Atracții în jurul Arezzo Cloister

travelogue

Dacă șoimul a luat un curs de la Laverna la nord-vest, atunci, zborând zece kilometri, ar fi căzut într-o altă mănăstire și mai veche, numită Kamaldula. Călătorul, din nefericire, este legat de pământ: de la Poppy, pe un drum în șurub, merge în munți și călătoria îi pare dificilă. Mai întâi, urcă pe drum, înfășurându-se într-o pădure de mesteacăn, apoi se îndreaptă spre o pădure de conifere groasă. Dar la doar câțiva kilometri de aici, Laverna nu se poate lauda cu atât de mulți copaci ca de pietre. Adevărat, sunt și păduri de mesteacăn, dar îmi amintesc mai multe tuneluri, crăpături și cornișe de munte, de unde m-am uitat în abis. În Kamaldooly, munții sunt complet acoperite, iar aerul cald de vară este umplut cu mirosul de pin. Deseori există o serie de sunete ciudate - un bătut puternic, un accident, o tâmpenie, așa că un copac mare moare sub toporul unei tăietori de lemn.

Fondatorul mănăstirii Kamaldula sa născut la Ravenna cu două sute șaptezeci de ani înainte ca Dante să fie îngropat aici. Spiritul său era mai aproape de timpul exarhatului decât de Evul Mediu. În Anglia, atunci regii săși au condus Vikingii. Sfântul Romuald a fost apoi un stareț benedictin. Călugării s-au răzvrătit în mod constant împotriva strictății domniei sale. Desprins de dizolvarea vieții monahale, el a decis să-și stabilească propria ordine și sa retras cu cinci adepți în munții din Kamaldula. Aici au trăit ca pustnici, în tăcere și singuri. Au venit acolo într-o îmbrăcăminte benedictină neagră, totuși, după ce a văzut visul, Sfântul Romuald a schimbat culoarea hainei sale în alb. Și astăzi, nouă sute cincizeci de ani mai târziu, veți vedea pustnici în robe albe.

În tăcere și singurătate trăiesc în mănăstirea Kamalduly. Lumea sa schimbat și ei, pustnici, sunt supuși legilor prescrise de ei la sfârșitul Evului Mediu de către fondatorul lor.

Sosind, am văzut o curățenie în pădure. Pe ele se aflau clădirile, grupate în jurul bisericii cu turnuri gemene. Acoperișurile clădirilor sunt așezate sub colțuri ciudate, peste tot - patina antichității. Mi sa părut că această mănăstire pe care am văzut-o odată - fie într-un vis, fie într-o imagine. Apoi mi-am dat seama că o astfel de impresie a fost produsă de un zid de piatră gros din jurul mănăstirii. Păreau ca și cum brazii uriași care atacau clădirile. Dimineața zâmbea, plimbările în umbra parfumată a copacilor păreau delicioase, dar vederea zidului mi-a întors gândurile în altă direcție. Am crezut că a promis un confort relativ în zilele de iarnă.

La început am fost interesat de stema Ordinului: arată două turturele așezate pe fiecare parte a potirului. Aceasta înseamnă că ordinul este alcătuit din două clase - călugări și pustnici, și că ambii - care conduc un stil de viață activ și se îngăduie în contemplare - sunt uniți în Hristos.

Ca majoritatea vizitatorilor la Camaldool, am vrut să vizitez un pustnic și să aflu cum trăiesc astfel de oameni. Primul călugăr pe care l-am întâlnit, îl puteți vedea imediat, nu a fost unul dintre ei. O persoană veselă, sociabilă. Mi-a spus că schiturile sunt în munți, la o mie de metri de aici. Da, nu este nimic mai ușor să vizitezi pustnici, el însuși va merge acolo astăzi și va fi bucuros să-mi arate drumul.

Am intrat în mănăstire și m-am găsit într-o farmacie antică unde, se pare, nimic nu sa schimbat încă din Evul Mediu. Din căprioare atârnă un aligator prăfuit, iar în spatele bastionului unei varietăți de ustensile de farmacii stătea un tânăr novice în ochelari cu cadru de corn. În apropierea ușilor, unde există de obicei scări de podea în alte farmacii, am observat un coșcior așezat pe un preot, iar în el - un schelet. M-am apropiat și am citit inscripția: "În acest pahar te vezi pe tine însuți, prost muritor. Orice alt pahar nu-ți spune adevărul. În apropierea raftului am văzut o mare varietate de șerpi și câteva piei de bursuc, ajutând, așa cum am amintit vag, de vrăjitorie.

Ea trebuie să aibă în mine ceva de ipohondru medievale ascuns, pentru că era un loc am sperat întotdeauna să găsească: un magazin chimist, în cazul în care puteți cere jumătate din ochi uncie crab sau sac de coral zdrobit, sau chiar un borcan de unguent realizate din corn de cerb sau medicamente vechi vechi. Magazinul, la prima vedere, părea foarte promițător - o distanță, ascunsă în Apenini ... Și dacă există un elixir de viață aici? Cine poate spune că acestea conțin nenumărate cutii mici în dulapuri de nuc frumoase și întunecate? Ce, în ciuda cornului de ochelari și a aspectului modern, poate novice să-și păstreze sub contorul său? Am pășit cu încântare în camera mai mică. Au fost multe mortari cu pisoi, un retort și încă un aligator. Se pare că tocmai un alchimist tocmai a ieșit de aici ca să se descurce cu ceva de la Galen. Ferăstrăul avea o privire familiară la un colț al camerei. Pe perete, în cadru - probabil ca instrucțiunea cea mai urgentă - a fost transferat într-o compoziție în care numărul de grăsime umană este printre componentele.

La tejghea am fost înainte de omul care a cumpărat pachetul de lame de ras, iar femeia a cerut o sticlă de Koln și un borcan de crema de fata. Acest lucru - așa cum știe fiecare fan al lui Don Quijote - ar putea fi munca unui vrăjitor. Din păcate, totul nu era așa. Deoarece cele două lumea farmaceutică întâlnit la tejghea, lumea de lame de ras și creme pentru față, în ciuda semnelor de a mă liniști de sărbători vechi, a fost mai realist. Cu toate acestea, faptul este că am cerut jumătate de uncie novice de spânz negru, care - toată lumea știe - un leac pentru gută și ucide lupi, ar fi putut și ar fi fost surprins, dar chiar și butabarbital mai misterios sau penicilina mi-ar fi dat prea, și ochiul nu va clipi!

Am întrebat de unde provin vizitatorii. Sa dovedit că trăiesc într-un hotel de mănăstire, mai sus de-a lungul drumului, și acum în vacanță. În fiecare an, oamenii vin aici și petrec o săptămână sau două în aerul de munte de munte din aerul montan, plimbare, plimbare, pește, iar farmacia este un magazin local.

Călugării s-au răsfățat întotdeauna în vinificație, în speranța de a obține ceva atât de bun și benefic ca Benedictine sau Chartreuse. În mănăstirea Kamalduly se fabrică trei lichioruri: unul este numit "Lavr", celălalt este "Elixirul icoanelor", iar al treilea este "Lacrimi de pin".

Auzind râsul aproape de mine, m-am întors și am văzut un călugăr vesel, care ma întâlnit la sosire. El a spus că vrea să arate biserica, după care trebuie să mă împrospătez. Am mers și am fost foarte surprinsă când am aflat că acest bărbat adorabil a fost un pustnic timp de doi ani. Mi-a fost greu să cred în el: se părea că nu putea tăcea timp de două minute! Și apoi am dat seama pe mine că voioșia și logoree lui nu vine din bucuria sufletului și bunătatea, care se spune că au nevoie de un călugăr, dar este o compensație naturală sociabila prin natura sa un om pentru doi ani executată tăcere.

"Cum ai îndurat-o?", Am întrebat eu.

"A fost greu", a recunoscut el, "dar am înțeles necesitatea de a respecta disciplina.

Am venit într-o biserică barocă unde am admirat frumoasa sculptură a lui della Robbia. Apoi, pe un drum abrupt, călcat în pădure, sa dus la schit. Într-o rucsac alb și o pălărie mare de paie, însoțitorul meu părea foarte pitoresc. Pe drum, el a povestit cum trăiește elitul. În prezent, există șaisprezece persoane, fiecare locuind în celulă. Cu excepția pustnicilor, care sunt rar văzuți, israeliții obișnuiți își părăsesc celulele de șapte ori pe zi pentru a face o rugăciune într-o biserică mică. Prima dată când vin acolo la jumătatea a două dimineața, ei înaintează la Liturghie. Prima Liturghie are loc la șapte dimineața; atunci există o altă Liturghie la ora nouă; apoi serviciul la unsprezece patruzeci și cinci; la jumătatea a patru, rugăciunea de seară etc. Ei merg la biserică și să se întoarcă la celulele lor, fără să scoată un cuvânt, și așa mai departe, în orice vreme - în zăpadă grele sau ploaie și ceață în munți frecvente. De douăsprezece ori pe an, în anumite sărbători le este permis să vorbească. Se culcă în zilele acestea, dar ei mănâncă în tăcere. Numai după o masă li se permite să vorbească unul cu celălalt.

"Cum spui foarte mult?", Am întrebat eu.

- Nu, răspunse el brusc dullies. - Te obișnuiești să vorbești.

Fiecare pustnic se hrănește în celulă. Mâncarea este slabă, fără carne. Mănâncă pâine și supă de legume. Serveste un pranz novice - pune-l pe un cerc rotativ. În zilele de vineri sunt permise numai pâine și apă. Fiecare pustnic are un fast de două ori pe an.

"Uite!" - Deodată, tovarășul meu a spus și a arătat calea.

La o distanță de noi, o figură albă stătea nemișcată.

"Pustnicul!" A adăugat el.

Ne-am apropiat. Figura stătea, ca și cum ar fi înghețată. Când ne-am prins cu ea, am văzut că pustnic citind o carte. Nu se uita la noi, și chiar dacă părea nepoliticos să meargă într-un loc retras de către o altă ființă umană, spunându-i „Bună ziua“, am simțit tensiunea în pustnic, ceea ce a făcut clar: să vorbească - înseamnă să încalce interdicția. Cu toate acestea, trebuie să recunosc că ma dezamăgit. Galeria Uffizi, am văzut destule la poze cu Ioan Botezătorul, și alte imagini ale pustnici sălbatice care zdrențuite piei se afla la intrarea în peșteri, și există om bine îmbrăcat, cu o barbă albă, într-o haină albă ... Și odată ce este clar că curat. Nu, nu era ca un adevărat pustnic.

Ne-am apropiat de un parc împrejmuit de pădure. Porțile puternice erau încuiate și încuiate. Călugărul a tras frânghia și clopotul a sunat. Poarta a fost deschisă de novice. Înăuntru, am văzut aproximativ treizeci de case mici, cu o singură poveste, fiecare acoperită cu plăci roșii. Toate clădirile sunt la fel, ele au fost așezate cu precizie matematică a taberei militare la o distanță egală una de cealaltă pe ambele părți ale drumului asfaltat care duce la biserică. Am observat cât de inteligent sunt ele: fațada unei case este întoarsă spre celălalt capăt, astfel încât locuitorii caselor să nu poată distrage nimic. Colegul meu a călătorit în jurul său, m-am uitat în jur și am văzut că fiecare casă are o grădină mică. Hermit-urile au crescut în principal fasole, mazăre și cartofi. Unii au reînviat geranium și dalii de grădină. Dar chiar și florile nu puteau să risipească atmosfera sumbrită a pocăinței.

Călugărul sa întors și am mers cu el pe drumul principal. Mi-a arătat atracțiile, inclusiv celula, așa-numitele case, în care pustnicul belgian a trăit timp de șapte ani. Pentru a se supune unui test atât de sever, pustnicul trebuie să obțină mai întâi permisiunea starețului mănăstirii. Mi-am exprimat surpriza.

Da, asta e nimic - monah.- strigat În 1951, pustnicul a murit în celula sa, după ce am trăit acolo timp de douăzeci și trei de ani pe pâine, apă și legume, și în timpul iernii nu este încălzit.

Am spus că poate acest lucru și-a accelerat demisia.

- Dimpotrivă, replică călugărul. - A murit la optzeci și cinci de ani!

Am abordat o mică biserică în care a lucrat un novice.

"Trebuie să-l vezi cu siguranță pe binecuvântatul Mariotto Allegri", a exclamat călugărul și novicele într-un singur glas. "El este la fel de proaspăt ca ziua morții lui".

"Când a murit?", Am întrebat eu.

"În 1478", au răspuns ei, "acum aproape cinci sute de ani!" În sacristie era o cutie cu un capac de sticlă.

"Nu este uimitor?", Au întrebat ei. M-am uitat și am văzut un bătrân într-un rubin alb, pielea lui arăta ca o hârtie maro. Allegri a fost abatele Ordinului în vremea lui Lorenzo Magnificul.

- Poate, am sugerat, chiar s-au întâlnit.

"Bineînțeles că au făcut-o", au spus ei. A fost un mare platonist, Mariotto Allegri. După cum Cristoforo Landino a scris în „conversații Kamaldulskih“, în 1468 a fost invitat la mănăstirea Lorenzo și fratele său Giuliano, împreună cu oamenii de știință de la prieteni platonician Academy.

M-am uitat din nou la el. Cât de ciudat este să credeți că buzele maro a vorbit o dată cu Medici.

Când s-au întors la poarta, tovarășul meu sa oprit lângă celulă și a bătut. Pustnicul a deschis ușa. Mi-a fost prezentat - Don Domenico. Din un motiv, pe care nu l-am înțeles, el a fost eliberat dintr-un jurământ de tăcere, și părea că e bucuros să ne vadă. Am fost foarte bucuros când ne-a invitat să intrăm. Cred că majoritatea oamenilor, ca mine, cred că celula sestierului ar trebui să semene cu o peșteră străveche, pe care am văzut-o de obicei în imaginile marilor maeștri, dar de-a lungul timpului chiar viața unui pustnic schimbă foarte mult. Am intrat într-o casă mică, compactă și îngrijită ca cabina căpitanului de pe vas sau camera unui închisoare ideală. Situația era dură și ascetică, dar solidă și aparentă, aparent, rezultatul unei vieți bine planificate de-a lungul secolelor. Un mic cabinet cu rafturi rafioase, un birou din pin simplu. Ușa din studiu a condus în sufragerie, era un scaun, o masă, o lampă electrică fără vreo abajur și un pat de lemn construit din alcovă. Am stat pe el și am constatat că era greu ca fierul. Din moment ce Don Domenico era un preot, ușa din dormitor a condus la o mică capela unde citise masa în fiecare zi.

Un om însuși trebuie să trăiască într-o mănăstire, pentru a ști cu siguranță dacă încă mai există furie până acum. Regii medievali au susținut că a fost blestemul vieții monahale. În ceea ce mă privește, nu am întâlnit niciodată un călugăr nefericit sau neplăcut. Două tipuri de bază vin în minte: asceți calmi slabi și oameni inimii lui Dumnezeu, a căror bucurie chiar uneori nu pare a fi crezută. Deși nu neagă faptul că, și calm, și de distracție bazate pe disciplina spirituală și valorile religioase prescrise, de multe ori m-am întrebat în ce măsură lipsa de preocupare pentru a face bani, probleme de familie și frustrare părinților - să nu mai vorbim de evenimentele triste ale lumii din afara - contribuie psihic armonie. Cauti un bun zâmbet, binevoitor al lui Don Domenico, m-am gândit că Giotto și Mantegna, văzând împotriva unui peisaj stâncos care figura într-o haină albă, în mod necesar luat la pensula.

Nu este întotdeauna ușor să ții o conversație cu o persoană care nu este din lumea asta, dar am observat pe rafturi câteva cărți despre planete și am aflat că este un astronom amator. El a arătat un telescop pe care la făcut cu mâinile sale. Poate că același instrument a fost făcut odată de Galileo. Don Domenico a folosit pentru aceste lentile vechi și o coală de tablă. Mi-a spus că, în primele ore, el ia adesea un telescop cu el în grădină și ia în considerare lunile lui Jupiter.

Am plecat, pentru că ofițerii se duceau la veșminte. Ușile casei aspre se deschise liniștit, iar de acolo se veneau figuri în haine albe cu capete cu capișon. Ei au mers în tăcere, privind în jos și ascunzându-și mâinile în mâneci largi. Toată lumea se plimba pe sine, de parcă nu ar fi observat tovarășii săi. Au fost bărbați bătrâni cu păr alb și bărbați sănătoși de vârstă mijlocie. Au intrat în biserică și m-am uitat după ei cu admirație. Ei au acceptat în mod voluntar o condiție pe care puțini dintre noi sunt gata să o suporte - singurătate totală. Când m-am gândit la ororile se ridică la el noaptea, prezentate ca ei așteaptă primele raze ale soarelui și sunetele vieții de zi cu zi, am decis că, pentru a fi luat un jurământ de singurătate a oamenilor nu alege o definiție mai bună decât a inventat în zilele de demult - „atleți ai lui Dumnezeu“ .

Am coborât dealul pe o pantă acoperită cu pini, iar colegul meu a amuzat din nou și am ghicit de ce. Una dintre observațiile sale a ilustrat modestia vieții monahale. Descriind o parte a anului pentru care nu sa întâmplat nimic special, el a spus: "A fost la Paști. Nu, nu în Paști! A fost pentru Crăciun, pentru că, după cină, ni s-au dat nuci! “.

(extras din cartea lui G. Morton "Walks in Northern Italy") fotografie: wikipedia.org