Victor's End Library - lucrări colectate

Examinarea marină

Timp de o săptămână, nu eram un corespondent special pentru Literaturnaya, ci al patrulea asistent al căpitanului, dar nu mă puteam abține complet de la literatură. Pregătindu-mă pentru călătorie, am răsturnat direcțiile de navigație din Atlanticul de Nord și cartea lui Gurevich The Viking Tours. A fost interesant să comparăm navigația modernă cu traseele normanilor antice. În plus, într-un fel surprinzător de timp, am auzit la radio "The Song of the Wise Oleg" într-o performanță foarte bună. Și antic nordici, profetic Oleg, Pușkin plecarea iminentă la mare, vechi intrările din notebook - toate amestecate în ceva în comun, la amestecul, care a trebuit să fie stabilită.

Știam că nu ar exista oportunitatea de a studia literatura în timpul înotului. Și acum, cu câteva ore înainte de plecare, a scris:
"Pușkin nu a fost niciodată în străinătate - regele îi era frică să-l lase afară, să-i dea o viză. Bineînțeles! Unul Godunov este de ajuns!

Suntem siguri în viața noastră săracă!

În fiecare zi așteptăm opalul,

Închisoare, Siberia, klobuk il,

Și acolo, în pustie, moartea sau bucla flămândă.

Prolega Oleg era o rudă a lui Rurik. Originea normală a primului prinț rus irită extrem de mult istoricii noștri. Pentru că unii îl consideră lituanian, iar alții sunt păsări pure ...
Gurevici scrie că Vikingii au condus la Islanda, apoi la Groenlanda, apoi la Newfoundland, un lanț de crime. (Care mă conduce la Newfoundland.)
Fiica Eirik Red nu a vrut să fie lăsată în urmă de tatăl și fratele său. De asemenea, a navigat din Groenlanda în America. Numele ei era Freydis. Și a poruncit două nave.
Ca și în încercările anterioare de a coloniza Terra Nova Freydis această încercare a eșuat pentru un motiv simplu - colonizatori (deja pe teren) se certau, se luptă și zgâriere pentru câteva femei. Freudis este saturat de asta. Și-a amintit strămoșii ei ucigași și a pus lucrurile în ordine: a ucis doi dintre asistenții principali. Dar nu a ajutat. Apoi Freudis a ucis câteva femei.
A venit ordinul, dar a venit plictiseala.
Coloniștii au urcat pe navă și au navigat înapoi în Groenlanda ...
Apoi, eu, desigur, am introdus artistic vechii imigranți vikingi, în timp ce navigau spre o țară necunoscută ...
Peisajele albe ale munților, cheile adânci și înguste, în care cascadele erau albe și câmpiile, iarba verde ...
Toți au înotat și au navigat de-a lungul coastei, experimentând sentimente complexe de dualitate, tulburare sau chiar calcul. Toți au crezut că următoarea căpănă ar fi mai frumoasă.
Balenele au lăsat fântâni, delfinii sportivi. Fragmente de gheață sclipiră solemn.
În cele din urmă, cîrmuitorul a ordonat un ciocan de lemn cu o imagine a divinității păgâne sălbatice care să fie aruncată peste bord.
Divinitatea se învârtea pe valuri și se îndrepta încet spre țărmurile necunoscute. Iar comandantul a ordonat coborârea pânzei. Plitele moi din vată albastră acopereau cu vîrfurile vînătoarele. Vânătorii au ales și au pus pânza în interiorul navei, apoi au demonstrat vâslele. Scuturile, care au fost fortificate în spatele laturilor, au bătut unul împotriva celuilalt și au sunat și au strălucit în soarele neîntrerupt, reflectând lumina, ca și luna.
Și toți oamenii se îngrijeau de batul copacului care se învârtea pe umflături. Zarzali, mirosind pământul, caii legați cu frânghii la catarg. Și taurul a râs și vitele, obosite de mare, s-au oprit. Iar femeile, ținând copiii în piept, au cântat o rugăciune la zeul de lemn. Ei s-au rugat pentru cea mai bună bucată de pământ, pentru că de acum înainte acest pământ va deveni nativ pentru totdeauna.
Ciocanul se învârtea în apa de surf, în mijlocul spumei și stropilor, apoi marea îl arunca pe pietre.
Călăul a tras un foc de bătălie din teacă - o sabie - și a arătat pietrele: "Aici!"
Nimeni nu a ieșit să-i întâlnească, nimeni nu mai trăia pe acest pământ, era pustiu, misterios, dar tare și verde cu iarbă. Deci, au existat spirite ale altor persoane. Nu ar fi trebuit să fie furioși și tulburați. De aceea, călăul a ordonat ca imaginea zeului lor nativ să fie tăiată de la arcul navei și să o ascundă sub pânza albastră.
Ei au separat capul zeului lor de tulpini și, gemând cu exerciții, sunând cu poșta cu lanț, l-au pus pe fundul navei și s-au acoperit cu pânză.
Apoi s-au adunat pe vâsle și au aruncat nava pe uscat.
Primii care au ieșit afară au fost femei și au scos copiii. Stăteau la pământ și se înclinau, neobișnuiți la întinderea de sub picioarele lor. Vântul a suflat din munți, a adus mirosul de gheață. Pârâul a fost zguduit, iar sunetul slab al murmurului său a făcut drum prin sunetul surfului.
Caii își băteau copitele și explodau.
Caii au fost scoși, au fost adunați pe corabie, iar caii au tras nava departe de țărm - pentru distanța dintre furtună.
Și, puțină odihnă, imigranții au mers să împartă un teren nou.
Fiecare om a fost așezat la fel de mult ca și cum ar fi ocolit ziua cu o lanternă în mână, arzând focuri pe marginea pământului său. Fiecare femeie a fost pusă la fel de mult ca și cum ar merge în jurul zilei, ducând o vacă despre ...

Procesul meu creativ a fost întrerupt de directorul restaurantului Zhora.
Era roșu și supărat.
Și a spus că îi lipsesc șase "cadre" - bucătari, cornevschite, chelnerite.
- Unde s-au dus?
- L-au omorât, Victorich! Zhora spuse și-și apucă capul.
- Unde? - Am întrebat cu o anxietate, pentru că eram încă un asistent de ceasornicar al căpitanului.
- În sanitație!
Nu ma interesat. Dacă ar fi fost sacrificate la bord, ar fi o altă problemă.
- Cumva vei reuși, am consola Zhora. "Pentru prima dată sau ce?"
- Și depozitarul a făcut un avort! În dimineața am fost încă tăcut! A spus Zhora.
"Când vine bătrânul, îi spun, am spus și am râs.
Ce-i așa de amuzant? A explodat Jora.
I-am povestit scurt despre Freydis, despre coloniști, normanii, despre modul în care se certau asupra femeilor și chiar le-au ucis să trăiască pașnic pe mare și în apropierea mării.
"Deci, timp de o mie de ani, femeile au adus surprize marinarilor, e timpul să ne obișnuim, băiete", am concluzionat.
- Du-te dracului! A strigat Zhora și a plecat undeva însuși.
Și am continuat să studiez vechii Vikingi, am scos din cartea Gurevich citate de divertisment și le-am însoțit cu propriile mele raționamente profunde.
Dacă adevărul este că gândul devine o forță materială, stăpânind masele, atunci cuvântul devine probabil o forță materială, stăpânind o persoană.
Acesta este ceea ce profetul Oleg a pierdut din vedere când și-a împins craniul calului cu piciorul. El a disprețuit credința strămoșilor săi în magia cuvintelor, în adevărul și înțelepciunea poporului - căci magii au vorbit în numele poporului însuși.

Magii nu se tem de domnii puternici,

Și nu au nevoie de un dar prinț;

Adevăr și liber este limba lor profetică,

Și cu voința cerului este un prieten ...

Magicianule, ești un om bătrân mincinos!

Îți disprețuiesti predicția ...

Și brusc, prințul înfricoșat a strigat ...

Interesant, poemul numit „Cântecul Înțelepților Oleg“, dar încă o dată Pușkin folosește cuvântul „profetic“: „Adevărul și libertatea limbajului profetic“
Aici am decis să-i opresc, pentru că am auzit două convorbiri telefonice convulsive - paznicul de la pasarelă ma sunat pe punte.
Am îmbrăcat un capac uniform, împrumutat de la căpitan - amândouă urechile mele erau ușor așezate în ea, m-am așezat și m-am dus la chemare.
Marinarul naval a raportat că poate auzi un miros puternic de fum. Am auzit și mirosul de fum. "Nu a fost suficient foc", m-am gândit. Apoi se îndreptă spre puntea de pasageri sticloasă, mușcându-și nasul.
A ars doar o țigară în coșul de gunoi. Am trimis un marinar cu o cană de apă.
Zăpada a fost înconjurată de felinarele de pe doc. Cu bătrânul Repin, care stătea opus, descarcă baloturile umede. Apa se mișca între laturi. În stânga luminii orașului "Repin" se aprinse zăpada. Și brusc m-am gândit că deja abandonam țărmul. Nu mai am vrut să cobor din gară, să merg în oraș. Acesta este un sentiment special - să abandonăm țărmul, îngrijorările și ispitele lui, să pierdem de pământ și de orice interes pământesc. Nu în cuvinte pierde interesul, ci în faptă. Cu acest sentiment, trebuie să fi fost închise în urma lor de către ușile monahale, adevărații călugări adevărați. Este un sentiment întreg, bun, curat, dar cu o atingere de tristețe, bineînțeles - un sentiment de pensionare strânsă la mare.
Știam deja că mă duc la țărmurile Americii de mai multe ori sau de două ori. M-am hotarat sa inot mai mult - pana in primavara.
Un om purtat de zăpadă urcă scara, ordonând să scoată cutiile sparte din dulap - recipientul.
"Voi plecați, dar ce să fac cu ei?"
Avea dreptate - cutiile sparte erau ale noastre. Am convocat balaurul-balaur, iar noi cu el, în patru mâini, am aruncat cutiile peste bord, spre mare, pentru a le lăsa să înoate în valuri.

Am transmis salutările Norvegiei de la marinarii ei credincioși Tessem și Knudsen, dormind sub rocile îndepărtate ale lui Dixon, în timp ce am înconjurat Capul de Nord. Ecranul său misterios, verzui, pâlpâia pe ecranul radarului. Am luat rulmentul pe promontoriu și am măsurat distanța până la el, apăsând fața spre botul de cauciuc al indicatorului de la distanță.
Lumina zilei a venit prin bot. În lentila ecranului, mi-am văzut fața mărită de două ori pe două. De fiecare dată, și fiecare rid și un cos pe obraz. Ce poți să faci dacă observați brusc îmbătrânirea și fărul pielea și urmele unui băutură de rămas bun și toate acestea pe o scară dublă.
Întregul zbor, înclinat spre ecranul radarului, m-am gândit involuntar că nu mai sunt ceea ce eram. Twist - nu răsuciți. Și eu sunt asistentul căpitanului al patrulea. Și raportul despre bacalaureat e pe gâtul meu. Și cererea pentru echipajul de alimente și cartea de ordine ... Și înainte de vasta întindere a Oceanului Atlantic, în care nu am navigat niciodată și am studiat numai prin loțiuni.
Nu știu cine sau ce este de vină pentru faptul că nu am navigat în Oceanul Atlantic. Dar nu mă pot învinovăți pentru asta. Nu aș fi refuzat, cineva mi-a sugerat o astfel de divertisment. Am reușit să mă uit la Oceanul Pacific - restul au fost dezactivate. Oceanul Arctic este un concept relativ. Traseul Mării Nordului trece prin mările sale. Oceanul arctic în sine este o realitate doar pentru marinarii submarinelor nucleare și a celor care se rătăcesc într-o societate mixtă.
Oceanul și marea sunt lucruri diferite. Nu e de mirare că aceste cuvinte sunt de diferite feluri. Oceanul este un om. Marea nu este bărbat sau femeie. Este "ea". Marea aparține oceanului și face parte din ea, deși are în mod necesar propriul său caracter, caracter și trucuri.
În mare, un marinar crede în privința porturilor, strâmtorilor și capului. În ocean, marinarul se gândește în ceea ce privește continentele și afirmă: "Acum ne vom culca pe Islanda, vom părăsi Anglia pe partea portului și vom întoarce în Canada". Numai piloții și șefii de stat se pot ocupa atât de liber de continente. Dar oamenii de stat nu sunt, desigur, așa. Ei nu știu ce mirosește drumul dintre continente. Acest lucru este cunoscut numai pentru cei ale căror mâini sunt pe roată.
Recent, un mare politician - primul ministru al Austriei - a decis să se înțepenească, cum miroase drumurile dintre continente - sa scufundat în ocean cu un echipament de scufundare. Și nu a venit. Mă întreb ce credeau rechinii atunci când mestecau premiera și ce gust avea.
Astfel de gânduri joase și înalte rătăcit prin mintea mea, când în cele din urmă am renunțat la literatură și a fost primul ceas mare și căptușeală albă „Vaclav Vorovskii“ plinte Peninsula Scandinavă la scurt timp „pune arc“ din Insulele Feroe de pe St. Johns.
Desigur, m-am gândit la lucrurile pe care navigatorul ar trebui să le gândească la ceas. Și am experimentat și bucurie. Este atât de frumos când mâinile sunt pe volan! Deși acest lucru nu este mâinile tale direct pe volan, dar marinarul de direcție, dar sunt ca și al tău. Adevărat, nu există nici un volan. Există două butoane netede, plăcute la atingere sau o mică bucată semicirculară dintr-o roată mică ...
- Veniți să mă vezi după ceas, spuse menta căpitanului, distrugând starea înaltă a gândurilor și sentimentelor mele. "Vom vorbi despre statut și alte lucruri interesante ... Nu ați înotat de unul singur de ceva timp ..."
- Da, am spus.
Și acru, ca atunci când am aflat că mulți ziaristi profesioniști sunt trimiși în zborul turistic din Arctica.
Mentorul căpitan avea o dispoziție dezgustătoare. El a aflat că mergea într-o călătorie lungă, plictisitoare și plictisitoare la banca lui George cu o oră înainte de a ne termina. Nici măcar nu avea timp să-și ia rămas bun de la soția sa, iar soția lui trebuia să sărbătorească ziua ei într-o săptămână.
Titlul de mentor-căpitan este un post ciudat. Pentru a face corect pe navă nu este nimic, pentru că există un căpitan de bază, cu normă întreagă. Și căpitanul-mentor ar trebui să-l ajute pe căpitanul personalului, dacă apar împrejurări speciale. În charter, apropo, un astfel de post nu spune un cuvânt. Din moment ce lene dezola chiar oamenii lenesi, capitanul-instructor începe să inventeze toate pe examene de bord joacă un alarmă și să înregistreze păcatele inevitabile și gafele în broșura-conducta. De la căpitanii de plictiseală - mentorii le place să confunde navigatorii cu întrebări delicate și dificile. De exemplu, s-ar putea întreba, „Hunter a ieșit din cabina lui și a plecat la vânătoare în sud zece și trei sferturi de milă, apoi se întoarse către ghidul și a mers încă zece și trei sferturi de milă. Aici vânătorul a văzut un urs și la împușcat. Ursul a alergat spre nordul curat și a căzut mort lângă cabana vânătorului. Care este numele acestui urs și unde este coliba vânătorului? "
Student de opt ani va răspunde imediat că ursul este numit Alb, iar coliba este pe Polul Nord. Dar navigatorul pentru acest lucru și pentru navigator, să se gândească serios la această poveste. Cvasi-coordonate, ortodromie, proiecții gnomonice, iar diavolul știe ce.
Și vei bloca astfel de prostii, că atunci nu dormi două nopți cu rușine.
Toți pot întreba pe conducătorul-mentor. El poate cere prin care sunt îndatoririle navigatorul pe ceas, în cazul în care înainte de ai exploda la o distanță de treizeci de mile o bombă atomică, la o adâncime de cincizeci de metri. Desigur, puteți răspunde la o anecdotă populară pe care trebuie să o schimbați în haine curate și să vă mutați încet în cimitir. Dar el întreabă: „De ce este lent la un crawl?“ Și dacă nu știi că este necesar să se târască încet, astfel încât să nu provoace panică inutile, veți obține o notă proastă pe o pregătire specială și nu va fi permis să ruleze. Asta este ceea ce este un mentor de căpitan și asta poate pune întrebări.
Am coborât în ​​cabină și am privit din nou statutul. Ca întotdeauna, nenumărate puncte "trebuie" sunt amestecate într-o grămadă.
"Carta navigației pe navele marinei sovietice" este un lucru minunat. În ea, experiența de accidente și de depășire, care sa întâmplat și aproape că nu sa întâmplat cu zeci de generații de marinari. De aceea nimeni nu poate memora reglementările. Carta poate fi amintită și încercată să funcționeze pe baza principalelor lucruri. Dar când trebuie să treci examenul conform statutului, ești într-o capăt. Sau, așa cum spun marinarii, puneți cornul în perete. Voi, de exemplu, uitați să menționați că atunci când vă aflați la ancoră, trebuie să țineți cont de ancoră. Acest lucru nu înseamnă că atunci când într-adevăr sunteți la ancora, atunci nu vă pasă. Dar pe examen, o să-ți lipsească. Sau nu veți raporta că, în caz de pericol, sunteți obligat să luați măsuri împotriva acestui pericol. Deși doar un tocilar nu ia măsuri împotriva pericolului pe care l-au amenințat. Sau ați enumerat toate tipurile de informații pe care ar trebui să fie obținute de la dealer-ul te uiți Navigator: pe plaja, luminile sale, navele din sens opus, vremea, vizibilitatea, prognoze, avertizări, ordine ale căpitanului, dar nu va spune despre „ordinele de cart“, și anume că că bucătarii trebuie să împinge în coaste, în șase sute GMT. Și tu ești din nou ciudat.
Nu e de mirare că Petru cel dintâi a spus:

Citiți cartea pentru ca visul să vină!

Și în dimineața, care se ridică din somn,

Citește foarte obosit!

Cu toate acestea, poporul rus a răspuns succint țarului cu un proverb: "Este greu ca articulațiile să trăiască conform reglementărilor".
Fără entuziasm, am trecut pragul unei cabine de lux, în care trăia căpitanul-mentor.
Sala de recepție a cabinei a ieșit pe pupa și pe ambele părți ale punții de promenadă. În spatele ferestrelor albastre, de seară, ferestrele erau vizibile, trezirea noastră era albă. În compartimentul de dormit al cabinei erau două paturi largi și luxoase. Probabil, patul suplimentar a intervenit neplăcut asupra mentorului căpitanului, reamintindu-i de ziua de naștere a soțului.
Tutorul se așeză la masă și își tunde degetele în conformitate cu regulile. Numele mentorului era Boris Konstantinovich Bulkin. Bineînțeles, el nu era tânăr, dar el era departe de vechi, uscat, întins, avea buze subțiri, batjocorind: avea încă un loc chel, destul de decent.
- Deci, tu, al patrulea asistent, ești scriitor? Stai jos, te rog.
M-am așezat și am simțit uscăciunea în gură.
"Are aceasta legătură cu execuția viitoare?" Am întrebat. Am observat de mult că titlul de "scriitor" înseamnă în ochii oamenilor normali ceva complet incompatibil cu cunoștințele serioase despre ceva concret în lume.
- Da, spuse tutorele. - Are. Dacă sunteți scriitor, atunci de ce naiba sunteți pe acest zbor?