Ortodoxia "a la francise" - revista ortodoxă - Foma

Francezul Laurence Guillon - despre modul în care și-a regăsit patria prin ascunderea într-o mănăstire ortodoxă în Franța

Ortodoxia

Cu tatăl său Placidus (Desaix), m-am întâlnit în urmă cu douăzeci de ani, în prima dintre mănăstiri fondate de el - mănăstirea Sf. Antonie cel Mare, un cătun de la Mănăstirea lui Simon Petru, situat în Vercors - zona montană Predalpah, între Valencia și Grenoble. Am fost deja ortodoxă: Am fost botezat la vârsta de nouăsprezece în Biserica Ortodoxă Rusă - templul Sfintei Treimi în comuna Paris Vanves. Apoi am călătorit în jurul Rusiei. Și apoi, după ce sa întors în Franța și a fost departe de orice fel de vatră a culturii rusești, a început să se simtă abandonată. Deci, ea a decis să ceară tatălui ei Placide, ia în considerare dacă dorința mea insatiabila de a merge să trăiască în Rusia „râvnă fără cunoștință,“ sau este urmând voia lui Dumnezeu.

Curând am plecat și am locuit la Moscova timp de șaisprezece ani. Și când a venit acasă pentru a vizita mama mea, uneori, am venit la mănăstire în Solana - a fost cel mai aproape de casa unei mănăstiri ortodoxe. Părintele Plakid tocmai l-a deschis. Cu toate acestea, aceste deplasări am fost limitat, deoarece acesta a început deja în rădăcinile rusă și planificat să rămână acolo pentru viață. Dar atunci situația sa schimbat: sănătatea mamei mele sa deteriorat și am decis să mă întorc în Franța. Și simțind încă o dată că a fost abandonată de toate rușii, a mers direct la mănăstirea Solan. Și într-un fel m-am simțit imediat că acest loc va deveni o sursă de lumină într-o nouă etapă a vieții mele - într-o țară care nu mai există aproape nimic cu adevărat creștin și ortodox, „religia minoritate“ este a lui, ascunsă de ochii indiscreti, calea .

Ferma în mijlocul unei vile romane

Am fost instantaneu supus de liniștea și bunătatea călugărițelor. Prezența lor de lângă ei, atenția, fețele lor stralucitoare - toate acestea au devenit pentru mine indispensabile ca lumina farului pentru marinarul pierdut în ceață - Breton, este indispensabilă

Mănăstirea Pokrovsky este situată în sudul Franței, pe câmpurile de luptă ale catolicii cu Huguenots, nu departe de minunatul oraș Yuzes din departamentul Gar. Aceste locuri - un peisaj mediu, dar luminos - au păstrat ceva medieval: dealuri, livezi, podgorii, sate vechi care au urcat dealurile ...

Clădirea mănăstirii, pe care maicile le-a restaurat cu mâinile lor, este o casă rurală obișnuită, multe sunt în sudul Franței, unde chiar există un cuvânt special - "mas". Aceasta este oarecum o reminiscență a fermei noastre: o clădire cu pereți groși de piatră albă și un număr mare de extensii. Probabil mai devreme a existat o vila romana. Unele clădiri datează din secolul al XII-lea, altele - până în secolele XV-XIX, situație normală pentru fermele sudice din Franța. Specificul arhitecturii lor a rămas neatins în mănăstire. Și trebuie să spun că apariția lor este chiar o mănăstire. Construiți un templu plin acum planificat, iar actuala biserică se află într-una dintre camerele boltite ale clădirii vechi. De regulă, este plin de franceză, olandeză sau belgiană, unul dintre ei locuiește în apropiere, cineva este destul de departe. Există o frumusețe specială aici: strictă și ușoară în același timp. În curte există o loquat și diverse flori de sud, o mulțime de pisici sunt de mers pe jos, pereții camerelor sunt acoperite cu calcar, pe cap sunt tavane din lemn vechi, gresie sub picioare.

În mănăstirea Solan există astăzi aproximativ cincisprezece călugărițe din diferite țări. Superiorul mamei din Ipandia și sora lui Lazaria sunt ciprioți. Există surori din Brazilia, Portugalia și Estonia. Ca regulă, măicuțele comunică cu enoriașii după Liturghia duminicală - pentru ceai sau cafea. Ele sunt servite în camera de zi cu prăjituri făcute de enoriași. Apoi, cei care doresc să se alăture mesei monahale - trece în tăcere totală. În mănăstire - vinul, gemul și alte produse - sunt, de asemenea, ale tale. Și în librăria monahală - o selecție uriașă de literatură spirituală și ustensile bisericești. Părintele Plakid este rupt între două mănăstiri, adesea mărturisind acasă și purtând conversații regulate cu enoriașii pe teme religioase. Am fost imediat supus de liniștea și bunătatea călugărițelor, și mai ales de Mama Superiore. Prezența lor acolo, atenția lor, fețele lor strălucitoare - toate acestea au devenit pentru mine aceeași indispensabil ca lumina far indispensabil pentru cei pierduți în ceață marinarul-Breton.

Mai aproape de rădăcini

Călugării Athos au reușit să facă astfel ca germenii culturii mediteraneene tradiționale să poată să germineze în sol, care a fost odată un habitat natural al acestuia.

Ortodoxia

Liturghia în mănăstirea din Solan, ca și în mănăstirea Sf. Anthony cel Mare, sunt deservite de ritul grec, dar în limba franceză. În același timp, textele liturgice au fost traduse atât de scrupulos și au obținut o combinație atât de bună a limbii franceze cu cântecele bizantine tradiționale, încât serviciul pare a fi perfect organic. Adevărat, a fost ciudat pentru mine, la început, să aud toate acestea - am fost "crescut" în Biserica Rusă și obișnuit cu limba slavă a Bisericii. M-am simțit încurcată: păreau să mă smulgă din toată lumea rusă, care mi-a fost atît de dragă, și mi-a pus totul miercuri. La început, datorită combinației perfecte dintre cântările franceze și bizantine, m-am gândit chiar că înțeleg limba greacă. Apoi mi-am dat seama că înțeleg ... totul.

Lucrul este că am perceput textele din slavia Bisericii mai devreme decât în ​​limba rusă. Eram mai mult sau mai puțin clar numai cele mai importante rugăciuni zilnice - și aceasta depindea de cât de clar le-a spus preotul. Apoi m-am simțit ca și cum o persoană cu miopie a pus ochelari pentru prima dată în viața sa - și a deschis brusc lumea în jur.

Cel de-al doilea sentiment de slujire în Solana a fost realizarea faptului că eram - pe termen lung - nici măcar nedumerit, nu mă simt părăsit de toți rușii, ci, dimpotrivă, mi-am găsit patria. Am redescoperit Franța în jurul meu - cu peisajul său ascetic, ușor, aurit, cu mediul său obișnuit, cu țăranul puțin viu și cultura creștină.

Biblia este impregnat cu schițe ale vieții de zi cu zi a vinificatorilor, fermieri, fermieri, crescători de animale, care au locuit Marea Mediterană și au un mod de viață, nu pe mine aproape zece mii ani - până la diferitele revoluții ale ultimelor două secole nu au ajuns să declare că Dumnezeu este mort, iar oamenii au început să distrugă sistematic sau sa stramute tot ceea ce a fost legat de strămoșii lor care au trăit în zona cu credința lor și obiceiurile locale, ei merg la bisericile lor, la fel ca multe generații înainte de a le ...

Văd clar o relație profundă - nu numai spirituală, ci tangibilă - între sudul Franței, unde am crescut, și moștenirea greacă care a venit aici din Muntele Athos cu asceții săi. Aceasta explică probabil radianța pe care o radiază, comunicând cu ceilalți. În mănăstirile ruse din Franța, nu am simțit acest lucru, ele există oarecum desprinse de cultura locală. Dar în Solana a fost clar: trei francezi au decis să se întoarcă la rădăcinile lor - și pentru aceasta au întemeiat o mănăstire ortodoxă în țara lor. Deci, într-un anumit oraș luată, legătura Franței cu epoca primelor secole ale creștinismului a fost restabilită.

Francezii aveau noroc

Ortodoxia

Actul a trei călugări francezi m-au făcut să mă gândesc la ceea ce nu mi-a trecut niciodată în minte. M-am gândit toată viața mea că nu poți fi ortodox și că trăiești în Franța. Dimpotrivă, care lucrează în Rusia, mereu am încercat să se „rusificată“ și numai ocazional, a întreprins diferite încercări de lungime a se adapta sub Occident, dar apoi el a simțit că mă desparte de Biserică. Chiar și rugăciunea de dimineață și seara acasă, eu încă mai citit în Biserică, deși rugăciunea înainte de comuniune pronunțând franceză - altfel aș recitești pur și simplu texte foarte lungi, fără a le înțelege, și jumătate din ea ... Dar, o dată în Solana, am dat seama că am putut din cadrul Ortodoxiei pentru a găsi doar rădăcinile lor franceze.

În tinerețe, când am auzit vorbesc despre parohia ortodoxă din Franța, care sunt francezii, sau faptul că francezii încearcă să se întoarcă la rădăcinile sale creștine, am luat o poziție de simpatie și suspiciune în același timp: aceste încercări mi se părea patetic și artificiale - o caricatură a limbii ruse Ortodoxia, la care am aparținut. Mi se părea că francezii ar trebui să fie normal să trăiască în Rusia, pentru că patria lor - acest lucru a fost mult timp ceva anormal, eu spun doar, doar din acest motiv și a decis să plece. Dar acum văd că Ortodoxia franceză, inspirată de călugării Athos, este cu adevărat viu. Nu există o picătură de falsă în ea. Aici comunitatea ortodoxă a fost creată în mod scrupulos și organic. Mănăstirea parcă aprins - atât de mult, astfel încât oamenii se înghesuie aici în masă, chiar și peisajul din jurul pare reînnoiți, sfințit. Ce poate fi mai trist decât un peisaj magnific local dacă este complet lipsit de prezența Duhului Sfânt? Dar în jurul lui Solana, suflarea Duhului Sfânt este simțită chiar în vânt. Ca și în satul rus - în jurul valorii de cinci strălucind pe orizontul domes.

Servicii ortodoxe în franceză permite turiștilor și franceză, ne-am oprit să cumpere vin și se uită în biserică de dragul de curiozitate, pentru a înțelege semnificația rugăciunii de sondare acolo. În același timp, nu sa adăugat nici o inovație dubioasă serviciului. Au restaurat unele vechi obiceiuri locale, dar nu sunt întâmplătoare, dar foarte atent, astfel încât în ​​timpul serviciului pe care sunt destul de șocante, ca și în cazul în care modul în care aceasta a fost întotdeauna. În cele din urmă, acest lucru explică, de asemenea, atenția asupra arhitecturii locale - un apel la tradiția bizantină în arhitectura greacă și sârbă. Aceasta este perfect combinată cu peisajele din Franța și bisericile, construite în stil romanic. Pe scurt, atunci când călugării de la Athos absorbit spiritul, a decis să insufle asupra germenilor franceze de sol Bizanț bizantină și atașați la cultura locală, au făcut, astfel că Ortodoxia nu a suferit o iotă, dar francezii simțit brusc biserica acasă.

Ortodocșii francezi abordează foarte serios credința lor și citesc foarte mult. Comportamentul lor în biserică, pe de o parte, este mai restrâns, iar pe de altă parte - mai liber. În mănăstirea Solan din biserică există scaune, oameni care adesea stau pe ele în timpul slujbei, tinerii se așează pe podea când ascultă predica de la părintele Plakida. Oamenii sunt îmbrăcați în mod corespunzător și modest, dar nu există norme obligatorii de apariție aici și nimeni nu va face vreodată vreun comentariu nimănui.

Bineînțeles, cred că francezul, cred eu, în biserica ortodoxă nu este deloc ușor - în special față de cei pentru care Ortodoxia este o credință tradițională. Aici pot spune asta. Francezii erau foarte norocoși: ei au adoptat din Rusia, Grecia și alte țări ortodoxe stoarcerea celui mai esențial lucru în creștinismul de răsărit, "selecția" tuturor celor mai bune lucrări ale părinților sfinte și ale gânditorilor religioși. Icoane scrise în stilul iconografic clasic. Cântărirea monahală - nu este răsfățată de trilogiile unei iubiri de dragoste. Iconostasul este făcut din lemn simplu, vopsit cu vopsea pe bază de ulei, fără bombastic baroc și ochiul tăiat de aur - moda introdusă de Catherine al II-lea. Estetica Franței, unde iubește nemernicia, este combinată cu spiritul de constrângere și nemernică a primelor secole ale creștinismului fără probleme. Asta este ceea ce este - "Maiestatea sa este simplitate."

Ortodoxia

Arhitectura locală - tradiție în arhitectura greacă și sârbă - este perfect combinată cu peisajele Franței

Unele clădiri datează de-a lungul secolului al XII-lea, altele - până în secolele XV-XIX, situație normală pentru fermele sudice din Franța. Specificul arhitecturii lor a rămas neatins în mănăstire. Și trebuie să spun că aspectul lor este destul de monastic

Ortodoxia

Oamenii din biserică sunt îmbrăcați în mod corect și modest, dar nu există norme obligatorii de apariție aici și nimeni nu va face vreodată vreun comentariu nimănui. În fotografie - Părinte Placid cu enoriașii

Traducerea lui Constantine Maccana

Reamintim cititorilor că direct prin intermediul site-ului nostru, puteți: într-un minut sau două să vă abonați la articolele de hârtie ale revistei și să vă ajutați, de asemenea, la abonamentele la oamenii săraci din "Foma" sau să sprijiniți alte întreprinderi.

Suntem recunoscători tuturor cărților și prietenilor noștri de rugăciune!