Mănăstirea Sf. Ecaterina

Din Deșertul Nitric. unde moștenitorii monahismului antic lucrează locuitorii indigeni ai Egiptului, călugării copți, ne-am întors la Cairo murdar și mirositor, cerșetor și zdrențuit. Acum trebuia să vizităm o mănăstire la fel de veche, bastionul Ortodoxiei în Orientul Mijlociu, mănăstirea greacă Sf. Ecaterina, care se află pe peninsula Sinai.

Dimineața, împachetându-ne rucsacile, am rătăcit în fața stației de autobuz din Cairo Turgoman. Înainte ca mănăstirea Sf. Ecaterina să se deplaseze o dată pe zi și drumul nu era aproape - 8-10 ore.

Nu mai eram primii care călăuzeau transportul public egiptean, dar călătorii arabi nu erau obișnuiți cu faptul că oamenii albi merg ca niște muritori, nu prin taxi. Dar nu am căutat metode ușoare, suntem întotdeauna cu oamenii.

Pe "cutie" a răsuci un thriller nebun în dialectul local, protagonistul filmului a strigat cu supărare omologului său. Nu e interesant.

Ce ai face?

Mănăstirea Sf. Ecaterina

Pe următorul scaun stătea un tânăr zâmbitor care, cu tot felul de apariții și expresii faciale animate, arăta cât de mult voia să comunice cu noi. Din moment ce știam doar limba engleză, această misiune mi-a fost atribuită numai.

Tipul sa dovedit a fi un animator și a lucrat ca lucrător în schimburi în stațiunea Sharm El Sheikh. Prin standardele locale, el a plătit foarte mult - de la 500-600 dolari SUA și peste, care pe fondul salariilor de la Cairo de 100-150 "dolari" păreau doar magice. Am înțeles de ce domnul aboriginal a fost atât de bucuros - și-a scos biletul norocos în loteria vieții.

Am vorbit despre lucruri diferite și ne-am dus cu succes în călătoria noastră comună, iar peisajul monotonic și deșert a zburat pe fereastra autobuzului. Și numai uneori, la orizont, au arătat niște munți mici de culoare roșiatică.

Interiorul bazilicii Transfigurării Domnului în mănăstirea Sf. Ecaterina

Un pic trist, se navalit de nicăieri dor de Rusia, pentru natura sa frumoasă și unic: mesteacan, pin, iarba verde - numai că nu a fost în Egipt.

Seara se apropia. Se întuneca.

La sfârșitul zilei am intrat pe teritoriul rezervației naționale, unde se află mănăstirea Sf. Ecaterina. Nici un acord în prealabil cu călugării nu a fost: nu am fost avertizat despre vizita noastră și spera să ai noroc și rusă „poate“, iar călugării nu se așteptau doi scobirea Moscova cu rucsac imens și zâmbind fericit oameni și viață.

Mănăstirea Sf. Ecaterina. Arzind Bush (un tufiș care ardea și nu ardea, Domnul ia vorbit cu el cu profetul Moise)

Lângă intrarea centrală la mănăstire erau două figuri în cusute: una mai înaltă, cealaltă inferioară. M-am apropiat, m-am prezentat și am cerut binecuvântarea de a trăi o vreme în mănăstire, pentru a se arunca în atmosfera de rugăciune, închinare străveche și secole de calm.

Călugărul a răspuns că a trebuit să aștepte întoarcerea din Cairo a unei mănăstiri de protopopire, care ar putea rezolva problema noastră în cazarea în mănăstire. Prietenul meu și cu mine ne-am așezat pe lângă zidurile maiestuoase și mai vechi ale mănăstirii Sf. Ecaterina și am început să aștept, când brusc ...

O frumoasă cântare de operă a fost auzită peste munții din jur, cu un ecou de alergare. Se pare că sufletul poetului cântăreței nu a putut rezista unei asemenea puteri și frumusețe spirituală a împrejurimilor pe care ea însăși a cântat-o. Și această rugăciune-cântec sa grăbit direct către Tronul Creatorului.

Mănăstirea Sf. Ecaterina. Locul unde profetul Moise, luându-și pantofii, a vorbit lui Dumnezeu prin Bush Burning

Curând a venit locuința decanului. A ieșit din mașină și a mers brusc spre poartă. L-am urmat și am încercat să explic scopul scop al călătoriei noastre în limba engleză, dar preotul încăpățânat a rămas tăcut.

M-am gândit deja că ne-au dat o întoarcere de la poartă și astăzi vom fi nevoiți să petrecem noaptea în munți sub cerul deschis, ca și asceții orientali antice. Ei bine, nimic. Acesta este, de asemenea, un fel de romantism.

Cu toate acestea, am fost foarte norocoși pentru că a existat o persoană care a înțeles discursul nostru și a acționat ca interpret. El a fost un fost coptic după religie numit Nabil.

Mănăstirea Sf. Ecaterina. Icon al secolului al VI-lea "Pantokrator" (Lordul Atotputernic)

Mănăstirea Sf. Ecaterina. Icoana secolului al VI-lea al Sfântului Apostol Petru

Când am intrat pe teritoriul mănăstirii Sf. Ecaterina, Nabil ne-a dat semn și ne-a luat pașapoartele străine. Am primit binecuvântarea de a trăi în mănăstire timp de 5 zile.

Dar am vrut ceva mai mult!

În acele zile, multe sărbători ortodoxe au căzut. Am decis astfel - va apărea planul "războiului". Să nu ne gândim la viitor.

Mănăstirea Sf. Ecaterina. Vechea brutărie

Mănăstirea Sf. Ecaterina. Cuptor antic

Teritoriul mănăstirii ocupă o zonă destul de mare. Pe perimetrul său în mai multe etaje sunt celulele monahale. Într-una dintre ele am fost soluționați. Sincer, nu ma asteptam ca ar fi un confort si ar fi pregatit moral pentru asta. Dar ceea ce am văzut în interiorul camerei, am fost foarte mulțumit.

În celulă era un duș cu apă rece și fierbinte, o toaletă, paturile erau umplute cu lenjerie proaspăt spălată și prosoapele se aflau pe partea superioară a patului.

Mănăstirea Sf. Ecaterina. Clădirea mănăstirii mănăstirii

Mănăstirea Sf. Ecaterina. Manastirea Cimitirul

Mănăstirea Sf. Ecaterina. Rămășițele călugărilor

Mănăstirea Sf. Ecaterina. Rămășițele stareților mănăstirii

Și ne-am vindecat foarte bine. Ca într-un sanatoriu spiritual. La ora 4 dimineața se ridică și se închină până la ora 9 dimineața. Apoi au mers să bea cafea adevărată și bine preparată în arhondarik. La 12:30 masa de prânz în mănăstirea mănăstirii împreună cu călugării.

Au gătit acolo foarte gustoase și mâncarea a fost consistentă. Pe masă au existat întotdeauna o varietate de fructe proaspete și chiar vin. Cina pentru charterul monahal a fost la ora 18-00.

A trecut o perioadă de probă de cinci zile, pe care am trecut-o cu onoare, și nu ni sa cerut să părăsim instituția. Am rămas cu bucuria noastră mare și am continuat să ne cunoaștem viața mănăstirii și a cartierelor muntoase din jur, fertilizate cu rugăciunile vechi de secole ale asceților creștini.

Între orele 13 și 16, chiar în vârful căldurii a venit "siesta" - timpul când toți călugării se odihnesc. Am dormit ca de obicei, și eu, după siesta, a mers la un sat de beduini din apropiere 5 km de mănăstirea Sf. Ecaterina stau într-un club de internet.

În general, satul nu poate fi numit: aproape toate acoperișurile casei au fost feluri de mâncare scumpe prin satelit, iar jeepurile scumpe au condus de-a lungul drumurilor. Se pare că fluxul de turiști a contribuit la trecerea de la sărăcie și viața medievală la beduinii locali la un nivel acceptabil de civilizație.

Egipt. Schema de piatră din Munții Sinai

Voi spune ceva despre istoria mănăstirii Sf. Ecaterina.

A fost construită în secolul al VI-lea de la nașterea lui Hristos prin decretul direct al împăratului bizantin Iustinian. Riglă, de către călugări cererea publicului, care au luptat în deșerturile din Egipt, a trimis reprezentantul său la Sinai și a muncii pentru construirea mănăstirii, cu ziduri groase, capabile să reziste la atacuri ale barbarilor și arabi.

Împăratul a poruncit reprezentantului său să construiască o mănăstire pe Muntele Moise, unde profetul a primit de la Dumnezeu tabelele Legământului cu cele 10 porunci pentru poporul evreu. După examinarea acestui loc, după efectuarea calculelor necesare, asistentul nu a ascultat comanda imperială și a construit mănăstirea Sf. Ecaterina la poalele munților.

Aici, mănăstirea era mai sigură și era deja imposibil să-l tăiați din lumea exterioară și să luați un asediu pe termen lung.

Egipt. Ultima cafenea Bedouin înainte de a urca pe muntele lui Moses la Sinai

Egipt. Zori în Munții Sinai

Egipt. Vedere din vârful muntelui Moise pe Sinai

Împăratul Justinian "ia răsplătit" pe reprezentantul său pentru o cauză atât de bună, tăind capul. Și chiar povestea nu și-a păstrat numele pentru descendenți.

În mănăstire se găsește un altar mare - moaștele Sf. Ecaterina. Această fată era foarte frumoasă și înțelept dincolo de anii lui, la o vârstă fragedă a venit să creadă în Hristos, și a trecut printr-o mulțime de suferință pentru credința lor creștină de persecutorii păgâne, în rândurile care era propriul ei tată. Pentru suferințele și suferințele ei mari, Biserica o numește Marele Mucenic Ecaterina.

În fiecare zi, relicvele sale sunt disponibile pentru închinarea tuturor pelerinilor. De la altarul bazilicii Transfigurării Domnului, se scoate o chivotă cu craniul. În mănăstirea Sf. Ecaterina este de asemenea a doua în lume în mărime și bogăție, după Vatican, o comoară a icoanelor vechi, cărți și vase bisericești.

Mănăstirea Sf. Ecaterina. Chemă-te la rugăciune

De două ori, eu și prietenul meu am urcat pe vârful muntelui Moise, unde un profet inspirat divin a primit de la Dumnezeu două table de lut (tablete) cu 10 porunci pentru poporul evreu. Această etnos a fost singura în acel timp crezută în Unul Dumnezeu.

Munții din Sinai au o nuanță roșiatică. Când soarele se ridică sau se fixează - totul în jur devine purpuriu. Este doar uimitor.

Eu, datorită setei ineradicabile de comunicare, m-am familiarizat cu toți călugăriții mănăstirii, dintre care foarte puțini (nu mai mult de 20 de persoane). În special aproape de mine, era secretarul guvernatorului mănăstirii Sf. Ecaterina, părintele Samuel. Am petrecut adesea cu el conversații pe teme diverse.

18 zile din viața noastră monahală au zburat într-un fel foarte repede. A fost timpul să ne continuăm drumul prin Egipt. Înainte de a pleca în Rusia, aveam încă 8 zile și ne așteptam o călătorie în Dahab către Marea Roșie.