Critica literară și critica literară

Analiza și evaluarea operelor de artă, împreună cu critica literară ca studiu științific al istoriei literaturii, se ocupă și de critica literară. Chiar și în Grecia antică, discursurile publiciste și declarațiile poeților conțin adesea o evaluare principială și activă a diferitelor opere de ficțiune. Au apărut deja critici literare. A fost remarcabil în Renaștere, și mai mult la sfârșitul secolului al XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea. în epoca romantismului. În Rusia, perioada de apogeu a criticii literare datează de la mijlocul secolului al XIX-lea. când astfel de reprezentanți proeminenți precum Belinsky, Chernyshevsky, Dobrolyubov, Pisarev au ținut discursuri. Critica devine un companion constant al literaturii și este imposibil să ne imaginăm una fără celelalte. Care este esența interacțiunii lor? De ce există știința și variază?

"Fără critica artei" și arta, în special ficțiunea, are nevoie de ea?

Existența criticii se datorează caracteristicilor specifice ale ficțiunii în sine, în primul rând semnificația figurativă și ideologică a conținutului acesteia. În mod firesc, ea stârnește răspunsurile cititorilor din inimă, adesea foarte active. În același timp, unii cititori pot simți o simpatie foarte activă pentru o anumită lucrare pentru acea înțelegere și evaluare a vieții, care sunt exprimate în ea, o consideră sinceră și convingătoare în conținut. Alții, dimpotrivă, se pot confrunta cu dezacordul față de concentrarea ideologică a operei, o consideră incorectă, nu este adevărată.

Critica literară, de asemenea, îndeplinește o sarcină diferită, care derivă și din însăși natura literaturii literare. Ideea artistică make-TION, interpretarea și evaluarea vieții, care sunt parte ac-tive a conținutului său, nu sunt exprimate în raționamentul otvle-chennyh a scriitorului, și în imagini - în imagini-expresii ale indivizilor (caractere), acțiunile lor, atitudini, experiențe , afirmații care înconjoară situația lor. Imaginea este compusă din multe detalii fine, tehnici compoziționale,

Critica vine în ajutorul cititorilor. Explicându-și înțelegerea despre lucrare, oferindu-i o evaluare, criticul nu poate, în același timp, să evite analiza sa. În funcție de convingerile ideologice ale criticului, analiza poate fi diferită. În ea, luarea în considerare a trăsăturilor ideologice și a meritelor muncii sau a celor artistice reale poate deveni valoarea predominantă.

Aceasta a fost în special teoria "artei pure" sau "arta pentru artă". Creat de reprezentanți ai romantismului german conservator la începutul secolului al XIX-lea. sub influența esteticii idealiste Schelling, acesta este absorbit, într-un fel sau altul, dacă reprezentanții curenți alte-teraturnyh - în Rusia, de exemplu, critici-fie-beralami 50-60-e din secolul al XIX-lea. sau critici, "foi de simbol" la sfârșitul aceluiași secol. Într - o formă modificată, sub alte denumiri, această teorie există în

timp în cercurile conservatoare ale publicului din țările BurJuaz.

Conform acestei teorii, esența artei nu constă în faptul că aceasta recunoaște, evaluează și la figurat de redare duce o viață reală a unei țări și epoca în ECE, cele ale unor idealuri sociale, și că, în intruchipeaza sale unele dintre cele mai comune și „veșnic "Începutul adevărului, bunul, frumusețea și încarnarea ca și cum ar fi spontan și" inconștient ", fără participarea minții artistului. Artistul creează "prin inspirație de sus", ascultând impulsurile vagi ale sentimentului și imaginației libere. Este departe de orice interes și viața socială a închis-sovietic din timpul său, el - „geniu“, care stă deasupra „mulțimii“, care are dreptul să o disprețuiască pentru aspirațiile „joase“.

În această teorie totul este întors spre interior. Desigur, artistul creează cu inspirație, îi place ideile și planurile sale. Cu toate acestea, nu este o sursă de inspirație care își creează ideile, ci, dimpotrivă, ideile și ideile artistului care le urmează își încurajează inspirația prin considerabilitatea lor. Ideile artei întotdeauna, într-un fel sau altul, sunt înțelegerea și evaluarea realității - trăsături esențiale ale personajelor, atitudinilor, experiențelor, aspirațiilor oamenilor care trăiesc în anumite condiții naționale și istorice.

Care este relația dintre critica literară și critica literară? Sarcina criticilor este aceea de a oferi cititorilor o interpretare și o evaluare a operelor ficțiunii contemporane care să servească interesele și idealurile unei anumite mișcări sociale și luptă astfel pentru anumite perspective ale dezvoltării istorice naționale. Principala sarcină a criticii literare este de a elucida și de a arăta caracteristicile și legile obiective ale dezvoltării istorice a literaturii literare a popoarelor lumii. La prima vedere, acestea sunt complet diferite, sarcini independente.

Cu toate acestea, ar fi o mare greșeală de a ne imagina chestiunea ca și cum bursa literară, căutând să cunoască legile obiective ale dezvoltării literaturii naționale, este ea însăși în afara intereselor vieții sociale și dezvoltării sociale. A recunoaște acest lucru este de a transforma teratologia într-un fel de "știință pură", sau "știință pentru știință". Ar fi la fel de ridicol ca admiterea

teoria "artei pure". Cu toate acestea, o astfel de tendință a fost destul de clar afectată și afectată de multe teorii metodologice ale criticii literare. Susținătorii toate aceste și similare teorii nu numai că nu vor să recunoască natura ideologică a literaturii pe termen operelor-artă și dependența acesteia de unul sau un alt sistem de relații sociale, dar ei nu vor să înțeleagă, și simplul adevăr că foarte literar - este oameni reali, membri ai publicului, participanților viața istorică a popoarelor lor, că au întotdeauna anumite viziuni sociale, o anumită ideologie, că pozițiile lor ideologice determină întotdeauna direcția lucrării lor științifice - teoriile lor metodologice, alegerea lor și și alte materiale pentru studiu, cele mai multe dintre principiile și metodele de cercetare, și așa mai departe. e., de a nega acest lucru este deja o poziție ideologică specifică.

Astfel, critica literară și critica literară ar trebui să fie strâns legate. Tu-sunt pline de propriile lor probleme, explicând și evaluarea operelor de literatură modernă în lumina idealurilor unei mișcări sociale, un critic în picioare-conductor la o pozitie punct de vedere istoric progresive, nu se poate trece de la o înțelegere comună a caracteristicilor obiective, modele și perspectivele de dezvoltare a literaturii. Și, firește, trebuie să se bazeze pe acele observații, generalizări și concluzii științifice la care vine critica literară.

Dar critica literară, realizarea propriilor sarcini, studierea literaturii într-o identitate națională și epocală pe parcursul dezvoltării sale istorice, nu poate fi indiferentă față de sarcinile pe care critica literară le presupune. Indiferent cât de departe sa dus cercetătorul contemporan în adâncurile secolelor, trebuie să studieze orice literatură națională a trecutului într-o perspectivă atât de naturală a dezvoltării sale care să-i explice prezentul. Criticul literar nu își poate conduce cercetările, "binele și răul atenției sunt indiferente, fără să știe nici milă, nici furie". El este întotdeauna un participant la viața socială a țării și a erei sale.

PERFORMANȚA ARTĂ ȘI LITERATURĂ

CAPITOLUL II SPECIFICAȚIA ARTEI