Pe un cameo (f

În spatele sterlelor
Într-o vară, am locuit pe malul drept al râului Kama, unde a fost vaporul "Sennaya", apoi a fost transferat mai sus pe râu. Noul dig se numește "Nozhovka".

Puțin mai sus de Hayden se întinde o insulă verde, împărțind râul în două canale largi.

Am venit pe malul Kama să stau lângă cabana păstorului Kuzma Ivanovici, cu care aveam o bună prietenie de pescuit. De multe ori l-am ajutat să pună afaceri în seara aceea și mi-a oferit o "bunică", pe care a extras-o într-un carne de argilă la un kilometru de la reședința noastră.

Kuzma Ivanovici a fost numit om condimentat. A lucrat ca un tânăr la fabricile din Ural, sa angajat în prospectarea aurului, a navigat cu raider pe plute, dulgheri și lucrători agricoli la kulaks. În vârstă înaintată, am găsit o treabă mai liniștită - a fost oprit de un flotant pe Kama, pe care îl iubea cu o anumită sensibilitate, îi vorbea întotdeauna respectuos.

- Kama, fratele meu, este un râu nativ ", obișnuia să spună, suge-i pe nosogreyku." Câți oameni se hrănesc cu Kama pentru popor ". Aici și vapoare, barje și plute! Este suficientă muncă pentru toată lumea. Și pește, pește, ce se găsesc în râu: sturion, sterlet, burbot. Doar nu fi leneș, prinde-o pentru plăcerea ta. Un râu bogat, necesar!

În acea seară, Kuzma Ivanovici și-a ridicat fusta devreme și acum stătea lângă foc, peste care atârnă un cazan înnegrit, înnegrit de timp și fum.

Kama apoasă, izbucnind din spatele insulei, se revărsa într-o mătură și plutea în băncile verde spre sud, la sora mai mare, Volga.

Pe râu, lângă extremitatea inferioară a insulei, o baliză albă a strălucit un loc luminos. Stelele luminoase au aprins în cer.

- Ei bine, cum progresezi astăzi, băiatule ", mi-a cerut Kuzma Ivanovici, aruncând o bucată de lemn de foc în foc." Am prins podyazikov? "

- E astăzi prea rău, Kuzma Ivanovici. Am fost prins, toate lucrurile mici.

- Activitatea noastră de pescuit este: astăzi cu un pește, și mâine cu o supă de pește, - a spus el un glumă de pescuit-proverb. Se opri o vreme, aruncând ramurile în foc:

- Ar fi drăguț să-ți aduci un sterlet. Mătușa pentru plăcintă. Ce crezi?

- Nu știu cum să le prind, am spus ezitant.

- E destul de simplu. Dacă vrei, să mergem astăzi pentru jumătate. Țineți tijele de pescuit și spuneți-le mătușii că mergi cu mine să petrec noaptea ca să nu-ți faci griji.

Casa unchiului meu nu era departe. Am fugit repede acasa si am adus doua tije de pescuit si o cutie de viermi.

Kuzma Ivanovici mi-a inspectat uneltele: fire de mesteacăn, fire de păr și cârlige pe curele de vene. Cârlige mi-a furnizat bunicul, când plecam la Kama pentru unchiul meu și am răsuci liniile de la părul de cal.

- Uită-te la tine! Totul este bine adaptat pentru dvs. ", Kuzma Ivanovici se apropie cu aprobare de uneltele mele." Dar liniile sunt puțin subțiri: ar trebui să le legăm în opt fire de păr ". În cazul în care un pește mare ia, va fi dificil să se ocupe de el. Ei bine, o să-l scoatem cumva. Trase aici este necesar să se pună mai mult și, pe lângă acestea, clopoțelul să stea pe pinii. Mă duc să mă uit în coliba mea. Acest bun se afla undeva pe raft.

A adus din cabină două platane de plumb și două clopote mici.

- Modul în care sterletul va trage duza - o tamburină și o furnicătură. Apoi, nu vă căscați, luați arborele de pescuit și înghițiți peștele ", a spus el, a legat clopotele de încheieturile sale și le-a încărcat în pădure puțin mai sus decât lesa. - Ce viermi aveți?

- Roșii. Viermi buni, gunoi de grajd ", i-am explicat.

- Problema s-ar fi dovedit mai importantă dacă "bunicul" ar fi plantat. "Bunică" este, un astfel de frate, o duză, pe care sterletul nu are probleme să o ia. Acum nu am stoc în stoc. Mâine aici mă duc să săpat la curtea albastră. Ei bine, într-un fel, și pe vierme va prinde. Nu pentru prima dată.

Un abur de pasageri a trecut de sus, reflectând lumini puternice pe suprafața calmă a râului. Valurile de la el furioseră câteva minute pe plaja cu pietriș și apoi tăcea împărăteasa pe râu.

Kuzma Ivanovici a băut o cană de ceai cu pâine neagră și am luat tijele de pescuit și am mers de-a lungul țărmului până la locul unde s-au prins sterle.

La fântâna de pietriș întinsă în râu, sa oprit.

- Vom prinde acest panglică. Curentul este rapid, partea de jos este de prundis. Păzitorul aici păstrează - a spus el, dezlegând tija de pescuit.

Și eu am răsturnat linia și am plantat un vierme mare pe cârlig.

- Noaptea, ea, sterletul, se duce pe mal pe pietricele, "a spus Kuzma Ivanovici." În acest loc el ajunge pe un pod. L este cel mai bine prins în Yarakh, unde locuiește "bunica". Își face nasul din nămol. Iar nasul de la sterlet, tu stii tu pe care unul - ascutita ca un arma.

Am adus pietre de pe țărm spre stâncă, am întărit comelii de tije în ele și am aruncat duza în râu. Greutățile grele au căzut pe apă.

- Și acum vom sta pe țărm și vom avea un fum.

Am aranjat un scaun de piatră de piatră, risipit abundent de-a lungul țărmului, și a început să asculte. Deși noaptea era fără lună, dar cu strălucirea stelelor de pe apă, tijele de pescuit erau umbre negre vizibile de la țărm până la râu. Kuzma Ivanovici, umflat la nosogreykoy, a spus:

- Sterletul, fratele, peștele e serios. Duză este luată într-un mod bun, fără înșelăciune. Numai grabă cu tăierea nu ar trebui să fie. Luați întregul vierme în gură, apoi tăiați-l.

Tăcerea nopții era tulburătoare doar de murmurul melodios al cursurilor care se îndreptau între bolovani și de țipătul unei bufnițe în pădure. Am auzit un zgomot strâns la fiecare sunet.

Aproximativ la miezul nopții pe tija de pescuit, la început liniștită, apoi tamburina a sunat mai violent. Am oprit și am apucat tija. Kuzma Ivanovich ma urmat:

- Nu vă grăbiți să tăiați. Lasă-l să ia viermele. Dă-mi niște lemn ", a sfătuit într-o jumătate de șoaptă, urmărindu-mi mâna.

Și clopotele s-au înclinat cu un trill blând. Peștele, aparent, a luat cu grijă duza.

Am semănat viguros și imediat am simțit că un pește mare stătea pe cârlig.

- Nu vă grăbiți, conduceți încet. Dacă ea a luat una mare, ea, fratele, va conduce în râu. Păstrează în pădure ", a spus Kuzma Ivanovici. Partea superioară a tijei flexibile se îndreaptă spre apă. Peștii de pe fund au fost împotriva curentului. M-am uitat mult la râu. Undeva în partea de jos era un pește, care te-a lăsat să știi despre tine prin scurșii jignițe care trec prin pădure. În primele momente mi-am făcut o mișcare la pește, mergând de-a lungul țărmului. Dar tija a început să se îndoaie și mai mult, pădurea nu putea rezista tensiunii. Dar peștele se opri, poate, în spatele unei pietre.

- Întoarce-te la tine, trage-o mai atent. Va merge pentru pădure, - a sfătuit Kuzma Ivanovich.

Am tras peștele pe mal. A urmat pădurea. Doar o dată a urcat sus și a dat-o la coadă. Și apoi a mers din nou la fund.

Kuzma Ivanovich ma enervat:

- Goes, pleacă. Ea, sturionul, nu este faptul că cubul nu era clar: nu se mișcă în lateral, ci merge în tăcere. Un pește liniștit, adevărat, frate, pește, primul.

M-am retras din apă pe pietricele și am tras peștele, care a mers destul de calm, fără a face multă rezistență. Când era deja lângă țărm, Kuzma Ivanovici, a interceptat pădurea cu mâinile. A împrăștiat peștele și a tras-o cu grijă de-a lungul pietricelelor spre plajă.

- Aici este, sterlet ceva. Peste, ce ai nevoie. Pounds pentru cinci stretch - nu mai puțin. Ai prins un pește bun, unul grozav ", a spus el cu entuziasm, ținând în mâinile lui o frumoasă apă Kama - un sterlet ascuțit.

I-am luat peștele din mâini și am scos-o grăbită din gura ei rotundă.

- Unde o vom pune, Kuzma Ivanovici?

- Oh, ne căsăm. Coșul nu a fost luat. Puneți peștele în spatele pietrelor. Nu va părăsi țărmul.

Am pus prada prețioasă între două bolovani departe de țărm, am pus un vierme proaspăt pe cârlig și am aruncat din nou linia.

Am stat pe pietre și am așteptat noi mușcături. Mai aproape de zori, un tamburin a sunat pe tija de pescuit a lui Kuzma Ivanovich. A sorbit peștele și a început să se retragă.

- Păi, draga, nu te deranja, - a încercat să-i convingă peștele. - Întoarce-te spre țărm, spre țărm. Mergeți modest. Vreți să mergeți la râu? Uite, cât de complicat. Nu, frate, glumești, nu mă poți păcăli.

Și Kuzma Ivanovici, manipulând cu dexteritate tija, apoi a înmânat pădurea, cu picături puternice de pește, apoi a tras-o pe țărm. În cele din urmă, după o scurtă luptă, a lăsat-o în jos și a aruncat-o pe șindrilă.

- Aici suntem cu peștele. De asemenea, frate, nu un pește rău, va fi o lire pentru trei. O sterletă bună ", a spus el cu o sensibilitate deosebită, eliberând cârligul de pește.

El a transportat peștele de lângă pietre și a aruncat din nou linia de pescuit în râu.

Curând, tambourul a atins bastonul de pescuit. De data aceasta Kuzma Ivanovici sa confruntat cu mai multă repede cu peștele. A târât-o pe țărm fără prea multă agitație. Sterletul era mic - o lire pentru un an și jumătate.

Deveniți mai ușoare. În est, au apărut dungi roz din zori. Un abur remorcat cu două barje a trecut de jos, apă vzmotiv în apropierea țărmului.

- E timpul să terminăm. Mai mult nu se va deranja, - a anunțat Kuzma Ivanovich, luând tijă de pescuit din apă.

- Kuzma Ivanovici, iar sterlele merg sus?

- Se întâmplă. Odată ce am prins un sterlet de sus. A fost noapte. Apoi "bunica" a zburat. Peștele a urcat sus și la prins. Pescuiam fără un platou și un flotor, plantează fluturi. Diferite pești au căzut. Apoi am apucat un sterlet. Un mic, cu toate acestea, a fost - o lira pentru doi.

După cum am vorbit, ne-am apropiat de coliba lui Kuzma Ivanovici.

- Du-te acasă în pat acum. Încă o dată, o să mergem în jos o altă jumătate din sterletă ", mi-a spus rămas bunica.

Cu toate acestea, nu mai trebuia să-l iau cu el încă o dată. Vremea sa schimbat, ploile au venit cu vânturi reci, pescuitul de noapte a devenit imposibil.

Pe "bunica"
În râul Kama, lângă satul Sludki, deasupra orașului Molotov, curge râul forestier Obva. La Obva, în anii vechi, a existat o rafting întărită a pădurii din partea superioară a acestui râu și a afluenților săi Siva și Kizva. La gura Obviei, pădurea a fost colectată în plute uriașe, iar remorcile le-au dus de-a lungul râurilor Kama și Volga în orașele inferioare din Volga.

În acele vremuri îndepărtate am slujit ca "băiat la birou" pe comerciantul de cherestea al industriei Berdinsky. Salariile nu trebuiau plătite pentru serviciul meu, dar mâncarea era cea a maestrului. Am fost instruit să eliberez dispoziții pentru arborii de la depozit la bucătărie și am făcut și alte lucrări la birou.

Biroul nostru era pe o plută lângă gura lui Obva, de aceea mi-am dat tot timpul liber peștelui. Am avut trei tije de pescuit, echipate cu cârlige de păr și cârlige bune. Am prins plute de pești diferiți. Râurile mari și iasii au ruinat de multe ori pădurile mele și au spart cârligele. Cu toate acestea, am prins o mulțime de pești mici, iar bucătarul nostru Petrovici a hrănit adesea lucrătorii din birouri cu o ureche de la captura mea. Peștele a ajutat la prinderea lui Petrovich însuși - și un pescar avid. A tăiat o tijă de mesteacăn într-o pădure de o lungime enormă și mi-a cerut o pădure cu șapte fire de păr și un cârlig mare.

- Da, un lucru mic, - am fost ofensat, - pentru două kilograme, eo mizerie? El a spus de asemenea!

- Nu fi jignită. Cât prindeți astfel de pești mari? Din ce în ce mai mult și jumătate, și chiar mai puțin. Iar gusturile tale sunt aceleași oase.

Petrovici a fost prins de jos, atașând o încărcătură grea în pădure. Pe cârligul pus pe cel mai mare vierme. Dimineața el se așezase pe plută de ore, așteptând cu răbdare pentru mușcătură. Cu toate acestea, vierii săi mari erau rar luați de un pește mare și lucrurile mici nu erau prinse deloc. Odată ce a avut noroc în asediul de seară. Un târg mare a făcut o breșă de cinci kilograme, pe care o aducea în siguranță în plută și apucată de mâna din spatele ochilor.

- Acesta este căpșuni! Nu-mi place yazishka dvs., - el a dat din cap la mine și a luat solemn pește la barăci.

Și în acest moment, de-a lungul râurilor, explozii de pești mari au urcat la suprafață pentru o pradă delicioasă.

Mi-am amintit povestea amicului meu amic, Kuzma Ivanovici, despre pescuitul de noapte pe vagon și a fugit după tijele de pescuit. Petrovici spăla vasele în bucătărie. I-am strigat pe fugă:

- Petrovich! "Bunica" a zburat. Aida prinde pește! Ai auzit-o stropind.

Decolarea de platinele linia de pescuit, am prins trei fluturi, le-au plantat pe „ryuchok și aruncat în râu. Capul meu imediat a pierdut printre fluturi de apă care se încadrează. Priveam cu atenție în râu, strîngînd patul tijei. Tijă Aici vârful tremurau, I Duza a fost prinsă de un pește mare, și a aruncat-o brusc, și a dus carligul cu o bucată de fulgere de pădure.

- Am oprit ", i-am spus lui Petrovici cu resentimente, care a apărut lângă mine cu tijă lungă.

- Vei lega un cârlig nou, "a mârâit el și și-a înălțat grămada de pescuit pentru pescuit.

Am fugit după o altă tijă, legat un lemn mai solid și am început să pescuiez din nou. Ne-am apropiat de căpriori, interesați de pescuitul extraordinar. Ne-au prins fluturi și ne-au ajutat să pescuim. Bites au fost destul de frecvente, au primit yazi, loschiki și chehony. Am reușit să prinde două bâte și un ou de până la cinci kilograme în greutate, precum și un sterlet de două lire. Petrovici a avut succes, de asemenea.

Noaptea de vară în nord este scurtă. Cu zori, zborul fluturilor a încetat. Rosturile și malurile râului erau acoperite de cadavre de insecte moarte. Nu-mi amintesc acum cât de multe pești am prins în acea noapte, dar, aparent, multe. A doua zi, Petrovici a hrănit întreaga echipă de rafting cu supă de pește.