Drumul către atașat, sau care este strălucitor, și sfânt ...

Am auzit multe despre locurile sfinte din Mangistau. Dar, după cum se spune, este mai bine să vezi o dată decât auzi de o sută de ori. Așa că nu am ratat ocazia de a merge la Becket ata cu un mic grup de pelerini din Atyrau.

Trebuie remarcat faptul că grupul nostru a constat din 6 persoane de naționalități și religii diferite. Ei spun că Becket ata ia pe toți, principalul lucru - o inimă deschisă. De când a fost o călătorie de pelerinaj, am decis să nu luăm bluză și să cumpărăm bilete rezervate pentru trenul Atyrau-Mangyshlak spre stația Shetpe. Acolo și înapoi - 5 000 tenge. Mai aproape de amiază, cu puțin înainte de plecarea trenului, ne-am luat locurile. Trenul a început și, sub bătaia măsurată a roților, ne-am mutat mai departe și mai departe de Atyrau ...

Singurul incident neplăcut a avut loc la sosirea la stația Beineu. La capătul mașinii, din cauza unui lucru care sa certat, și apoi doi băieți s-au luptat. Doctorii care au sosit au făcut primul ajutor victimei, câteva minute mai târziu o mașină de poliție a urcat până la platformă ...

Noaptea a trecut în liniște. Și trezirea dimineața devreme, am văzut o imagine interesantă - aproape toate barele de bagaje de sus erau ocupate de pasageri. Cu toate acestea, ei spun că aceasta este imaginea obișnuită pentru căruțele rezervate.

ÎN SHETPE ȘI ZHANOZENUL

Drumul către atașat, sau care este strălucitor, și sfânt ...
La șapte dimineața am ajuns la stația Shetpe. Lăsând mașina înfundată, înghițind aerul proaspăt, eram într-un cerc strâns de șoferi de taxi. „Aktau! Zhanaozen! Bautino! Becket ata! "- a fost auzit din diferite părți. Postul de radio de la această stație a reamintit piața estică. După discutarea prețurilor (acolo și înapoi - 8000 tenge pe persoană) și nuanțele călătoriei noastre, am fost în felul văzut de "Mazda". Șofer de taxi, de 50 de ani Aytuar (în imagine). de la început a început să se cunoască:

- Am lucrat ca feroviar, apoi am plecat. Trebuie să mănânc familia, am o soție și patru fii. Cei doi bătrâni sunt de asemenea implicați în carting. Unul pe pasagerul "Gazelle" funcționează, cel de-al doilea, ca și mine, turiștii și muncitorii în schimburi. Acum o să mă duc la mine acasă, o să avem un șubat - și du-te!

Oferindu-ne un shubat proaspăt, Aytuar ne-a cerut cu simpatie dacă avem o cameră sau ne poate împrumuta. Ceea ce este foarte atins.

Drumul către atașat, sau care este strălucitor, și sfânt ...
Pentru conversații despre viață, nu există nici o lucrare în Shetpe, din care costul rakushebloka este reconstruit toate casele, și chiar garduri din jurul lor, iar noi nu am văzut cum să ajungi la Zhanaozen. Oprindu-se lângă o mică ceainărie pe marginea drumului, Aituar ne-a sugerat să ne împrospătăm:

- Calea va fi lungă și dificilă. Ia o masă. Aici fetele de la Mukura lucrează, sunt foarte gustoase. Samsa este pur și simplu excelentă!

Totul sa dovedit foarte gustos și la prețuri mici - 200-300 tenge de la nas. După micul dejun, am continuat.

Să vină și să nu meargă

Drumul către Beket ata de la Shetpe este de 300 km, mai mult de jumătate din drum este rupt asfalt, mai mult de sute de kilometri - moloz. Șoferii știu aici fiecare ummock și groapă, care în mod miraculos nu interferează cu mașinile care zboară la viteză mare.

Drumul către atașat, sau care este strălucitor, și sfânt ...
Pentru Zhanaozen, în spațiul deschis de stepă, se întind câmpurile petroliere. Pădurile atrăgătoare cu balustrii de ulei sunt înlocuite fără probleme de peisaje pitorești. stânci albe și roz uimitoare, frumusețea fantastică a canioane ... grija masinile de curse fereastra de peisaj, este greu de crezut că toate acestea au fost o dată pe fundul mării mare.

- În fiecare zi sute de oameni vin la Shetpe, și ei pleacă de la Aktau. În medie, într-o zi, un loc sfânt vizitează până la o mie de oameni. Oamenii merg în orice moment al anului și de pretutindeni - Atyrau, Aktobe, Astana. Ei provin din Rusia, iar străinii sunt invitați frecvenți. Am condus recent un grup de japonezi, iar britanicii au venit cumva. Toți oamenii merg cu alții - cineva are probleme de sănătate, cineva întreabă bunăstarea, soluții la situații dificile de viață, cupluri care vin să cerșească copiii. A doua zi, un cuplu a venit singur. Au fost aici acum un an, au mers la Becket ata, s-au rugat pentru nașterea unui copil. În acest an am venit să vă mulțumesc, totul sa dovedit pentru ei, - spune Aytuar. - Dar nu toată lumea poate depăși această cale. Cineva nu are timp, Becket nu acceptă pe cineva. A existat un caz, am condus două femei - o soacră cu nora, ambii nu se pot așeza unul pe celălalt. Tot drumul a mers și a jurat între ei. Și la jumătatea drumului mașina sa desprins. Ei au fost forțați să se mute în altul, care călătorea în direcția opusă. Cu oamenii buni, cu gândurile lor strălucitoare, drumul este pliabil, fără sughițuri și necazuri.

Broasca testoasa, pe care am văzut la intrarea în moschee subteran Shopan generală Mangyshlak sunt ate cinci dintre cele mai importante moschei subterane - Shopan Becket ata ata, Shakpak Ata, Sultan-Epe și Karaman Ata. Am avut doar o zi, așa că am decis să vizităm doar primele două. Opriți-vă pe drum - sacrul mazar al lui Kuyu Tam al secolului al XIII-lea. Un bătrân care ne-a întâlnit și alți pelerini la intrarea în mazar ne-a invitat să intrăm înăuntru. Când toți erau așezați în jurul perimetrului zidurilor dărăpănate, citise o rugăciune. Oamenii părăsesc aici donații - batiste, bani.

După o scurtă călătorie, am fost pe o parcare de asfalt în fața intrării în necropola Chopan Ata. Necropolis este situat pe vechiul drum de caravane de la Mangyshlak până la Khorezm. Este unul dintre cele mai mari monumente arhitecturale din secolele IX-XIII din Kazahstan. Apropo, femeile și fetele ar trebui să aibă grijă de aspectul lor: în mod necesar o fustă lungă, închisă de sus și șal. Înainte de intrarea în necropole - ablația tradițională. Pentru aceasta, aici sunt construite camere speciale, există kumgani și apă curată. Chiar în spatele arcului alb este cimitirul. Centrul de cult este o moschee formată din mai multe clădiri de birouri tăiate într-o stâncă curată. Aici, potrivit legendei, sfântul însuși și fiica lui sunt îngropate. Conform legendei, Chopin Ata era student al lui Khoja Ahmed Yassaui. Odată ce Ahmed Yassaui și-a adunat ucenicii discipolii într-o yurt și i-au ordonat să-și elibereze săgețile printr-un shanyrak deschis. Acolo, unde soseau săgețile, trebuiau să predice ideile sufismului. Săgeata Chopin Ata a zburat și a căzut pe un munte mic, lângă satul bogatului bovinian Bayan. Câteva luni mai târziu, Chopin Ata a sosit în aceste părți, și-a găsit săgeata și a angajat un păstor pentru Bayan. Bai își dădu seama că noul său păstor nu era un om obișnuit, îi dăduse fiica ca soție și le-a patronat. La poalele muntelui, pe care a căzut săgeata, Chopin Ata a construit această moschee.

Drumul către atașat, sau care este strălucitor, și sfânt ...
Înainte de intrarea în moschee este un "copac sacru" - un dir mare, sub coroana luxuriantă, de care vă puteți ascunde de soarele arzător. Aici am văzut o broască țestoasă mare și, în conformitate cu alți pelerini, o întreagă familie de broaște țestoase se odihnește în tufișurile din apropiere. Nu am avut timp să examinăm broaștele țestoase, așa că împreună cu restul am mers la moschee. Camera centrală este o cameră mică, cu un stâlp de lemn care se extinde în cer printr-o gaură în tavan. Locul unde se află polul este sacru. Servitorul moscheii a citit rugăciunea, a dat bahta (binecuvântare). Ne-a întrebat dacă am înțeles totul și am povestit despre moscheea și necropola în limba rusă.

Pelerinii lasă donații - în cea mai mare parte batiste, bucăți de pânză. Multe monede de cravată în batiste, altele pleacă pe panza albă în apropierea celei de-a șasea, suma este mai mare. După rugăciune și baht, ne-am dus de trei ori în jurul polului și am primit o batistă de la slujitorii moscheii - se crede că au putere de vindecare. Apoi am vizitat alte încăperi, unde toți s-ar putea ruga pentru propria sa, intimă.

pietre funerare Conservele - kulpytasy cimitir antic din apropierea Mazar Oglandy După ce a vizitat ATA moschee poate fi pe calea sus pe deal care adaposteste o moschee, este îngropat aici-in-law Shopan ata. Acest loc este recomandat în special pentru a vizita femeile care se roagă pentru sarcină sau suferă de boli de sex feminin. Lângă mormânt este o piatră mare, sub forma unui organ genital masculin, și trebuie să stați pe ea. Mergând în jos, am observat că printre pietrele vechi de piatră sunt construite piramide de pietricele. Așa cum mi-a explicat ceilalți pelerini se pot colecta pietre de-a lungul drum, și apoi le stiva într-o piramidă și în același timp să se gândească la dorința lor drag.

După vizitarea moscheii, pelerinii se pot relaxa în casele de oaspeți. Pe verande - dastarkhani, pentru care puteți bea ceai și discutați cu alți pelerini. Apropo, mergând la aceste locuri, este necesar să ai grijă de mâncare. Toată lumea aduce cu ei un tratament - de regulă, ceai, lapte, dulciuri, biscuiți, prăjituri plate, bauyrsaki. Nu ne-am odihnit, dar am mers pe drum.

Drumul către atașat, sau care este strălucitor, și sfânt ...
Casa de oaspeți din complexul Becket Ata Calea noastră de-a lungul cursorului a fost făcută de Becket ata.

- Când veniți acolo, veți fi întâmpinați de animale și de păsări, șerpi se pot întoarce sub picioarele lor. Nu fi alarmat, nu fi surprins deloc - este pentru voi prin intermediul animalelor va fi un salut de la Becket ata. Mare noroc pentru a vedea caprele sălbatice de munte. Acesta este un semn foarte bun. Și ei, apropo, nu sunt arătați tuturor. Deci, uita-te la ambele! Atentionat-ne pe Aytuar.

De la Shopan Ata la Becket Ata este puțin peste 70 km. La ora 2 pm am fost deja acolo. Înainte de a atinge sanctuarul, trebuie să faceți o baie. Există o pensiune mare pe teritoriul complexului. În camera centrală există două dastarkhanuri lungi, pe care nu există nimic. stivă în special impresionant de tortilla - shelpek, care nu a scăzut, și să devină mai mare și mai mare. Fiecare vizitator aduce ceva aici la dastarkhan. Și, de asemenea, toată lumea ar trebui să facă ceva lucru, ori de câte ori este posibil. Turnați ceai pelerinilor, spălați vasele, aduceți apă. În curte există multe arbori, unde puteți să vă ascundeți de soare. Plăcut pentru ochi și copaci tineri, care în cinci ani formează o bună grădină publică aici. Sorbind ceai, care părea să ne mai delicioase în viața mea, am început o coborâre dificilă cel mai important altar în Mangyshlak. După cum se știe, Becket Ata sa născut în 1750 în apropiere de centrul raional prezent regiune Kulsary Atyrau. A studiat la madrasa din Khiva. După formare, sa stabilit pe platoul Ustyurt intr-unul din stânci (larve - traverselor abrupte inaccesibile) .Titanicheskim incredibil de munca grea a construit o moschee subteran, care acum este numit după el. Aceasta era slujba lui Dumnezeu, cunoașterea lui Dumnezeu. Beckett ata a murit în 1813. El a rămas în memoria oamenilor ca un războinic, realizat feat în luptă cu inamicul, ca un predictor, care este deschis Geneza. Ca un împăciuitor - în soluționarea disputelor cu vecinii turkmenilor, el a arătat înțelepciunea, care permite unitatea părților la un acord. Ca vindecător, au venit la el lipsuri și suferințe și le-a acordat sănătate și vitalitate. Ca profesor și mentor - mii de credincioși au ascultat instrucțiunile sale de a trăi în adevăr, de a fi drept și de a face bine. Buried Becket ata în moscheea omonimă, unde sute de pelerini se grăbesc zilnic.

SĂ VĂ RĂMASCA ANIMALELE UNEI BEAUTE NEBEATATE ...

Drumul către atașat, sau care este strălucitor, și sfânt ...
Becket ata moschee subterană. Diferența de altitudine este de 150 m, coborârea de 1,5 km durează mai mult de 20 de minute. Pentru a ajunge la moschee, a trebuit să coborâm în jos pe un drum pavat cu plăci de coajă. Lungimea coborârii de aproximativ 1,5 km a durat mai mult de o jumătate de oră. Diferența de altitudine aici este de aproape 150 de metri.

Pe drum ne minunam la natura, care aici este cu adevarat unica. Sub cheiul, înconjurat de stânci abrupte, este o adevărată oază. Și, bineînțeles, am adus adesea în minte cuvintele conducătorului nostru bun despre animalele de aici. Pe drum ne-am întâlnit de multe ori șopârle, ieșind pe drum, cântând păsări răspândite în raion. Ei bine, legendarele capre de munte! Acesta este un animal mic, grațios - muflonul Ustyurt, cu o plantare mândră a capului pe un gât subțire și lung. În sălbăticie, nu este ușor să observăm aceste animale. Aici, dacă aveți noroc, vă permit să vă apropiați la o distanță de până la cinci metri. Am văzut atât mufloni singuri, cât și mama cu puii. Și toți ne-au permis să ne apropiem și să le fotografiam.

După depășirea unei coborâri dificile, ne-am aflat în moscheea în sine. Aici, ministrul ei a spus despre Becket ata, citește rugăciunea. Am avut ocazia să vizităm și alte locuri din moschee.

În partea stângă a moscheii există o cale către piciorul stâncii - există un izvor sfânt, din care trebuie să vă spălați cu siguranță ochii, astfel încât să nu vă îmbolnăviți. Apa din această sursă a fost cam murdară, dar am spălat-o. Apoi grupul nostru în cursul raționamentului filosofic a ajuns la concluzia: probabil, spălarea apei are două sensuri. Beneficiile fizice pentru ochi - acesta este un lucru, dar cineva prin această apă vine și înțelegere spirituală. Deja pe drum am rămas aproape de a doua sursă. Aici pelerinii ridică apă de la macarale speciale. Acesta, spre deosebire de apa din prima sursă, este limpede de cristal și are un gust ușor sărat.

ÎN ALTE MĂSURĂRI

Urcarea la chin a fost mult mai dificilă decât coborârea și a durat de două ori mai mult timp. Pe traseu, la distanțe aproximativ egale, există chioșcuri în care poți să te odihnești pentru a continua calea dificilă. Printre pelerinii care tocmai s-au coborât în ​​moschee, au existat atât vârstnici, cât și bolnavi. Toți mai târziu au trebuit să meargă sus, dar aparent dificil să creadă că nu le-a înspăimântat. Este demn de remarcat că aici vă puteți întâlni cu reprezentanții unei varietăți de naționalități și religii.

După ce ne-am ridicat, ne-am așezat să ne odihnim și ne împărtășim impresiile. Sa dovedit că toată lumea avea un sentiment diferit. Cineva are o bucurie neobișnuită, dar cineva din sufletul său domnea în pace și liniște. Mi sa părut că tot spațiul - aici și în alte locuri în care am vizitat mai devreme - este plin de dragoste și sensibilitate nesfârșită. Dar noi toți, se pare, au simțit același lucru, ca și când eram într-o altă realitate. Nu simte trecerea timpului și toate experiențele, îndoielile, gândurile despre vitalul undeva se evaporă. Este ca o altă dimensiune aici.

Drumul este visul visului

Drumul către atașat, sau care este strălucitor, și sfânt ...
Dastarkhan în casa de oaspeți Becket ata nu devine din ce în ce mai slab. După ce ne-am împărtășit emoțiile, ne-am întors în casă, am băut ceai și am condus-o înapoi la Shetpe. În mod ideal, pelerinii care vin aici stau aici pentru noapte. Seara, berbecul sacrificial este ciocanit, beshbarmak se pregătește împreună. Pentru a dormi în casa de oaspeți există două camere spațioase, una pentru bărbați, cealaltă pentru femei. Noi, fără timp, ne-am limitat la donații sub formă de batiste și bani. Am primit și o batistă, recomandându-i să fie aplicate într-un loc dureros și, de asemenea, să le atingă în momente de disperare spirituală, amintindu-ne de harul pe care l-am experimentat aici.

Calea către Shetpe nu părea prea complicată și părea să fie mai scurtă. Aproape tot felul în care am petrecut în tăcere, toată lumea se bucura de sentimentele calde și de pacificarea în duș. Ei spun că după ce au vizitat Beket ata pentru prima dată, merită să ne întoarcem aici de cel puțin două ori. Pentru a suferi unele inconveniente în cale, pentru a depăși toate aceste trasee dificile merită ...