Michael Lermontov eroul paginii noastre 5

Cârligele ne-au târât căruțele de-a lungul drumului înfășurat spre muntele Gud; am mers pe jos din spate, am pus pietre sub roți când caii au fost epuizați; se pare, drumul a dus la cer, pentru că, așa cum ochiul ar putea vedea, ea a crescut și în cele din urmă a dispărut într-un nor, că noaptea înainte de a se odihnea pe vârful muntelui Hood ca un soim, așteptând prada; zăpada sa prăbușit sub picioarele noastre; aerul a devenit atât de rar, încât era dureros să respire; sânge în mod constant graba la cap, dar cu toate că unele sentiment plăcut se răspândește în întreaga venele mele, si Maine a avut ceva distractiv, eu sunt atât de mare deasupra lumii: un copil sentiment, recunosc, dar departe de condițiile societății și se apropie la natura, noi devenim involuntar copii; toate dobândite cade departe de suflet, și se face din nou, cu un astfel de ceea ce a fost o dată, și, dreapta, va vreodată. Oricine mi sa întâmplat ca, să rătăcească prin munți deșert și o lungă perioadă de timp să se uite în oyurazy lor bizar, și înghițitură aerul dătător de viață vărsat în Cheile lor, cursul va înțelege dorința pegedat mea, rasskazatt, desena aceste imagini magice. Aici, în sfârșit ne-am urcat pe munte, Hood, sa oprit și sa uitat înapoi pe ea atârna un nor gri, iar respirația rece a amenințat că va închide furtuna; dar în est totul era atât de clar și de aur încât noi, adică eu și căpitanul-căpitan, am uitat complet de el. Oh, și căpitan: în inimile simplu sentiment de frumusețe și măreția naturii este mai puternic, mai viu decât de o sută de ori mai mult decât noi, povestitori entuziaști în cuvinte și pe hârtie.

- Cred că te-ai obișnuit cu aceste imagini magnifice? I-am spus.

- Da-i, și la fluierul de gloanțe vă puteți obișnui, adică să vă obișnuiți să ascundeți bataile inimii involuntare.

- Am auzit, dimpotrivă, că pentru alți războinici vechi această muzică este chiar plăcută.

- Desigur, dacă doriți, este frumos; numai pentru că inima bate mai puternic. Uite, adăugă el, îndreptându-se spre est, "ce pământ!"

Și cu siguranță, nu există o astfel de panoramă în care încă mai văd: sub noi se afla valea Koishura, intersectată de Aragva și un alt râu, ca două fire de argint; o ceață albastră se alunecă peste el, fugind spre cheile vecine din razele calde ale dimineții; la dreapta și la stânga, vârfurile munților, una deasupra celeilalte, intersectate, întinse, acoperite cu zăpadă, arbuști; la distanțe, aceleași chei, dar cel puțin două pietre, asemănătoare cu altele, și toate aceste zăpadă au ars o strălucire roșie atît de strălucitoare, atît de strălucitoare încât se pare că Tat ar fi trebuit să trăiască pentru totdeauna; Soarele părea să vină din spatele muntelui albastru închis, pe care doar ochiul obișnuit îl putea distinge de un tunete; dar peste soare exista o trupa sangeroasa, pe care prietenul meu a acordat o atentie deosebita. - Ți-am spus, exclamă el, că astăzi va fi vremea și trebuie să ne grăbim sau poate că ne va găsi pe strada Krestova. el a strigat la conducătorii auto.

Plantat pe lanț kolesv în loc de frână, astfel încât acestea să nu se desfac, am luat caii Posch căpăstru și a început să coboare; la dreapta a fost stânca, a părăsit golful, astfel încât tot satul de osetini care trăiesc pe fundul ei, părea să înghiți un cuib; M-am cutremurat la gândul că de multe ori aici, în toiul nopții, pe acest drum, în cazul în care cele două trăsuri nu a putut trece unul pe altul, unele curier de zece ori pe an, trece fără a ieși din trăsură zdruncinător. Unul dintre șoferii noștri taxi a fost un yaroslavchky țăran rus, un alt osetin osetini condus de uzztsy radicală cu toate măsurile de precauție posibile în avans unosnyh otpryagshi - și iepurele nostru lipsit de griji nici măcar nu a primit de pe scaunul lui! Când i-am spus observat că el ar putea vedea în beneficiul chiar dacă valiza mea, pentru care nu vreau să urce în abis, el a răspuns: „Și, domnule, cu voia lui Dumnezeu, nu este mai rău decât doedem lor, pentru că nu suntem prima dată“ - și el a avut dreptate: noi nu a putut fi atins, dar calea ferată încă condus, și dacă toți oamenii au vorbit mai mult, ar fi văzut că viața nu merită să-i pe atât de mult de ingrijire.

Dar, poate vrei să știi sfârșitul povestii lui Bela? În primul rând, nu scriu o poveste, ci note de călătorie; prin urmare, nu pot forța căpitanul căpitanului să le spună înainte de a începe să spună adevărul. Deci, așteptați un minut sau dacă preferați, rândul său, câteva pagini, dar nu te sfatuiesc acest lucru, pentru că traversarea muntelui Crucii (sau, așa cum i-au numit un om de știință Gaibov, Le mont St-Christophe) este demn de curiozitatea. Deci, am coborât de la Muntele Bine în Valea Diavolului. E numele romantic! Puteti vedea deja cuibul spiritului rău între stânci inaccesibile - acolo a fost: numele Valea diavolului provine din cuvântul „iad“ în loc de „iad“, pentru că aici a fost o dată la granița cu Georgia. Această vale a fost inundată cu nămeți, care aminteau destul de viu Saratov, Tambov și alte locuri minunate ale țării noastre.

- Iată Crucea! "mi-a spus căpitanul, în timp ce mergeam spre Valea Diavolului, îndreptându-ne spre zidul acoperit de zăpadă; deasupra ei o cruce de piatra traversata de negru, iar dincolo de acesta era un drum abia vizibil, pe care trec numai cand partea era acoperita de zapada; stăpânii noștri au anunțat că nu au existat încă prăbușiri și, salvând caii, ne-au condus în jurul nostru. La rândul său, ne-am întâlnit cu cinci osetieni; ne-au oferit serviciile noastre și, agățându-se de roți, au început să tragă și să susțină căruțele noastre cu un strigăt. Și, sigur, drumul este periculos: la grămezi de zăpadă atârnați de deasupra capului nostru, gata, se pare, la prima lovitură a vântului să se rupă în gol; drumul îngust a fost parțial acoperit de zăpadă, care a căzut în altă parte sub picioare, în altele sa transformat în gheață din efectele luminii solare și înghețurilor de noapte, așa că era dificil să ne facem drumul; au căzut cai; stânga spre stânga era o despicare profundă, unde fluxul se rostogoli, apoi se ascundea sub crusta înghețată, apoi sări pe pietrele negre cu spumă. La ora două nu am reușit să traversăm Cross Hill - două versturi în două ore! Între timp, norii au coborât, grindina și zăpada au căzut; vântul, izbucnind în râuri, bâzâia, fluieră ca un tâlhar, și curând o cruce de piatră dispăruse într-o ceață, unde valurile, din ce în ce mai înguste și mai înguste, fugeau dinspre est. Apropo, există o legendă ciudată, dar comună despre această cruce, ca și cum Împăratul Petru I a dat-o, trecând prin Caucaz; dar, în primul rând, Petru era numai în Daghestan și, în al doilea rând, pe cruce scris cu litere mari că a fost pus la ordinul domnului Ermolov, și anume în 1824. Dar legenda, în ciuda inscripției, este atât de înrădăcinată încât, într-adevăr, nu știți ce să credeți, mai ales că nu suntem obișnuiți să credem inscripții.

Trebuia să coborâm alte cinci versuri de-a lungul stâncilor înghețate și a zăpezii acoperite de zăpadă pentru a ajunge la stația Kobi. Caii erau epuizați, eram refrigerați; Viscolul zbura mai tare și mai puternic, la fel ca patria noastră, cea nordică; numai melodiile ei sălbatice erau mai triste și mai melancolice. „Și tu, exilul - m-am gândit - plânge largă lui, Razdolnaya stepele Există în cazul în care pentru a transforma aripi reci, dar aici înfundat și înghesuit, ca vulturul, care plânge bate împotriva barurile din cușca lui de fier!“.

- E rău! a spus căpitanul personalului; - uite, în jur nu pot vedea nimic, doar ceață și zăpadă; și uită-te că vom cădea în abis sau vom sta jos într-o mahala și că nu mai e ceai, Bajdara a fost jucat așa că nu te vei mișca. Această Asia este a mea! că oamenii, acele râuri - nu se pot baza în nici un fel!

Cabanii au strigat și au strigat la cai care au zburat, s-au odihnit și nu au vrut să se îndepărteze, în ciuda elocvenței biciurilor.

- Onorată, "a spus unul, în cele din urmă," nu vom ajunge astăzi la Kobe; Nu comanda, în timp ce poți, la stânga? Există ceva pe pantă neagră - dreapta, sakli: există întotdeauna, cu călători care se opresc în vreme; ei spun că o vor ține dacă îl dați vodcăi ", a adăugat el, indicând spre Oseția.

- Știu, frate, știu fără tine! a spus căpitanul-căpitan, "acele fiare!" sunt fericiți să prindă, să rupă vodca.

- Recunosc, totuși, - am spus - că fără ele ar fi mai rău pentru noi.

- E în regulă, bine, mormăi, acestea sunt ghizii mei! ei simt unde pot fi folosiți, ca și când nu pot găsi un drum fără ei.

Așa că ne-am întors spre stânga și într-un fel, după multe necazuri, am făcut-o într-un adăpost mic, alcătuit din două gloanțe, din dale și pietre prețioase, înconjurat de același perete; Gazdele zdrențuitori ne-au acceptat cordial. Mai târziu, am aflat că guvernul le plătește și le hrănește cu condiția să accepte călătorii prinși în furtună.

- Toate pentru bine! - Am spus, stând jos lângă foc, - acum îmi vei spune povestea ta despre Bela; Sunt sigur că nu sa terminat acolo.

- Și de ce ești așa de sigur? răspunse căpitanul, mormăind cu un zîmbet zdrobit.

- Pentru că nu este în ordinea lucrurilor: ceea ce a început într-un mod neobișnuit, ar trebui să se încheie și el.

- La urma urmei, ai ghicit bine.

- E bine să te bucuri, dar pentru mine e atât de trist, așa cum îmi amintesc. A fost o fată drăguță, Bela! În cele din urmă eram atât de obișnuit cu ea și cu fiica mea, și ea ma iubit. Trebuie să vă spun că nu am o familie: nu am vreo știre despre tatăl și mama mea timp de vreo doisprezece ani, dar nu am ghicit că soția mea a fost stocată mai devreme, așa că acum, știi, și să nu te confrunți; M-am bucurat că am găsit pe cineva să răsfăț. Ea obișnuia să ne cânte cântece sau să danseze lezginka. Și ca dansator! Am văzut gubernia tinerelor mele femei, o dată am fost și la Moscova într-o adunare nobilă, cam acum douăzeci de ani - numai pentru ei! E chiar așa. Grigory Alexandrovich o îmbrăca ca o păpușă, îngrijită și prețuită; și ea este atât de drăguță cu noi că este un miracol; Tăbăcată de pe față și de pe mâini de pe bronz, o roșie apăru pe obraji. Oh, ce era, era obișnuită și toată lumea, glumă, glumea. Dumnezeu să o ierte.

- Și ce, când ai anunțat moartea tatălui ei?

- Am ținut asta departe de ea până când ea sa obișnuit cu situația ei; și când au spus așa, ea a strigat timp de două zile, apoi a uitat.

Patru luni totul a mers bine. Grigori Alexandrovici, mi se pare că vorbea, vânătoarea iubită cu pasiune: se întâmpla așa, așa că a fost spălat în pădure de mistreți sau capre, iar apoi cel puțin lăsa în urmă valurile. Aici, cu toate acestea, mă uit, el a început să reflecteze din nou, plimbându-se în jurul camerei, îndoind mâinile înapoi; Apoi o dată, fără a spune nimănui, a plecat să tragă - toată dimineața a fost pierdută; din când în când, din ce în ce mai des.