Plan x

Capitolul 1, în care călătorii se luptă cu curentul și așteaptă o întâlnire cu ursul.

Cu un inel de pe punte, un lanț cade, în spatele acestuia se află o ancoră ancorată ancorată. Nava începe să tragă curentul. Am aruncat volanul spre dreapta, l-am ridicat, iar în final ne îndreptam spre nord.

Suntem un catamaran de navigație "Elefant de mare" și patru membri ai echipajului său. În cele din urmă - pentru că în Krasnoyarsk, unde a început expediția "Jumătate țară sub navigație", a trebuit să petrecem mai mult de o săptămână.

Plan x

O barcă cu vâsle, care urmează să treacă printr-un traseu de 6000 km lungime spre Arhangelsk, este pliabilă. În orașul de pe malurile Yenisei, a ajuns ca o companie de transport sub forma a 12 metri cubi de țevi de oțel, răsucite în pachete strânse de baloane gonflabile și alte mii de lucruri mai mici. Este surprinzător faptul că doar șahul nu poate supraviețui tuturor celor care sunt capabili să sufere în timpul transportului elementelor critice ale navei.

Când echipa noastră a sosit la Krasnoyarsk cu o săptămână înainte de începerea jocului, se părea că în această perioadă puteți să prindeți nu numai lansarea unui catamaran, dar și să petreceți 2-3 zile pentru o mâncare plăcută. Cele cinci perioade anterioare, când "Sea Elephant" au intrat în habitatul natural, adunarea sa a avut o zi, maxim două. Dar înainte de această rută toată lumea a fost îmbrățișată de perfectionismul tehnic. Pentru fiecare piuliță - elementul de fixare a firului, fiecare element potențial periculos pentru baloanele gonflabile - în protectorul țesăturii bărcii. În cea de-a treia zi a "standului", când rezultatul muncii grele a fost doar cadrul asamblat, a fost necesar să ne gândim - poate că mai devreme nu am colectat cu suficientă atenție nava?

Traseul a ieșit numai a doua zi. Mândru să părăsească orașul sub pânză nu era posibil - peste râu, pe lângă căldura obositoare, era calm. Prin urmare, jumătate din resturile unei brize ușoare, o țesătură nobilă trebuia înlocuită cu un motor cinic. Iluziile pe care pasajele lungi de navigație vor permite navigarea pe distanțe lungi la faza râului nu s-au hrănit. Prin urmare, la bord au fost încărcate 274 de litri de combustibil, care, împreună cu cutiile din cabină cu gazul primului în cabină, au creat impresia completă de înot pe un butoi de pulbere.

După două nopți înainte de început, când o cafea tare se lupta în organism cu somn, nu am fost de mult timp. Mă uit cu mâna împreună cu leul fluviului la căpitan și du-te la cabină să doarmă. Avem un căpitan certificat. Drepturile îi permit să gestioneze navele cu o zonă de navigație de până la 90 de metri pătrați. Avem doar 24 de ani, iar acestea sunt prabusite.

Plan x

Vlad crede că motorul poate. Eu cu optimismul ei nu sunt de acord și deja încep să mă uit la pungi cu costume de mână, suspectând exerciții fizice rapide cu privire la tragerea manuală a navei din capcană. Cresterea cifrei de afaceri, "Elefantul marii" a facut din nou curentul si, in final, pietrele de sub usa se schimba de pe locurile lor. Desigur, mișcarea nu începe cu partea de jos, dar suntem deasupra ei, dar senzația de a privi apa care se mișcă repede este exact opusul. Motorul roaring în centimetri ne trage în apa calmă. Se pare că doar un pic mai mult și să izbucnească. Dar curentul este inexorabil și 200 de minute înainte ca trecerea navei de salvare să dureze 10 minute de experiență, să se privească intens în partea de jos și apa fiartă în spatele pupei. - Nu, Andrei. În prima zi a călătoriei, pentru a lupta pentru supraviețuirea navei - acesta este un Moveton ", spune Vlad căpitanului, expirând. El este de acord și promite să nu mai aleagă "căile mai scurte". În plus, tânărul cuplu Yenisei cu motorul ne duce la nord cu o viteză care depășește valoarea calculată o dată și jumătate - 16 km / h.

Un catamaran inteligent, colorat cu autocolante care ne-au ajutat în pregătirea companiilor, atrage atenția. De la țărm în direcția noastră, "Kazanka" sa grăbit cu pescarii la bord. Nu prea bărbați treji au fost interesați de navă, de ruta și, la sfârșitul întâlnirii, au încercat să tragă țigări. Această bunătate nu era la bord - toți membrii echipajului de fumat au decis să lase un obicei rău pentru siguranța la incendiu. Pescarii îndurerați l-au adăpostit, freind balonul drept al "Elefantului de mare" cu partea laterală. Sa dovedit, dar ar fi ridicol să se scufunde chiar în prima zi a expediției, din cauza bătătorului străpuns de Kazanka.

La apus a trecut Zheleznogorsk - orașul unei plante strategice și perimetru triplu în jurul acestuia. Au fluturat mâinile spre ferestrele întunecate ale turnurilor de observare și au stat în noaptea în aval. Doar în caz - pe malul opus. Vlad era deja pe fugă pentru a termina montarea sistemului electric al navei, dar deja făcut suficient pentru a lumina o lumină întunecată în jurul valorii de catargul. Acum este ordine, toate de reguli.

Dimineața, echipajul la trezit pe Artyom. În lume, el este un fierar și un alpinist industrial, iar pe Elefantul de mare este șeful pe frânghii, cutii și cutii. Uneori mi se pare că un obiect care nu se potrivește în cazul său oferă o durere fizică. Luând ukulele ondulat, Artem a introdus introducerea de la Electric Wizard. Modificările ex-condiționate au ajuns pentru o melodie familiară, iar după cinci minute mișcarea în aval a fost reluată.

Plan x

Prima jumătate a zilei a fost marcată de două întâlniri. Primul - cu nava de marfă uscată asociată. Înainte de aceasta, am întâlnit numai navele viitoare, nu a fost dificil de dispersat. Aici, pentru a evita inconvenientele greutății, micul "Elefant de mare" a trebuit să părăsească cursul pe bulevard spre mal. A fost acolo cea de-a doua întâlnire a avut loc - cu o pasăre de pradă. Ornitologii nu se aflau la bord, deci pasărea era presupus identificată ca un șoim. El a înconjurat marginea apei, căutând prada, dar la vederea catamaranului a schimbat vectorul mișcării și a zburat în partea noastră. Echipajul a înghețat cu camerele, așteptând ca pasărea să stea pe catarg. Dar, din nou, nu. "Din nou" - pentru că chiar și în Krasnoyarsk am văzut o grămadă de animale care nu au putut fi capturate. Pe timp de noapte, bufnițele au zburat peste "stocuri", albia fiind traversată de muskraturi.

La cină, căpitanul sa distins, care sa angajat să gătească cartofi. Am amestecat-o, dintr-un motiv oarecare, cu o lingură, a distras atenția și tacâmurile de-a lungul traiectoriei balistice s-au dus peste bord. "Lingura mea este lingura ta de acum înainte", asta-i tot ce mi-a spus.

Yenisei, aparent, a luat acest ritual pe cont propriu și a adus valuri în valuri trecătoare - după o jumătate de oră până în fața catamaranei, a fost lovită o cutie de tablă de bere. Nici măcar în trecut!

Apa de gheață, din care apare, contrastează brusc cu temperatura aerului. În Krasnoyarsk a fost extrem de fierbinte, dar acum chiar și apropierea râului nu ma salvat. Cu arderea a decis să lupte în două moduri: mai repede pentru a merge la nord și tăiere mai scurtă. Parul extra a fost tăiat cu aceleași foarfece pe care le-au tăiat cu două zile în urmă. Tunsorile s-au dovedit a fi strâmbe și cu mirosul de suport adeziv al aceluiași scotch.

Discuția întrerupă grindina difuzorului: "Fii atent!". Se pare că suntem avertizați de un remorcher stând lângă țărm. Dar despre ce? Ne uităm în navigator și înțelegem - pragul de la Kazachinsky este înainte. Sincer, mi-a fost teamă de locul ăsta. Cum se va comporta catamaranul supraîncărcat în apă clocotită cu un pasaj în formă de S, unde să schimbați vectorul de mișcare și să reacționați instantaneu?

O navă se apropia de prag. Puternic, o dată merge singur, fără o melodie "Yenisei" - un remorcher special care se mișcă de-a lungul unui cablu așezat de-a lungul fundului. În spatele pupei spumă înălțimea de două metri, iar zgomotul loviturilor lovite de pietre purta câteva kilometri.

În cele din urmă cursul este liber și Elefantul de mare intră în cazanul fierbinte al pragului. Valurile se prăbușesc în lateral, încercând să pună catamaranul pe lateral, dar motorul ajută din nou, împingând cu siguranță nava în aval. "Diavolul nu este atât de groaznic cât este pictat", mi-am dat seama, după trecerea osiei, doar o treime din prag. A devenit clar faptul că gestionarea "Sea Elephant" nu a pierdut și, prin urmare, modul rămas va trece fără excese.

Plan x

A doua zi m-am sculat în primul rând, mi-am scos ancorele și, fără a opri luminile de pe catarg, mi-a început să se miște. Deasupra oglinzii din Yenisey stăteau cetele, de-a lungul timpului sfâșiate de urletul motoarelor "Kazanok". În paralel cu noi, pescarii din satul vecin Kazachinskoye s-au repezit în dimineața de dimineață.

Pe mutilarea motorului Vlad a ieșit - pentru a-și inspecta secția. În timp ce se afla pe volan, am decis să mă încălzesc și am găsit o jena echitabilă. Noul cămașă termică, cumpărată și despachetată înaintea începerii, sa dovedit a fi femeie. Să-mi pui obrazul acum câteva luni în pantaloni strâmți cu dungi roz. Dar, pe de altă parte, poziția mea nu este cea mai ridicolă. Conducătorul nostru, care a luat cu el o grămadă de fire, tuburi termocontractibile, șaibe și șuruburi, a constatat că uitase toate șosetele la domiciliu.

Cu haine de la început nu a fost deloc întrebat deloc. După ce a fost ispitit de căldura din Krasnoyarsk, toate salopetele arctice, pulovere și jachetele căptușite cu căldură au fost aruncate peste băile de pe bază de plante și stropite cu alimente pe partea de sus. Obținerea lor acum este o sarcină dificilă și lungă. Și în ceasurile de dimineață și de seară se observă o frig. Trebuie să schimbăm hainele la îndemână.

Dar nicăieri și fără veste bună - în cele din urmă a prins modul optim al motorului. Optimă și viteză - 13 km / h, iar debitul - aproximativ 1 l / h. Vasele încă se pun ocazional. Nu există vânt, iar acest lucru a adus noi probleme. De undeva în mijlocul turmelor Yenisei, au fost descoperite muștele și alte molii, agățându-se de un catamaran și care nu se odihneau pe un ceas. Insectele au depășit în dimensiunile cunoscute de noi în partea europeană a Rusiei de 2-3 ori și au zgomotos disperat.

Plan x

După ce a cedat influenței reasigurătorului Vlad, am mers la Lesosibirsk pentru benzină. Rezervele și așa ar fi de ajuns pentru următorii 1500 de kilometri, dar încă 30 de litri de combustibil prețios în nord nu sunt necesare pentru a le numi. Orașul a avut norocul să se îndrepte spre plaja orașului, unde catamaranul a provocat imediat o furie și chiar a trebuit să conducă copiii într-un tur al punților. Împreună cu benzina am vrut să cumpăr pâine proaspătă, dar în magazinul cel mai apropiat de benzinărie am fost opriți - numai țigări și băuturi erau în vânzare.

Yenisei sa răspândit din ce în ce mai mult. La bord, au început discuțiile despre ceea ce ar putea și nu ar trebui să fie atât de strict să adere la pasajul navei și să meargă de la o geamă la alta. A fost o tentație de a "tăia colțuri" pe curbele curentului. Pentru a scăpa de iluzii a fost posibil deja noaptea. Peste cina, cântecele și discuțiile despre traseu se întunecă. Am rămas cu capacul de pe ceas, determinat să se miște toată noaptea. Incidentul naval înregistrat în jurnalul de bord a avut loc la două ore după miezul nopții.

Când vă mutați mult pe o mașină, că pe o barcă cu un motor, la un moment dat fuzionați cu vehiculul dvs. într-o singură unitate, senzație acută la fiecare curbă a drumului sau scufundări în funcționarea stabilă a motorului. Așa sa întâmplat de data asta. După ce mi-am tăiat în mijlocul canalului, brusc mi sa părut că viteza a căzut, iar vibrațiile nefamiliare din motor au fost transmise la volan. Simultan cu nasul a venit strigătul lui Andrei: "Alge la rata!". Era prea târziu pentru a încetini. Am fost transportați în păduri de vegetație de fund, situate confortabil pe apa puțin adâncă, la 100 de metri de cel mai apropiat țărm. Ei au ales pentru mult timp, în fiecare clipă curățând șurubul din verdeață și caută un felinar în terciul de legume.

Dimineața, Artyom nu-și număra cuțitul. Cu oboseala a mers la culcare chiar în pantalonii de lucru, la care a strâns maneta, iar în zorii zilei le-a găsit goale. Întorcând catamaranul cu capul în jos și scuturând zeci de saci preferați, nu a găsit cuțitul undeva, ci chiar sub sacul de dormit. Este uimitor faptul că cea mai ascuțită lamă nu a tăiat nimic din costum. Auzind astfel de știri, Vlad, care a dormit noaptea trecută într-un loc periculos, a înecat imediat săpunul.

Succesiunea evenimentelor a determinat tonul zilei. Toate mâinile libere de ceasuri au găsit aplicații în aranjarea vieții cotidiene la bord. Sub un nou săpun, Artem a lipit un plic de țesut de vapor. În lupta împotriva condensului în cabină, Vlad a construit ventilație forțată. Acesta a fost cheltuit pe două racitoare de computer instalate pe admisie și alimentate de o rețea de 12-volți la bord. Andrew a lipit pe clemele de cort pentru vâsle și bagru. Mi-am luat responsabilitatea și am atașat atașamentele pentru pescuit.

Pentru necazuri nu au observat cum a fost atașată următoarea "Kazanka" pe partea portului catamaranului. Călărețul ei a întrebat dacă ne-au arătat la televizor. Imediat mi-am amintit povestea postului de televiziune din Krasnoyarsk, unde nava noastră era numită "pluta", și din anumite motive eram căpitan. Încă o dată, râzând la compatibilitatea cuvintelor "căpitanul plutei", am răspuns afirmativ oaspeților noștri. Imediat a fost oferit ajutor, pe care am refuzat politicos. Este frumos să întâlniți astfel de oameni!

Plan x

Am plecat pe țărm până la râul de mică adâncime. Am avut propriul meu interes aici - am visat să prind o grayling, o biban, sau, în cel mai rău caz, un stiuc. Înainte de acest pescuit nu a fost întrebat: am încercat să aruncăm momeala de lingură la pupa catamaranului, dar viteza era prea mare și au fost ridicați la suprafață. Sa dovedit că pescuitul cu drepturi depline sa petrecut abia în a cincea zi a expediției. Dar două ore de momeli de scăldat, vrăjitori și chiar mai multe momeli vicioase nu au reușit. M-am liniștit de gândul că peștele era plin de insecte care se înfipseau peste suprafața apei.

În timp ce mă rătăceam cu o tijă rotativă, Andrei cu o cameră de luat vederi și Artem încercă să examineze boabele de aur în apă transparentă, Vlad schimba șurubul cu motorul pe marfă. El a fost luat în rezervă, deoarece pe exerciții cu încărcare incompletă a fost mai puțin eficace decât cel obișnuit. Dar, cu sute de litri de benzină și pungi de provizii la bord, șurubul cu lame largi-brusture a început brusc să se joace cu culori noi. Dacă o zi înainte de viteza catamaranului a fost de 13 km / h la o viteză de 7 km / h, acum viteza a crescut cu 0,5 km / h, reducând curentul la 5 km / h.

Viața de pe catamaran a intrat într-un ritm măsurat. M-am trezit devreme - la 7-8 dimineața și am început să mă mișc. O oră mai târziu, trezită de mârâitul secerătorului său, se ridică și se duce să verifice motorul Vlad. Până în 10-11, Andrey și Artyom se trezesc și pregătesc micul dejun. Căpitanul citește cu voce tare "Fram" în marea polare ca pregătire pentru scena marii "despre aventurile arctice ale lui Fridtjof Nansen. Seara, traficul care se apropie se intensifică. Vom trece la navele care trec, semnalează ca răspuns.

Dimineața am trecut prin satul Bor. Pe harta de lângă el a marcat un radar uriaș abandonat (stația de radare) care avertizează asupra unui atac cu rachetă - moștenirea sovietică. Locuitorii locali ne-au dezamăgit - de la stație erau "coarne și picioare", toate tăiate la metal. Dar, în timpul parcării, am reușit în cele din urmă să scot bancul în pescuit - am prins o cotă de 400 g. El a apărat cu bucurie un ceas de aproape 7 ore pe volan și a mers să doarmă cu un sentiment de împlinire.

Dar, aparent, somnul unei zile puternice nu mă amenință. M-am trezit de la pitching-ul și strigătele de "Valuri ca pe Ladoga!". Dincolo de cabinele de ferestre fluieră unelte, spumă creasta valurilor și râdeau din apă, motorul. Mergem pe mal cu decizia căpitanului. Ne ducem la timp, nu avem de ce să ne grăbim, să ieșim sub vântul înfricoșător.

Pe pământ se așteaptă o surpriză - urmele de urs chiar în fața locului de ancorare. După 100 de metri - încă o dată, de data aceasta se împerechează. Arată ca un urs cu un pui de urs. Stați așa și priviți cu atenție spre pădure. "Taiga este legea, ursul este procurorul", își amintește Artyom.