Cel mai frumos munte din Caucaz - un articol și o fotografie de pe site-ul Sf. Astur despre frumusețea și inima Caucazului Ushba

Cel mai frumos munte din Caucaz

Ascensiunea a fost dedicat memoriei lui Michael Hergiani Ó Svan alpinist legendar, 70 de ani de la data nașterii este sărbătorită în acest an. În ciuda faptului că, din cauza rus Serviciului de Grăniceri al rezistenței a trebuit să abandoneze Ushba traversa matrice, în ciuda vremii în mod constant rea și o mulțime de zăpadă (ca de traseu, de fapt, a fost o ascensiune de iarnă), expediția poate fi considerat un succes. Alpiniștii au făcut față cu toate sarcinile, și mai presus de toate, pentru a restabili legăturile de prietenie dintre cele două țări alpiniști.

Rusul a mers cu georgienii la munte; urcă, brusc aude: "Qu! Kva! "Rusii sunt surprinși: ceea ce ei croak, ce broaște poate fi în zăpadă? Și brusc - bang! - O piatră cade direct pe cap. Rusul se află în spital și se plânge: în timp ce, spun ei, acești georgieni au crăpat, abia am luat un cap de piatră demolat. (În georgiană, "kva" este o piatră.) Această anecdotă a fost spusă de David Chapladze pe raftul rock Ushba. Într-adevăr, unele dificultăți asociate cu limba, u

Am fost. Principala limbă de comunicare în echipă a fost georgianul (pe care nici eu și nici Volodya Yanochkin nu aveam deținut). Și când svanii au început să vorbească, chiar și georgienii au avut probleme cu înțelegerea: limba Svan este foarte diferită de cea georgiană.

În ciuda acestui lucru, toată lumea sa înțeles. - Piatra. - deja strigând în limba rusă și atât de expresivă, probabil că aș înțelege chiar și în chineză. Eu repede arunc o privire în sus - o piatră nu este vizibilă. Am stoarce în stâncă, încerc să devin cât mai mic posibil, să îndepărtez toate membrele de sub rucsac. Mai multe secunde și am auzit această bijuterie: bounces off inflexiunea stâncă sub care ascund, apoi revenirea lovește peretele sifon, apoi. O lovitură teribilă la cap cade și mă aruncă la o parte. Încă mai avem. Mă așez pe partea mea, ochii mei sunt întunecați, gura mea are un gust sărat de sânge. Se pare că este viu. Timp de zece minute îmi vine în minte, înțeleg că am fost din nou norocos.

Dureri dureroase în capul meu, cercuri de curcubeu în fața ochilor mei, o dentare în coif. Dacă el nu a ajuns pe casca, s-ar putea termina mult mai rău. Și m-am îndoit de ce fel de cască să iau: noul PETZL ECRIN ROC sau vechea sa, văzută specie Cassidou. Slavă Domnului, am ales unul nou. Când pe Elbrus am întâlnit un vechi Balkar. Mi-a spus legenda că cel mai periculos lucru este să urci pe Ushba a doua oară. Mountain destul de bine se aplică pentru alpiniști, merge la el pentru prima oară, spunând, uite, ceea ce sunt, și nu doriți să urce din nou aici. Cei care se întorc de trei sau mai multe ori sunt deja veterani, muntele îi respectă.

Dar toată furia lui scuipă pe acel drăgălaș care se va aventura a doua oară pentru a încorpora sfânta sfintelor sale - summit-ul. Bătrânul ma avertizat: dacă am fost norocos o dată să urc pe acest munte uimitor, a doua oară, nu încerca soarta. Dar deja m-am gândit la faptul că, la un moment dat, cunoștința mea cu Ushba nu ar fi făcut - a fost prea frumos, prea captivant. Și iată-mă din nou pe partea lui Ushba. Și chiar de la începutul traseului mi-am amintit cuvintele acelui bătrân. Așa sa întâmplat că, pentru echipa a doua, pentru a doua oară, mă duc numai la Ushba. Restul - care este al treilea, care este al cincilea și care este în al optulea. A trebuit să fac suflul tuturor. Totul a început cu un cârlig.

Am mers în pace cu asigurarea Svan ("Du-te, daragoi, vă văd!") Peste rocile plăcute necomplicate de 3 c.s. Apoi, a nins cu ploaie, și am avut de a lua frânghii, și apoi începe să atârna "balustrada". Ele sunt cunoscute ca exista pentru a le folosi pentru promovare. Cunoscând acest lucru, eu, fără să mă gândesc de două ori, am apucat să urce coarda peste stâlpul stâncos. Coarda se mișcă dintr-o dată cu ușurință și am zburat cu ea. Desigur, toată lumea a fost foarte supărată, chiar a încercat să mă prindă, dar în zadar. Acum înțeleg pe deplin această înfrângere generală: funia a fost conectată de încă cinci persoane și nu a fost fixată în nici un fel.

Dacă m-am agățat în mod miraculos asta? Cele cinci picioare de mai jos, apoi zbura în jos ar fi în compania prietenos. Norocos. Cu toate acestea, Vladimir Yanochkin a început să înjure și să-și amintească regulile de catarare - spun ei, „balustrade“ ar trebui să fie pe cele două cârlige, iar cele vechi trebuie să-și întrerupă, cârlige etc. În asta, desigur, avea dreptate. Dar nu în faptul că în curând mi-a rupt o piatră, pe care am scris-o deja. Adevărat, Vladimir afirmă încă că "o piatră, cum ar fi, a căzut." Cu toate acestea, el nu numai că a căzut, dar și el a primit, așa că nu mă îndoiesc că a existat o mână cu pricepere, cu experiență aici. Dar am fost distras. Ushba a continuat să fie supărat.

O jumătate de oră după incident, cu o placă de cârlig imens în jumătate de tonă de greutate, situată în liniște pe marginea doi metri deasupra mea, am decis că era timpul să ia o plimbare. mă Knocking, ea împărțită în jumătate și sa repezit la galop în cazul în care distracția, dodging pietre mici, Lev Sarkisov, Volodea Yanochkin și Gela Otarashvili. Când pietrele sunt plecat, se pare că toată lumea este în viață, și mai presus de toate ma rănit din nou - atârnat pe o curea și un rupt practic inundat cartier cu sânge de la o mana dreapta rupta. Și a lăsat ce? Este puternic zdrobit, m-am temut chiar de la început că nu am putut lucra, dar nimic nu sa întâmplat.

Acesta a fost cel de-al doilea caz al așa-numitului noroc și m-am înspăimântat, pentru că știam foarte bine că ar trebui să fie oa treia în curând. Chiar am decis să ia o imagine de memorie veșnică, pentru care a fost blestemat Lev Sarkisov, care a fost în grabă să mă vadă cu o trusă medicală. Foarte curând am primit din nou o piatră pe cap și acum toată lumea a observat că în această zi am grijă deosebită de munte. Dar, după cum știți, Dumnezeu iubește o trinitate. Mai multe astfel de aventuri nu au fost. Cu excepția aventurii în sine alpinism - pe o rută complexă, în condiții meteorologice nefavorabile, grupul de 8 persoane nehozhozhennaya. Dar scopurile noastre erau nobile, iar Ushba sa rătăcit, dă-i drumul.

Și asta, Ushba este acum posibilă numai pentru a urca pe ascuns, ascunzându-se de Svan și polițiștilor de frontieră. Și de ce nu ieși în aer liber, astfel încât toată lumea știa? Inițial am planificat să traverseze Ushba în Svaneti cu coborârea, cu rușii urmau să se ridice de la Elbrus, iar georgienii - de Svaneti și îndeplinite toate la partea de sus, în cazul în care, împreună pune un semn în memoria M.Hergiani. Această idee a fost imediat susținută de Federația Alpinism Georgia, Rusia și Moscova, Comitetul Sportiv de Stat a Rusiei. Am scris o scrisoare către șeful departamentului de gestionare a frontierelor ruse Serviciului Federal de Frontieră A.Shaykinu și a primit răspunsul: problema trecerii frontierei Federației Ruse este un grup de alpiniști ruși punctul de trecere nu este în competența Serviciului Grăniceri Federal al Federației Ruse.

La scurt timp, cu toate acestea, am primit un răspuns, semnat de același Shaykina, nu este foarte diferit de cel anterior: problema trecerii frontierei Federației Ruse este un grup de alpiniști ruși punctul de trecere este responsabilitatea exclusivă a guvernului rus. Pe scurt, voi mergeți la Putin (sau chiar mai departe) și nu vom înlocui fundul nostru. Negocierile cu FPS au durat câteva luni, până la plecarea echipei. Ca urmare, a trebuit să folosim un plan de rezervă și du-te prin Georgia (viză georgian obținut pentru o lungă perioadă de timp și fără probleme).

În caseta la cererea mea de a emite o confirmare de primire a răspuns incoerent, din câte am înțeles, că această „taxă“ nu prevede reguli pentru trecerea frontierei și plătiți a refuzat categoric. Următorul a fost punctul de control, obiceiurile. Pentru a nu sta pe linia generală (foarte lungă), am răsturnat și am stat în coada "criminală", unde stăteam 6 ore. Haos la intersecția merge teribil, există un sentiment de neputință completă, neputință în fața oamenilor, pe care statul are puterea de aici și de a controla utilizarea acestei puteri nu poate. Și sa dovedit a fi fărădelege. Nostru. Nativ. Rusia. Dar posturile georgiene au trecut 10 minute. Și fără exproprieri. Iubeste-ti tara, mama!

În satul Kazbegi am fost întâmpinați de prietenii georgieni. Nu voi retela ceea ce am spus despre motivele întârzierii noastre. Cină solemnă într-o atmosferă caldă și cazare ulterioară în cel mai interesant muzeu al alpinismului. Y. Kazalikashvili a fost înecat de impresiile neplăcute ale acestei zile. Două zile mai târziu, toți am călătorit împreună la Kazbek (la summitul local, Mkinvartsveri - ice). Rușii care au urcat pe primul loc au lăsat impresiile cele mai plăcute din cauza vremii, starea excelentă a traseului, atmosfera prietenoasă. Apropo, alpiniștii georgieni mențin în stare bună un adăpost pe Kazbek - fosta stație HMS (stația hidrometeorologică).

În satele mici pe care am trecut, nu puteți vedea un suflet; în loc pe piața principală la doar câțiva privitori, uitându-se la noi (este clar pentru o lungă perioadă de timp nu a fost acolo astfel de minuni ca și noi). Datorită faptului că nu toți participanții la profit echipa Svan (Afi Gigani călare pe un măgar dintr-un sat îndepărtat și un pic întârziat), a doua zi ne-am dedicat activităților culturale. A vizitat muzeul lui Michael Hergiani - grozav! Nu sunt urme de exponate, totul funcționează: lumină, muzică. Muzeul este menținut în stare perfectă și am avut o plăcere reală de la vizita sa. Apoi a fost o sărbătoare în casa lui Nazo Hergiani, sora lui Misa.

Multe cuvinte calde au fost spus la masa despre Rusia, despre alpinism, despre Misa si despre noi. Munții sunt viețile acestor oameni. Grele, plin de greutăți, și, în același timp, mândră și independentă. Aici sacru memoria eroului național Svaneti Misa Hergiani, el trăiește aici, ca și cum nu ar fi fost mai mult de 30 de ani după moartea sa tragică. Ei bine, toți s-au adunat, acum pe drum. A doua zi se ridică la innoptari Gulskih, trist transporta asignarea ne-a dat în Mestia: fixați o placă în memoria celor doi tipi care sa prabusit pe Ushbe anul trecut. Doar pe drumul spre summit-ul de Sud G.Hergiani 5B KS pe care vom ridica. Am pus tabăra de bază. Va rămâne un grup de sprijin.

O zi mai târziu Zaur Chartolani va veni cu un grup mare de tineri Svan - vor avea un alpiniad. Între timp, ne-am dus la etaj unde în lacrimi nori apare pentru scurt bastion amenințător și maiestuos Ushba. Trezirea dimineața, primul aspect am arunca pe munte - este în loc, în toată splendoarea sa, iluminate de soare în creștere. Cerul este clar, doar în partea de sus este un nor mic. (Până la prânz va crește, se va închide cerul și ploaia începe să toarne.) Toată lumea înțelege că câteva ore mai târziu, vremea sa schimbat, și ne-ar fi mai bine mai mare în acest moment. Câștigăm rapid 200 m, traversăm ghețarul și începem să urcăm pe roci. Vremea este în mod clar rău.

Încercând să economisim timp, mergem cu asigurarea Svan. Aceasta nu este o glumă, ci un stil complet normal pentru stilul svans de mers pe jos. Dar când a început să zăpadă cu ploaie, grupul a început să vorbească despre "balustradă". Apoi sa întâmplat doar un episod dramatic descris mai sus. În acea zi, am reușit să urcăm pe o creastă de zăpadă lungă sub zid și să punem acolo o tabără de asalt. Și dimineața sa dovedit că din fundul cortului nostru se află un suport și marginea cortului altcuiva în afara zăpezii. În mod ironic, locul ales de noi sa dovedit a fi exact locul unde copiii morți și-au pus cortul cu un an în urmă. Ea rămânea încă pe creastă - sa rupt și a adormit cu zăpadă. A doua zi, au procesat zidul, au atârnat o "balustradă". O zi mai târziu, am urcat pe "acoperișul" Ushbei și de-a lungul coridoarelor, apoi am ajuns la vârf de-a lungul coamei.

Vremea nu ne-a stricat, nu a existat aproape nici o vizibilitate, un vânt puternic a suflat, o mare cantitate de zăpadă a făcut munca foarte dificilă. În partea de sus, a fost o lovitură atât de mare încât nici nu puteam să lansăm steagurile Rusiei și Georgiei. Onoare și laudă Volodya Yanochkin, cu deformări curajoase în aceste condiții, două găuri în stâncă sub șuruburi și cu șuruburi (chiar și sub amenințarea unei nopți reci!) Pe placa memorială rock. Soarele a coborât când eram la vârful cojoarului. - Ei bine, va trebui să petrec noaptea, gândi Afi Gigani gînditor. Această idee nu a fost stimulată de nimeni. Un vânt teribil sufla cu zăpadă, se simțea rece.

Suspendarea peste noapte în astfel de condiții la o altitudine de 4500 m este o plăcere foarte dubioasă. Majoritatea a decis să continue coborârea în întuneric; Din fericire, în buzunarele unor indivizi fermi au existat mai multe lanterne TIKKA. Această descoperire reușită a permis, deși nu repede, să coborâm la corturi, atât de dezirabile pentru noi în această oră. La orele 3 dimineața, după 17 ore de muncă continuă, m-am scufundat în sacul de dormit cald uscat și am adormit. Toate versurile. Mai jos am fost întâlniți ca eroi. Când a doua zi, din nou, în întuneric, prin lumina lanternei, am coborât ghețarul în tabăra de bază, sub care erau focuri. Am hotărât chiar să stingem lumina, temându-ne că au tras la noi.

Dar a fost un salut în onoarea noastră. Apoi ne-au dat flori. Apoi a fost o construcție solemnă a întregii tabere și o "ura" triplă pentru cuceritorii lui Ushba. Apoi, o cină festivă, felicitări, povești. Și apoi un somn sănătos. Așa că doarme pe iarbă după o urcare lungă și dificilă. În dimineața următoare am coborât la Mazery. Încă o dată, felicitări, toasturi, dorințe. Numai câteva ore mai târziu am reușit să plecăm spre Mestia, unde eram mult așteptată și îngrijorată. Sala de concerte a găzduit o seară de gală și un concert.

Un număr imens de oameni s-au adunat, camera nu era doar plină - nu erau destule locuri, oamenii erau în picioare (și acest lucru este într-o pustie la prima vedere Mestia!). Grupuri de tineri de dans, un cor național, copiii citesc poezia. Și totul a fost atât de strâns legat de alpinism, cu munți, cu numele Misha Hergiani, care a devenit clar: aceasta este o parte integrantă a culturii bogate a poporului, acesta este aerul pe care oamenii îl respiră aici. La sfârșitul serii, toți am primit medalii și suveniruri memorabile de către șeful guvernului local Svaneti, Erekle Japaridze. Apoi au arătat vechiul film despre rocile Tigris, după care, la masă, ochelarii au sunat mult timp și au fost rostite toasturi. A fost o vacanță în Svaneti.