Alpinistii din capitala nordica

Yuri Makunin - Moscova, jurnalist

De multe ori, notele foarte scris pe 6-7-8 - marca de mii necesită un efort, chiar și cuplat cu riscuri de sănătate: temperaturi scăzute, viscolele, ruperea din materiale de scris de mână, construcția sau restaurarea tur al băncii cu o notă - în zonele muntoase este adesea un feat de muncă.

Primul - în vara anului 1979, pe partea de sus de est a Elbrus, în cazul în care cu ajutorul unor alpiniști și pe baza instrucțiunilor Comitetului de Organizare a Jocurilor Olimpice 80 a ridicat steagul cu simbolurile olimpice. Vremea ne-a favorizat, soarele a domnit. Dar când am schimba buzunarele Rubliov proiectul de lege a ochiurilor de plasă 25, așa cum a ispitit un fel de flux de aer peste Elbrus: smuls din factura degete promorzshih, kulbitami ei fascinat de mai sus creasta vulcanică de la vârf și utyanul spre ghețar Terskol ... asistat - cinci alpiniști, pe bază voluntară mea ajutoare. Informații cu privire la eliminat dacă cineva este nota mea Olimpice de la Elbrus, nu am ajuns la această zi.

Cel de-al doilea episod a trebuit să fie în 1986 la concursurile internaționale de schi din Gudauri, unde eram judecător pe pista și jurnalist în același timp. Folosind orele de relaxare, prietenul meu și cu mine ne-am urcat la localnicul de trei mii de metri pătrați, lăsând mesajul următorilor alpiniști. Deja pe coborâre, vremea sa deteriorat dramatic, iar pe câmpurile de zăpadă amândouă nu am pierdut doar o singură buclă de bucla înainte ca lumina abia vizibilă de jos să ne aducă la dreapta.

Alpinistii din capitala nordica

Pasul Kok-Jar. 1987
(la distanta cel mai inalt varf este Pobedy)

Al treilea episod a avut loc în 1987 la trecerea Kok-Jar (3510 m) din gama Terskey-Alatoo. Acum 130 de ani, pe călare și cămile, caravana P.P. Semyonov (mai târziu Tien Shan). Este clar că mi-am scris nota cu un tremur istoric și memorial. Dar nu numai: dar și cu frica fizică primitivă. Soarele se rostogolea și a trebuit să distrug kilometrii de la 7 la ferma de lapte din Kyrgyz, singur. Echipa de sprijin din Alma-Ata nu a ieșit aici și vremea clară este pe cale să se rupă pentru ploi. De aici decizia îndrăzneață aventură de a învinge singura Kok-Jar. Ea a uimit puternic Kirghiz-ul pe platoul Karkara: "Nu merge, acolo Shaitan!".

Am prezentat detaliile lui Kok-Jar cu singurul scop: de ai ajuta pe cei care cunosc valoarea adevărată a exploatărilor științifice și de alpinism ale lui Pyotr Semyonov și care vor să-și repete rutele în Tien Shan. Indiferent de rearanjamentele care nu au intervenit.

Nu este atât de ușor să ajungeți la defileul Kok-Jar. De la Alma-Ata până la centrul districtului Kegen există un autobuz regulat - aproximativ 100 km spre est. Aici pentru mine, liderul expediției "Pe urmele lui P.P. Semyonov-Tyan-Shansky "și corespondentul publicațiilor centrale, guvernul local a evocat un" gazik "cu un însoțitor. De-a lungul râului Karkara, de-a lungul platoului de masă cu același nume, am condus și peste 50 km. M-au pus într-o tabără de la Kyrgyz, este o fermă de produse lactate. Odată ce localul Kirghiz Pyotr Semenov a chemat sălbatic și ia ținut de la masacru cu alte hoarde.

De la fermă până la defileul ridicat, noi împreună cu ghidul Kirghiz ne-am mutat pe cai. Pe vânturile de lemn au șters și s-au oprit, de parcă ar fi condamnat ascensiunea noastră. Pe platforma superioară, dirijorul a promis să mă aștepte până seara, oferindu-se din nou și din nou să se întoarcă imediat la fermă: "Chiar și păstorii nu sunt acolo. De ce a mers cineva la Shaytaan? ".

Fiind în uniformă sportivă excelentă, de-a lungul căii care se învârtea în arcă, jogging, am ajuns la circ circul după-amiaza. Aici, drumul a fost doar ghicit, fluxurile cu trei linii punctate s-au strecurat sub cer. Osypuh-ul obositor a fost înlocuit de manivele stâncoase și zăpadă-gheață. Desigur, una aici este ilogică de a gestiona, dar nu există nici o întoarcere. Șocul a fost văzut mai sus. Am fotografiat 8 filme color și negru. A scris o notă fără îngheț, era confortabil. Soarele, care a atins creasta la vest de Khan și Victory, a tras în tăcere în mine: alerga pe drumul înapoi! Trecând cu grijă la problemele de gheață, am început să pierd altitudinea pe o pantă de schi în cel mai lung timp. Și a funcționat. Fragmente ascuțite ascuțite, adidași. Lace-up și de curățare a încălțămintei aici este de urgență: pe astfel de expanses, la o astfel de inumanitate - aici, în OZN, și în Shaytaan veți crede. Deși un lup sau un urs este mai real decât un Shaytaan. Fiind ateu, nu cred în minuni. Dar acea noapte neagră, pierzând calea, odată, dintr-o singură dată, rostogolind într-un curs de vărsare, tremurând bolovani, m-am odihnit în pin. Gros pe circumferință, avea ramuri confortabile mai mici pentru alpinism. Chiar și mai sus, am numărat cinci butoaie, divergente de site-ul, ceea ce a devenit pentru mine o distracție confortabilă. Apoi, urletul fiarei de noapte a intrat în fundal, iar pe prima - stoarcerea apei din echipaj. După ce sa schimbat în stare uscată, el a pus toată sputa asupra obligatoriulor. Pe lângă camerele de luat vederi ... m-am trezit cu tresări angelice de păsări, glorificând răsăritul soarelui de la Svetil-Yarila. Coșmarul coșmarului cosmopolit și o tăietură stâncoasă de 200 de metri în râu, la care erau circa 30 de metri. Primul gând: dacă ar fi dispărut aici - o notă pe trecere a rămas! Al doilea gând: nu am întâlnit niciodată un astfel de pin. Și se vor întâlni în viitor?

Fermierii kîrgzieni m-au salutat cu un mesager din cealaltă lume. Servind cu ayran, am sugerat că am fugit în China.

Sper că viitorii alpiniști îmi vor găsi nota pe Kok-Jar. În ceea ce privește o descriere detaliată a exoticii locale, ea este cuprinsă în memoriile lui P.P. Semenov-Tyan-Shansky, idolul meu și titanul, se potrivesc cu Lomonosov.

SSR-ul kazah. Comisia pentru Educație Fizică și Sport la Consiliul de Miniștri al SSR Kazahstan. Clubul Republican de Alpinism și Turism.

Participanții la mare altitudine expediție Bayankolsky circ organizat de kazah Vols Club alpinism. Cherepanov (mâini.), Kolodin, Gorodin și Bryksin a urcat la n. Un grănicer cu creșterea în icefall Central, pe marginea de nord a pantei (4-c / d.).

Vreme: o ceață continuă, uneori vânt puternic și puternic.

Ascent este dedicat aniversării glorioase - 30 de ani de alpinism sovietic.

Plumb. maestru ... Cherepanov

Când mergem la munte, nu numai cu alpiniști, ci și cu schiori, mi-am amintit că în Almaty Vladimir Alexeyevich Kolodin literalmente idolatrizeze oricine care respiră inegal la petrecere a timpului liber de munte.

Iar dovezile pe care le-a arătat în nota că MS-ul Kolodin al URSS privind alpinismul, schiatul montan și Leopardul de zăpadă mi-au determinat să scriu un eseu pe un astfel de cuceritor de munte. Am început să "săpat" faptele din diferite surse. Ei bine și ca întotdeauna a fost convins că istoricul de neegalat al alpinismului este Vladimir Shataev. Acesta nu este un compliment, ci informații de lucru.

Kolodin sa născut. în 1926. Educația este mai mare, neparticipantă, membră a societății "Burevestnik" ("Enbek"), rusă. Instructor-metodist al bazei de schi montane "Chimbulak". Am vizitat toate vârfurile vizibile din Alma-Ata. Începând cu alpiniștii începători, peste 100 de ori au depășit vârful "Komsomol". Elder printre pionierii Tien Shan. Cum l-aș vedea? Fortune a făcut acest lucru un an mai târziu, când, odată cu prezentarea Federației Schi Alpine și a revistei "FiS" (VS Preobrazhensky), m-am dus la Chimbulak pentru a acoperi zona montană internațională de schi. El, Vladimir Alekseievich Kolodin, a mers până la mine pe traseul abrupt: "Corespondentul" - "Așa e!". Apoi am comunicat, ca și vechii prieteni. Multe lucruri pe care le-am auzit despre problemele lui Chimbulak, despre întrebarea națională, relevantă chiar și atunci. De asemenea, el a auzit că înainte de 1941 nu erau potriviți unui maestru al alpinismului, dacă nu avea nici măcar o categorie în schiurile montane. Și invers.

Grup de alpiniști și turiști în expediție la mare altitudine Kaz.rep.club, alcătuită din:

1. Shipilov V. - cap, 1 născut.

2. Solodovnikov - participantul, 1 născut.

3. Alec ... - participant, 1 copil.

4. Cher ... - participant, 1 vot.

5. S-au așezat ... - participantul, 1 născut.

6. Puntea ... - participantul, 1 născut.

7. Gorodin ... - participantul, locul 2.

8. Bryksin P.P. - participant, 2 persoane.

revenind de la urcare până la vârful "100 de ani de VGO" - "Przhevalsky" - prin vârfurile "Marmura de perete" - "Scallop" a urcat la vârf "Grăniceri". Mai departe prin. "Uzlovaya" până la "pasul chinezesc" și apoi spre râul Sary-Chaynou până la tabăra de bază.

Începând cu 16 august, o copie a notei grupului lui Cherepanova P. a fost înlăturată.

Bună la următorii alpiniști. Beg. c. (Inaudibil)

Îngrijorat de darul generos al Leopardului de zăpadă, aproape că am "provocat" toată epistola peste epistol. Sa dovedit că, pentru prima oară, sub conducerea lui Cherepanov, Kolodin a luat cu asalt Turbul "Marble Wall" și vecinii săi mai puțin formidabili, și după o scurtă pauză și sub conducerea lui Shipilov. Ce fel de talent de alpinism este necesar pentru acest lucru. Cât de bună este sănătatea?

În seara următoare am clarificat părțile lipsă ale numelor din notă. Din păcate, înregistrările mele au fost pierdute atunci când s-au mutat. După ce am fotografiat-o pe Kolodin în Chimbulak, m-am uitat adesea la portretul atletului: eroul - și numai.

Vladimir Alekseevich mi-a explicat: o notă din "Zidul marmurei" i-a fost dată de tânărul, dar deja legendarul "Snow Leopard" Boris Studenin.

Fără îndoială, fiecare dintre alpiniștii menționați în nota istorică este demn de descrierea soartei sale. Am reușit să restaurez detaliile despre cariera de cățărare a VP. Shipilov, care îi permit să fie listat ca un cavaler de excelență.

Ce este „Victory“, sau care este o „victorie“? Deci, pentru mine personal am sunat problema atunci când în 1982 toate același Vladimir Shataev mi-a luat într-o expediție în cazul în care cei mai buni sportivi din țară - V. Bashkirov. B. Korshunov. Dl. Petrashko, V. Putrin etc -. Pregătirea ascensiunea lui la cel mai nordic din seventhousander mondială. Este clar că, în furtuna desfăcută agățate cu ghețari uriași, am privit cu binoclu din tabara de baza (4200 m). Încă mă simt frigul, se presara partea din spate, în cazul în care puternic avalanșe de gheață de zăpadă. Chiar și în exercițiile militare, cu vuiet de arme și trunchi rezervor, nu a auzit niciodată și nici nu a simțit că a fost atât de penetrant vibrațiile corpului. întindere nemărginită ghețar Inylchek, chiar acoperite cu zăpadă grele, roci fisuri în formă de arc - turnat fără buze zâmbet, dar foame, să se rupă dinții de rechini. Acestea sunt specii din tabăra de bază. Și ce este acolo pe 6-7 mii? Când viscolul etern, îngheț la 20-30 de grade? Toate negativele ar trebui ridicate la o putere. Experții numit regiunea „Victory“ și mai mult „unghi putred“ pentru dezechilibru vreme. Pentru climatologi ca lumea este unic laborator „vreme rea infern.“

În 1955, toate acestea au fost însoțite de ascensiunea grupului V.P. Shipilova. Specialiștii au estimat multă vreme tragedia, când doar unul dintre cei 12 sportivi a supraviețuit în mod miraculos - Ural Usenov. Permițând grupului să se mute în jos, Shipilov însuși a rămas în peștera de zăpadă din vârf înainte de vârf. Aproximativ același lucru este valabil pentru comandantul navei în cabina navei scufundate. Înainte ca nota să fie acolo?

Kolodin pe acea urcare cu Shipilov nu a fost ... Biletul transferat din "Zidul de marmură" (după eliminarea copiei), i-am dat lui Gennady Starikov Muzeul de alpinism. Dar reorganizarea URSS era ca o avalanșă pe versanții Victoriei: a demolat multe lucruri, inclusiv muzeul de alpinism.