de zăpadă pisici ottsentrovyvaetsya permutare sau schimbarea de înclinare a catargului, baza care este atașat pivotant la șurubul obrajilor M10 7 8. direcție pârghie 13 este compus din, duraluminiu tub - tije 12 și coloana 11. Ansamblul roții - pe tamburul uzat cauciuc gonflabil camera 14 din camion; Tamburul 15 este fixat pe axa durală prin lagăre. Frânghie teaca 16 trage camera de suflare a tamburului de proprietate uniformă Drumeții distribuire a sarcinii situate pe puntea în fața scaunului 17 al direcției 18 și grinda transversală.

Vântul care a început noaptea suflă la o viteză de 10 m / s, vizibilitatea este de aproximativ 100 m. Am pus o pânză redusă. Când începe să lupte în vânt, o singură persoană se blochează la capătul brațului, astfel încât să nu se rătăcească, iar restul să fie legat de buclă. Lucrăm în mănuși de lână, dar mai mult de două șiruri la rând nu pot fi suprasolicitate: mâinile devin reci și pierd mobilitatea. În cele din urmă m-am așezat pe cărucior, cu un sac de dormit sub mine, și am luat treptat foaia de bord și, brusc ... barca cu pânze a măturat de-a lungul tundrei ca o nebunie. Când zăpada a fost adusă la vânt într-un unghi ascuțit, roțile din spate plutesc în zăpada proaspăt ninsoare. Din acest motiv, la sfârșitul fiecărei călduri am răsuci întorsul verighetei, am scos bulbul de zăpadă și m-am grăbit. Am încercat să mergem împreună. Chiar mai bine: un bulgăre de zăpadă mai greu a fost mai stabil la rată, mai puține ori; au devenit două roți, iar rezistența laterală mărită a redus derapajul lateral. Și a devenit mai ușor să gestionăm zăpada, responsabilitățile au fost împărțite: o persoană - călărețul, iar cealaltă - școala. Experimentul a fost continuat, ridicându-l pe Sasha Serebryakov din spate. A călătorit pe schiuri prin sastrugi, ca pe valuri după o barcă. Accelerat într-un arc, sa dus în lateral. Sa încheiat cu dosarul de tractare care se încadra sub roata, înfășurat în jurul axei, iar Sasha a trebuit să "coboare". Apoi au călărit totul și au uitat de vreme rea, de îngheț, de obraji și de nasuri.

Dupa patinaj inspectat cu atentie structura: fara daune grave. Untwist prin agitare câteva piulițe și bolțuri (clench necesare) a revenit obrazul de cabluri bloc braț-Shkot, retezate la orificiul de conectare cu bara de banda de armare durale și roata din spate plat ușor.

Cu roata a trebuit să se scurgă. În primul rând a notat pe camera dubioase locuri. Apoi, pentru a detecta un loc, scurgeri de aer s-au scuipat pe cameră, dar saliva a înghețat, fără a ajunge niciodată la cauciuc. Apoi Alyosha; a sugerat spumarea unor locuri îndoielnice și deja pe bulele de săpun pentru a detecta o puncție. Locurile neînțelese au fost săpate. Toate fără rezultat. Și ne-am predat, hotărât să pompez periodic roata blestemată. Sarcina de a găsi o mică scurgere de aer din cameră în condițiile călătoriei de iarnă a rămas nerezolvată pentru noi.

Problema fiabilității camerelor de mașină pentru călătoria prin tundră este naturală. Din experiența personală știm că bărcile gonflabile de cauciuc, pontoanele pentru catamarane și altele asemenea sunt destul de fiabile atunci când se ciocnesc cu un obstacol tocmai datorită respectării lor. Am verificat toate cele patru camere înainte de a pleca, dar, din nefericire, după cum am înțeles acum, nu există nicio sarcină. De aceea nu au observat că unul dintre ele era defect. În timpul întregii campanii, restul celulelor nu au fost practic pompate. În nord, acum din ce în ce mai mult cu snowmobile de casă, combinând motorul cu o motocicletă și cu o cameră cu roți. Aceste snowmobile nu sunt deosebit de rapide, dar mult mai ușor și mai economice decât faimosul "Buran".

Și astăzi vântul suflă direct de la Payer, adică de unde ne-ar plăcea să mergem. Vizibilitatea este bună, dar nu există munți. Ei bine, vom merge unde putem, încercând să ne întoarcem la munți. Eu iau locul călăului. Serega - în spatele locului școlii. Vântul nu este atât de puternic încât să încerce să tragă pe cineva, iar băieții alergă lângă ei.

Bicheta de zăpadă, accelerând, sare pe stalpuri pe picioarele din cauciuc - dutik, încercând să scape echipajul. Cu fiecare împingere, intru în pantalonii de nylon deasupra scaunului, fără să mă simt în siguranță de dedesubt. În capul meu, gândul grinzii de direcție din spate se așează ferm: când cade, prezintă un anumit pericol. Gândurile îngrijorătoare se rotesc în capul lui Seryoga. Cu o mână el ține geek-ul, iar celălalt mă agăță. Dar acest lucru nu întotdeauna ajută, iar într-o zi scolile au căzut, deși a reușit să evite necazurile prin scăparea de sub raza între roți. Încă o dată, am alunecat de pe barcă, dar am prins scaunul în ultimul moment. De cincizeci de metri am fost târât de-a lungul tufișurilor și sastrugi, până când s-a oprit bulbul de zăpadă. Este timpul să ne gândim serios la "centurile de siguranță".

Odată cu creșterea vântului, băieții s-au legat într-un tren de buclă de corzi pe coloana de direcție și cu țipete pline de bucurie au început să se rostogolească pentru un zăpadă pe tundră.

Pe cer, a devenit clar. Payer a apărut. Mai aproape de munți, vântul sufla de-a lungul coamei și ne-am întors spre el cu un arc larg. Bătața de zăpadă, care se strecura ca un tractor, a târât cinci oameni în deal cu toată încărcătura. La sfârșitul urcare ca aplatizarea pantei de zăpadă pisici accelerat și a concurat la vale sărind peste deja uluitoare. În aceste curse a fost un element de risc, pentru că acum, chiar dacă reușesc să se strecoare în toamna sub fasciculul de direcție, dar cele trei schiori de curse în spatele nu se proteja. Băieții în tractare aveau propriile dificultăți și deseori m-am întors spre vânt pentru a opri și pentru a ridica pasagerul dispărut. Până la sfârșitul zilei, vântul era acru, am fost prinși în benzile. Cota înclinată cu un semn de triangulație pe vârful plat era închisă de Payer. Nu o putem vedea din nou, pentru că mâine ne vom întoarce?

Clar, soare și windless dimineață ne împreună în loc de încărcare de până la marca triangulare și, prin urmare, văzut din Asia, waddling peste creasta, vale se târăște pe voal alb-lăptos. În munți a început o viscolă. E timpul să plecați. Sa întors rapid la tabără. Am pus pânza, am cântărit încărcătura și am reușit să ieșim înainte ca vântul să înceapă. În curând, totuși, ceața a închis soarele. O rafală de vânt a suflat, apoi un altul, o treime - și a explodat fără încetare. Vizibilitatea este de aproximativ 40 m, și am dezvoltat o viteză decentă.

Chiar și la începutul rutei, am încercat să merg într-o mască elastică, dar din cauza unei viziuni proaste, am refuzat-o. Apoi, pe drumul către Payer, am înghețat stânga, obrazul vântului meu, iar acum cea dreaptă era vânt. M-am uitat înainte, în zidul alb, iar Serega a urmărit pe schiori. Suprapunând fluierul vântului, am strigat la echipa de școală sau m-am întrebat cum se petrec lucrurile în spatele ei. Serega mi-a răspuns și cu un strigăt. Nu puteam să mă întorc pentru o clipă. Vizibilitatea a fost redusă la 15-20 m, a trebuit să privim "nicăieri", așteptând că un copac singuratic urma să apară și ne-ar fi prăbușit.

Mișcarea a continuat. liniuþe scurte timp de 15 minute, între care am transferat spiritul prăbușirii vele aripi în vânt. În timpul liber Sasha măsurat viteza vântului și roata de Serge Booster, dacă este necesar. Această operațiune aparent simplă depășește dificultăți suplimentare în timpul iernii. În primul rând, trebuie să ieși din pompa cu piston și de a îmbunătăți capacitatea sa de a răspândi manșeta înghețat. Apoi, avem nevoie pentru a șterge zăpada din capacul să-l deșuruba, a pus pe furtunul pompei, pompa de aer și dop filetat. Lângă roată există o întorsătură locală a fluxului de aer, iar zăpada înfundă fața.

Treptat am câștigat încredere și fără emoții inutile s-au zburat de-a lungul tundrei. Puțin mai mult - și bumprit în sat. Am început deja să regret că campania se va încheia cu o zi înainte de termen. În acel moment, roata din față stângă a căzut. Dintr-o dată sunt adus la un vânt și mă opresc. Încurajați de plimbare, băieții nu înțelegeau nici măcar ce se întâmplă. Mă îndoiesc la ceea ce era numit roata mai devreme. Acum este o cameră de cauciuc cringată, care se învârte pe resturile de funii din apropierea tamburului. În cazul în care camera nu poate fi sigilată, echipa va trebui să părăsească barca cu motor, deoarece cele 120 kg suplimentare nu ne putem duce pe noi înșine. Și în jurul valorii de viscol - viteza vântului de 15 m / sec.

Cortul a fost livrat rapid. Au decolat și au pus roata înapoi pentru a le repara. Este în regulă - frânghiile care au fixat camera pe tambur au fost pur și simplu rupte. Unleashed congelate panglica noduri coarda, a pus pe camera de cilindru, pompat în sus și din nou tras coarda la tamburul. Când reparațiile au fost terminate, era deja imposibil să treci mai departe. Viscolul era responsabil de tundra.

În mod obișnuit, ea a întors balonul de zăpadă, iar acum stătea, sprijinindu-se de zăpadă cu un catarg, iar roțile care se aflau în aer se roteau nebunește. Se auzi rafale puternice de vânt pe cupola sferică a cortului nostru. Loviturile au fost transmise la cadrul interior, constând din opt raze tubulare curbate; au convertit într-o "stea", pe care cele mai grele lucruri - reasamblarea și rucsacul cu kinophototehniki - au fost legate de o elasticitate mai mare a cadrului. Vântul atârnat în cort, pe care zăpada a străpuns un zid de nylon gros și praf așezat pe cel de-al doilea, stratul său interior. Se părea că mâna puternică a cuiva tremura cortul, dărâmându-l de zăpadă sau brusc, cu o criză, din nou strâns în ea. Sub cacofonia sălbatică a viscolului, am adormit.

Dimineața nu a adus nici o schimbare. Totul se mută, de asemenea. Vizibilitatea este zero. Dar vântul este slăbit. Cortul a trecut examenul: doar două raze au fost ușor deteriorate în zonele de andocare. Am decis să ieșim. Într-un vânt puternic, s-au adunat mult mai mult decât de obicei. Am întors bulbul de zăpadă, am pus roata, am încărcat lucrurile. Încălzit și, în ultima întoarcere, a oprit cortul. Nu a fost stabilită o vele, pentru că nu aveam o navă de furtună, iar a noastră era foarte mare pentru un astfel de vânt. Spre uimirea tuturor, un bulgăre de zăpadă cu un vânt în spate a mers fără o pânză. Și nu a plecat, chiar a tras trei schiori.

În jurul valorii de tot este jetted cu zăpadă. Fluierul la baieti. Stâlpul vibrează. Sentimentul de spațiu și mișcare este pierdut. Căruța încet laminate, și dacă rămâneți blocat în zăpadă, am ceva timp de zi, cu ochii înainte, și doar o împletitură de frânghie pe un anunț de roată fixă ​​care stau. Când vântul a venit puțin, bățul de zăpadă sa ridicat în cele din urmă. Suntem atrasi de curele și tras. Apoi vântul chiar a permis să pună vele, dar cu o vizibilitate atât de urâtă am riscat să pierdem schiorul căzut. Întorcându-ne de vânt, pas cu pas, greu am făcut progrese. Foarte agitat de direcția liberă a bulgărelui de zăpadă și a scris zigzaguri inimaginabile. Apoi vântul sa schimbat la tejghea și a trebuit să pună catargul pentru a reduce tracțiunea. Bâta de zăpadă a devenit din nou ca o căruță de arme. Târziu seara am venit în sat.

Nu era încă un tren. Atunci nici unul dintre noi nu știa că nu va fi nici unul, și pentru următoarele trei zile, până când clar calea și nu dezgropa trei deraiat într-o furtună de zăpadă, și listate pe acoperișul locomotivei zăpadă.

Varianta cu trei roți a snowmobilului