Alpinistii din capitala nordica

Victor Markelov este un inginer,
MS URSS privind alpinismul și alpinismul.

"În perioada sovietică, au existat multe moduri relativ echitabile de a folosi ideologia comunistă în beneficiul alpinismului. Unul dintre maeștrii virtuozici ai acestui caz a fost proprietarul tuturor titlurilor sportive și titlurilor sportive Valentin Mihailovici Bozhukov. De la începuturile civilizației oamenilor angajate în ceea ce se numește acum alpinism industrial, dar nu este încurajat întotdeauna și susținute de către autorități. Un Bozhukovu a reușit să străpungă și să aducă acasă la cel mai înalt partid și de Komsomol idee frumoasă - crearea unor echipe specializate de alpiniști instalatorilor pentru a lucra la marile proiecte de construcție ale comunismului. sportivi puternice au fost chemați pentru a efectua fapte de muncă, de a decide, prin competențele sale de producție și de problemele tehnice de dificultate incredibil, bine meritată bani pentru a cheltui pe expediții sportive la noi zone miniere. Și toate acestea - sub steagul roșu și patronajul Comitetului Central al Komsomolului.

Ideea a fost strălucit realizat în 1971, când grupul combinat „Petrel“ și Nurekgesstroya realizat cu succes de mare altitudine de muncă Nurek - fixat pe partea de o bucată mare de piatră, iar apoi a pus o echipă pe campionatul URSS în alpinism. Echipa sub conducerea Shramko, care a inclus V. Bozhuk V. Vanin și Leningrad V. Markelov, G. Gavrilov și Mihail Petrov, a luat o nouă rută pe NV peretelui Yagnob și a avut loc prima într-o clasă tehnică. Bozhuk Vanin și a început în același an, de asemenea, campioni în clasa Traverse și Markelov și Gavrilov a avut primul loc în URSS pe catarare de campionat. Apoi, acest succes a fost repetat de mai multe ori, iar la mijlocul anilor optzeci, schema de organizare a acestor detașamente a fost bine dezvoltată. "

Despre zidul lui Yagnob acum, probabil, știe orice. Și cîte itinerarii - cinci, șase! Poate că numai frumusețea legendară Ushba poate concura cu ea. Într-un cuvânt, Yagnob este Yagnob.

Și apoi, pentru noi, tineri și cu intenție, a fost o mare oportunitate de a ne dovedi. Împingeți capacitatea acumulată spre exterior, treceți primul în cel mai complex perete.

Ni sa spus adesea: "Sunteți un alpinist, nu aveți pregătirea noastră psihologică, nu puteți trece prin perete". Dar ei spun că este meritat alpiniști nu au știut că un astfel de zid în Crimeea, am luat câteva ore, acest argument (desigur, era o prostie) se taraste fără asigurare Fir cu plumb Crucii și că de mult ruinat reputația lui în Dombai și Uzunkol ascensiune rapidă.

Acum este timpul să urce, să organizeze „școală“ în cazul în care trebuie să urce fără asigurare ca cu asigurare, du-te la campionate sunt obligatorii rute de gheață, care sunt chiar ateliere de lucru pentru puncte nu este adepți. Da, ce să spun, acum pe un vârf al comunismului, alergat cu bastoane de schi, doar fără schiuri.

Acum totul este posibil, dar apoi a fost necesar să se realizeze ceea ce se poate face acum. Și bineînțeles, a fost bine, rău, că vânătăile și loviturile din acel moment se simt câteodată. Timpul este inexorabil, și progresul. Am trecut zidul în trei zile, grupul care ne-a urmat a trecut prin el timp de nouă zile, iar acum ei merg pentru o zi. Cineva singur, poate, va trece timp de patru ore în viitor, când nu va fi lipsă de cârlige. Într-un cuvânt, trecerea la acest zid va dura mult timp.

După prima ascensiune către Yagnob în 1971, am venit acolo de mai multe ori și de fiecare dată frumusețea unică a traseelor ​​de rocă ne-a atras spre noi ziduri. Deosebit de interesante, din punctul de vedere al vicisitudinilor destinului, au fost două ascensiuni pe același traseu de-a lungul peretelui de sud-vest. Prima dată când am trecut-o la campionatul Central "Burevestnik" în 1974 și am câștigat medalii de aur. A trecut cu una peste noapte și că cel mai interesant este de la început până la sfârșit în galoși. A fost foarte bine să mergi în galoșe, dar să coborâți - pe alunița, cu rucsaci! Cuvintele nu o descriu, ar trebui încercate.

A doua oară ma invitat să plec, după cum sa dovedit mai târziu pe aceeași rută, Shura Lipchinsky. La început nu am vrut, dar am fost de acord cu condiția că vom trece într-o nouă companie, ca și mai înainte cu o noapte de cazare. Am reușit să trecem cu o noapte, dar, adevărat, am reușit să luăm o noapte rece pe coborâre pe o peluză frumoasă, așa cum sa dovedit a fi dimineața. Acest episod a fost amintit ca fiind curios, dar celălalt a lăsat o impresie diferită.

Cu o sută de metri înainte de ieșirea de pe creastă, trebuia să plec mai întâi. Am învățat traseul din 1974 și am amintit că undeva pe aici un tur de control, pe care l-am făcut - o cutie de caviar roșu atârnată de perete cu un șurub. Îmi găsesc borcanul și vreau să-mi iau nota. Există o notă, dar nu a noastră, ci a altcuiva și se spune că ei merg mai întâi pe zidul Yagnob la campionatul din 1977 al URSS. Poate că nu aveau un borcan? Sau poate erau din sticlă și foarte grele, pentru că au mers foarte mult timp - șase zile, dar au devenit încă campioni ai URSS. Și noi, apropo, am devenit campioni ai "Burevestnikului" din nou. Deci, pe o singură cale, Yagnob a câștigat trei medalii de aur!

Și cum a fost prima dvs. urcare pe perete ...?

1971. Privind prin impresiile din vara trecută, de fiecare dată când mă întorc involuntar la urcarea pe peretele Yagnob. Acesta era acest zid care umplea tot ceea ce fusese înainte. De câteva ori am vrut să construiesc toate cele mai grele zone cucerite și să le compar. Cu toate acestea, dificultățile chiar și în primul trimestru al zidului acoperă totul.

Suntem în legătură cu el prin lucrarea generală din Nurek. În timp ce pasagerii zboară alpiniști și participanți la adunare: Bozhukov V. Shramko G. Danilov V. Lavrusin V. Markelov V. Pe fiecare dintre o pereche de camere și notebook-uri. Direcționează acțiunile viitorului șef de ascensiune al elicopterului, un mare fan Mountain Mountains - Gene Shramko. Acest lucru a observat neobservat de masa de alpiniști, în mod independent visându-i pe Dream și pe Yagnob.

Mai întâi vom zbura spre Yagnob - este mai aproape de Dushanbe, iar vremea din această zonă se va deteriora mai devreme. Cu o zi înainte de vremea rea ​​- toate vârfurile sunt acoperite de zăpadă. Imaginea este maiestuoasă și mai formidabilă.

Ne bucurăm de zăpadă ca niciodată. Astăzi, el va da ocazia să determine partea cea mai dificilă a peretelui și să facă, în final, alegerea unui adversar.

Mergem până la Yagnob. Toți s-au grabit la ferestrele. Aparatele foto fac clic. Turn. Nimic nu a avut timp să ia în considerare, dar prima impresie este deja acolo. Colosală în dimensiune, matricea strălucește strălucitor cu zăpadă proaspătă și doar într-un singur loc nu există zăpadă - în centrul peretelui orientat spre vest. Suspiciunea că zăpada de acolo sa topit. Ne uităm cu grijă - linia de zăpadă căzută se află sub baza zidului. Poate că este verticală. Fell în jurul peretelui. Matricea este colosală. Lungimea este de șase kilometri, iar peste tot - zidul de pe roca neagră, aflată la nord-vest de gheața de zăpadă stâncoasă.

Am observat un loc pentru tabără și un loc de aterizare cu elicoptere. S-au așezat. Ei s-au uitat în jur și au zburat mai departe spre Vis. De-a lungul drumului, au apărut litigii asupra întinderii verticale a peretelui, care la examinare mai aprofundată sa dovedit a fi roșie cu pete negre. Valery Lavrushin a dat 600 de metri, Gene Shramko a susținut că nu mai puțin de 800 de metri, dar, de asemenea, îndoială. Linia de vest a plumbului părea foarte mică în comparație cu întregul masiv.

Eram îngrijorat de un microrelief. Pot să urc sau trebuie să mă blochez? Zidul părea neted, ca și cum lustruit.

Iată visul. Gena s-a grabit la gaura de intrare, și noi. Dar ce este asta?

Sub noi, există un vârf, punctat cu crestături, coloizi și regimente înclinate. Nu am crezut. Iar Gena era înghesuită într-un colț și nu mai arăta, impresia lui Yagnob era atât de mare.

Fell în vis. Am filmat și am revenit în Dushanbe. În seara de la Sai-Piho am hotărât în ​​unanimitate că ne urcăm pe Yagnob. Apoi a început: avem nevoie de platforme, scări, șuruburi, hamace, vibrații - tot ceea ce nu avem.

Au trecut 27 de zile. Ne-am terminat munca în Nurek. Platformele, setul de șuruburi, scara, hamacurile au ajuns la dinți. Valya Bozhukov a arătat o astfel de promptitudine în armamentul nostru că am avut fotografii ale întregului zid pe secțiuni.

După 50 de minute de mers pe jos de la tabăra de bază, ajungem la frunțile "berbecului", care duc la baza peretelui. Am luat doar o frânghie de 40 de metri și mai multe cârlige. Am decis să urcăm "frunzele de carne de oaie" și să mergem sub baza. Shramko îmbrăcat, legat, ia cârligele și urcă. Înainte de a putea scăpa de zăpadă, coarda sa terminat. Acest lucru ne-a derutat. Prin urmare, scara este oarecum diferită. Au lăsat casca pe capătul superior al frânghiei ca o notă notabilă și s-au dus în tabără. Acum am reușit să determinăm aproximativ înălțimea peretelui. După o lungă căutare în țeavă shestidesyatikratnuyu am găsit funia, și acolo sa dovedit că zăpada de pe talus la baza peretelui aproximativ o sută de metri, iar înălțimea pereților noastre nu sunt 600 sau 800, și mai mult de 1.000 de metri, aproximativ 1100 de metri.

Alpinistii din capitala nordica
Noi, împreună cu Gena Gavrilov, învățăm să mergem într-o vibrație. Trebuie să cucerească zidul. Cu toate acestea, în cinci zile, vibrația nu a fost frecată, iar cățăratul în ea sa dovedit a fi diferit din punct de vedere calitativ. În acest stadiu al antrenamentului nu este sigur - în momentul cel mai inoportun, piciorul a alunecat de pe cârlig.

Ne-am apropiat de "frunțile berbecului", ne-am îmbrăcat și ne-am dus pe frânghie lăsată cu o zi înainte. Vibram păstrează rău, alunecă. Situația este critică. Trebuie să urcăm în galoșele noastre testate. Schimbăm hainele. Punem vibramul pe cârlig și înainte, în necunoscut. Înainte de a începe zidul, mergem încă 200 de metri și ne-am gândit că erau aproximativ 100 de metri. Aceasta este scara!

Începutul rutei. Ne așezăm pe iarbă. Îmi îmbrac întregul set de "fier". Vreau să organizez o asigurare fiabilă pe primul cârlig, dar nu există unde să-l ciocnești. Jumper. Rasa este soft-dolomită, ca și în Crimeea. Ucid cârligul. Verific - este eliminat fără prea mult efort. Repet totul din nou - același rezultat. Va trebui să urc pe "snot" la prima fisură. Gene asigură prin rampă. Sunt alpinist. Overhead, totul este agățat. Eu conduc un cârlig de gheață într-o fisură umedă, alunecoasă - există asigurare. Și apoi - mai rău. Pentru o fisură să nu luați - alunecos, iar peretele din stânga cu aproape nici un cârlig. Priviți atent. El a planificat o cale de a trece imediat, fără să-și piardă puterea, la locul în care crackul se duce în șemineu. Mă urc fără cârlige. Picioarele pe frecare, pentru mâinile unui cârlig numai pe prima falangă, care seamănă cu un platou gri "cu mere" de pe Krestovaya din Crimeea, este mai dificil. Spun numai: "Atentios". Știe ce înseamnă asta.

În cele din urmă, sa urcat în șemineu. Scoase un cârlig - oftă mai liber. Acum trebuie să luăm o coroană de plută. A avertizat-o pe Gena.

Dacă există "mânere" - puteți lua orice cornișor de alpinism. Un alt efort, și eu sunt în colțul interior. Au trecut patruzeci de metri. Gena vine și încearcă să afle cum am urcat acolo. "M-am târât prin," spun, și nu vreau să-mi amintesc cum am urcat.

A doua zi, Shramko ne-a alăturat. Urcăm mai sus. Stâncile puternice monolitice dau plăcere, este bine să lupți cu un astfel de rival. Depășim colțul interior umed și alunecos. Chiar a trebuit să ciocnesc un șurub. În cele din urmă, ne-am apropiat de unul dintre locurile "cheie". Este un colț interior stânga spre stânga în sus. Acolo a trebuit să merg și să lucrez cu "smithy". Și vârful lui este încă urcat. Și apoi o nouă problemă - trebuie să treci o trecere de aproximativ cincisprezece metri, nu e nicăieri să atârni un cârlig, iar raftul este îngust. La sfârșitul anului este un șemineu de economisire. Am răbdare și am grijă să mă echilibrez. Am ajuns la șemineu și am lovit cârligul. E în regulă. În cele din urmă am venit la cornișul nostru. Funcțiile s-au terminat. Au rămas doar probleme. Shlymburit sau urca? Acesta este cel mai obscur loc al traseului de procesare.

A doua zi, după pregătirea șuruburilor, Shramko și Petrov au trecut toată cornișorul de-a lungul fanteziei, care se rostogolea practic, prin alpinism. Deși decalajul se ridica la aproximativ șase metri la o lungime de treizeci de metri. Deci, procesarea a fost terminată. Facem calcule finale în conformitate cu planul de ascensiune, tragem din setul de fotografii presupusul mod suplimentar, colectăm încărcătura.

Plecăm în două grupuri:

Ne apropiem noaptea și scăpăm echipamentele în exces. Acum suntem lăsați la noi înșine. Comunicarea cu tabăra - rachete și voce, cu toate acestea, cuvintele nu pot fi dezasamblate. Dar avem o noutate - un vânturar - un parașute. Un parașuhon portocaliu este aruncat-parașută cu o notă, este luat - conexiunea este stabilită. Pentru a utiliza, din fericire, în acest fel nu a trebuit să, această conexiune a fost de urgență.

Conform planului de azi, trebuie să ajungem la o marcă de 3.500 de metri. Lucrarea a început. Au ocupat fiecare loc: Shramko, Gavrilov lucrează în felul acesta; Vanin, Bozhukov, Petrov scoate rucsacurile; Markelov - ei se pregătesc, bătând cârligele, pe scurt, "mătură urmele".

Calea este logică, stâncile sunt monolitice, cu un macrorelief bogat: cornișe, fulgi, colțuri interioare și aproape totul - vertical!

Dar există un dezavantaj semnificativ - masa de pietricele mici, rezultatul despicării plăcilor, se găsește peste tot pe proeminențe mici. Sunt atinși de o frânghie și cad. Și dacă de la primul la ultimul metru o sută două sute, atunci se aude doar fluierul de pietre zburătoare. Este bine că totul este agățat! Pietrele, în general, zboară de-a lungul peretelui prin aer și sunt mai convenabile să tragă rucsaci - nu se agață.

Lucrăm toată ziua. Începe să se întunece. Abia undeva în fața căutării unei platforme, toți suntem blocați într-un șemineu umed și alunecos, iar în partea de sus curge un curs de apă. Stuck un rucsac, nu este vizibil și unde este - este neclar. Toate întinse până la două optzeci - situația nu este cea mai bună.

Și în acel moment, când toți s-au împăcat cu destinul și cu necesitatea unei ședințe peste noapte, de sus se aude vocea: "Platforma este".

Până la ora zece, seara, umed și înfometat se adună pe raft, unde stați doar. Bozhukov a început să pregătească mâncare, iar restul - să sară și să pregătească hamace pentru petrecerea nopții.

În timpul nopții, două pietre s-au strecurat, dar din nou în aer. E în regulă. Zilele rămase au fost similare cu acestea: în ajun și în timpul mișcării, se planifică o cale și se evaluează variante pe fotografii preluate din diferite puncte, opțiunea aleasă fiind aprobată. Shramko merge mai departe și totul se repetă.

Un complot neobișnuit pe care l-am întâlnit în ultima zi. Straight de la hamac, Shramko se urcă pe perete, cântărind toată scara și dispăru în spatele curții. Coarda se întinde și cârligele nu se rupe. Ce este acolo? Fotografia este un zid, și se pare că vine.

Și când toți s-au adunat din nou la focul umed și alunecos de șaizeci de metri, totul a devenit clar. Gene Shramko a trecut printr-o suprafață netedă, lipsită de cârlige, peretele numai pe treptele de frecare cu șaizeci, marcând doar patru șuruburi. Așa cum a făcut-o, a rămas de neînțeles, galoșele pe această abrupță deja alunecate.

Și apoi, din nou, era un șemineu complex, în care, pe lângă cârlig, nu se ținea nimic. Totul era alunecos și umed. Șemineul a trecut. Sfârșitul drumului este vizibil. Cu toate acestea, ultimii treizeci de metri de acces la creastă atârnă din nou.

Ne adunam toate forțele, luăm ultimul obstacol și suntem pe creastă. Alți optzeci de metri de-a lungul coamei și al vârfului. Se trece un perete de nord-vest de Yagnob la o mie două sute sute de picioare!

Este foarte neobișnuit să vezi cerul dedesubt și să stai orizontal.

Felicitări, rachete, fotografie. Și până la tabără, unde Lumina noastră neobosită pregătește o cină festivă.