Citiți volumul online 2

Am băut apă rece, gustoasă, butoaie turnate, turnat radiatoare. Acum, la apa buna ar putea fi foarte departe sau puțuri pot să nu fie disponibile pentru aparatul - astfel încât a fost imposibil de ignorat mai mult de un litru de rezervă. Stimularea motoarelor, am urcat pe panta abruptă a văii și a apărut pe versantul nordic al Belle-Khan Hera creasta, format latura de sud a bazinului Nemegetu. hohote teribil de mașini, pătruns mai întâi în capacele goale, lipsite de viață au trecut peste nisip hummocky, fagase și incoronate movile brute de culoare verde închis departe spre centrul depresiunii ocupat de nisipuri mișcătoare dune și tufărișuri saxaul seculare. A doua matrice are o treaptă de viteză mai mare și ursuz, părea mai mult spre stânga, adică, la vest Gilbentu. A fost Nemagheta, la poalele căreia era undeva un cimitir mare de "oase de dragon".

Pestelele pete galbene și roșiatice ale depozitelor gobiene au fost clar vizibile prin tulbura tulbure în eroziune și pauze la poalele Gilbent și Nemagheta. Era încă cu mult înainte de prânz, dar bazinul ne-a întâmpinat cu căldură puternică. Era greu de crezut că, ieri, zăpada cădea pe parbrizele mașinilor noastre. Cu toate acestea, în umbrele din spatele mașinii, la momentele de oprire, se simțea o răceală care nu vă permite să scoateți jacheta matlasată. În aerul limpede de toamnă, cavitatea era privită pentru o distanță lungă. Bel, pe care am călătorit, coborî ușor în centrul bazinului. Pete neregulate au rămas în nisipul hummocky, cu o creștere a vechiului saxaul, care, la distanță, părea a fi un set întunecat abia descoperit.

Nemegetu întreaga creasta a fost în fața noastră: extrema avansat vest albastru platoul neted Altan-uly ( „Muntele de aur“), capătul vestic al crestei. scădere pe scară largă separat de Altan creasta Uly scăzută, dar pentru că a fost pus eșalon înainte, spre est de la mijlocul lungimii întregului bazin și domnind peste ea, aproximativ zimțate, abrupt, dar mai netedă, în schiță ca o barcă sa răsturnat Gilbentu. În cazul în care converg valea laterală, departe la est de înaltă dințat arc matrice înălțau Severey și banda albastră de lumină poate fi văzut un pic Tszolen.

Toate aceste părți ale creastei au închis orizontul dinspre nord și s-au ridicat deasupra bazinului pe burdufuri înalte, acoperite în întregime cu moloz negru și trase de ceața de aer care a strălucit prin încălzirea solară puternică.

Tsedendamba a trimis o mașină de-a lungul marginii de sud a bazinului pe creasta de nord a crestei belyu pâine prăjită-Nur ( „gras“), merge în jos pentru câmpurile de nisip galben în partea de jos a bazinului.

Numeroase mici canale uscate și râuri au trecut pe drumul nostru. Uneori i-am pierdut, ne-am întors în bazin și am ieșit pe coame lungi, întinzându-ne aproape de fundul bazinului. Aceste creastături înalte erau acoperite cu pietriș și pietricele roșii și păstrau mașinile bine, permițându-le să accelereze.

Am ajuns foarte aproape de muntele maiestuos, cu renumitul nume Hugsho ("Monument") - o piramidă imensă care împinge în bazin. Între geologi - Gromov și cu mine - a apărut o dispută, fie că e vorba de un vulcan. Am negat declarația lui Gromov, referindu-mă la caracterul neobișnuit al vulcanului de la baza muntelui, complicat de bolțurile secundare. Doi ani mai târziu sa dovedit că m-am înșelat - de la înălțimile Namagatei am văzut în teodolita un țăruș distinct pe versantul vestic al Hugsho. Stâncoasele lungi ale rocilor negre s-au întins paralel unul spre celălalt de-a lungul marginii sudice a bazinului, similar cu coastele gigantice ale mamei Pământului în sine. Acestea erau toate aceleași gresii, conglomerate și șisturi carbonice cu bazalturi și porfirite, acoperite cu un bronz de desert continuu.

La o mică oprire, nu ne-am întins, ca de obicei, pe teren lângă mașini, dar am rătăcit încet în jur, întinzându-ne. Vântul rece ne-a împiedicat odihna. Orlov a fost primul care a observat strălucirea pietricelelor mici, uneori descoperite printre molozul negru și strălucind strălucitor pe pământul întunecat. Erau mici calcedoane, lustruite de nisip și vânt și seamănă cu bucăți de gheață, lacrimi mari sau perle - în funcție de gusturile poetice ale colectorului. Toți s-au grabit să caute pietre frumoase. Această ocupație a fost fascinantă, ca adunarea de ciuperci, și a devenit principala noastră divertisment în timpul rătăcirilor din jurul Mongoliei.

Dar apoi încă nu am intrat în gust. Un entuziasm mai mare a fost cauzat de descoperirea de către profesorul Gromov a uneltelor primitive de piatră - un răzuitor mic, realizat din calcedonie sticloasă și transparentă, la fel ca cele pe care le-am colectat între moloz.

O zi scurtă de toamnă se apropia de sfârșit când mergem până la fundul pietrelor de pe marginea de sud a bazinului. O mare vale a tăiat prin creastă, împingând marginile munților în afară și împărțindu-le prin decalajul plat al suprafeței murdare și friabile a bulei. Am urcat într-un mic canal uscat, încadrat de pietre cenușii mici. Conducătorul a oprit autoturismele, iar el însuși a urcat pe canal și l-am urmat. Mirosul de urină și gunoi de grajd a anunțat că în apropiere se afla o vânătoare și o tabără de yurt, șoferul nu a venit la ei în mașini pentru a nu sperie vitele. Din yurt au sărit două femei și o fată, care au spus că maestrul va fi seara.

Ne-am întors la mașini și am început să ne așezăm pe timp de noapte. Nu au existat obiecte pentru a fi investigate pe acest ton sumbru. Gromov și cu mine am mers la munte, am inspectat structura geologică a primului preț și, fără să găsim nimic interesant, ne-am întors în tabără înainte de întuneric.

Eglon, cu un aer misterios, ma luat deoparte. Într-un fel, de mult timp, am spus că fiecare mașină ar trebui să primească un nume - ar fi mult mai convenabil în utilizarea expediționară. Acum a venit momentul potrivit pentru asta. În secret, șoferii Eglon și Danzan au ajuns la mașini și au scris numele mașinilor cu majuscule în limba rusă și în litere bătrâne mongole, pe margini, întunecate de soarele mongol. Proninul precaut de un minut și jumătate era numit "Dzoren" - șoferul însuși era ceva asemănător cu această bestie elegantă, rapidă și timidă. Timpul de repaus al lui Andreev, în conformitate cu neliniștea și viteza șoferului, nu întotdeauna rezonabilă, a fost decorată cu inscripția "Tornado". Și, bineînțeles, puternicul trei tonk a primit numele "Dragon".

Șoferii ocupați cu șederea peste noapte nu au observat nimic deodată. Întunecos, am pus patul, toate pregătite de mâine dimineață, iar apoi a fost, de asemenea, proprietarul iurta - Ansalmoo - un pacient vârstnic, ascuțite cu ochi și subțire, cu nasul ascuțit și o barbă gobiytsa lichid. Ei au aruncat saxaul în foc și au terminat negocierile cu lumina sa. Ansalmo sa angajat să aducă mașinile noastre aproape de locul unde erau "oasele dragonilor". A fost foarte important pentru noi, ca și cum am văzut în mod clar întreaga bandă răspândit mezozoice Krasnotsvetov de-a lungul Nemegetu și a remarcat zona cea mai puternică eroziune, care este cel mai ușor de a detecta os și de a explora depozite, căutarea pentru autoturisme disponibile drumul peste nisipuri și argilă dolofan, prin ravene și tufărișuri saxaul fundul bazinului ar putea fi consumatoare de timp și, cel mai important, duce la costuri uriașe de benzină.

Toți se așeză repede pe paturile din jurul mașinilor, fără a amenaja corturi. Undeva în depărtare, în bazinul vântului, șoapta șuierat și amenințător, dar în liniștea canalului uscat era un calm. Caprele goi au fost scufundate în apropierea paturilor; lumina roșie slabă a unui foc de stingere separat de întuneric, partea superioară a mașinii umplută deasupra mea; neglijent căzuți de copertină, care se abătuse abia de vântul imperceptibil. Visul nu mi-a venit imediat - mâine trebuie descoperite multe, inclusiv succesul expediției. A fost calculul care ne-a adus aici corect în regiunea neexplorată a Centralului Gobi?

"Ești treaz?" Gromov ma sunat. - Mă gândesc tot ce ne așteaptă mâine ...

"Faptul că aici sunt masive uriașe ale mezozoicului continental", am răspuns, "ne-am asigurat deja acest lucru. Prin urmare, este adevărat că toate unitățile structurale sunt mai mari aici ...

"Și locația, dacă există, este și mai mare ...", a spus Gromov necorespunzător sau necorespunzător.

- Oare acești geologi strâmbi vor dormi într-o zi? A spus vocea nemulțumită a lui Orlov.

- Ca și cum ai adormi imediat? - Aeglon exagerat a fost surprins de undeva din cauza unei alte masini.

De fapt, era imposibil să nu împiedice șoferii să doarmă înainte de viitorul dificil, am tăcut și apoi, într-un fel liniștit, am adormit.

Mirosul proaspăt al pelinului, vântul ascuțit, aerul limpede de limpede și limpede ne-au întâmpinat de îndată ce am ieșit din patul uscat până la panta morții.

Colindându-se și lovind convulsiv pe nenumărate mlaștini și lovituri, mașinile se îndreptau spre hol. Avansat, ca de obicei, a mers "Tornado" cu un nou dirijor. Din mașina noastră din spate am putut vedea cum "Smerd" se rotește și se învârte în căutarea unei căi mai ușoare. Ceața de praf din spatele lui imediat a rupt cu vântul și a scăpat, dizolvându-se în aer. Aerul umfla furios în scuturile de vânt.