De la pripyat cu un accident precaut de la Cernobîl în amintirile unei familii - o pasăre în zbor

Accidentul de la Cernobîl

Părinții lui Andrey au lucrat la centrala nucleară de la Cernobîl: Valentina - șef adjunct al departamentului de echipament, Valeriy - șeful schimbării blocului I. La vremea catastrofei, Andrei avea doisprezece ani; sora lui Natalia - șase. Ei vorbeau despre cum au auzit prima dată despre accident, cum au văzut focul de la stație, cum au așteptat știrile și au plecat la necunoscut.

La ora 4 am sunat de la serviciu, de la un maestru senior. Spune - o explozie pe al patrulea bloc, un incendiu. Trezește-și soțul, spune el: nu poate fi, dacă ar fi ceva grav, atunci ei ar evacua orașul într-o jumătate de oră. Am mers la culcare și la ora 7 am prietenul nostru numit [Borya] și a confirmat că a existat o explozie.

Pripyat. Vedere la Hotelul Polesie

Orașul, care a fost construit în mijlocul pădurii și acum este practic absorbit de el. Pripyat

Nimeni nu putea spune ce sa întâmplat. Mă duc la dacha și cam 10 am întâlnit la o stație de autobuz cu un coleg. Ea a spus că mulți oameni au fost răniți în unitatea medicală din oraș. Am fost acolo; pe drum au văzut o delegație care sosește de la Kiev pe "rachetă". Apoi am mers la oficiul poștal pentru a da o telegramă tatălui meu, că totul este în ordine - și că există deja un "tovarăș" în serviciul public de serviciu, a verificat toate telegramele.

aripi portante de pasageri

M-am întors acasă. Ferestrele, ușile erau închise, toate crăpăturile erau încastrate cu cârpe ude - așteptam ce se întâmpla în continuare. Produsele au fost pregătite pentru câteva zile până la 1 mai, așa că nu s-au îngrijorat prea mult. Documentele au fost întotdeauna colectate doar în caz; Din fericire, banii erau de asemenea la îndemână: aproximativ 1.000 de ruble, o sumă bună la acel moment (salariul meu era de aproximativ 300 de ruble pe lună, Valera avea undeva 400).

Vizualizarea centralei nucleare de la Cernobîl de la zgârie-nori, la marginea orașului

Cernobâl. Gazdele au părăsit această casă, dar în fiecare an se întorc - se întâlnesc cu foști vecini, merg la cimitir pentru a vizita rudele

Pe 27, au anunțat o evacuare. Toți s-au adunat în stradă, au ordonat ca apartamentul să se închidă și să nu se ducă chiar în pridvor - stăteam în curte sub pin. Este cald, prăfuit, o cioară mortă se află lângă ea - miroase groaznic. Autobuzele au așteptat mult timp, trei ore. Am fost luați timp de trei zile într-o evacuare - o coloană spre vest, de-a lungul autostrăzii Polesie. Când au trecut sate, au văzut oameni care ieșeau pe drum, fiind botezați și plângând.

Turiștii din satul Zalesye, lângă Cernobîl

Borya Alfimov [prieten, de asemenea un lucrător al centralei nucleare] ma chemat dimineața devreme, a spus că la stație sa întâmplat ceva. Apoi am răspuns: ce s-ar putea întâmpla acolo, poate că hidrogenul a explodat? Nu am acordat nici o importanță acestui lucru, nu sa gândit la eliberarea radioactivă și la nici un gând.

Am avut o zi liberă, mi-am luat fiica la desen și am mers cu un prieten la garaj - repară-mi motocicleta. Orașul se află lângă centrala nucleară de la Cernobîl, la trei kilometri, iar garajele sunt puțin mai aproape. Așa că am lansat o motocicletă, pregătim o mașină de sudură - și simt că este acru în gură, ca și cum am fi într-o cameră sub-reactor (am coroane metalice). Spun: ceva nu este corect, se pare că fundalul radioactiv este grav.

Simt - este acru în gură, ca și cum am fi într-o cameră sub-reactor.

Să ne întoarcem. Ne-am dus la un prieten - a locuit la etajul 9, stația este pe palma de pe balcon. Și totul a devenit clar.

Mi-am luat fiica de la desen și am fugit acasă. De acolo am sunat la scutul blocului. întrebă ce sa întâmplat. Răspundeți: "Ceva groaznic, ei nu ne spun, dar e rău".

Mic dejun în casă abandonată, dar nu uitată în Cernobîl. Mulți oameni se întorc aici în fiecare an

În a 27-a [a început evacuarea]. Poliția a mers la casele lor, a condus pe toți pe strada. Familia a plecat și, până la ora 16, m-am dus să mă schimb. Autobuzul ne-a condus spre gară, nu ca de obicei. Ne-am oprit și soldații au fost deja adusi acolo, cei mici erau destul de băieți. Reactorii sunt înecați, toate blocurile sunt în picioare. Mi-am dat seama că asta a fost de mult timp - ce trei zile acolo.

Personalul stației a fost transportat deja în tabăra de pionierat "Fairy Tale" noaptea. Am fost trimiși acasă și ne-am dat câteva ore pentru antrenament. Sub polițistul casei era în serviciu, pe care l-am convins să-l iau cel puțin la intrare: el a avut deja 4 raze X pe dozimetru [la o oră]. Casa este pentru 600 de oameni, iar pe lîngă mine și acest polițist nu există un singur suflet viu în jur. Noaptea era cald, aproape vara - stăteam la fereastra deschisă și jucasem blues pe clarinet în orașul gol.

parte a blocului centralei nucleare, unde de la controlul centralizat al proceselor tehnologice

Soldații-recruți au participat la lichidarea consecințelor accidentului

evacuarea inițială a fost declarată temporară

În dimineața zilei de 26, tatăl meu ma dus la o cursă de desen la Școala de Artă. Curând după ce a început, sala de clasă a fost bătută, profesorul a fost rugat să iasă în coridor. Sa întors speriată și a spus că tatăl meu mă ia.

Acasă a fost o atmosferă tensionată. O asistență din vecinătate a venit la părinții ei și au discutat ceva în bucătărie: "comprimate", "dozare", "iod". Tot ce mă aștepta - nu mi-a fost clar ce.

Duminică, părinții mei au spus că eu, mama, fratele meu și mama tatălui meu, care locuiau cu noi în acest moment, vor pleca astăzi, dar numai tata va rămâne în Pripyat: are o noapte de trecere. Tensiunea a scăzut puțin, dar toată lumea a așteptat să se spună la radio.

Unul dintre cele mai populare locuri din zonă este Cernobîl-2. Sistemul radar Duga a funcționat ca o stație de detectare a rachetelor balistice de avertizare timpurie. Cel mai probabil, va fi tăiat la metal după câțiva ani

Îmi amintesc cum am jucat părinții mei în bucătărie. Desigur, nu-mi amintesc discursul însuși, dar vocea crainicului - "autobuze", "de la 14 ore", "evacuarea locuitorilor", "lucruri de 2-3 zile" - aud încă când oamenii mă întreabă despre această zi.

Lăsând apartamentul pentru totdeauna (nu m-am mai întors la Pripyat încă), i-am cerut mamei să-mi iau un nou "jumper" cu mine. Dar mama mi-a spus că nu poți lua nimic cu tine. Apoi am întrebat: dar ne vom întoarce? Mama a răspuns: nu.

Întreaga clădire cu nouă etaje, cu intrare în mai multe etaje, s-a adunat pe stradă. Timp de mult, autobuzele așteptau. Era cald, copiii se grăbeau în curte, adulții erau nervoși. Fratele meu și ceilalți copii s-au așezat pe gard - au fost alungați, iar mama mea a certat atunci fratelui meu, spunând că nu puteți atinge nimic.

Am întrebat: dar ne mai întoarcem? Mama a răspuns: nu.

Am fost dusi într-un sat unde localnicii ne-au dezmembrat la casele lor. Eu și fratele meu i sa dat lapte "sub vacă", pe care am refuzat să bem. Somnul a pus pe toți împreună pe un pat larg. Îmi amintesc încă puțin de mirosul acestei case. În dimineața am plecat la Kiev - și mai departe, în continuare.

Vedere a orașului de pe balconul apartamentului meu. Stația este ușor spre dreapta, dar nu mai este vizibilă în spatele plopilor

Barieră și sârmă ghimpată la intrarea în Pripyat. Cu câțiva ani în urmă, pe "cutii", foștii locuitori ar putea fi conduși fără permisiune

Toți au fost eliberați devreme, au spus că ar fi mai bine să meargă acasă. Sâmbătă, mulți părinți au o zi liberă. Tata și mama s-au confundat - știau că este vorba de probleme, dar au încercat să facă lucruri obișnuite. Vecinii au venit, au vorbit mult timp despre ceva.

După-amiaza, pe stradă au început să apară echipamente (BTR-uri și camioane de pompieri) și un elicopter a aterizat în fața casei noastre, pe terenurile școlare. Praful stătea cu un stâlp. Mulți dintre băieții din curtea noastră erau acolo - o glumă, un elicopter în școală. De asemenea, am condus acolo, dar tatăl meu ma prins la intrare și m-a trimis acasă. Acum înțeleg că mi-a salvat sănătatea și apoi m-am supărat la lacrimi. Acasă a fost un binoclu teatral, în care de la etajul 8 stația era perfect vizibilă - foc, fum. Deci, ziua cu sora mea a fost petrecut uitându-se la ferestre.

Pe stradă au început să apară echipamente (transportoare blindate și camioane de pompieri) și un elicopter a aterizat pe terenurile școlare din fața casei noastre.

Întâlnire cu colegii de clasă care au studiat la Pripyat în numărul 2 de școală. Mulți dintre ei au părăsit orașul înainte de accident și au venit aici pentru prima dată în mai mulți ani

Monumentul lui Lenin din Cernobîl

În dimineața zilei de 27, prietenul meu și cu mine mergeam să pescuim, dar părinții mei, desigur, nu m-au lăsat. Foarte îngrijorat de faptul că l-am lăsat pe tip - acum nici nu-mi amintesc numele.

Apoi, radioul a anunțat evacuarea - timp de trei zile. Nu cred că nu ne-am întoarce: m-am gândit, deci, o aventură scurtă, nu trebuie să mergi la școală. Cu prietenii, a fost doar un păcat să plece, unii nu au văzut de atunci niciodată.

Coasta râului Pripyat din Cernobîl

Într-una din călătoriile la registrul local, am găsit o carte de certificate de naștere, iar în ea - numele și semnătura tatălui meu. Cred că mă întorc aici din nou și din nou, pentru că caut o dovadă a existenței mele la acel moment.

Strada Lenin. De pe acoperișul casei puteți vedea o panoramă a orașului și a CNE Chornobyl. De fapt, acoperișurile - unul dintre cele mai "murdare" și locuri periculoase din Pripyat