Gogol nu a sufocat "contextul" - critica - pagina literară - învierea Rusiei

La cea de-a 200-a aniversare a marelui scriitor, o ediție unică a romanului "Taras Bulba"

Ediția calibrată și fără distorsiuni ale poveștii lui Gogol - au eveniment în viața literară, mai ales atunci când este ilustrat de gravuri excelente de Artist al Poporului din Rusia, Serghei Kharlamov. Dar nu toate meritele noii ediții a cărții "Taras Bulba" pregătite de Fundația pentru Perspectivă Istorică.

Structura acestei publicații (compilate de istoricul binecunoscut, profesorul AF Smirnov) este, fără îndoială, bine gândită. Povestea lui Gogol este precedată de prefața clasică a istoricului rus remarcabil al secolului al XIX-lea, Mykola Kostomarov, care a apărut brusc astăzi extrem de urgentă și necesară. La urma urmei, vorbirea în ea merge, după cum se dovedește, nu numai în acele vremuri în care trăiesc eroii Gogol.

Însuși cu rădăcini rutene, Kostomarov relatează lupta cazacilor din Rusia Mica cu norma poloneză, menționând că a început la sfârșitul secolului al XVI-lea, revolta împotriva polonezilor mergeau unul după altul. „Toți au ajuns din nefericire pentru ruși mici, - spune istoricul - și după fiecare revoltă a făcut masacrul, urmat de execuții feroce, iar poporul a simțit după opresiune mai intolerabilă asupra lor. Deci, făcut până în 1648, când a izbucnit o rebeliune hatmanul Hmelnițki, foarte diferit istoria luptei transformat Ucraina și Polonia. "

Dupa ce a citit Kostomarovskaya prefață, dintr-o dată a devenit extrem de clar ceea ce este și ar trebui să însoțească toate edițiile „Taras Bulba“ pentru elevi: Gogol fără acest spațiu în contextul istoric creat de NI talent Kostomarov, multă importanță poate rămâne pentru un adolescent înțeles greșit, nespuse, nu combinat cu spațiul istoric.

Desigur, aceasta poate fi obiectat față de mine iubitorii înrăit belles-lettres, spunând că cu siguranță luminozitatea și imaginile narațiunii lui Gogol necesită încă unele „ancora“ istorice? Nu este mai bine să le oferim copiilor posibilitatea de a se bucura pur și simplu de frumusețea și suculența limbii lui Gogol?

Da, faptul că "Taras Bulba" este o poveste istorică. Și dacă povestea este istorică, atunci această prefață luminată de N.I. Kostomarov.

Descriind timpul lui Taras Bulba, o mare atenție istoric la problema luptei lumii ortodoxe cu latinii, condamnând aspru apostazie și depărtarea Micilor ruși ai credinței ortodoxe, convertirea la catolicism.

În articolul de la sfârșitul volumului, profesorul A.F. Smirnov, acest subiect este actualizat cu succes, apropiindu-se de "afacerile de zile" de evenimentele cele mai noi istorii. Vorbind de celebra dispută dintre slavofili și occidentali, A.F. Smirnov scrie: "Această dispută, această confruntare în multe forme diferite, se fierbe și astăzi. Una dintre manifestările cele mai izbitoare ale este transferul Departamentului greco-latinii (uniat) de la Liov la Kiev nou-nouț ... Prin urmare, este de înțeles atenția de Gogol, protagonistul lui Taras la problema apostazie. Încă mai are un înțeles special în zilele noastre. "

Și este dat de Gogol însuși, care credea, ca A.F. Smirnov ", limba literară rusă nu este vorbită doar de marii ruși, ci de limbajul literar general al tuturor slavilor orientali, poporul ortodox al Rusiei, care a fost creat de eforturile comune ale rușilor, ucrainenilor și bielorusilor. Exemplul lui Gogol în acest sens este deosebit de impresionant și instructiv. "

Și N.I. Kostomarov odată pus în felul acesta: „ucrainenii, belarușii, Marile rușii constituie o singură civilizație, pe care sufletul este aceeași pentru toată credința ortodoxă, ce înseamnă pentru folk ortodox, care spune povestea și Gogol. unitatea noastră, istoric, trebuie să prețuim și să păstreze ca lumina unui ochi. Să ne în acest exemplu memorabil sunt isprăvile Prinț Vladimir Monomakh și cazacilor Bogdan Hmelnițki. "

Nu este cunoscut faptul că Gogol a predat istorie la Universitatea din Sankt-Petersburg, a lucrat cu surse istorice și a scris Istoria Ucrainei.

Reamintește, în acest context, că doi conațional patru luni înainte de moartea sa, Nikolai a vizitat Moscova: profesorul Osip Bodyansky si scriitor aspirant, la acel moment un funcționar al Ministerului Educației, Grigori Danilevsky. Profesorul Bodyansky poate fi privit ca un fel de prototip al actualului ucrainean „pismennikov“ -natsionalistov.

Nu Bodyansky sta, el a început să se certe și am entuziasmat. Gogol a răspuns liniștit: „Noi, Osip Maximovici, este necesar să se scrie în limba rusă, - a spus el - ar trebui să ne străduim să sprijine și să consolideze o limbă maternă Vladychny pentru toate triburile noastre. Caracteristica dominantă a rus, cehi, ucraineni și sârbi ar trebui să fie o singură relicvă - limba Pușkin, de ceea ce este Evanghelia pentru toți creștinii, catolici, luterani și Herrnhuters ... Noi, Little ruși și rusă, au nevoie de o poezie, liniștit și puternic - Gogol a continuat (.) , - poezia imperială a adevărului, a bunătății și a frumuseții. Rușii și puținii ruși sunt suflete de gemeni, care se alimentează unul pe altul, nativi și la fel de puternici. A da preferință, una în detrimentul celeilalte, este imposibilă. "(Citată de: Danilevsky GP Familiarity with Gogol).

Când astăzi editorii ucraineni nu produc cărți lui Gogol (cu excepția unui transfer monstruos de „Taras Bulba“, care, într-o formă de șovinism, cuvântul „rus“ peste tot înlocuiește cu „ucrainean“), teatre, nu pune piesele și TV sale prezinta filme bazate pe operele sale, - toate acestea provoacă teamă și proteste.

Protestă împotriva spiritului îngust al naționaliștilor - separatori ai lumii rusești, încercând să stoarcă pe Gogol în contextul îngust al "vieții ucrainene". O astfel de politică este atât de repulsivă față de tot ce a scris marele scriitor și a spus că nu numai oamenii defecți din punct de vedere cultural, fie dușmanii unei singure lumi slave, nu pot înțelege acest lucru. Se pare că aceste „separatoare“ nu suportă gândul de „parteneriat rus“, cântată de Gogol - frăția indestructibilă între cele două mari ramuri ale poporului o dată unite.

Cum să nu-ți mai amintesc ultimele cuvinte ale lui Taras Bulba: "Așteptați, va veni timpul, va fi timp, veți afla ce este credința rusă ortodoxă! Deja și acum simțiți oameni îndepărtați și intime: țarul va urca din pământul rusesc și nu va exista nici o forță în lume care să nu se supună lui. "

Și totuși liniile nemuritoare ale finalei volumului I al sufletelor moarte vin în minte: "Rusia, unde te duci? da răspunsul. Nu dă un răspuns. Se aude un clopot cu un sunet minunat; Aerul se mișcă și vântul este sfâșiat de vânt; tot ceea ce nu este pe pământ zboară, și alte țări și state dau drumul la ea, căutând și dând calea ei ".

Nu este aceasta recunoașterea cea mai vie a lui Nikolai Vasileevici în dragostea sa față de lumea rusă și de Rusia, toate ramurile cărora erau în mod inextricabil legate de el?

Serghei Kotov, academician al APSN

Vă invităm să discutați acest material la forumul prietenilor portalului nostru: "Conversație rusă"