Căutarea unei adevărate biserici este neprețuită "

Convorbire cu preotul american Seraphim Bell

Părintele Serafim este un american, arhiepiscop al Bisericii Ortodoxe Ruse din afara Rusiei, fondator și fost președinte al Departamentului Misionar (ROCOR). El a fondat patru biserici ortodoxe în Statele Unite, a desfășurat o lucrare misionară în Guatemala, Nepal și Filipine și, de asemenea, a lucrat la Athos. În prezent, părintele Serafim locuiește în Manastirea Sfânta Treime din Jordanville, New York. Numele părintelui Serafim în limba engleză înseamnă "clopot". Și vocea lui, ca și clopotul unui clopot, anunță în predicile despre Domnul nostru Isus Hristos. El le spune celor care au pierdut speranța mântuirii că există. În drumul său către Domnul și viața comunității ortodoxe din America, cum nu este ușor să conduceți singure activitățile misionare într-o țară păgână, Părintele Serafim ne-a povestit despre tinerețea noastră și multe altele.

- Voi începe de la început. Strămoșii mei, atât de la tatăl meu cât și de la mama mea, vin din Scoția. Mama a crescut în Oklahoma, capitala indienilor Cherokee, iar până acum unii dintre rudele noastre trăiesc acolo ca membri cu drepturi depline ai acestei comunități. Am crescut în California în familia presbiterianilor scoțieni. Ca student la Universitatea din California, sa întors la Hristos și a început să studieze fără întârziere istoria creștinismului și a teologiei. Împreună cu soția mea am plecat în patria strămoșilor noștri - în Scoția, unde la Universitatea din Aberdeen am apărat un doctorat în dogmatică. În timp ce locuiaam acolo, eram pastor într-o biserică locală. Întorcându-se în America, a slujit câțiva ani în Biserica Presbiteriană din California, dar a părăsit în cele din urmă comunitatea.

- Și ce te-a determinat să faci un astfel de pas - să părăsești comunitatea?

- În credințele lor despre cel mai important lucru - credința, comunitatea a devenit din ce în ce mai liberală. În orașul San Jose (California) am fondat o nouă biserică. Parohia a crescut rapid de la unul la mai mult de 300 de persoane. Au trecut câțiva ani și îndoielile au început să copleșească: nu a existat nicio idee clară despre direcția care ne-a condus turma și despre ce ar trebui să facă misiunea noastră, ce ar trebui să facem ca o biserică. În mod repetat, am repetat enoriașilor mei: "Scopul nostru este să devenim Biserica Noului Testament". În concluzie, am adăugat întotdeauna: "Acum nu suntem cu voi în Biserica Noului Testament, ci prin harul lui Dumnezeu, într-o zi, putem deveni".

Căutarea unei adevărate biserici este neprețuită
Pr. Serafim serveste prima Liturghie pe Fr. Tubabao în Filipine, după plecarea din St. John (Maximovich) acum 65 de ani

Apoi n-am avut nici cea mai mică idee cum s-ar putea întâmpla acest lucru. În cele din urmă, când s-au adunat congregațiile, i-am chemat împreună cu mine timp de 40 de zile de post și rugăciune pentru a cere Domnului să-și dezvăluie voia. În prima seară, când a venit vremea rugăciunii, una dintre turme a spus despre Frank Sheffer. Frank este un scriitor, o figură publică, fiul unui bine cunoscut teolog protestant. După întâlnirea noastră, unii dintre enoriașii mei au devenit interesați și s-au uitat la ea. Care a fost surpriza mea când mi-au spus că Frank a luat Ortodoxia! Îmi amintesc reacția mea: "Nu este nevoie nici măcar să mă gândesc la acest subiect". A trecut puțin timp și am aflat că doi dintre cei mai apropiați prieteni studiază, de asemenea, Ortodoxia. Din anumite motive, acest lucru ma făcut supărat și am decis că este necesar să studiem Ortodoxia cât mai profund posibil pentru a dovedi că aceasta este o minciună și astfel salvați-vă prietenii de o greșeală gravă. Așa mi sa părut, și acum, privind înapoi, prin anii în care înțeleg ce aroganță și ignoranță am arătat. Când îmi amintesc acea perioadă a vieții mele, aș vrea să râd, astfel încât acele gânduri erau proaste, departe de realitate și se rușinau cu rușine pentru ceea ce erau deloc.

- Cu toate acestea, începutul călătoriei voastre către credința ortodoxă a fost pusă ...

- Da, acesta a fost începutul adevăratei căi spre Domnul. În cazul meu, la fel de paradoxal ar suna, într-o oarecare măsură m-au ajutat dorința de necredință și din inimă pentru a ajuta prietenii le salva. Nu voi intra în detalii, cu excepția să spun că am ajuns la convingerea fermă că Ortodoxia - aceasta este adevărata credință, cu toate că la acel moment nu a fost pe deplin pregătit pentru Sfântul Botez, dar a ascultat vocea interioară, și a simțit nevoia de a fi onest și urmați ceea ce credeți, ceea ce recunoașteți drept adevăr.

După ce am împărtășit aceste gânduri cu enoriașii mei (au trecut multe luni în studiul bazelor Ortodoxiei - doctrina Sfintei Biserici), aproximativ 120 de oameni au luat cu mine Ortodoxia. Împreună am întemeiat Biserica în onoarea Sfântului Arhidiacon Ștefan, primul martir. Pentru mai mult de doi ani mai mult de 150 de oameni au acceptat Sfântul Botez și s-au alăturat parohiei noastre. Deci, destul de repede, parohia a crescut la 300 de membri.

Procesul de a părăsi protestantismul și de a se alătura credinței ortodoxe a fost foarte dureros pentru mine. Au început diverse atacuri, critici din partea familiei, pierderi amare ale prietenilor, pierderea sprijinului financiar etc. Totuși, în cele din urmă am primit cu mult mai mult decât am pierdut. Căutarea credinței adevărate, adevărata Biserică este neprețuită și oricine a găsit-o este posesorul perlei prețioase.

- Și ce dificultăți ați întâmpinat când ați devenit deja un preot ortodox în America?

- De fapt, au existat multe dificultăți. Timp de mai mulți ani am fost pastor, am obținut o diplomă în teologie, mai mult de 120 de convertiți au fost convertiți în Ortodoxie cu mine, iar pe baza aceasta episcopul a decis să mă consacre imediat preoției. În opinia mea, acest lucru nu era în întregime adevărat, dar Domnul ia permis în Providența Sa, ceea ce însemna că trebuia să se întâmple. Cel mai serios test pentru mine a fost adoptarea rangului.

Aproape imediat a devenit evident că, deși puteam să predică, pe baza cunoștințelor pe care le-am câștigat din literatura ortodoxă, ci să devin tată spiritual, mentorul nu era încă capabil să o facă, nu avea experiența necesară. Opinia ortodoxă despre lume nu se acumulează atât de repede și se formează nu atât din studiul cărților, cât și din impactul prelungit al unei tradiții vii autentice, imersiune totală. De aceea am încercat să găsesc o astfel de educație spirituală. În curând am fost invitați să mă întorc la scrierile vârstnicului Sofronius și la învățăturile Sfântului Silouan Athos. După ce am citit viața Sfântului Silvan, am vizitat mănăstirea celui mai mare Sophronius din Anglia. M-am întors de acolo câteva luni mai târziu. Acest punct de cotitură în viață este începutul devenirii mele spirituale.

În același timp, am luat o decizie comună cu familia despre mutarea în Grecia, unde au petrecut un an în Salonic. În timp ce în această țară, suntem scufundați într-o „comoară vie a Ortodoxiei“ - au participat la serviciu, au citit viețile sfinților, închinăm moaște, au primit sfaturi valoroase de la bătrânii înțelepți, într-un cuvânt, a fost foarte impresionat. În această perioadă am vizitat multe mănăstiri și am făcut aproximativ 12 călătorii la Sfântul Munte Athos.

Când mă pregăteam să părăsească Grecia, starețul mănăstirii, mereu memorabil Elder George (Kapsanis), mi-a dat icoane, tămâie, și o binecuvântare a crucii a spus: „Ai o onoare rară să fiu aici, servind într-o mănăstire și studiind tradiția în imediata vecinătate a altarului. Acum trebuie să vă întoarceți în America și să oferiți ceea ce ați primit. " Aceste cuvinte au servit ca o reîncărcare spirituală puternică. După ce ne-am întors în America, în următorii 10 ani și chiar mai mult, m-am întors în fiecare an în Grecia și am petrecut câteva luni pe Sfântul Munte Athos sau lângă Salonic.

- Desigur, pentru mine a fost un miracol și un har special pentru a merge la lucrarea misionară în mai multe țări - Guatemala, Nepal și Filipine. În fiecare dintre aceste țări am descoperit că oamenii au un adevărat interes în studierea Ortodoxiei. Când eram în diferite locuri în aceste țări în hainele preotului - în cassock și cu o cruce, oamenii mă apropiau să-mi întreb cine sunt și ce religie mărturisesc.

În fiecare dintre aceste țări am descoperit că "câmpurile sunt potrivite pentru recoltare", însă foarte puțini creștini ortodocși sunt dispuși să slujească ca misionari, de aceea multe oportunități sunt pierdute. De cele mai multe ori am petrecut în Nepal și, dacă nu m-am îmbolnăvit de otrăvire în Valea Kathmandu, aș mai fi acolo. Nepal este o țară uimitoare. Oamenii sunt foarte prietenoși și ascultă cu sinceritate predicile despre Credință. Majoritatea oamenilor sunt hinduși, dar mai mult din punct de vedere cultural decât în ​​cel spiritual.

Cu toate acestea, în general, dacă se poate pune așa, țara este spirituală pe "partea întunecată". Această sferă a spiritului este mult mai vizibilă. Oamenii se închină multor idoli și zeilor. Obsession cu demonii este obișnuită. Deoarece în apropiere nu erau alți creștini ortodocși, am fost asuprit spiritual. Din acest motiv, nu ar trebui să se desfășoare activități misionare singure pentru o perioadă lungă de timp. Până în prezent, în fiecare lună primesc e-mailuri de la oameni din Nepal. Sper foarte mult că în viitor vor putea să participe la slujbe divine în Biserică, moment în care nu există un singur templu acolo. Este nevoie de o echipă de credincioși ortodocși, care să locuiască acolo, să slujească în fiecare zi, iar apoi populația să aibă ocazia să vină și să vadă (sau, așa cum spunem, "încercați și să vedeți").

- Din câte știu, ați vizitat și Rusia și sunteți familiarizați cu modul de viață al Rusiei. Aș dori să știu, în opinia dvs., care este diferența dintre tineretul rus și cel american? Este greu să găsești împreună cu ei un limbaj comun? În această eră a nano-tehnologie, în cazul în care computerul a fost cel mai bun prieten și de companie pe adolescenți cum părinții pot proteja copiii de efectele daunatoare ale gadget-uri și astfel noi, devastatoare efect asupra tinerilor jocuri mentale, cum ar fi „Pokemon Go“, care merge chiar și în lume altul? Cum să vă asigurați că copiii trăiesc împreună cu Dumnezeu, și nu în realitatea virtuală?

Căutarea unei adevărate biserici este neprețuită

Ceea ce ma lovit cel mai mult în timpul vizitelor mele a fost că nu există nici o diferență, ci doar asemănări între tinerii din ambele țări. Într-un fel, este foarte bun. Acesta este un exemplu excelent al faptului că, în ciuda diferențelor culturale și a distanțelor uriașe care ne împărtășesc, suntem totuși toți oamenii care au dorințe și comportamente similare. Din generația tânără din Rusia am comunicat mai ales cu tinerii ortodocși și, poate, de aceea am găsit asemenea asemănări cu adolescenții noștri. Cu toate acestea, am fost descurajat când am văzut cât de repede o societate seculară, cel puțin la Moscova, a absorbit multe din cele mai grave aspecte ale culturii occidentale. tineretului rus, precum și în mijloc și SUA, își propune să aibă toate atributele și așa-numitele „jucării ale lumii.“ Acest lucru înseamnă, în special, faptul că tinerii din ambele culturi au distribuit o pasiune pentru noile tehnologii.

- Aceasta este o întrebare destul de extinsă și nu este atât de ușor să răspundem. Fiecare parohie are propriile caracteristici și viață. Unele au o binecuvântare pentru servicii de comportament de zi cu zi, cum ar fi era în parohia Arhidiacon Ștefan, când am fost acolo, așa cum era tradiția în parohia Sf. Silvan, când eram rector. Dar, din păcate, acest lucru nu este răspândit și nu este ușor să-l organizați. Ca urmare, oamenii se mută de la biserică la biserică. Unii sunt atât de implicați în viața bisericii că își construiesc viața bazându-se pe servicii și pe sărbători. Ei vin în mod frecvent la mărturisire și adesea iau comuniune, fac pelerinaje la mănăstiri. Cu toate acestea, rămâne faptul că astfel de oameni sunt întotdeauna în minoritate. Cei mai mulți sunt mai implicați în activitățile acestei lumi, angajamentul lor față de Biserică, viața pioasă ocupă locul al doilea.

Tu, de asemenea, există o diferență între ceea ce noi numim „ortodocșii din copilărie (sau, cum se spune, leagănul),“ care este, care sa născut în familii ortodoxe, iar cei care apelează la credință. Se întâmplă adesea ca convertiții sunt mult mai zeloși și au o dorință arzătoare de a evolua, urmând canoanele ortodoxe, în timp ce mulți dintre „creștini ortodocși din leagăn“ sunt în primul rând interesat în credință, pur și simplu, din cauza originii etnice. Astfel, acestea din urmă pot fi implicate în activități culturale (diverse festivaluri de artă populară rusă, târguri și așa mai departe), dar rareori pot fi văzute în templul din serviciu. Desigur, există momente când zelul noilor convertiți fără cunoștințe și experiență poate crea probleme pentru preot și viața Bisericii. Unii dintre cei mai evlavioși oameni ortodocși cu care mă cunosc personal sunt reprezentanți ai "ortodocșilor din leagăn".

- La sfârșitul conversației noastre, nu pot atinge pe arderea și dureroase în același timp, un subiect care nu oboseste pentru a excita mass-media: pentru nimeni nu este un secret, care este umflat un fel de război de informații între America și Rusia. Ce ar trebui făcut pentru a împiedica dezvoltarea unor astfel de relații internaționale, acute, care să acopere toate sferele vieții, de la cele lumești, politice și chiar spirituale?

- Aceasta este o întrebare mare, nu este ușor să răspunzi imediat. Sunt de acord că este dureros și trist ... Țările noastre devin din ce în ce mai ostile unul față de celălalt. Sunt convins că acest lucru nu s-ar întâmpla dacă oamenii influenți care profită de război nu s-au amestecat. În țara noastră, acestea sunt anumite grupuri de "neoconservatori" - evidente trotciști, adepți ai ideii unei superputeri în lume. Ei văd amenințarea hegemoniei lor în Rusia reînnoită și în China, care câștigă impuls. Ei intenționează să facă război cu Rusia și să declare atacuri strategice nucleare. Această nebunie, într-un alt mod și nu poate fi numită, este o influență demonică clară. Noi, creștinii ortodocși, trebuie să înțelegem că mai întâi de toate trebuie să avem încredere în Hristos. După cum spune Scriptura, "cetățenia noastră este în cer". Trebuie să ne rugăm cu sinceritate: "Doamne, salvează-ți poporul și binecuvântează moștenirea Ta".

Căutarea unei adevărate biserici este neprețuită

Mulți dintre noi ortodocși din America fac tot ce este posibil pentru a informa pe americanii noștri despre adevărul că guvernul nostru face totul pentru a provoca Rusia în război. Dar suntem prea puțini în comparație cu majoritatea americanilor, care sunt încă înclinați să creadă în tot ceea ce le spun liderii politici.

Trebuie să ne rugăm cu toată puterea noastră pentru pace, să ne rugăm ca forțele întunericului să se retragă și că Domnul va mântui pe poporul Său și va binecuvânta moștenirea Lui. Mulți sfinți și bătrâni au avertizat că războiul era deja în desfășurare. Prin urmare, trebuie să ne protejăm inimile de ura și setea de război pe care demonii doresc să le implanteze în fiecare dintre noi. Călugărul Serafim este liderul nostru. Fiecare dintre noi trebuie să se străduiască să găsească harul și pacea Duhului Sfânt și apoi mii din jurul nostru vor fi mântuiți.

- Părinte Serafim, vă mulțumesc foarte mult pentru conversația voastră sinceră! Vă dorim ajutorul lui Dumnezeu și sperăm că veți veni în regiunea noastră.

- Vă mulțumesc pentru întrebările dumneavoastră și pentru oportunitatea de a păstra legătura cu frații și surorile mele în Hristos care trăiesc pe pământul rus conservat de Dumnezeu. Sper foarte mult să vin la voi din nou și harul lui Dumnezeu, care este păstrat aici, mă va afecta. Vă rog să vă amintiți de mine în rugăciunile voastre