Toamnele de apă (Pustovo Constantine)

Ape de toamnă

Se apropie de ploi abundente, furtuni, vreme rea, un fluier încercuit sălcii - toate întunecimea toamna târziu, atunci când nu există nici mai rău ca omul să fie singur în locuri pustii. Ei bine, știi că în cinci sau șase kilometri distanță există o casă jurnal uscat, un pat cald, cu samovar cărți de masă krivenky cântând și oameni grijulii vesel, dar încă nu poate zdruncina sentimentul că ești pierdut fără speranță între pădure mort, în câmpurile de fierbere dim , pe malul apei plumb.

Nici o voce umană, nici o pasăre care țipa, nici o stropire de pește, doar o mică cursă de nori deschiși. Dintre acestea, atunci o ploaie rece zboara, apoi brusc o ceață, ochii orbitori, zăpada apoasă va cădea.

Așa a fost toamna târzie în opinia mea. Părea că nu se pune problema pescuitului. Peștele intra în piscine și stătea acolo într-o amorțeală plictisitoare, într-o uluire. A trebuit să se ghemuiască în întunericul adâncimilor de toamnă și zi și noapte pentru a auzi cum bate vântul blestemat deasupra capului și un val se ridică peste tot, spălând țărmul lut.

Carrierul Sidor Vasilyevich, un bărbat liniștit și respectuos, înfășurat într-o haină de piele de oaie roșie, a fost de acord cu mine.

In fiecare an am plecat de la sat la Moscova fără regret, chiar dacă în adâncul meu poate fi un pic rușine că am lăsat pe hard zimolu prietenii săi credincioși - toate aceste sălcii, apa, arbuștii familiare și feriboturile, și el a fugit în oraș, luminilor, în căldură, în animație umană până în zilele noi de vară.

Astfel de scrupule ridicol a venit uneori la Moscova - că, la momentul unei reuniuni în Sala Mare a Conservatorului. „Ce este acolo - am crezut. - Ce trebuie să fi fost o noapte, vant, ploaie rău congelare, estompate pământ inconfortabil va supraviețui dacă toate aceste sălcii, trandafir sălbatic, Osinki, păsări de curte și pește, epuizat de furtuna.?“

Anul trecut, am rămas în sat pentru prima dată până în iarna, până la îngheț și zăpadă. Și totul sa dovedit a fi cu totul diferit de ceea ce mi-am imaginat, chiar dacă am făcut un amendament la faptul că toamna a fost fără precedent.

Această toamnă uscată și caldă, așa cum scrie în ziar, a existat deja șaptezeci de ani în Rusia. bătrânii satului nu sunt de acord cu acest lucru, spunând că ziarul, desigur, este corectă și că amintirile lor sunt de o astfel de scădere nu este ceva care nu este văzut, și nici măcar nu a putut crede că ar putea fi: „căldură și bate, și scoate -Oki, și nu există nici un sfârșit al acestei căldură, nici o margine.

Într-adevăr, în sud, dincolo de Oka, cerul stătea de câteva săptămâni pe înălțime, strălucitoare, deschise cu vânturi calde și de acolo a zburat un fir. Din ea, aerul sa rupt ca niște vilii de argint, a jucat și a strălucit. Stând pe țărm lângă tijele de pescuit, am privit acest spectacol de mult timp și am căscat mușcăturile.

Vegetația sa uscat. Verdele se transformă în culoarea bronzului. Nu era aproape nici un aur de toamnă, evident, frunzele se întorc auriu în timpul umed și ploaie. Pământul era în culoarea cărămizii uscate - roșiatic-maroniu și numai lacurile stăteau pe ea cu vărsări de apă verzui.

Am luat pește la gheață. A fost o captură uimitoare, foarte lentă și delicată. Poate voi scrie despre lucruri pe care am cunoscut-o de mult timp pescarilor experimentați, dar aș vrea să transmit senzația directă a pescuitului de toamnă.

Acolo spinning, există fani zherlitsy, kiddle și admite că sunt pescari curat-aksakovtsy, există în cele din urmă, pescarii, la care sunt suspecte - masterat transporta plase de pește și delirul. După părerea mea, aceștia sunt prădători, deși ei pretind a fi oameni pașnici și simple.

Spinning - oamenii sunt activi, neliniștiți, rătăciți - sunt apropiați de vânători. Și pescari sunt mai contemplativi, poeți, aproape povestitori.

Între spinners și arcași există relații tensionate, aș zice, zgârcit. Femeia care se învârtește îi place să râdă de hoț, să-l trateze; Anglerul păstrează, de obicei, tăcerea. Ce să susțină, dacă o persoană nu înțelege deliciile durerii?

Sentimente ușoare în rândul pescarilor - aceasta, desigur, este "vechea dispută a slavilor între ei". Pentru o persoană din afară sunt puțin înțelese. Nu-mi place să-i ridic pe arcași: Eu aparțin numerelor lor. Pentru a fi corect, puteți găsi, bineînțeles, pescari comuni pentru ei.

Desigur, au propriile lor vanitate. Ei sunt mândri de cunoașterea și înțelegerea naturii și se numesc "Aksakovites", urmașii acestui mare cunoscător și poet de natură rusă.

În plus, pescari, fiind oameni în general sociabile si vorbarete privind pescuitul sunt remarcabil de nesociabil. Nimic nu este mai enervant ei, ca și prezența unor străini și a persoanelor inactive, chiar dacă acești oameni stau în spatele lor. Fiecare pescar are aceeași indignare, ca și în cazul în care un om ciudat și obraznică a intrat direct de pe stradă la apartament, m-am așezat, picioarele răspândit în cameră, și a început în tăcere și insolent ia în considerare peste tot în jurul, fără a ține cont complet stăpânii.

Da, dar mă abat de la povestea pescuitului de toamnă.

Toamna caldă a fost întreruptă de câteva zile înghețate. Pământul a fost întărit, iar viermii au fost atât de adânci încât era imposibil să-i săpăm. Această circumstanță a provocat confuzie între prietenii din sat. Mi sa dat sfaturi să caut viermi în grămezi de îngrășăminte vechi, unde înghețul nu trecuse, sau sub un munte de chipsuri într-o râpă, la patru kilometri de sat. Alții au sugerat să spele viermii de sânge, deși și-au dat seama că acum era aproape imposibil. Iar cei slabi au susținut că viermele mergea la trei metri în pământ și trebuia să-l arunc.

În cele din urmă, era necesar să se ducă patru kilometri într-o râpă adâncă, plină cu chipsuri. Nimeni nu putea să explice cum a căzut lemnul într-o râpă, nu erau clădiri în apropiere.

Am dat peste cipuri câteva ore și am săpat doar treizeci sau patruzeci de viermi.

A doua zi, un pic mai cald, dar înghețul se întindea în pajiști, ca o sare de piatră mare, iar din nord trasea un vânt strălucitor de gheață. El a fluierat în tufișuri și a condus nori negri. Pădurea îndepărtată de pe malul bătrânului zbura atât de mult încât zgomotele ei se auzeau bine în pajiști.

M-am îndreptat spre lacurile din pajiști și am visat fără voie un lac adânc, dar mic, printre această pădure, unde chiar și într-un astfel de vânt există un timp de calm - o astfel de calmare încât se poate vedea cea mai mică tremurătoare a flotorului. Am visat complet acest lucru în zadar, deoarece nu era lac în pădure. Dar chiar mi-am dorit să fie, și chiar am ales un gol uscat și cald în pădure, unde ar trebui să fie.

Astfel de lacuri forestiere mici, de dimensiunea unei încăperi, am văzut în pădurea din apropierea râului Pry. În vara ei păreau foarte misterioși - în negru, ca gudronul, apă plutea alge marine, fugind gândaci și fantome și ceva strălucind.

Am aruncat o tijă de pescuit într-o astfel de momeală, dar n-am luat partea de jos lângă țărm.

Dar, de îndată ce am mutat plutitorul și viermele, stătea pe fund, plutitorul țâșni și înota repede în lateral, fără să se scufunde și să nu se leagă. Am sorbit și am scos un crucian gras, aproape negru. Crap îi mestecă indiferent buzele, își lovește coada într-o iarbă și adormi.

Acum am visat acest lac, stând pe malul lacului Studenets, deschis tuturor vânturilor și vremii rele. Terasele au format deja gheață, dar atât de transparent încât nu putea fi luată în considerare.

Nu a existat nici o chei. M-am uitat tare la negru, ca apa din fontă, pe frunzele putrezite ale crini, pe valuri și am înțeles perfect că stăteam fără speranță. Lacul părea a fi dispărut. În pajiști era gol. Numai în depărtare, un agricultor colectiv în vârstă, în cizme simțite, a rotunjit un gard viu în jurul haystack-ului.

După ce a terminat cozile, a venit la mine, sa aplecat, a aprins o țigară și a spus:

- Și unde să prind?

- Și unde să pescuiască? Am întrebat din nou.

- Acolo este, a spus fermierul colectiv. - În râu este necesar, în cazul în care apa este în mișcare. Du-te la râu, sunt zece minute pentru a merge. Alegeți un loc în care țărmul este mai abrupt, sub eșarfă, astfel încât apa să fie netedă. Înțelegi? Așa că vântul și peștele nu vă pot face să-ți fie rușine ochii. Stai, stai, e prea devreme, prea târziu, iar peștele te va potrivi. Vă spun complet. Și aici să stai, ocupația asta pentru tine, dragă, nu este reală.

L-am ascultat și m-am dus la râu. Era un râu liniștit și larg, cu țărmuri abrupte și înalte de nisip. Curentul era vizibil doar în mijlocul râului, iar în apropierea țărmului apă se afla. Nu exista gheață.

Am coborât dintr-o bancă abruptă și am oftat cu ușurință: în partea de jos era liniștită, liniștită și chiar caldă. Și de-a lungul cerului din spate, au măturat și au zburat nori gri și nori.

Am aruncat tijele de pescuit, le-am aprins, mi-am pus mâinile în mânecile hainei de piele de oaie și am așteptat. Pe nisipul din apropierea picioarelor mele se aflau piste cu gheare mari. M-am uitat la aceste piese de multă vreme, până mi-am dat seama că acestea erau urme de lupi. În acest loc, lupii au ieșit de pe groapa de viță de vie la locul de udare. Mi-am adus aminte de poveștile fermierilor colectivi că astăzi lupul "e foame". De îndată ce pajiștile erau goale, el sa mutat imediat de aici din pădure, pentru a mânca cel puțin șoarecii. Soarecii sunt atât de grași până în toamnă, încât alerg în jurul lor, iar prinderea lor nu costă nimic.

M-am gândit, cred, chiar și dulce, încălzită într-o veche haina de piele de oaie. M-am trezit când, peste râu, peste pădure, zăpada lentă și pură a zburat peste mine și sa topit în apă neagră.

Și apoi am observat cum plutitorul a început să se scufunde cu atenție, atât de atent încât, pentru a trece complet sub apă, ia luat mai mult de un minut. Se întâmplă atunci când un plutitor suge într-un curent leneș sau când o momeală trage cancer. Am așteptat și, doar în cazul în care, măturat - peștele greu s-au repezit în lateral și am scos o bobină bună. Al doilea perch a scufundat plutitorul mai încet și mai degrabă decât primul. Și a treia doar ușor a condus la partea. Această mișcare putea fi observată doar pentru că nu exista nicio răsfrângere, iar plutitorul stătea lângă lovitura care ieșea din apă.

Pentru o lungă perioadă de timp am privit distanța dintre slăbiciune și float încet încet, iar când a ajuns la metru, el a scos și a scos o coadă groasă. Toate găurile erau la fel de reci ca gheața.

Și zăpada a căzut și a căzut, și în fața mea un pământ brun, numai aici și acolo, cu o coajă roșie, aproape roșie, sa transformat într-un voal alb, alb.

Fermierul colectiv a avut dreptate. Timp de câteva zile i-am verificat cuvintele. Ea a suflat numai pe râuri și apoi în locurile liniștite și fără vânt.

În fiecare zi gheața din ce în ce mai târâse râuri, lacuri și oameni bătrâni. La început a fost subțire și transparentă, iar drumurile de lumină albă de la soare au coborât peste ea ca o mare. Apoi a fost acoperit cu bulgăre de zăpadă.

Băieții din sat au jucat deja hochei cu cluburi auto-făcute. Doar o polynya nu a înghețat mult timp și aburul sa ridicat de la ea.

M-am îndreptat spre această polynya cu barca și l-am băgat la marginea gheții. Luați mișcare atentă și încet. În timp ce îi împușc cârligele, degetele mele erau amorțite de frig.

Un bărbat bătrînat și inofensiv apărea în pajiști. El a mers cu o măturică, cu o rădăcină de pin mare, ca un ciocan de fierar, și cu o plasă.

În pajiști a apărut bătrânul îngrozit și inofensiv

- Ce faci, bunicule? L-am întrebat când l-am întâlnit pentru prima oară.

- Peste un clopot sub gheață, în bălți, - bătrânul a mărturisit și a zâmbit cu timiditate.

- O lovitură pentru tine pentru ce?

- Curățesc zăpada din gheață. El nu a luat încă un puf. Curățați-vă, uitați-vă la el, și dacă există un strălucitor sau șuvoi sub țărm, atunci trebuie să-l bați. Doar pentru a bate foarte mult, în spiritul deplin, că burta de pește sa răspândit în sus. Apoi rupeți gheața și luați-o cu mâinile, dacă nu-i ajunge la sens.

- O mulțime de pești umpluți acum? Bunicul sa întors, tuse.

- Da, nu. Nimic, citit, nu umplut. Gheața este dureros de subțire. Mi-e teamă să nu reușesc. Aici, gheața va deveni mai puternică, aici yazi va fi podnaprut. Eu am văzut-o pe Yazey, în care - la opt kilograme, nu mai puțin.

Transportatorul, Sidor Vasilievich, mi-a spus că bătrânul ăsta călătorește timp de o lună și nu aduce mult pește, e prea bătrân ca el să facă o astfel de vânătoare.

- Lover ", a spus Sidor Vasilievich. "Se rătăcește așa, speră că va primi zece kilograme." Și nu-l jignesc, nu râd de el. Toată lumea are visul său.

Dar, curând, bătrânul a încetat să meargă la lacuri. Într-o noapte, a venit o iarnă adevărată, a căzut cu zăpadă, a umplut gheața, iar dimineața întregul sat părea să fie de la o distanță de o jucărie din argint înnegrit. Aici și de acolo, din vilele mici de la distanță, fumul se revărsa și se îmbrăca printre vechile proaspete, pufoase din zăpadă. Captura de toamnă sa terminat. A fost necesar să se adune la Moscova.

Deci, lucruri mici, ai învățat ceva nou: pestele toamna muscatura, în cazul în care să-l caute, și orice altceva de acest fel, dar în jurul valorii de aceste lucruri mici acumula atât de mult vorbesc, întâlnind oameni, doar în cazul, și natura observațiilor că lucrurile mici devin mult mai important decât credem noi și chiar merită să le dedicăm aceste linii ...