Viața ca un miracol

El a fost hirotonit sub Stalin, slujit sub Hrușciov, nu sa pensionat și sub Putin

El mărturisește în biserica din Saratov, în numele călugărului Serafim de Sarov, în zilele de duminică și în sărbătorile minunate. Mică, subțire, cu părul gri și aproape transparent, ia o mărturisire, așezată, astfel că confesorul îngenunchează. Și există și un fel de organicitate în această mărturisire în genunchi. În apropiere există suporturi pentru walker. Timp de zece ani, preotul nu sa mutat fără ei. Oamenii au multe de mărturisit pentru el - o dată mărturisind cu el, înțeleg de ce. Există ceva tardiv, impasiv, în tatăl Vsevolod. Vreau să vin la el pentru mângâiere. Amintiți-vă cuvintele Domnului - fiți ca niște copii ...

Acest eveniment nu a fost stins în focul pastoral al preotului, pe care îl arde toată viața lungă și intensă. "Aceasta este aproape toată viața lui acum", a spus arhiepiscopul Dimitry Usoltsev, rectorul bisericii, despre participarea părintelui Vsevolod la slujire. Și eu, comunicând cu părintele Vsevolod, am înțeles asta nu numai acum. Despre viața sa obișnuită, despre viață, despre familie, preotul nu a vorbit prea mult. El va răspunde cu o singură propoziție la întrebare, iar cel de-al doilea va conduce din nou în mod virtuos la viața sa în Biserică.

Aici pentru tine și "nu pentru chiriaș"!

Viața ca un miracol
- După cum a spus faimosul profesor de la Saratov, Serghei Romanovici Mirvortvtsev, nu sunt chiriaș și ar fi trebuit să mor în tinerețe - părintele Vsevolod și-a început povestea. "Când eram tânără, tatăl meu ma aruncat și m-a căzut pe podea. Bunica mea mi-a spus mai târziu că capul mi-a rupt ca o piuliță, cioburi colectate de pe podea, profesorul Mirovvortsev le-a pus în locul lor. Am supraviețuit mult timp, m-am îmbolnăvit de meningită. Nu am zece centimetri de os în craniul meu, acum, atinge-o, - tatăl meu, ca și copil, îmi pune direct capul. "Ei bine, profesorul a spus atunci", continuă preotul, "că craniul va începe să crească și acolo unde s-au îmbinat fragmentele, osul se va sparge". Mai mult de 18 ani nu ar fi trebuit să trăiesc - preotul de optzeci și șapte de ani râde, - a greșit, aici pentru tine și "nu pentru chiriaș"!

Primele mele amintiri despre Biserică sunt foarte strălucitoare, de la cea mai veche copilărie. Am petrecut un segment mic în orașul Galich, regiunea Kostroma. Casa noastră era în fața unui templu. Și într-o iarnă pe timp de iarnă, am văzut în fereastră cum au fost transportați clerul de la templu la sanie, iar clerul din veșminte venise după sania. Ei cântă ceva. Oh, și această imagine ma lovit, a fost foarte curios! Dar, de asemenea, am fost speriat, am urcat sub masa cu teama. Cu toate acestea, de atunci am devenit interesat de tot ceea ce este legat de Biserică.

Apoi ne-am mutat la Saratov. Tatăl meu a lucrat ca procuror la Parchetul de la Saratov din Saratov. Mama a predat germana la conservator, iar dupa razboi a lucrat ca contabil in Gumsbyte. Am trăit pe strada Malaya Salt, în casa nr. 14, iar acum este disponibilă, această casă este din copilărie.

Vinovat. A fost împușcat. Locul de înmormântare este necunoscut ...

Viața ca un miracol
Mi-a plăcut foarte mult bunicul, tatăl mamei mele - Mikhail Yuvenalevich Bakharevsky. Înainte de revoluție, a servit ca ofițer de sarcină specială sub guvernatorul orașului Saratov. El a fost foarte bun, inteligent și religios, a cântat în biserică, înainte de al închide, uneori chiar a înlocuit regentul. Foarte muzical a fost, cu un tenor bun. A cântat, de asemenea, chitara, vioara și ciotul. Și-a câștigat existența prin fixarea kerosenului, primus.

Bunicul meu nu mi-a vorbit direct despre credința lui. Acum înțeleg că acest lucru se datorează tatălui meu, astfel încât să nu existe conflict. Dar eu însumi am venit la credință în 1942. Apoi unchiul meu a murit, fratele mamei mele. Casa a avut o durere și, sub această impresie dureroasă, m-am dus odată la Catedrala Sfânta Treime, care tocmai sa deschis recent. În acest moment, au început să cânte: „Cu sfinții da odihnă, Hristoase ...“ - Eu atunci ceva străpuns, nu am putut retine lacrimile ei, și în acel moment cred că punctul de plecare, atunci când am venit la credință.

Ei bine, restul familiei mele nu a fost foarte mulțumit de venirea mea la credință. Am început să merg mai des la biserică, am slujit în altar. Rectorul Catedralei Treime a fost apoi viitorul episcop Boris (Vic). Am avut foarte puțin interes pentru altă viață decât Biserica, am mai sărit peste orele de curs din cauza vizitării templului. Mama sa recăsătorit odată cu un bărbat foarte bun. Tatăl nostru ne-a lăsat cu mama înaintea războiului și nu cunosc motivul pentru asta. Sa dus la Leningrad, a stat acolo singur. Și așa mama și tatăl meu vitreg au decis să mă trimită la tatăl meu, la Leningrad. Pentru a mă învăța, mi-a influențat cumva și a înțărcat din Biserică. Mama mea a fost chiar scoasă din munca mea pentru vizitele mele în biserică ...

Așa că în 1946 am ajuns la Leningrad. Tata aranjat pentru mine la cursuri de desen, se pare, totul planificat corect, dar numai unul nu a luat în considerare - în Saratov, apoi una din Catedrala Sfânta Treime a acționat în Leningrad în acel moment s-au deschis multe biserici. Acolo am avut întindere, acolo m-am pierdut în loc să desenez cursuri. Tatăl meu a luptat cu mine, a suferit și ma trimis înapoi la Saratov.

În Tula - fără samovar

Viața ca un miracol
Rectorul Catedralei Sfintei Treimi a devenit episcop și am devenit subdeacord cu Episcopul Boris și am intrat în Seminarul Teologic Ortodox de la Saratov. A fost descoperit abia în 1947.

În seminar am primit 22 de persoane. Au luat pe rând pe toți, chiar și cei care nu cunosc rugăciunile, ar avea o dorință. Prin urmare, în procesul de studiu, screening-ul a fost mare, iar în 1951 doar 10 persoane au absolvit seminarul.

În seminar, am fost foarte interesat de învățare. Nu a fost matematica mea necumparata, toate subiectele au fost de gustul meu si am intrat in fiecare linie si am memorat totul la scrisoare.

Din seminariști a fost foarte prietenos cu Vilkov Lavrentiy Yakovlevich. o persoană simplă bună și bună. Un soldat din prima linie, picioarele lui erau înghețate - asta e în față. El a trăit în Glebuchevom viroaga, și tot timpul m-am dus să-l viziteze, vorbind despre tot, și încă el a avut un aparat de fotografiat ieftine, și suntem foarte interesați de fotografie. A devenit preot și a fost transferat la Tsaritsyn (acum Volgograd), unde a murit mai târziu. Și am comunicat, de asemenea, îndeaproape cu Volodya Yegorov. pe preot așa cum nu-mi amintesc. Am lucrat cu el tot timpul, am învățat lecții împreună. El nu a devenit preot. A absolvit Academia și a fost trimis aici deja ca inspector al seminarului din Saratov. A lucrat o vreme și a murit la 51 de ani. Un atac de cord.

Când am absolvit seminar, locuri în Saratov nu a fost singurul, Peter Bolkovsky de absolvire nostru a reușit cumva să rămână în Saratov, în singura Catedrala Sfintei Treimi existente. La vremea aceea, vechii preoți au fost înviați de undeva, nu au fost reprimați, dar, probabil, au servit deja timp. Bineînțeles, Vladyka Boris le-a dat un loc. Și când am absolvit seminarul, rectorul seminarului, Archpriest John Sokal. ulterior episcop de Smolensk și Dorogobuzhsky, mi-a dat o recomandare în Tula. "Du-te acolo", spune el, "este episcopul Anthony (Martsenko). cu care am fost împreună în exil, în Iugoslavia, el vă va aranja ".

Ușor ca și în Elveția ...

Viața ca un miracol
În eparhia Tula la acea vreme erau 42 de biserici, iar la Saratov - 12. Seminare acolo nu au avut. Deci, am fost foarte fericit acolo. Eram deja căsătorit până atunci. Familiar cu soția sa, Olga Alexeevna, în catedrala Trinitate, a cântat în cor. Cel mai important lucru pe care l-am remarcat este simplitatea sinceră și bunătatea, cred că pentru aceste calități trebuie să alegem partenerul nostru în viață. Avea doar o valiză cu bunuri personale din proprietatea ei și am un rucsac. Asta-i tot ce aveam când eram căsătoriți. Deja după un timp, în Tula, au cumpărat cumva banii și au cumpărat o casă ieftină. Am început să ne soluționăm, dar proprietatea principală pe care am avut-o. Am trăit împreună cu soția mea timp de 47 de ani sufletească. Am crescut doi copii. Am călătorit foarte mult, îmi place foarte mult.

În Tula mi-au numit un cititor de psalmi în biserica de mijlocire din satul Chern. Două săptămâni mai târziu, Arhiepiscopul de Tula Anthony (Martsenko) a sosit acolo și ma hirotonit la diaconul de la sărbătoarea mijlocirii Maicii Domnului. Nu l-am văzut din nou - a fost arestat în curând. Am auzit că atunci când a fost eliberat după închisoarea din 1954, el a ieșit în afara porții închisorii și a murit.

În 1952, am fost hirotonit preot. Am slujit în diferite parohii ale eparhiei Tula. Mama a mers cu mine peste tot. Am locuit în apartamente cu oameni buni. Nu știam nici o persecuție sau hărțuire din partea autorităților. A fost doar un caz - am servit în satul Turteni, acesta este cartierul Efremov din regiunea Tula. Un loc bun, aproape Elveția - există o natură atât de frumoasă! Într-o zi, oamenii au cerut să servească în câmp un moleben despre recoltă, astfel încât să nu se producă secetă. Am mers la procesiune pe teren, tocmai am stabilit-o, în calitate de președinte, organizator de partid și alte autorități locale. "Aveți o biserică", spun ei, "acolo vă rog." Nu am certat și am slujit un moleben în biserică.

Am amintit mai ales satul Krapivna din regiunea Tula. Odată a fost un oraș. Mi-a plăcut, în ciuda faptului că a fost ninsoară în timpul iernii, nu existau drumuri acolo, dar era o catedrala veche care nu sa închis niciodată. Picturile de acolo erau foarte frumoase. Adevărat, în timpul iernii era un ghețar în catedrală, nu poți să-l faci după el. Iată fierul mamei mele cu cărbune, îmi îngropesc mâinile - de aceea ești fierbinte. Îmbrăcați hainele pe haine. Oamenii au mers puțin la templu. Nu era salariu. Am trăit pe venit, care vă va oferi cât de multe - botezuri, servicii funerare, vor da bani, sau chiar nu. Odată ce țiganii i-au adus pe cei decedați la înmormântare. O bătrână țigănă ține o grămadă de bani, spune: "Tată, beți. Vom plăti bine. "Da, și fără bani aș fi cântat, bineînțeles, serviciul meu este așa. Dar ceea ce este surprinzător, în timp ce cântam, fețele complet diferite sunt în jur, toți țiganii s-au schimbat, femeile vechi cu bani au dispărut. Ni se spune că nu veți plăti bani pentru un corp de piatră, aici este! Și ei râd de mine, de faptul că mi-au înșelat cu dexteritate. Decedatul a fost luat cu un râs și a plecat. Minunat eh!

După Krapivna, am fost transferat în satul Kochaki, la biserica Sf. Nicolae. Acolo am început să primesc un salariu. A devenit mai ușor să trăiești, iar soția mea și cu mine am cumpărat o casă și copiii au plecat deja. În general, s-au stabilit, dar tot timpul am cerut să mă duc la Saratov, mi-am pierdut locurile natale și acum, când episcopul Pimen (Khmelevsky) pare să fi ajuns în Saratov în 1964.

"Trăiesc bine, am destul pensie ..."

Viața ca un miracol
Am vândut casa noastră în Tula, am cumpărat o locuință mică în Saratov, pentru Posadsky, și încă stă acolo. Ne-am bucurat de mutare, am ratat Volga. Anterior, mulți navigatori au mers de-a lungul râului. Obișnuiam să luăm un bilet în familie și să mergem la Astrahan, să vedem Kremlinul din Astrahan: temple, frumusețe! Adesea, în astfel de excursii a mers.

Servindu-mă domnul Pimen imediat în Troitsky a luat. Apoi a existat Biserica spirituală. În plus, am lucrat în funcția de lord ca secretar asistent. Rectorul Catedralei Sfintei Treimi, protopistul Vasili Baichik, a fost secretarul administrației diecezane. Nu avea deloc zile libere, atât de ocupat. Așa că l-am înlocuit astfel încât să se odihnească cel puțin uneori. Am mai cântat câteodată în cor, mi-a plăcut foarte mult. Am jucat un bas, am un bas bun. Sora tatălui meu vitreg, mătușa Nina, a fost o muziciană talentată și ea și-a făcut bine vocea, chiar și Protodeaconul catedralei sa dus la ea, mi-a dat o voce. Copiii noștri au crescut. Și într-un fel, la urma urmei, Domnul mi-a rupt toate femeile - mai întâi, bunica mea a murit, apoi soția mea și apoi fiica mea, nu este clar ce fel de boală.

După Biserica Spirituală, am slujit și în alte biserici, dar mai ales în timp în templu, în numele lui Serafim de Sarov, unde sunt acum, unii enoriași mă amintesc de acele vremuri. Așa a fost viața mea și a zburat. Acum trăim împreună cu fiul meu. El nu sa dezvoltat în viața sa personală, nu există familie. Trăiesc bine, am suficiente pensii - sunt un mic consumator și mă ajută din templu. Sunt interesat de multe lucruri - pictura, istoria, studiez acum întreaga poveste despre profetul Daniel. Am vizitat o dată pe Samarkand la mormântul lui. Mă rog lui Dumnezeu să mă lase să trăiesc ca un profet Daniel, în vârstă de 90 de ani. Mai mult, nu am nevoie, deși ... să călătorească mai mult, câte biserici sunt acum în jur, locuri de sfinți, dar sănătatea nu este deja ...

Ziarul "Saratov Panorama" nr. 41 (1020)