Curs de critică literară din anii 60-80 ai secolului xix - Fedor Mihailovici Dostoievski - cursa nebună

Pagina 21 din 24

În Jurnalul lui Dostoievski, Dostoievski a acționat simultan ca un critic, publicist și scriitor-artist.

Dar conceptul de "direcție" aplicat lui Dostoievski are un dublu sens. Prima și îngustă este "solul", o doctrină specială pe care Dostoievski o dezvoltă și o propagă în mod activ împreună cu N. Strakhov și Ap. Grigoriev; a fost în mare măsură ostilă criticilor revoluționare-democratice. Cea de-a doua, mai largă și mai puțin valoroasă, se referă la acele cazuri în care Dostoievski acționa ca un predicator al realismului și astfel a fuzionat cu direcția de bază a criticii progresive rusești.

Dostoievski critic pentru „“ sol „nu poate fi redusă, dar, de asemenea, direcția realistă a aparținut într-un mod special, nu numai că aduce o mulțime de original și personale, chiar și confesional ca un scriitor genial și un realist, dar, așa cum poate aduce o mulțime de controversate și contradictorii, care sa conectat toate cu același "sol".

Doctrina numit „“ sol „- rezultatul revizuirii Dostoevsky după munca grea de opiniile lor, renunțând la«petrashevstva»căi socialiste, revoluționare de transformare a Rusiei. Într-o declarație că „solul“ - acesta este poporul, nu de guvernământ clasele superioare, ascunde unele gânduri răzvrătiți, dar ea a fost îneacă în Dostoevsky împrumutat de la slavofili frazeologia abstract al „Adevărul Poporului“, despre „identitatea“, și se pare că un fel de lingusire plăcut oamenilor, „umilința“ său, „principii comune“, în care mai mult decât „o garanție pentru progres“ decât în ​​„visele cele mai tari renewers de Vest“: „nu judeca poporul nostru nu prin ceea ce este, ci prin decât mi-ar plăcea să devin. " Potrivit lui Dostoievski, poporul vrea să devină doar "vasul adevărului lui Hristos".

Dostoievski - "solul" a vrut să se ridice deasupra extremelor ambelor părți: slavofili și occidentali. El a criticat ziarul "Ziua" IS. Aksakov pentru o atitudine fanatică de intoleranță față de literatura rusă modernă, netezirea ororilor serbării (Cele două tabere ale teoreticienilor, 1862 etc.). El a criticat Russky Vestnikul lui Katkov pentru atitudinea sa snobivă, umilitoare față de cultura rusă; argumentând cu cei care au susținut că "teatrul a murit", a reamintit semnificația dramaturgiei lui Gogol, Ostrovsky, Pisemsky (Cultural Cul-de-sac, 1874). Dostoievski a contestat și poziția lui Dudyshkin, care a negat poporul Pushkin: "... unii educați îl cunosc pe Pușkin. " Inițial, Dostoievski era pregătit să apere direcția acuzatoare de "Contemporană" și "Fluier" de atacurile "Heraldului Rus": "
Lasă-l să fluiere! pentru că uneori fluieratul este util de Dumnezeu! "

Dostoievski este extrem de controversat: incomparabil mai valoroase, cu condiția ca o parte din patrimoniul său critic (articole, note în caiete, scrisori, și chiar incluziuni individuale în articole scrise de „pochvennicheskim“ influență), în care le-a împărtășit secretele scrierii creatoare, exprimate dispoziții generale profunde privind formele realismului modern, despre direcțiile din literatură, despre scriitorii individuali. Aceasta este ceea ce caracterizează adevărata amploare a criticii lui Dostoievski. Dostoievski recunoaște natura cognitivă și socială a literaturii, puterea și rolul puternic în „restaurarea“ a omului, desfigurat de condiții egoiste, brutale sociale ale scriitorului dreptul de a actualiza si formele indraznete (prefața traducerii în limba rusă a romanului lui Victor Hugo „Notre Dame de Paris“). Aici Dostoievski este la putere un om umanist și un căutător de adevăr.

Dostoevsky critic în „Jurnalul unui scriitor“ să-și amintească portretele „oameni vechi“ - Belinski și Herzen. El a numit Belinsky "cel mai grăbit" om rus, adică dorind o reînnoire precoce a vieții în patrie. Patru Dostoevsky a vorbit în apărarea opinia lor tineri, subliniind că „noi Petrashevzy, în picioare pe eșafod, și a ascultat verdictul nostru, fără nici cea mai mică remușcare“ ( „Unul dintre falsitatea moderne“, 1873). În „Note Patriei“ Nekrasov și Shchedrin a fost tipărit romanul lui Dostoievski „adolescent“ (1875). În „Jurnalul unui scriitor“ Dostoevski a explicat cum a ajuns la patul unui Nekrasov pe moarte. Dostoievski a rostit discursul la mormântul Nekrasov, plasând poetul „nu mai puțin de“ Pușkin și Lermontov.

Sarcina artei, a spus adesea Dostoievski, nu este șansa vieții, ci ideea generală. Conceptul de "idee generală" are mai multe aspecte în Dostoievski.

În primul rând, este îndreptată împotriva empirismului îngust și a naturalismului, care implică o tipificare artistică a fenomenelor vieții. Dostoievski a considerat că "titlul" scriitorului-psiholog atribuit lui a greșit și la refuzat: "Numele meu este un psiholog: nu este adevărat, sunt doar un realist în cel mai înalt sens, adică Eu reprezint toate adâncurile sufletului omenesc "(" Notebook "). Cuvântul "tot" este important aici. Numai în acest caz este posibil să se realizeze "realismul deplin", "a găsi o persoană într-o persoană". Realismul este legat de umanism.

Dar "realismul în cel mai înalt sens" a fost, de asemenea, înțeles de Dostoievski în termeni de speculație a realității, inclusiv în sfera artistică un fantastic, neobișnuit.

Astfel, conceptul de "idee generală" include: 1) tipizarea artistică a fenomenelor vieții; 2) o imagine a profunzimii sufletului omenesc.

Iar principalele trăsături ale viziunilor lui Dostoievski asupra realismului sunt următoarele: 1) îmbinarea realismului cu ideile umanismului; 2) includerea în sfera artistică este fantastică, neobișnuită.

Dostoievski a avut propria sa poziție cu privire la valoarea eternă și aplicabilitatea tehnicilor în arsenalul fostei arta, formele aparent demodate de reflectare a vieții. Cultură romantică, de exemplu, pentru el nu a fost totul în trecut, ca pentru mulți. Realismul în cel mai înalt sens sintetizează toate dispozitivele creativității în sistemul său infinit de capabil. Dostoievski a dovedit conectivitatea detaliilor zilnice precise cu vise entuziaste despre "epoca de aur" a omenirii.

Criticul-scriitor a fost un mare maestru care să se adapteze la opiniile sale tuturor fenomenelor despre care a scris. Se estimează că există întotdeauna adevărul descoperiri obiective, chiar divinație, și există întotdeauna considerabilă „supliment“ subiectiv. De exemplu, o declarație strălucitoare a „Vai de Wit“ Griboyedov ca un geniu comedie, dar „inconsistente“ este motivul de bază care de exclamare Chatsky „Am de gând să se uite la lumină“ înseamnă următoarele: „în străinătate vrea să curgă“, „nu la oameni, el va, el însuși este din cercul domnilor. " Pentru el, "lumina" înseamnă Europa. Chatsky - primul dintre nefericiții ruși "rătăciți".

„Cuibul Noble“ Laudele Dostoievski, exagera în mod clar „etern“, semnificația literară a lumii a acestui roman Turgheniev, pentru a fi aici „sa devina realitate“ primul „vis profetic“ al tuturor poeților noștri, atunci se arată „fuziune a companiei separate din Rusia, cu sufletul și puterea poporului“ ; ca alura populară adevărat Dostoevsky scena pa Lavretsky și Lisa în mănăstire, iar motto-ul Lavretsky „plug și plug cât mai mult posibil“, adică cum să lucrați cu "sol". În mod deosebit, aici, în opinia lui Dostoievski, este faptul că "Westernizatorul" Turgenev a ajuns la această concluzie.

Așa cum dezamăgit în Occident și graba să caute „sol“ real a fost de a Dostoevsky „cetățean al universului,“ Herzen, pe care el a respectat pentru curajul și deschiderea lui de suflet, cu care a mărturisit în drama spirituală. Dostoievski nu a acceptat ideile autentice ale "socialismului său rusesc", care au condus la o revoluție.

Dostoievski a fost un scriitor și critic subiectiv. Cu toate acestea, sinceritatea căutării, aruncării și contradicțiilor sale este fără îndoială. A reusit sa spuna o multime de "cuvintele lui" in critica. Fără contribuțiile lui Dostoievski la realism, fără nuanțele sale de a înțelege problemele fundamentale ale artei, ar fi o imagine incompletă a dezvoltării criticii clasice ruse din a doua jumătate a secolului al XIX-lea.