Du-te la locul unde este cel mai înalt copac

Există caviar roșu în Chukotka, alergând de la urși polare de pe insulele Novosibirsk și trăiesc pe insulele nelocuite ale creastei Kuril. Corespondentul special DV Andrey Urodov sa aruncat în lumea aventurilor, care așteaptă soldatul în timpul serviciului în Orientul Îndepărtat

"Când am intrat în barăci, am observat că în dormitor toate ferestrele erau acoperite cu pături. Ei bine, nu am înțeles nimic: trebuia să mă culc și să plec. În noaptea de la ora trei am ajuns la nevoie. Toaleta este pe stradă. Mă duc, mă uit - e lumină! Prima dată în viața mea am văzut nopți albe. Acest lucru ma uimit. Din avanpostul nostru la toaletă am întins o frânghie. Apoi mi-au spus: este ca noi să nu fugim în timpul iernii ", își amintește Sapunov.

Foto: Arhiva personală a lui Alexey Tyanin

Soldații vin în Orientul Îndepărtat din alte regiuni ale Rusiei. "Am slujit în regiunea Amur, am fost chemați din orașul Kamyshlov lângă Ekaterinburg. Recruții în Orientul Îndepărtat au fost trimiși din regiunea Sverdlovsk, Bashkiria și Tatarstan ", explică Anatoly Smertin, care sa alăturat armatei în 1980. - Extremul Orient este natură: câmpuri nesfârșite cu boabe și o bestie speriată. Tărâmul minunat, zgomotos, noaptea, întunericul de pe pământ și cerul înstelat, pe care nu îl vei vedea în oraș. Au trecut mulți ani și încă mi-e dor de dealurile Amur. De la apelul nostru, tipul a rămas pentru un serviciu de lungă durată ca semn, deși condițiile nu sunt simple: serviciul este de opt ore și în ploaie, iar în îngheț până la -48 ° C. "

Du-te la locul unde este cel mai înalt copac

În ciuda faptului că nu există mai mulți militari în trupele de frontieră, principiul teritorial al recrutării a supraviețuit. Șansa de a ajunge în districtul militar estic crește de mai multe ori, dacă locuiți în Ural: în regiunea Kemerovo, Irkutsk, Chelyabinsk sau Sverdlovsk. Lista include, de asemenea, Bashkortostan și Tatarstan. Conscripții din aceste regiuni compară în mod tradițional unitățile militare din Orientul Îndepărtat: de la creasta Kuril până la insulele Novosibirsk din nordul Yakutia. Zona a șocat recruții, obișnuiți cu viața urbană.

"Peștele roșu se mănâncă și caviarul"

Potrivit lui Sapunov, a zburat la Chukotka, ca pe o altă planetă.

Un serviceman ne-a apropiat de a trage o țigară și a spus: "Ei, băieți, închideți-vă. Sunt aici spirit (soldatul care a depus jurământul - nota DV), uimirea este oribilă, chiar și acolo nu există. " M-am dus să slujesc cu un prieten din copilărie, ne-am privit mai întâi unul pe celălalt, nu l-am crezut pe tipul ăsta. Soldatul ne întreabă: "Unde ai fost trimis?" Spunem: "Către trupele de frontieră." Ei bine, imediat a înviat. Uita ce ți-am spus. Pogaranți, da, trăiesc! Peștele roșu mănâncă și caviarul. " Nu l-am crezut pentru a doua oară, ne-am gândit că glumește.

Dimineața am fost trimiși de avioane militare în tabăra de antrenament din nordul Chukotka, în golful Providence. Au dat afară jachetele de păianjen, iar după baie m-au dus în sala de mese. Într-adevăr, am fost serviți pește roșu în ulei vegetal și cu ceapă. Nu am încercat aceste delicatese în Alma-Ata.

Dimineața ne-am ridicat, am mers la sala de gimnastică și, după micul dejun, ni s-au dat câteva minute pentru o pauză de fum. Sala de fumat a fost la colț de baracă și noi, tineri, am fugit acolo. Un ofițer mergea la întâlnire și va țipa. Ne-a făcut pe toți să ne împingem pentru a merge pe iarbă. El a spus: "Acestia sunt copaci! De ce alergi în copacii din Chukotka?

Vara în Chukotka este momentul cel mai interesant. În Golful Providenței se poate lăsa cazarma și pur și simplu admira natura, dealurile. Când am făcut aruncările de mers în aceste locuri, am fost uimit de varietatea scalei: sunt atât de multe culori. Am mers la estuar, am prins pește roșu. Când a ieșit somonul roz, l-am aruncat la păsări și am sărit ketu. Timp de patru zile, cincisprezece butoaie de pește și un butoi de caviar roșu au fost sărate special pentru avanpostul nostru. Ratia zilnică era obișnuită, soldatul: tushyonka, supe, terci, dar îmi amintesc delicatele de pește.

Golful Providence este greu de uitat. Deseori vorbesc despre serviciul meu pentru soția și fiul meu. Apropo, l-am numit în onoarea prietenului lui Dmitri, pe care l-am servit apoi la Chukotka.

Cu un parașut în Arctic

Foto: Arhiva personală a lui Alexey Tyanin

O lună de serviciu în Arctica este numărate pentru două. Două treimi din militari cheltuiește la stația de cazane și una - într-un punct temporar pe continent. Există recalificare și apoi plecați pentru vacanță. Având în vedere că vremea aici nu este de multe ori zboară, armata este aruncată pe insulă de grupuri mari din satul Tiksi. Uneori avionul meu trebuie să aștepte zile.

Cu câțiva ani în urmă, militarii și constructorii trifoiului nordic locuiau în casa cazanului într-un lagăr de corturi. care a fost încălzită de generatoare speciale. Pentru a intra în sala de mese, a trebuit să ieșiți în viscol, cu riscul de a întâlni urși polari. Unitatea militară nu a fost acolo timp de aproape treizeci de ani, așa că animalele umane nu se tem și uneori chiar urcă pe acoperișurile dulapurilor radio sau se ascund în interiorul conductelor abandonate.

Strugatski și spionii japonezi

Vorbind despre serviciul său din Orientul Îndepărtat, nu numai rudele, ci și mii de cititori au reușit să-l conducă pe Arkady Strugatsky. A absolvit Institutul Militar de Limbi Străine în specialitatea unui interpret de limbă japoneză și a fost distribuit la Kamchatka la începutul anilor '50. Recuperarea amintirilor serviciului poate fi prin scrisorile sale către fratele său Boris.

Foto: din cartea "Frații Strugați", ZhZL

Deci, familia noastră a trebuit să intre în țara minunilor și uimitoare, care a devenit zi de zi. Căci Kamchatka este mult mai ciudat și mai interesant decât Insulele Kuril și Sahalin, luate împreună. Aici urcă într-o duzină de kilometri de oraș, din abundență cresc ciuperci și fructe de pădure, în râurile la un metru lățime există pești care nu se încadrează în ele; de la vârfurile de zăpadă de dimineață în ceață, crească, ploi cataclismice de furtună timp de săptămâni, gigantice furnici roșii vânătoare pentru lăcustă. Mă uit, înregistrez, ascultă. Totul este nou, interesant. Și viața aici este dificilă, este necesar să spunem direct. Ei bine, ce puteți face. Trebuie să slujești.

Colegul din Strugatsky, Vladimir Olshanski, a descris această tragedie după cum urmează: "Kamchatka nu a suferit, dar cutremurul a fost resimțit în plină forță. Am fost foarte zdruncinat și câteva zile mai târziu victimele au fost aduse la garnizoană și salvate de la Kurils. Ei locuiau în barăci ale soldaților, i-au hrănit din bucătăriile soldaților marșului, iar soțiile noastre au strâns lucruri calde pentru ei, pantofi, lenjerie de pat, pentru că era deja rece. Despre asta, desigur, noi în ziarul nostru nu am scris, interdicția a fost extrem de mare. Arkady Natanovich a zburat la Insulele Kuril ca parte a unui grup de ofițeri și specialiști și sergenți special selectați, așa cum ni sa spus, pentru a menține ordinea. Dar am înțeles perfect că cercetașii aveau sarcini complet diferite - de a neutraliza agenții japonezi din stânga. Arkady a adus de la Kuril un telescop excelent, iar uneori am ieșit în seara de pe stradă și am privit prin acest dispozitiv optic la Lună. Apropo, am văzut această pipă în Moscova.

Arkady Strugatsky. Toamna anului 1952, Kamchatka

Foto: din cartea "Frații Strugați", ZhZL

Draga mea Bob!

Am primit scrisoarea dvs. sau, mai degrabă, toate scrisorile pe care le-ați trimis vreodată la Kamchatka. Nu am scris atât de mult pentru că eram într-o călătorie de afaceri - cea mai interesantă și bogată experiență din viața mea. Am fost pe insula Shumusu (sau Shumshu - cautati varful sudic al Kamchatka). Ceea ce am văzut acolo a făcut și a supraviețuit - încă nu pot scrie. Voi spune doar că am vizitat zona în care dezastrul, despre care v-am scris, sa simțit foarte puternic.

M-am întors la traul și am intrat într-o furtună cu unsprezece puncte. Borya, furtuna nu este o experiență. Acesta este un nonsens continuu la jumătate cu vărsături și insomnie. Te-ai agățat de contorul aruncătorului de bombe de la pupa și arăți stupid ca un val uriaș, uriaș, uriaș. Dz-Z-Z! Minesweeperul decolează pe creastă și se înclină astfel încât nasul să se afle la doi centimetri de apă. Stomacul se desprinde la picioare. F-zhah! Traulerul cade jos, stomacul îi zboară în gât.

Perioada din Orientul Îndepărtat a apărut în mod repetat în lucrările Strugatsky. În prima poveste - "Outside" - acțiunea are loc pe vulcanul Alaid (Insula Atlasov), unde Arkady Natanovich a fost aruncat în misiune în timpul serviciului. Frații au descris călătoria spre Shumshu în capitolele inițiale ale "Regatului Patru". Insulele lanțului Kuril Paramushir, Shumshu și Onekotan au devenit locurile de acțiune pentru cărțile "Snail pe panta" și "Conul alb al lui Alaida". Eroii acestor lucrări găsesc vechea pavilionă japoneză și coboară în fortăreața subterană. Toate acestea nu sunt invenții fanteziste, ci adevărate fortificații lăsate pe insula Shumshu după războiul sovieto-japonez.