Povestea unui călugăr

Ierodiaconul Prohor (Andreychuk) a decis să devină un călugăr de la o varsta foarte frageda - el nu a fost și 16 de ani, soarta l-au dus la mănăstirea Sf Adormiri Pskov-Peșteri, singura manastire care nu a fost închis în timpul perioadei sovietice, care nu a stins lampa de rugăciune și de la vârsta vârstei este păstrată în epocă. Aceste note tatăl lui Prohorov vorbește despre vocația sa, taina juramintele monahale, viața în mănăstire, despre omul minunat cu care a avut ocazia de a discuta - cunoscut mai mare Arhimandritul Ioan (Krestiankin).

Monk - un om care a părăsit lumea (într-o societate simplă, seculară), pentru a se concentra pe serviciul lui Dumnezeu, pentru a observa mai frecvente și mai aproape de sufletul său, pentru a lupta împotriva înclinațiilor lor păcătoase. Un om simplu, un laic, de multe ori nu au timp să se oprească și să se gândească, și ce se întâmplă în interiorul? Poate că e un timp îndelungat, fără să știe, gelos pe un coleg sau șuncă său vecin enervant ... o mulțime de oameni de pe aceste păcate nu acorde atenție, deoarece este mai important, se pare că pentru a găsi un loc de muncă mai bun, în timp pentru a hrăni copiii, pentru a planta suc de fructe în țară ... Și acolo , dacă timpul rămâne și puteți să vă gândiți la suflet. Călugărul, renunțând la viața de familie în societate, concentrându-se asupra lumii spirituale. Se pare cât de ușor este pentru el să trăiască! Dar nu este așa.

Desigur, tonsurarea nu este doar o bătălie. După aceea, vă simțiți ca și cum ați ieșit dintr-un font care tocmai a fost botezat, purificat, împrospătat, pregătit pentru Împărăția Cerurilor. Asemenea har!

Nu pot spune "am decis" - acesta este Domnul care ma chemat la mănăstire. Și el a cerut o lungă perioadă de timp, de mai mulți ani. Cum a fost? Îți voi spune două cazuri. Pentru prima dată când ma sunat în copilărie, aveam cinci ani. Odată ce bunica mea a fost bolnavă, ea a trebuit să trăiască cu noi acasă. Și bunica mea avea multe cărți bisericești și ea mi-a citit de multe ori despre Isus Hristos. Într-o noapte am avut un vis: am văzut că Domnul înoată în cer cu o cruce în mâinile sale, iar de pe cruce vine o strălucire atât de strălucitoare încât părea că voi orbi. Am simțit o iubire deosebită pentru el și am înțeles: sunt chemat.

Mama mea și m-am întors acasă la Volgograd, iar o lună mai târziu a mers într-un pelerinaj la Peșteri Pskov Mânăstirea - ni sa spus că există oameni vechi, și este singura manastire din Rusia, care nu a fost închis în timpul persecuției sovietice. Am ajuns și am decis să rămân aici pentru totdeauna. Mama sa dus la tatăl bătrân Nicolae (Guryanov), care, de asemenea a trăit în regiunea Pskov, insula îmbibat cu apă. I-am rugat să-l ia ca o calotă binecuvântare (pălăria purtată de călugări și preoți), iar tatăl a spus: „Nu am nevoie de el l calotei și așa că deja este“ Acest lucru ma întărit în cele din urmă în decizia de a deveni călugăr.

Ascultarea este un jurământ pe care un călugăr îl dă atunci când este tuns. Această supunere a voinței sale către mărturisitorul și abatele mănăstirii. Nu renunta la vointa ta, ci la ascultare. Diferența este mare. Cineva se poate gândi, deoarece călugării nu au propria lor voință și libertate, nu, atunci de ce ar trebui să răspundă la Judecata de Apoi? Și oricum, Dumnezeu a creat omul liber, de ce cineva ia libertatea aceasta? Nu se poate spune că călugării nu ar trebui să aibă propria lor voință - nu ar trebui să existe voință de sine. În caz contrar, ce vei învăța? Un student obraznic și neglijent este puțin probabil să devină maestru. Libertatea de alegere rămâne mereu, iar judecata trebuie să fie și ea. Iar când ne supunem în mod voluntar ierarhiei, știm că ne trăim în mâinile Domnului Însuși. O persoană obișnuită, nu un călugăr, poate fi și ea subordonată. Și în societatea seculară există șefi. Și oricine este liber să aleagă: să se umilească și să-și îndeplinească sarcina încredințată de superiorii săi sau, spre deosebire de instrucțiuni, să încerce să facă totul în felul său.

Cel mai greu lucru a fost să ne obișnuim să mergem constant în templu. Serviciile monastice sunt destul de lungi, puțin monotone, era foarte greu să le stau de la început până la sfârșit în fiecare zi. Și cel mai simplu lucru este ... nu poate fi nimic ușor în viața unui creștin deloc! Mântuirea este o muncă grea atât pentru călugăr, cât și pentru laic.

În mănăstirea noastră erau mereu bătrâni. Aceștia sunt călugări cu experiență de viață spirituală înaltă. Bătrânul din mănăstire este ca o mamă din lume. Poți întotdeauna să vii și să plângi, pentru că în viața unui călugăr există multe ispite, dureri. Când se întâmplă călugăr criză spirituală în dubiu ce să facă, resentimente, tristețe și disperare ... el conduce la părinte, cerând rugăciune, instruire, cel puțin câteva cuvinte calde. Viața monahală - este marea vieții, nu numai in afara, ci în interiorul uman de prindere, barbotare, cu punct de fierbere. Inima și mintea unui călugăr - o canoe fragil, purtând aceste valuri ... și atunci când este pierdut complet speranța de mântuire, inima și mintea unui călugăr poartă cel Bătrân, un refugiu liniștit, că sub acoperirea harului lui Dumnezeu, care vine de la omul vechi să treacă prin acele ore de furtuni mentale . Acum avem doi bătrâni în mănăstire - părintele Adrian și părintele Tavrion.

Amintirile cele mai pline de bucurie din viața mea monahală - acestea sunt momentele in care suntem cu tatăl, împreună cu tatăl său, John (Krestyankin), a mers în jurul dealului Sf **, citiți canoanele, imnuri în aer proaspăt cântând de păsări, ne veverițe în jos, ele pot fi hrăniți de pe mâini. Acestea erau momentele cele mai vesele, pline de bucurie, unice! O astfel de calm, o astfel de lumină de la el a continuat! Îmi amintesc încă cât de bine ma întîlnit întotdeauna: "Oh, a venit Proscha. "

Și cele mai dificile amintiri din partea mea sunt legate de slujirea în armată. Armata este o ascultare monahală, toți începătorii trec în mod necesar. Părintele Ioan a spus: "Sunteți obligat să plătiți datoria împăratului pământesc, astfel încât, ulterior, să nu fiți împovărați de slujba Împăratului Ceresc". Când am plecat să slujesc, bătrânul ma binecuvântat și mi-a dat un blat de ciocolată, în cele mai grele momente ale vieții armatei am smuls o mică bucată din ea și a devenit mai ușor. Timp de doi ani am întins această ciocolată!

Războinic al creștinilor - Revista ortodoxă - Foma

Desigur, pot fi greșeli, unii oameni, de exemplu, merg la mănăstire pe cont propriu, fără a asculta sfatul unui mărturisitor, să ia o cruce înverșunată. Părintele Ioan spune adesea acest lucru în scrisorile sale: există o cruce adevărată, dar există o cruce auto-făcută, dar chiar și alegerea unei cruci de casă a monahismului, o persoană trebuie să o ducă până la capăt. "Ei nu coboară din cruce, dau jos crucea", a spus bătrânul nostru.

Chiar și după moartea părintelui Ioan, continuă să simt ajutorul lui. Odată, pe parcursul pelerinajului la Athos, am decis să urc pe unul la summitul său. Am mers mult timp si mi-am dat seama ca mi-am pierdut drumul. Noaptea a venit, a fost insuportabil de frig, vânturi puternice, am rătăcit nebunește printre stânci și a dat seama că acest lucru este sfârșitul: nu există nici un drum, în jurul golfului, și am îngheța înainte de a ajunge dimineața, am avut convulsii de la hipotermie. Și în ultima speranță am strigat în întuneric: "Tată, ajutor! Nu trebuie să mor aici, nu sunt gata să mor!

Am încercat să merg undeva, să mă târăsc din ultima mea putere și apoi am văzut un templu, un templu obișnuit pe versantul muntelui! Înăuntru, nu era nimeni, se pare că serviciile nu erau foarte frecvente, biserica era rece, dar încă mai caldă decât afară. M-am încălzit toată noaptea cu supunerea mea de a nu îngheța. Și dimineața, când a apărut soarele, mi-am găsit rucsacul pe unul din pârtii. Am fost îngrozit: acest lucru mi sa întâmplat! Dar, conform rugăciunilor părintelui Ioan, am fost în viață.

Războinic al creștinilor - Revista ortodoxă - Foma

Ziua în mănăstirea noastră începe la ora 6 dimineața, cu rugăciunea frățească la moaștele Mucenițe Cornelius, atunci frații obișnuiți curgă pentru ascultare și svyashchennoinoka să rămână la Sfânta Liturghie, ne-am în mănăstirea în fiecare zi a comis două Liturghiile, unul începe imediat după rugăciunea frățească, cealaltă la ora 10, în special pentru pelerinii care sosesc la trenul de dimineață. După Liturghia timpurie, se organizează un serviciu de rugăciune cu apă, un serviciu funerar. Svyashchennoinoka transporta, de asemenea, datoria de moarte în templu Sretensky, poartă discuții spirituale cu pelerini. Mic dejun opțional mănăstire (puteți mânca, bea ceai într-o sală de mese mici), dar cina trebuie să existe toți frații. După cină, am citit, de obicei, o rugăciune, înapoi toate costurile de ascultare, și în 17 de ore - serviciu de seară, apoi cina, rugăciunea de seară și de somn.

Timp liber ... dar are un călugăr? Totul este construit astfel încât călugării să nu fie inactivi. Nostru tată-guvernator sunt foarte sensibili la acest lucru, iar dacă apare cineva a ferestrei frați între ascultare, el este sigur să-l închidă - bine, de exemplu, prescrie datoria la porțile mănăstirii. Îmi place foarte mult să taie lemne de foc în timpul meu liber. Acesta este felul meu de hobby. În general, trebuie să ne fiecare ia parte în mod necesar în scrierile economice a două ore în fiecare zi pentru a curăța zăpadă în timpul iernii, lucrările de vară în domeniile, același lemn cotlet, pentru a descărca mașina cu materiale de construcții sau produse ...

Desigur, în mod ideal, un călugăr nu ar trebui să comunice cu rudele lor, pentru că odată ce există fără sfârșit conversația de zi cu zi: cine cineva a spus, un nou loc de muncă, în cazul în care să investească economiile ... călugăr a plecat de la acest tam-tam, iar apoi ea îl preia ... în afară, atunci când nu va fi nici o dificultate în mănăstire (bine, de exemplu, munca grea are de a face de dimineața până seara), poate fi tentat să-l arunca toate și du-te înapoi acasă la mama mea, la familia sa - este ceva ce ei vor înțelege exact ...
Dar, cu exemplul bătrânilor noștri, pot spune că au rămas în legătură cu rudele lor până la sfârșitul vieții lor. Chiar și ca niște călugări, ei au oferit părinților toată asistența posibilă. Cred că nu merită să acordăm atenție excesivă rudelor voastre. Ce poate ajuta rudele? Călugărul trebuie să se roage de multe ori pentru ei, să-i amintească înaintea tronului lui Dumnezeu.
Comunica câteodată cu părinții. Mama vine în fiecare an la noi în mănăstire, la sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului. Părintele Tikhon, guvernatorul nostru, întreabă de multe ori cum starea de sănătate a părinților noștri, acum, este departe - vizitează tatăl său vechi, binecunoscutul arhiepiscop Nikolai (secretar). Dacă părinții sunt în anii avansați și trebuie să fie mângâiați, guvernatorul ne binecuvântează mereu să-i vizităm.

Războinic al creștinilor - Revista ortodoxă - Foma

Cadouri, de fapt chiar iubesc! În mod ideal, călugărul nu ar trebui să le accepte. Există o indicație în viețile sfinților. Pentru un bătrân un laic a dat 10 monede de aur atunci când vizitează o mănăstire, bătrânul nu a vrut să le ia, dar pelerinul a insistat, spunând că acești bani pot fi acordați celor nevoiași. Bătrânul a luat bani, dar noaptea a avut un vis: lucrează într-o grădină de legume străină, unde există multe buruieni spinoase și este dureros de nesuportat să-i distrugem. Obosit de munca grea, din eforturi necinstite (spinii nu mai aveau nici un fel), bătrânul îl implora pe Dumnezeu. Iar Domnul a răspuns: "Dacă ai luat o taxă, fii bun, fă-o în grădina altcuiva".
Avem, de regulă, dacă cineva dintre frați da cadouri (cel mai adesea dulciuri sau pește), el aduce la cină, oferă sala de mese și sala de mese dă tuturor în mod egal; dacă dau o carte spirituală, călugărul, după ce le-a citit, îl transferă la biblioteca mănăstirii. Pentru a fi sincer, uneori, de la un om pe care îl cunoașteți bine, doriți să acceptați darul și, dacă este prezentat, de exemplu, o pictogramă, rămâne de obicei în celulă și servește ca o memorie de rugăciune al dăruitor.

Călugării în orice moment sunt chemați să fie ghizi spirituali, deoarece sunt mai stricți în viața lor internă, se străduiesc să respecte poruncile lui Dumnezeu fără eșec. Prin urmare, monahismul necuvântat este flagelul Bisericii. Se poate aminti o mulțime de cazuri în care călugării nevoiași au adus ei înșiși și alte persoane la o despărțire. O mulțime de oameni se angajează acum în lupta împotriva TIN, cu noi pașapoarte. Cred că nu avem nevoie de atâta mănăstire academică decât de educație. Există un stereotip că călugărul rus este analfabet, dar se roagă foarte mult. Și nu toți călugării ruși au fost nevrați: amintiți-vă de cronicarul Nestor, Yakov Chernorizza, de exemplu. MonkMartyr Cornelius, faimosul hegumen al mănăstirii noastre, a fost angajat în a lumina poporul fino-ugric Setu. Părintele John avea o educație academică. În fiecare an, în mănăstirea noastră au loc lecturi educaționale Korniliev.

Dar Valaam bătrân stareț Luka, care a lucrat aici cu noi în mănăstire, a spus: „Eu nu sunt un om de știință, am fost zdrobit,“ și Nun Maria din Egipt nu avea educație, dar ar putea interpreta Scripturile mai bine decât alți profesori la Academia de Teologie. Uneori Domnul Însuși dă oamenilor cunoștințe. Dar, din moment ce nu cred că sunt vrednic să primesc harul Duhului Sfânt peste mine, eu studiez, obțin cunoștințe din cărți. Sfântul Grigorie Teologul a fost întrebat odată: "De ce vă pregătiți să vă propovăduiți atât de atent? De ce nu se poate spune offhand „Și el a răspuns:“?. Dacă mi Duhul Sfânt a venit la Rusalii în forma unor limbi de foc, nu aș fi pregătit " Acum, dacă Duhul Sfânt va veni peste mine, nu voi intra nici la Academia Teologică din Moscova. Da, activitatea științifică distrage atenția de la rugăciune, există un astfel de moment, dar dacă este un fel de ascultare, atunci este necesar să se angajeze în ea. În același timp, rugăciunea nu este uitată, rugăciunea este aerul pentru un călugăr.

* Astfel începe jurămintele: novici, îmbrăcați în cămașă albă, crawling în coate la altar, ei sunt înconjurați de călugări, închizând rochiile larg deschise de ochii indiscreti. - Autorul.

** Grădina monahală. - Autorul.