La izvorul subjugării lui Tunguska

Este mai puțin cunoscut faptul că frumoasa Angara este singurul râu care curge din legendarul lac Baikal. În cele mai vechi timpuri, când Struga și primii exploratori ruși Kochi sus Enisei și afluenții săi, Angara a fost numit Tunguska superior. Mulți au citit celebrul roman al lui Vladimir Shishkov „Gloom-râu“ și, probabil, unele încă mai amintesc filmul omonim bazat pe acest lucru. Este bine cunoscut faptul că numele "Ugryum-Reka" este o imagine colectivă a râului siberian, dar a fost reprezentată de râuri reale.

Calea ferată transsiberiană. BAM-Baikal-Amur Mainline. Ramură pe Ust-Ilim

Mai mult, trebuia să treacă peste cincizeci de kilometri sau, dacă era posibil, să treacă prin trecerea transportului. M-am dus la drumul de înălțare sau, așa cum se numește aici, "Ruta de Est". După 20-30 de minute am prins lesovoznik Stepan Molchanov - și 50-55 km de confortul cabinei prietenos admirand tipurile de deschidere. Landed și a spus la revedere de la Stepan, a luat asupra sa să-l puneți blând, un pic supraîncărcat rucsac: greutate la început a fost de 56 kg - și a mers la călătoria autonom la originile Katanga (Stony Tunguska).

Am fost adus de Stepan Molchanov. Mai mult decât picioarele

Cum sa întâmplat să fiu singur în această campanie? Nu sunt un susținător al rătăcirilor solitare. La urma urmei, atunci când nimeni cu care să împărtășească impresii ale peisajului, pescuit de succes, sau o colecție bogată de ciuperci și fructe de pădure - a pierdut o mare parte a recursului de orice călătorie, și într-adevăr turismul, în opinia mea, apoi își pierde sensul. La urma urmei, se spune că probleme, împărțit de către membrii grupului - este doar lucrurile mici, și bucuria, înmulțit cu doi, trei, patru - este dublat în mod repetat și triplat bucurie. Și în cazul unor situații de urgență, și, desigur, să fie găsit în orice campanie, așteptați ajutor de la oricine, si ca un medic am înțeles perfect acest lucru. În general, am fost și rămân un adversar arzător al turismului solitar și al călătoriilor. Du-te la originile celor două Tunguscuri adunate împreună șase. Cu o lună înainte de a începe, unul dintre băieți a decis să facă o nuntă, o altă fată a eșuat la ședință de examen - și după aceea nu a fost la drumeție.

Au luat bilete de cale ferată pentru patru persoane. Cu două zile înainte de a începe, sa dovedit că ceilalți studenți aveau circumstanțe neprevăzute - și, ca rezultat, am stat doar pe tren. Întreaga încărcătură, inclusiv bivuac - indivizibil (cort, sac de dormit, fermă de foc de tabără) a trebuit să fie transportată într-una. Mâncarea pentru întreaga călătorie a avut, de asemenea, o pondere considerabilă, deoarece traseul a trecut prin țara ne-populată și nu a fost pur și simplu nicăieri să se alimenteze proviziile alimentare. Nu e de mirare că rucsacul a fost destul de greu - la început cântărește 56 kg. Prima zi - o schimbare în modul civilizat de viață pe marș, dificultatea cu greutatea încărcăturii și drumul care a devenit limpede după ploaie. Noaptea ma obosise destul de mult. Am dormit bine, dar sensibil, cineva mare a intrat în jurul taigii din apropiere, dar practic o viață de noapte taiga obișnuită.

La izvorul subjugării lui Tunguska

Întinse rutina zilnică. Vechiul drum forestier sa terminat destul de repede, apoi calea a dispărut. Trebuia să trec prin taiga sălbatică. Făcându-și drum printre copaci căzuți, pentru a primi după care se încadrează la sol, cu un rucsac pe picioarele sale nu a fost în măsură să. A trebuit să elimine culcate rucsac, ridicați-l la un copac căzut sau un ciot, apoi să-l pună în picioare. Deoarece anti-înregistrare notat în jurnalul său, atunci când o zi de lucru de 12 ore, a reușit să avanseze cu 3,5 km. Pe parcursul a 25-30 de minute au trecut 150-200 de metri. Cu toate acestea, atunci când a fost posibil să intre urmele de animale, drumurile de exploatare abandonate sau poienii geologice, du-te să devină mult mai ușor și mai distractiv.

GPS - navigator. Oferă coordonate precise ale locației de pe planeta Pământ. Mai târziu, el mă va ajuta minunat.

Într-o zi era deja întunecată. După ce a definit hartă și GPS-navigator, am realizat că am fost pe râul mic Yalyka în cazul în care au planificat apă să-și petreacă noaptea. Foarte obosit, flămând, dar mai ales însetat. Trecând mai departe, în conformitate cu GPS (GPS-navigator - un dispozitiv pentru a determina locația exactă pe glob), un șarpe de la o bancă la alta, am dat seama că merg de-a lungul Malaya Yalyka. Apa se ascunde pur și simplu sub pietrele acoperite cu vegetație de mușchi și taiga. Își scoase rucsacul, îl ridică pe trunchiul mesteacanului căzut și se îndreptă ușor spre apă. După ce am rătăcit o jumătate de oră și nu am găsit apă, am decis să mă opresc pentru o "uscare" peste noapte.

Gândurile rele au venit cu gânduri rele. Simțind că încep să mă panică, îmi ordon să opresc căutarea, să mă calmez și să petrec noaptea în taiga. Pentru a nu îngheța, trebuie să colecem lemnul căzut, să construim un incendiu și să așteptăm zori. Ceea ce era o chestiune simplă în lumina zilei și cu un topor sa dovedit a fi destul de greu de făcut în întuneric cu mâinile goale. După ce a răspândit un incendiu și a ridicat o "taiga" (un tip special de foc), a încercat să se calmeze și să adoarmă. Dacă primul a reușit cumva, atunci somnul complet nu a funcționat. Mă așez pe stâncile acoperite de mușchi, împingând la marginea taigii până la limită. Căldura a mers doar de partea focului și această parte a fost ușor prăjită. De jos, de la mlaștină, din partea opusă focului și de sus, am înghețat ușor: nopțile din Evenkia sunt reci. A fost necesar să se rotească în mod constant, înlocuind pentru căldura de economisire părțile cele mai înghețate ale corpului. La jumătatea a cinci ani a devenit atât de ușoară încât a fost posibil să continuăm căutarea pierderii.

De-a lungul nopții a fost elaborat un plan: să se împartă site-ul în pătrate și să se pieptească metodic zona. În timp ce făceam căutarea, sub una dintre pietre am văzut o băltoasă stropită. A fost o ieșire la suprafața apei din același râu - Malaya Yalyk. Umiditatea dătătoare de viață a fost colectată de un borcan din sub film. Dupa ce au baut 50 de sticle și se stinge mă torturează, deoarece setea de zi, acum indicat în mod clar pe orificiul de evacuare a apei GPS spațiu. Aici a venit ideea: mergeți la navigatorul de pe ruta trecută de ieri și deplasați-o până când dispozitivul este oprit. Cu câmp vizibil, în cazul în care a fost ieri deja de cinci sau șase ori, iar în cazul în care restul înainte de pierderea rucsac, făcând clic pe traseul marcat pe GPS doar 75-80 de metri, a văzut un copac familiar căzut, și „trist“ singur rucsacul meu prețios - pe care aproape că nu l-am sărutat cu bucurie.

La izvorul subjugării lui Tunguska

M-am trezit fără tot ce este necesar pentru a trăi în taiga: haine, pungi de dormit, corturi, ferme de bivuac și chiar fără bani și documente

Viața din nou a început să pară frumoasă și uimitoare, iar călătoria, firește, va continua. Descoperind rapid sursa marcată de apă, mă hotărăsc să iau o jumătate de zi: mâncați, beți un pescăruș și dormiți. Și, cel mai important, pentru a scuti de stres, se calmează complet și se îndepărtează de problemele de ieri, de foame, de foame, "uscate" - fără apă - peste noapte în tabăra taiga. Și este obligatoriu să părăsiți acest loc, care aproape a devenit ruinat pentru mine.

După aventura sa cu pierderea unui rucsac, în a patra cea mai bună vânzare prin copaci căzuți, și taiga sălbatic dintr-o dată am venit la vechea compensare geologică. Aproape acolo - fie un lac, fie o mlaștină cu apă curată. Și, deși era încă destul de devreme în marș, la aproape opt și jumătate seara, am decis să mă opresc pentru noapte. Undeva în profunzimea afirmării ideii că acum totul va fi bine. Aproape Glade supradezvoltat fiecare 20-30 de metri a fost blocat de copaci căzuți de vânt, prin care este necesar sau fluaj, se taraie sau pentru a obține o protecție împotriva vântului, dar era totuși un „mod“, și, cel mai important, mi-a fost în direcția cea bună. Aici aproape că am căzut într-o capcană prins, care, aparent, a fost pusă de vânătorii locali pe un cerb sălbatic sau pe moose.

La izvorul subjugării lui Tunguska

Treptat sa apropiat de coordonatele de pe harta, unde sa nascut Katanga. Au rămas doar 9-10 km. A început o pădure arzătoare. Apariția teribilă și opresivă are o minunată taiga verde, plină de culori și energie, după focul trecut, distrugând toate lucrurile vii pe drum. Focul a fost cu mult timp în urmă. Pământul a fost deja acoperit cu un covor vegetal multicolor, accentuând și mai mult lipsa de viață a arborilor în picioare și a copacilor căzuți. Lăstarii de mesteacan se ridicau deja - primii mesageri, vindecând rănile căscând ale taigii.

"Drumul meu" sa întors, a început să se îndepărteze de scopul dorit. La sursa Katanga au fost doar 2,6 km. Mă hotărăsc să merg direct pe azimut prin zona mlaștină. A fost adăugată încă o complexitate. Sub perna de mușchi erau pietre, iar între ele - apă, unde uneori pietrele s-au alunecat de la picior. Squelching pantofi umedi, a mers foarte atent, astfel încât să nu se rănească. Sa oprit pentru o noapte, la 1,8 km de la sursă. Am găsit un loc uscat pe rădăcinile a doi pini arși, acoperite cu perne de mușchi. Când a fost așezat cortul, picioarele au căzut între rădăcini și au ajuns în apă. Deci petrecerea noaptea a fost literalmente pe apă. Dar toate problemele legate de distrugerea bivuacului s-au terminat, iar după o masă și o petrecere de ceai plină, am adormit cu visul unui om neprihănit.

Sursa Katanga - Podkamenoy Tunguska

Am coborât puțin în aval - pentru recunoaștere. Poluarea dispare, făcându-și drumul între pietre sau arbori căzuți, formează mici deversări de 3-4 metri, dar acesta este RIVER. După terminarea primei etape a călătoriei, merg la a doua: căutarea surselor râului Tunguska inferior ("Ugryum-Reki"). Am aranjat o zi pentru mine și am calculat pe hartă că, dacă mișc acest ritm la Tunguska inferior, aș ajunge la ea doar până la începutul iernii. Prin urmare, am decis să schimb tactica: să las taiga-ul pentru oameni și să ajung la Tunguska de Jos de la râul Lena. Din nou, merg pe taiga sălbatică. Cumva pădurea a fost arsă neobservată, dar nu a fost mai ușoară. Taiga nu era acum atât de sumbră, au apărut animale mici și diverse piroane.

La izvorul subjugării lui Tunguska

Mama este o mamă pe un copac, iar puii ei se ascund în iarbă

După ce am trecut, printr-o altitudine mică, pe GPS, am determinat că sunt pe râul Bolshaya Yalyk, de-a lungul căruia, judecând după hartă, ar trebui să existe o pistă de ambalaj. Aproape la cina de pe una dintre stâlpi a văzut un lemn tăiat. Și deși ciobul și copacul în sine erau deja acoperite cu mușchi, adică erau bătrâni, era încântat de el, ca și traseul lui Robinson de vineri: erau oameni aici. La următoarea mișcare, copacii tăiați au început să vină din ce în ce mai des, așa că mă duc la vechiul șantier de achiziții. Cu greu mi-am făcut drumul prin copacii căzuți și abandonați și cu tinerii deja în creștere. În cele din urmă, în fața, la 100-150 de metri, am văzut o curățenie pentru exportul pădurii. A durat 24 de minute pentru a depăși sutele de metri de resturi din ramurile tăiate și trunchiurile îngrămădite în grămadă. În cele din urmă, am ajuns în zona curățată de vegetație. Un stream din apropiere se strecura. Cu confort m-am așezat la odihnă și la prânz. Am găsit o pistă veche de înregistrare - ar trebui să conducă în cele din urmă la "Calea de Est", la civilizație.

Du-te pe o creastă, chiar dacă este complet îngroșată, cu obstacole de la copacii răniți de furtună după ce se rătăcesc prin taiga sălbatică - este aproape ca și cum ați merge la exercițiul de seară de pe strada principală. În locurile în care s-au întâlnit site-uri de lut, s-au văzut în mod clar amprentele de lăun, cerb, mistreți și, bineînțeles, "proprietarul taigii". Drumul trece prin dealuri mici în sus și în jos. Când urcați pe unul dintre ele, se deschide peisajul uimitor al taiglei de smarald. Departe de orizontul taigii, într-o zi clară și însorită, cu o ușoară încețoșare, albăstrui. Ca și în celebra piesă A.Pahmutova "... și în jurul taigii albastre, albastre ...". Această frumusețe a șters complet acea impresie teribilă, care a părăsit calea care a trecut prin pădurea arsă moartă. Sau poate este vorba doar de astfel de contraste - este viața taigii?

La izvorul subjugării lui Tunguska

Mesteacăn și faimoasele bruncuri de mesteacăn (cercei)

Noaptea a început să plouă, iar sub acomponentul său a dormit și mai tare. La ora șase, ploaia sa terminat, dar totul era umed și umed. Dimineața, pentru a nu se uda, am început să pregătesc micul dejun fără a ieși din cort, pe o benzină primară de urgență proiectată pentru situații de urgență. În timp ce pregătea micul dejun și colecționa bivouac, taiga aproape că a uscat sub o mică briză. Pe una din stradă, brusc aproape de stânga, la 25-30 de metri a auzit criza morii de vânt și apoi a văzut "Maestrul Taiga" - un urs. Aparent mi-a mirosit de asemenea. În orice caz, pentru o mai bună atenție, el a ajuns la raft. Era o fiară puternică și frumoasă. - sub doi metri în înălțime. Timp de aproximativ 8-10 secunde am fost amândoi înghețați, urmărindu-ne unii pe alții cu o atenție pază și un interes reciproc.

M-am dus la linia de est. În noul Igirma este norocos Vasili Shilov

Dimineața m-am adunat, m-am împachetat, am încercat să mă aduc puțin mai uman - și m-am dus la "Ruta de Est". Am așteptat mai mult de o oră. Apari un camion încărcat de KamAZ puternic, care se oprea lângă mine. În timp ce mergea, mi-a spus despre el însuși, ce făcea în taiga și unde se îndrepta acum. Învățând că am rătăcit în taiga timp de aproape două săptămâni, șoferul, Vasili Shilov, a rezolvat imediat toate problemele care apar întotdeauna când intri într-o civilizație: unde să trăiești și cum să mănânci. El ma scos la stația de exploatare. A spus: "Așteaptă aici: voi da pădurea, voi face o notă - și voi conduce." O oră mai târziu, Vasily ajunge într-o mașină, mă ia cu un rucsac - și îl duce la dacha unde își prezintă familia. Întrebările obișnuite în această situație. Vasily, la acel moment, a plecat undeva, apoi a apărut și a făcut o ofertă, din care era imposibil să refuzi - să aburi într-o baie! Avea deja timp să se topească.

În timp ce mă ridicam și spălaam, Natasha, soția lui Vasily, pregătise o cină festivă de banchet și ma invitat la masă. În care sunt din nou convins: cu cât veți ajunge mai departe de marile orașe, cu oamenii mai plini de suflete și de simpatie. A trăi în zonele și centrele metropolitane, aceste zăbrele umane, nu observăm că orașul nu se unește, ci ne împarte. Câteodată nu cunoaștem nici pe cei care trăiesc cu noi pe o scară sau într-o pridvor. Să nu mai vorbim de faptul că o persoană dintr-o altă casă sau dintr-o altă stradă este aproape ca un străin pentru noi. După cină, proprietarii au plecat la apartament, lăsându-mă cu fiul Zhenya, de 10 ani, cu care am reușit să devin prieteni, oferindu-i dacha la dispoziția noastră. Am dormit pe pat cu foi curat - fantastic! A doua zi, cu Zhenya, a mers să se familiarizeze cu Noul Igirma - un sat de "păstori".

Noua Igirma - sat de forestieri

Seara, gazdele au venit la dacha. În timpul cina de la adio, când am aflat că trebuia să trec cu trenul la Zheleznogorsk-Ilimsk, Vasili a spus că mâine Natasha și Natasha vor merge în oraș și vor să mă ducă în mașină. Dimineața am intrat într-o mașină și - "ca un rege într-o zi de naștere", o oră și jumătate mai târziu eram în orașul Zheleznogorsk-Ilimsk.