Design-review, și

Alexander Rodchenko: începutul carierei unui designer

Cuvinte cheie: avangardă sovietică, design sovietic al anilor 1920, constructivism, Alexander Rodchenko, VHUTEMAS

Orice artist și arhitect cu multe fațete, am putea conta ca un magazin de designeri. În plus față de arhitectură, Filippo Brunelleschi a lucrat la proiectarea ceasurilor. Fedor Shekhtel, precum și orice arhitect al erei Art Nouveau, au tratat cu aceeași atenție și pricepere arhitectura și conținutul ei.

Design Sete, creați propria lume imaginară trezit în el încă destve, în St. Petersburg, în cazul în care în urmă cu 120 de ani, în 1891, el a fost născut într-o familie de teatru bumafora Mihail Rodchenko și spălătorese Olga Rodchenko. El a introdus instrumentele de desen de design în program când a trăit în Kazan și a studiat la Școala de Arte din Kazan. Aici, în 1914 în timpul unui spectacol de trei futuriștilor: Maiakovski, Burliuk și Kamensky, a vizitat orașele Rusia, a întâlnit oameni ca-minded, devenind un susținător al noului art. Și nu și-a schimbat abordarea de proiect, indiferent de ce a făcut.

Maestru de abstractizare geometrice și maestru al compoziției, el a văzut tendința - retragerea din creativitatea individualistă a producției intelectuale - așa cum au numit constructivistii de ocupație Alexei Gan, Varvara Stepanova, Lyubov Popova. Viața este artă, iar arta trebuie să devină o viață.

Rodchenko a început activitatea publică în IZO NKP în subdiviziunea de producție de artă, în cazul în care, împreună cu Rozanova studiat atelierele de producție artistice, a călătorit la Moscova artizanat regiune. A supravegheat subdiviziunea așa cum a fost scrisă în colecția "Artă și producție" în 1921 - "Artist-producator IV Averintsev". În curând, Consiliul de producție artistică a fost înființat la Departamentul de Arte Plastice. Declarația acestui consiliu în 1920 a spus:

„Prin combinarea elementelor de artă cu elemente de producție, industria de artă, în plus față de obiectivul principal menționat este de a urmări același obiectiv de a ridica și a nivelului artistic și cultural al maselor, promovând convergența artei cu munca industriale, dezvoltarea de maestru artist operațional.“

De asemenea, statul a fost interesat de crearea unor proiecte de natură nouă și democratică a mediului obiect. În 1919, Consiliul de Sindicate din Petrograd a finanțat un concurs între artiști și arhitecți. Tema a fost aleasă în așa fel încât pictorii, sculptorii, arhitecții să poată participa la concurs. Arhitecților i sa cerut să creeze o casă de lucru pentru 4 familii.

"Concursurile rămase sunt următoarele: 1) o vedere în perspectivă a interiorului încăperilor apartamentului de lucru; 2) desene pentru costume (rochie, șorț etc.); 3) un set de ceai și 4) un proiect de furculiță, lingură și cuțit într-un caz. "

Programul concursului, probabil, a formulat mai întâi nevoia de a proiecta ustensile, haine și mobilier pentru apartamentele muncitorilor.

Unul dintre primele proiecte de constructivism timpuriu - proiectul de servicii de ceai - a fost realizat de Rodchenko în 1922, comandat de facultatea ceramică a lui VHUTEMAS. Inițiativa de a dezvolta un set tipic de taverne a fost inițiat de Alexey Filippov (el a fost în glumă numit "Alfip"), care la acea vreme a condus facultatea ceramică.

Setul de feluri de mâncare, la care a fost angajat Rodchenko, a reflectat obiceiurile consumului de ceai în Rusia. În primul rând, nevoia de două ceaiuri - fierbere și apă fiartă. În al doilea rând, bolul de zahăr. Dacă doriți, puteți bea ceai și lapte: proiectul a inclus un băiat de lapte. Pentru a servi, tava pe care cineva putea să aducă cești, farfurioare și ceainice sa bazat.

Formele de feluri de mâncare reflectă abordarea geometrică în lucrul cu forma și decorul. Ambele ceainice și castron de zahăr au o formă sferică pe un suport conic. Același punct a fost destinat și pentru cupe. Cu toate acestea, desenul în proiect în realitate a fost ușor diferit de cel conceput. Forma conică ca rezultat nu a fost vizibilă datorită volumului sferic înclinat. În secțiune, ambele mânere și duzele trebuie să aibă o formă circulară în secțiune. Cupele sunt jumătate din sferă. Milkman este o combinație de sferă și cilindru și aceeași bază conică.

Soluția grafică a serviciului se bazează pe o combinație de două serii de artiști. Cercurile sunt o reamintire a unei serii de concentrații și forme ale culorii din 1918, unde strălucirea, iradierea culorii și a formei reprezintă ideea compozițională de bază. Din această serie luăm compoziții din cercuri cu un gradient, descendent treptat.

Al doilea motiv este construcțiile geometrice modulare din linii, aproape de seria de gravuri-desene din 1921. Pentru proporțiile tuturor elementelor din compozițiile din această serie, este tipic un calcul matematic precis: o combinație de rapoarte simple de 1: 2, 1: 3, 1: 4. Liniile sunt extrase fie strict paralele între ele, fie în unghi drept, fie sub un unghi printr-un tip de construcție justificată.

În aranjarea și colorarea elementelor, există simetrie dinamică. Se subliniază în mod deosebit momentul mișcării în desen pe tavă. În acel moment, Rodchenko era interesat de diferite invenții tehnice, prietenul său Alex Gan fiind președintele Asociației Inventatorilor. Și Rodchenko desenează deseori schițele schemei "mașinii de mișcare perpetuă". Proiectarea mașinii de mișcare perpetuă cu bile de rulare a fost transformată într-o compoziție grafică. Această compoziție, datorită dispunerii formelor, trebuia să creeze impresia unei rotații compoziționale neîntrerupte în privitor. În acest scop, se folosește principiul nu o oglindă, ci o simetrie rotativă.

O compoziție pur geometrică asupra obiectelor serviciului determină anumite asociații cu procesul de fabricare a berii, concentrarea aromelor și a gustului ceaiului.

Fabrica de experimentare și tehnică de stat Glavodezhdy (fostul Alshvang) lucrează la standardizarea producției și la dezvoltarea probelor de îmbrăcăminte.

„Sectiunea Arta-Club de fabricație științifică și tehnică presupune generaliza aceste materiale lucreaza pentru dispozitive speciale interviu costum dedicat problema din diferite puncte de vedere (artistice, economice, industriale și altele asemenea. D.)“ [3].

Această notă explică parțial motivul pentru care a fost cu costumul, odată cu dezvoltarea conceptului de "general", că drumul pionierilor de design în Rusia a început. A existat producția de îmbrăcăminte, tehnologia dezvoltată în direcția producției standardizate în masă, problemele funcționale ale costumului și designul acestuia au fost discutate. Un exemplu de soluționare a acestor probleme a fost propus de practic toți artiștii, într-un fel sau altul asociat cu originea designului în Rusia. Dragostea pentru teatru din 1922 îl face pe Love Popova. Costumul unui miner și al unui curier este proiectat de Gustav Klucis. Rodchenko atrage un costum de inginer-designer, care intruchipeaza in materialul lui Varvara Stepanov.

În acest caz, Rodchenko a mers la ore cu studenții săi. Costumul a fost adaptat lucrării designerului. Bluza cu buzunare de diferite dimensiuni pentru scule, pantalonii marini tăiați și cu buzunare largi. Inserțiile de piele de la guler, manșoanele mânecilor și deasupra buzunarelor pentru piept au subliniat caracterul tehnic, utilitatea hainei. În aceste locuri, cel mai adesea țesătura se stinge, glosses, se murdărește. Designul exact al costumului a fost mai mult ca un model - cu cusături marcate cu o linie dublă. Designul a fost oarecum amintit de îmbrăcămintea modernă de denim cu principiul "designului deschis".

Deși în ansamblu, Rodchenko era universală, adică, ar fi potrivit pentru orice profesie - a făcut-o cu un construcționist de ansamblu assotsiiiruetsya, proiectant, persoana responsabilă de „producția intelectuală“, în cuvintele Stepanova.

La momentul formării primelor proiecte utilitare de constructivism timpuriu, domeniul de activitate părea nelimitat. Nu a existat nicio legătură cu niciun tip de producție și activitate. Constructivismul părea o metodă universală de organizare a materialului în orice domeniu - teatru, cinema, industria îmbrăcămintei, arhitectură.

Cinematografii își declară sarcina de a pune în aplicare "nerealabil în viață.

Desene în mișcare. Desene în mișcare. Proiecte ale viitorului. Teoria relativității pe ecran "[4].

Ca o ilustrare a acestui manifest, Aleksei Gan reproduce compoziția liniară-circulară a lui Rodchenko în 1915. Grafica mecanizată, ritmul mucegaiurilor intersectate și turnate, trebuia să corespundă apelurilor lui Vertov de a studia și de a stăpâni imagini ale ritmurilor tehnologice.

Tema filmului va fi pentru Rodchenko una dintre temele transversale pe tot parcursul vieții sale ca designer, artist de postere, artist de carte și fotograf. Din titluri pentru documentare Dziga Vertov și proiecte kinoavtomobiley pentru All-rus agricole și meșteșugărești expoziție industriale 1922-1923 ani și în albumul „Cinematografia a patriei noastre“, în 1945.

Rodchenko și-a început cariera de design în 1922 cu dezvoltarea titlurilor pentru revistele de știri D. Vertov. El a atras titluri cu elemente ale compozițiilor lor neobiective, taie volumul de hârtie și carton, care apoi scrie numele diferitelor piese de film de scrisoare atașată la structurile spațiale și le-a transformat în fața echipajului aparatului de fotografiat. Titlurile au fost de mai multe tipuri: pur grafică, spațială, dinamică.

În titlurile proiectelor pentru redactorul de știri Rodchenko a arătat posibilitatea animării inscripțiilor. O parte din numele fragmentelor filmului au fost întărite asupra construcțiilor spațiale din anii 1920-1921. Aceste modele au fost rotite pe suport în timpul filmărilor. Alte texte au schimbat panta datorită unei structuri dinamice ingenioase a două paralelaje intersectate. Deci, cuvântul "End" a fost procesat. Literele din poziția oblică au intrat sincron în poziția verticală atunci când această structură a cadrului a fost deplasată. Cuvântul "Comintern" se deplasa de-a lungul arborilor mașinii de tipărire rotative către vizualizator. Acest fragment a fost filmat în această tipografie. Au existat exemple de animație și cu ajutorul luminii. Numele țărilor: "Franța", "Italia", "China", precedate de fragmente de știri străine, au fost incluse în relieful voluminos al cartonului. Când fotografiați, lampa care luminează această reliefă se mișcă, umbrele se mișcă pe ecran.

Titlurile dinamice au intrat în mod natural în țesătura filmului, au atras atenția ca un fel de atracție. Cinematografia tăcută și-a dobândit vocea vizuală. Pe această temă, Alex Gan a scris chiar și un articol separat în revista "Kino-fot", unde a analizat creditele ca parte integrantă a celui de-al 13-lea film de adevăr al lui Dziga Vertov.

Cooperarea lui Rodchenko cu revista Kino-fot, publicată de Alexei Gan, a fost primul test pentru Rodchenko și ca artist grafic. A făcut mai multe capace cu fotomontaj. Unul dintre ele este fundamental pentru constructivismul timpuriu și atitudinea sa romantică față de tehnologie. Pe copertă, pe un fundal alb-negru, împărțit în două, era un portret al inventatorului american Thomas Edison. Mai jos a fost semnătura "instalarea lui Rodchenko". Edison, inventatorul în inginerie, a fost simbolul unei artă nouă, rațională, perfectă din punct de vedere tehnic. Edison nu sa preocupat numai de cinematografie, ci, desigur, și de constructivism.

"Bullying" și imaginile brevetate - este cel mai probabil o fotomontaj satirică.

Discreditarea artei este dezvoltarea oricărui lucru banal, care nu a fost considerat anterior vrednic de atenția artistului: o lampă, un index sau o copertă pentru o carte tehnică. Pentru obiectele neașteptate, evaluarea gustului "frumos urât" nu este aplicabilă. Lucrul este creat pentru cauză, nu pentru admirație. Elemente individuale - text, planuri, imagini grafice condiționate sunt legate într-o schemă generală de construcție - o construcție grafică prea universală în sens, elementar, astfel încât criteriile estetice obișnuite să poată fi aplicate.

Rodchenko și Stepanova au început să coopereze cu prima emisiune, precum și alți artiști, colegii lor în constructivism, ca să spunem așa.

În al doilea număr al revistei, prima reproducere a proiectelor constructiviste de către Rodchenko a apărut pe o răspândire separată. Sub capul general "Lucrările constructiviste ale lui Rodchenko" au fost plasate: coperțile cărților lui Aseev, Ghana, precum și două versiuni ale proiectelor de mașini de film pentru expoziția agricolă și artizanală all-rusă.

Experiența lui Rodchenko în calitate de designer a fost acumulată și a fost formată necesitatea unor astfel de proiecte de la diferite organizații.

Influența noii politici economice asupra dezvoltării industriei asupra revitalizării vieții în Rusia atrage atenția istoricilor, sociologilor, economiștilor. Practica lui Rodchenko și a colegilor lui constructiviști mărturisește că în acest moment a apărut cel mai mare număr de ordine de design. Proiectarea, zona sa de dezvoltare, a devenit, ca atare, un barometru al revitalizării vieții economice.

"Polonsky și Rodchenko", acest constructivist maestru unic, citat într-un mod original.

Iată câteva locuri pe care Polonsky le-au ignorat pentru un motiv oarecare.

"Trebuie să stați împreună și să construiți noi relații între artiști.

Nu organizăm nici un fel de viață, dacă relațiile noastre sunt similare cu relația dintre Boemia Occidentului.

Acum mi-am dat seama că nu este necesar să imităm nimic, ci să luăm și să remodelăm în felul nostru. " - El scrie despre "lumina din Est" într-o relație nouă cu o persoană, cu o femeie, cu lucrurile "[6].

1926 este o altă dată de lucru creată la intersecția genurilor: cinema, fotografie și literatură. În ziarul "Kino" a fost o scurtă informație pomeshchane:

A. Rodchenko a finalizat o serie de ilustrații de fotografie pentru basmul copiilor de către S. Tretyakov "Samozveri". Acest fapt trebuie remarcat pentru că aici cinematograful își revendică din nou influența; ilustrațiile sunt făcute prin metoda de multiplicare a filmului "[7].

După 85 de ani, această carte a fost publicată în limba rusă și franceză, reprodusă în portugheză în Brazilia, dovedind că designul original nu devine vechi, este la fel de interesant pentru adulți și copii din diferite țări.

1. Sub-departamentul artistic și de producție al CNC ISC. Colecția "Artă și producție". M. 1921.

6. Protocolul privind Polonsky .- New Lef, 1927. P. 46.

Design-review, și